De benen van Painted Black tijdens een piaffe foto: www.sjoert.com
Salinero gaat mee naar Jumping Amsterdam, maar ik laat hem aankomend weekend nog niet de wereldbekerwedstrijd lopen. Dat zou ik niet eerlijk naar hem toe vinden. Hij heeft na de Spelen in Hongkong vorig jaar augustus genoten van zijn welverdiende rust. Natuurlijk heb ik hem na het olympisch goud wel dagelijks gereden, maar dat had veel meer met plezier en regelmaat te maken en niet met een speciale datum of wedstrijd in gedachte. Zoiets moet je secuur opbouwen. Salinero gaat mee naar Amsterdam om sfeer te proeven en te trainen. Kan ie weer een beetje wennen aan de hectiek en gebruiken van een groot internationaal concours.
In de Wereldbeker zadel ik IPS Painted Black op. In Mechelen liep het niet vanwege verkeerde kürmuziek, het is dus tijd om een en ander recht te zetten. Dat zal overigens niet eenvoudig zijn, want er start een pittig deelnemersveld aankomende vrijdag en zaterdag in de RAI. Jumping heeft toezeggingen van vele mondiale en nationale dressuurtoppers: de Duitse Isabell Werth, de Zweed Jan Brink, De Britse Laura Bechtolsheimer en dan natuurlijk Adelinde Cornelissen en Hans-Peter Minderhoud. Het is een mooi rijtje namen en het belooft een spannende strijd te worden.
Salinero wil ik op zo'n wedstrijd nog niet opstellen. Ik zal hem de komende weken verder doortrainen en enkele kleine nationale concoursen bezoeken. Op die manier wil ik Salinero langzaam maar zeker voorbereiden op het grote werk. Het ligt wel in de planning dat hij weer loopt tijdens de Wereldbeker van Indoor Brabant halverwege maart. Ik wil hem zo toewerken naar de finale van het wereldbekerseizoen, een maand later in Las Vegas.
Overigens ben ik volgende week al in Amerika. Maandag vlieg ik naar Wellington, Palm Beach voor de World Dressage Masters 2009. Een hele ervaring. Deze wedstrijdenserie is opgericht in navolging van de Global Champions Tour, een reeks van negen wedstrijden bedacht door oud-springruiter Jan Tops. Vooral de hoge prijzengelden zorgen dat de allerbeste springruiters aan de start verschijnen. De sponsors Exquis en Moorland hebben zoiets ook willen organiseren voor de dressuurruiters. Vorig jaar hadden ze een try-out in Cannes. Dat was al onwijs gaaf. Het is mooi dat wij zo'n zelfde soort initiatief hebben als de springruiters.
Nu de Tour echt van start gaat, moeten wij het op dit moment met vier concoursen doen: Wellington van 28 januari tot 1 februari, het Oostenrijkse Salzburg begin mei, een paar weekjes later München en we sluiten eind juli af in het Engelse Hickstead.
In eerste instantie was ik enigszins cynisch om naar Amerika te vliegen voor slechts één wedstrijd. Maar ik vind het initiatief gewoon goed. Exquis en Moorland doen er alles aan onze sport zo groots en mooi mogelijk te verkopen. Daar wil ik aan meewerken. Vervolgens had de organisatie van Wellington nog een clinic voor me in petto. Ik heb dus meer te doen dan alleen een wedstrijd. Dat bevalt me. Ik werd afgelopen week speciaal opgebeld vanuit Wellington dat er kaarten waren verkocht aan Amerikanen uit alle windstreken. Ze worden van heinde en ver ingevlogen en de verwachting is dat het helemaal afgeladen zal zijn. Zelfs Madonna schijnt momenteel in Wellington zeer intensief paardrijlessen te volgen. Wie weet, komt ze ook nog even kijken. Ik ben hoe dan ook heel benieuwd wat ik volgende week allemaal op me af krijg.
Ja, vind ik ook wel jammer. Aan de andere kant, ik vind Painted Black ook wel een plaatje om naar te kijken! Maar de strijd die ik hoopte te zien, zal er nu niet zijn.
Dat denk ik eerlijk gezegd ook niet. Maar goed, het zal sowieso een boeiende strijd zijn om te zien. Ben erg benieuwd hoe het met Adelinde vs Anky op Painted zal gaan. Hoopte dat al te zien in Mechelen, maar ja, door die verkeerde cd was er geen sprake van een gelijke "strijd". En ik vind de Tango-kür ontzettend mooi.
warum nicht is een toppertje! Hij was niet voor niks ook mee naar peking. geef Anky minder kans dan adelinde en Isabel. Maar het kan alle kanten op, kijk maar naar de OS
Ben bang dat Painted (nog) niet overeind kan blijven in dit deelnemersveld. Maar ik ben wel écht fan van dit paard. Persoonlijk vind ik hem mooier dan Salinero. Het is natuurlijk allemaal nog nét niet helemaal af, hij mist nog die routine die Salinero wel heeft, maar mag hem toch erg graag in actie zien. Erg eigenlijk hè, als Anky bijv. niet bij de eerste drie zou rijden, heb ik het er al over dat PB nog niet overeind kan blijven. Al een prestatie op zich om wéér een paard naar dit niveau te rijden.
vur
Geplaatst: 21-01-09 13:17
Jammer dat ze Salinero niet start. Kennelijk is hij nog niet genoeg op niveau getraint om het te doen. Painted blijft Painted. Hij mist gewoon net dat gretige in de piaffe die Salinero wel heeft. Ik weet ook niet of dat wel komt. Verder wel een heel mooi paard. Dus ik ben benieuwd hoever ze kan komen in dat deelnemersveld. Neemt ze Painted ook mee naar Wellington dan, of neemt ze Salinero daar wel mee naar toe? Ik wacht het maar even af. Ik hoop wel dat er wat op internet van Amsterdan te zien zal zijn. Dan kan ik afstand toch meegenieten.
Jammer dat ze Salinero niet zal rijden tijdens de wereldbeker, wel goed dat ze hier zo over na denkt...
Vind het goed dat dit paard de kans krijgt om even bij te komen, ik vind Painted ook een mooi paard om naar te kijken en ook hij moet zijn kansen krijgen, erg goed dus dat hij deze nu krijgt, goed voor de ervaring en noem het allemaal maar op.
Oftewel, ik vi dhet een verstandige stap van anky!
Steefjevos
Geplaatst: 21-01-09 16:31
Toen ik de titel las, zat ik eerst te denken aan een nieuw paard ipv de popster
Nou, ik wens haar in ieder geval weer succes!
moonfish13
Geplaatst: 21-01-09 18:22
Jammer dat ze salinero niet start in amsterdam.. Maar wel goed, ze geeft hem wel lekker rust en dat kan ik wel waarderen! Het is wel een dier, geen machine.
Crista, ze rijdt hem wel in de wereldbeker, alleen nog niet in Amsterdam
___Tessa___
Geplaatst: 21-01-09 18:38
jammer dat ze met salinero niet aan de start komt, op naar indoor brabant dan maar
Harvest_Moon
Geplaatst: 21-01-09 19:45
Ik ben onzettend benieuwd naar Indoor Brabant, komt Adelinde daar ook aan start, en Isabell? Ik wil zou wel eens willen zien hoe het gaat tussen Parzival en Salinero ipv Painted Black