Twee Johannen werken aan een soepele verbinding

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Twee Johannen werken aan een soepele verbinding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 22:24

www.horsetelex.nl

“In de opleiding van het jonge paard spreek ik niet over verzameling, maar over het aansluiten van de achterbenen”, was één van de uitspraken van Johann Hinnemann die een bomvolle Willem Alexanderhal zaterdag stof tot nadenken gaf. Samen met KNHS-hoofdinstructeur Johan Hamminga gaf de Duitse toptrainer invulling aan het compleet volgeboekte elfde KNHS-trainersseminar.

"Er waren wel 200 mensen meer die hadden willen komen, maar die kunnen we gewoon niet kwijt", liet KNHS-directeur John Bierling weten in de pauze van het trainersseminar. Het blijkt dus wel dat deze bijscholing, die vooral bedoeld is voor instructeurs, maar ook voor juryleden een must zou mogen zijn, voorziet in een behoefte.

Na een gezamenlijk begin van de beide Johannen, waarin Johan Hamminga zelf plaatsnam in het zadel van een getalenteerde achtjarige Krack C en Johann Hinnemann de begeleiding voor zijn rekening nam, werd de rest van het ochtendprogramma door Hamminga verzorgd. Hinnemann kwam na de pauze aan het woord. Beide trainers hadden combinaties meegenomen waar ze regelmatig les aan geven. Hamminga begeleidde echter ook Ellen van den Berg en Loes Corsel. Van den Berg had haar zelfgefokte Showdiva (Havidoff) meegenomen.

Met het thema 'Schakelen in harmonie' in het achterhoofd werkten beide trainers aan een soepele verbinding in het paardenlijf en tussen de hand van de ruiter en de mond van het paard. Bij de dit jaar vijf wordende goedgekeurde hengst San Dior (Sandro Hit) onder het zadel van Niels Bax vertelde Hinnemann over het werken aan schakelingen met een jong paard. "We werken dit jaar een heel klein beetje aan de verzameling door middel van tempowisselingen draf-middendraf. Daarbij mag de takt, noch het ritme, noch de nageeflijkheid, noch de aanleuning verloren gaan", aldus Hinnemann. "Gebeurt dat toch, dan gaan we gelijk weer uit de verzameling, op zoek naar de verbinding."

Keukenkast

Re: Twee Johannen werken aan een soepele verbinding

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 23:45

Het was erg interessant gisteren! Heel erg inspirerend en ben weer gemotiveerd to the bone!

Persoonlijk vond ik het wel moeilijk om mijn aandacht erbij te houden 's middags, maar dit kwam met name omdat mijn duits niet van een dusdanige kwaliteit is.

ORYX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 07:23

Het was idd erg interessant! Vond ook dat ze beide alles goed uit hebben kunnen leggen! Ondanks mijn duits kon ik het tweede gedeelte ook goed volgen, al werd het denk ik voor sommige toch wat veel op het eind.

Het is in ieder geval stof waar elke ruiter, instructeur en jurylid mee aan de slag kan!

tessa1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 07:42

Idd het was erg leerzaam. Alleen vonden wij dat ze ook paarden erbij moeten doen die de meeste in de les krijgen. Paarden die echt alleen maar aan de voorkant hangen b.v.Dit zijn allemaal paarden waar alles zo'n beetje al op zit, wat je alleen altijd nog kunt verbeteren. Wij zouden wel is willen zien wat hun daar nou mee doen.

Maar het was idd erg leerzaam ondanks mijn slechte duits ;)

HocusTivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 09:23

Ja, was super leerzaam en interessant! Duits was goed te volgen gelukkig. Ook mooi om te zien hoe hij de Grand Prix met Marlies en BMC O'Jay doornam.
Inderdaad waren het stuk voor stuk fijne paarden die in de baan kwamen. Zou ook wel eens een paar "houten klazen" ;) :D ertussen willen zien.
Ik denk dat er op zich zat plek was voor nog meer mensen? Volgens mij was de gehele zijde aan de andere kant nog leeg...

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 13:52

Tja, ook met houten klazen kunnen de heren geen wonderen verrichten, maar volgens mij moet je hetzelfde nastreven en kun je dezelfde trainingsmethoden toepassen. Ik denk dat juist met houten klazen het nog belangrijker is om ze los te werken in de lage lijn met de neus aan de loodlijn, maar dan moeten ze wel eerst leren goed voor het been te reageren en op de ophoudingen. Anders kun je op geen enkel paard inwerken, ook niet op de paarden die zijn meebrachten. ;)