Debat dierenvervoer: "Paarden als sardientjes in een blikje"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Debat dierenvervoer: "Paarden als sardientjes in een blikje"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 10:04

www.europarl.europa.eu

Dieren bestemd voor de slacht kunnen aan spanning, verwondingen, uitputting en uitdroging lijden, in het bijzonder tijdens lange reizen. Hoewel de EU de wetgeving over dierenwelzijn tijdens vervoer steeds heeft verbeterd, zijn de deskundigen onder de parlementsleden bezorgd over de handhaving van de wetgeving. Voorafgaand aan de plenaire debatten spraken we met twee van hen.

De voorzitter van de parlementaire commissie Landbouw en plattelandsontwikkeling, Neil Paris (EVP-ED), zegt dat hij regelmatig in contact is geweest met veel organisaties die "belangrijk bewijsmateriaal hebben dat de bestaande wetgeving in verscheidene lidstaten niet wordt gehandhaafd". Parish, tevens voorzitter van een intergroep over dierenwelzijn, zegt: "Ik heb de Commissie hier vaak op gewezen, maar er wordt blijkbaar nog steeds niets gedaan om de lidstaten die inbreuk plegen, op orde te brengen."

Paarden het kwetsbaarst

"Mijn grootste zorg is voor paarden," zegt Parish. "Zij zijn niet geschikt voor vervoer over lange afstanden en hebben specifieke behoeften. De wetgeving werd ontworpen om hen te beschermen, nu moet zij enkel nog worden afgedwongen."

Parlementslid, Liz Lynne (ALDE) zegt dat er nu "indrukwekkend bewijsmateriaal" is dat toont dat de EU-regels die bedoeld waren om het welzijn van de paarden bij het transport te beschermen, in de wind worden geslagen. Het resultaat hiervan zijn "inhumane toestanden en onnodig lijden".

Lynne legt uit: "De paarden worden ingepakt als sardines in vrachtwagens van staal - waarin de temperaturen boven de veertig graden kunnen stijgen - en zij kunnen over duizenden mijlen zonder voedsel of water worden vervoerd, wat verwonding veroorzaakt of zelfs tot de dood leidt".

Direct maatregelen noodzakelijk

Volgens Lynne is het "essentieel dat de regeringen van de EU en de Commissie snel handelen zodat de bestaande regels op behoorlijke wijze worden afgedwongen, met bijbehorende straffen".

Lynne besloot: "Ik hoop dat mijn geschreven verklaring en dit debat voor bekendheid over deze kwestie zullen zorgen - zowel onder de andere parlementsleden als onder het publiek - en dat het een stap zet in de richting van het verzachten van de vermijdbare trauma's waar deze dieren aan worden blootgesteld".

AdnerB

Re: Debat dierenvervoer: "Paarden als sardientjes in een blikje"

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 10:19

dit zijn woorden..maar geen daden..ze zeggen zovaak wat maar heel vaak word dit helaas niet nageleefd.
ik hoop dat er nu wel wat aan gedaan word!dit is te gek voor woorden dat mensen dit kunnen doen!

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 10:36

Dat was al twintig jaar geleden aan de orde, er gebeurt gewoon niets.
Stop met paarden,koeien,varkens enz hier te fokken en dan in een ander land te slachten omdat het daar meer oplevert en dan weer in bevroren toestand terug naar Nederland. In het land van herkomst slachten voorkomt een hoop gesleep.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 12:25

Buiten gesleep voorkomt het ook verspreiding van dierziektes. Helaas denk ik dat dit toekomstmuziek is en dat het slachten elders gewoon door zal gaan. Het is idd zaak dat de dieren een dierwaardig vervoer krijgen, maar wel zo dat het ook praktisch is. Je kunt wel elke 8 uur een stop verplichten waarbij de dieren uit de wagen moeten, maar dit gaat zeker niet werken :n Airco en voldoende watervoorziening daarentegen is wel te realiseren. En dat de dieren voldoende ruimte hebben.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 14:24

Wanneer wordt er nou eens toe overgegaan dieren in het dichtsbijzijnde slachthuis te slachten.
Zoals het nu gaat is er nog steeds winst te behalen voor de betrokkenen. Dat moet zo geregeld worden dat er geen winst meer is dan is het met het heen en weer gesleep ook snel gedaan.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 17:01

toen ik nog op de ponyclub zat was Mist 4 en da's dus 22 jaar geleden heb ik meegedaan aan een landelijke handtekeningen actie waarbij zowat alle PC's in Ned de binnenstad van de dorpen bezetten om handtekeningen voor hetzelfde te verzamelen |(

Bentee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 18:09

Ik vindt het goed dat dit (wéér) aan de orde komt, maar snap niet echt hoe ze dit willen ''controlen'' zodat het echt niet meer gebeurt.
Er gaan ook veel kalveren/koeien/varkens in de hitte naar spanje of in de kou naar rusland of wat dan ook. Om wat centen te besparen.
Hier wordt ook niks/niet veel aangedaan...

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 18:40

Cayenne schreef:
"Mijn grootste zorg is voor paarden," zegt Parish. "Zij zijn niet geschikt voor vervoer over lange afstanden en hebben specifieke behoeften. .

Zijn andere dieren zoals bijvoorbeeld koeien en varkens wél geschikt voor vervoer over grote afstanden? En hebben die geen specifieke behoeften?

Waarom worden paarden zo vaak boven andere dieren gesteld?

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 19:21

storrum schreef:
Zijn andere dieren zoals bijvoorbeeld koeien en varkens wél geschikt voor vervoer over grote afstanden? En hebben die geen specifieke behoeften?

Omdat ze veel gevoeliger zijn, fysiek en mentaal, dan ander vee. Toen ik nog in de verzekeringen werkte had ik een collega (student makelaar OG) die vertegenwoordiger was van diermedicijnen....die zei ook altijd dat sommige fabrikanten vanwege deze eigenschappen (dus ook hoe een paard mentaal op medicijnen reageert) overwogen om compleet te stoppen met medicijnen voor paarden.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 10:16

storrum schreef:
Cayenne schreef:
"Mijn grootste zorg is voor paarden," zegt Parish. "Zij zijn niet geschikt voor vervoer over lange afstanden en hebben specifieke behoeften. .

Het is voor alle dieren verschrikkelijk zo vervoerd te worden, heb je helemaal gelijk in.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 10:45

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 12:03

Moderatoropmerking:
Ik heb een aantal oneliners verwijderd :)