Dekhengst Cyrano de Bergerac na ziekte overleden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Dekhengst Cyrano de Bergerac na ziekte overleden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 09:17

http://www.sloothaak.de / Nieuwsredactie

Afbeelding
Franke Sloothaak en Cyrano tijdens hun overwinning in Hannover
foto: http://www.cyrano.sloothaak.de

Cyrano de Bergerac is dood. Wie hem heeft mogen kennen zal hem wellicht nooit meer vergeten. Niet alleen in het parcours was de hengst een vechter, maar ook tijdens zijn laatste gevecht tegen een zware bacteriele infectie wist hij niet van opgeven.
Toch besloten zijn eigenaren dat de hengst het lijden bespaard moest blijven. Cyrano is afgelopen donderdag in alle rust ingeslapen.

Cyrano de Bergerac werd in 1994 geboren uit Coriano x Labrador op Stoeterij Dobel. In 1997 verandere hij van eigenaar en kwam hij in bezit van Olaf Rutschek en al snel werd duidelijk dat het paard ontzettend veel potentie had voor de hogere springsport.
In 1999 kreeg niemand minder dan Franke Sloothaak het dier onder het zadel en de hengst werd naast Iberio de meest succesvolle Württemberger dekhengst in de sport.

In 2002 werd Cyrano de Bergerac dankzij zijn successen goedgekeurd voor het Oldenburger stamboek. De hengst zou tijdens zijn leven nog veel erkenning krijgen, waaronder vanuit Frankrijk, Belgie, Zwitserland, Italie en Zweden.

Een van zijn grootste overwinningen was toch wel tijdens een kwalificatiewedstrijd voor het Bundeschampionat. De hengst kreeg tijdens deze wedstrijd een 9.0 van de juryleden. Hij zegevierde eveneens tijdens de "Sires of the World" cup en won de Finale van de Audi Cup voor jonge paarden tijdens het CSI van Hannover.

In 2004 kwam er een abrupt einde aan zijn sportcarriere toen de hengst ging hangen en daardoor een blessure op liep.
Cyrano verbleef van 2005 tot 2007 op het landgoed van Marbach, waar hij in dekdienst stond voor hengstenstation Jens Meyer. Tegen het einde van 2007 werd de hengst verkocht naar Zweden, waar hij tijdens zijn laatste seizoen zo'n 100 merries mocht dekken.

Zijn nageslacht bestaat inmiddels al uit verschillende premieveulens en duur verkochte veilingtopers. In 2008 werd Con Tico ( Cyrano de Bergerac x Centesimo) zijn eerste goedgekeurde zoon.

Cyrano de Bergerac is 14 jaar geworden.

Woogy

Re: Dekhengst Cyrano de Bergerac na ziekte overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 10:00

hoe komt zo'n jong vitaal(lijkt mij) paard aan een fatale bacteriële infectie?

GQMMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 10:29

Woogy schreef:

dezelfde vraag heb ik hier ook? hoe kan het gebeuren?

Insider

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 10:48

Woogy schreef:

Daar is tegenwoordig weinig voor nodig. Bacteriën worden steeds agressiever omdat alles in de loop der jaren zo schoon is geworden. Als je weet dat een mens al dood kan gaan aan een bacteriële infectie door een splinter in de vinger dan zegt dat genoeg. Voor dieren is er dus ook weinig voor nodig. De laatste tijd komt het steeds vaker voor bij mens en dier. Bij een verkeede bacterie zijn mensen tegenwoordig al maanden aan het worstelen om een infectie uit het lichaam te krijgen, dus laat staan dieren waarbij het vaak nog net iets later wordt ondekt. Er zijn nieuwe antibioticas ed. nodig om de kwaadwillende bacteriën te bestrijden maar dat lukt nog niet zo heel best.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 11:05

je hebt er hele foute bacterien tussen zitten...kijk,ik ben dan weer benieuwd welke het was.....

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 11:35

@ Insider: je maakt me bang, hou op ;(

Wat verschrikkelijk, nog zo jong, had niet mogen gebeuren. Maar helaas...

femmiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 17:41

Zo jong.het had hem niet mogen gebeuren.

Word al zenuwachtig als ik eraan denk ;(

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 17:56

Heel erg sneu, veel te jong. Hulde aan de eigenaren die aan het paard hebben gedacht ipv aan de centen die het paard mogelijk nog binnen had kunnen brengen als hij het wel had gered.

Ik ben stiekem ook wel nieuwsgierig naar de bacterie die de eigenaren zover heeft kunnen brengen dat ze hem uit zijn lijden hebben verlost...

GQMMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 18:24

nu ben ik ook erg nieuwsgierig naar de bacterie, die hem dood heeft gemaakt.
@ insider, bedankt ;) ik snap het nu..

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 21:38

Wat jong! Was een prachtig paard..

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 21:50

zonde!! zo'n prachtig beest!!
sterkte

mik2987

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 23:08

zonde we zijn weer een talent armer geworden :( jammer hij was nog zo jong! gelukkig lopen er nog een hoop nakommelingen van hem rond die het ook top doen in de sport!

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 09:57

Wat jammer zeg! Zo'n jonge hengst, hij had nog 10 jaar rond kunnen springen, jammer dat het zo gegaan is! Mooi beest is het hor

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 15:30

Jammer...
En zoals Cassidy het al zegt, super dat ze aan het paard hebben gedacht en niet aan het geld.

Moderatoropmerking:
Er zijn een aantal berichten uit dit topic gesplit, omdat het niet de bedoeling is om een oud topic omhoog te schoppen
Laatst bijgewerkt door Karl66 op 18-03-09 21:43, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: moderatoropmerking toegevoegd