Zilveren Klomp dit jaar voor Vaandrager HBC

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Zilveren Klomp dit jaar voor Vaandrager HBC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 07:46

http://www.kwpn.nl

Een maand eerder dan vorig jaar en slechts een paar dagen na de druk bezochte tuigpaardhengstenkeuring was het vanavond weer vol in de IJsselhallen tijdens de ‘Klompenavond’ van Zwolle International.

De avond werd afgesloten met de strijd om de Zilveren Klomp. Aan het begin van de avond werden de beste Hackney-hengst, de beste Friese hengst en de beste tuigpaardhengst geselecteerd die in de finale tegen elkaar streden. Dit betrof overigens een wedstrijd aan de lange lijnen. Vaandrager HBC (Manno x Renovo) van de HBC Stal wist de jury het meest te imponeren en versloeg de tuigpaardhengsten Reflex M (Larix x Fortissimo), eveneens van de HBC Stal, en Sander (Fabricius x Harald) van de familie Schilder. Laatstgenoemde draafde met veel bravoure en front en was de favoriet van het publiek. De jury koos voor Vaandrager HBC die met zeer veel balans en ruime, krachtige bewegingen door de baan ging. In de finale moest Vaandrager HBC het opnemen tegen de Hackney Nikkie uit Laren en de Fries Sikke van Hameren. De applausmeter gaf aan dat het publiek nu wel voor Vaandrager HBC koos.

JongKWPN
Al weer voor de zesde keer kwamen ook de leden van JongKWPN in actie. In een tuigpaardrubriek streden zij om de Ab Koetsier Bokaal. De rijders waren allemaal weer verkleed en het thema was dit jaar sport.
Sale Visser vertegenwoordigde de dressuursport en op bijzonder stijlvolle wijze, gekleed in dressuurrok, presenteerde hij Egberdina’s Salinero/Unitas (v.Nando) van Susan Bouwman. Sale vorm al langer een combinatie met de zwarte en hij stelde hem wederom perfect voor. Overigens was het voorlopig de laatste keer dat hij achter Unitas zat want morgen vertrekt hij voor 2,5 maand naar Australië. Eigenlijk zou hij vandaag vertrekken maar hij wist zijn ticket nog om te zettenen dat was niet voor niets. De tweede prijs ging naar ijshockeyer Nico Calis jr met Neon (v.Renovo) en Ine Bergen werd derde met DSB Tobias (v.Milano) van Stal Schep. Ine vertegenwoordigde als voetballer de voetbalclub AZ. Deze drie reden over.

Weer oranje voor Besterly Walser
Afgelopen zaterdag won Leendert Veerman met Besterly Walser (v.Opgenoort) de aangespannen rubriek tijdens de hengstenkeuring en ook nu bleek hij de beste in de open klasse. Vooral tijdens het overrijden was Walser best. In de wedstrijd zelf leek hij niet helemaal gelijk in het voorbeen. Annemiek Calis streed er ook echt voor met de felle Neon en dat leverde het rode lint op. Drie en vier werden respectievelijk Gerard van der Meulen met Sibour (v.Manno) van Joop Witlox en Marie-José Calis met Twinkidee (v.Milano).

Dresseerkar
Veel belangstelling was er ook voor de rubriek 3, 4 en 5-jarigen voor de dresseerkar. De enthousiaste Henk Scholten werd met de Nando-nakomeling in eerste instantie als eerste binnengeroepen maar tijdens het overrijden was wel duidelijk dat Zoleander (v.Manno) zich in handen van Coby van Boven toch wel een stukje overtuigender presenteren. Hendrik moest dan ook genoegen nemen met een tweede plaats. Derde werd Cor Veldhoen met Bandito.
Tijdens de ‘Klompenavond’ staan er ook altijd ludieke shows op het programma, dit keer onder andere een bierestafette en een kruiwagenrace.
Een stukje serieuzer was de springwedstrijd van de 10 tuigpaardrijders. Ze waren al eerder in IJsselmuiden in actie geweest maar nu was het de finale. De volle winst ging naar Kees van der Maat met een eigen fokproduct, een Fabricius uit een dochter van de rijpaardhengst Aktion. De vos wordt op dit moment door zoon Bart van der Maat in de springsport uitgebracht.

Verwant artikel:

[VN] Tuigpaardavond in Zwolle groeit uit tot een begrip

horseyfries

Re: Zilveren Klomp dit jaar voor Vaandrager HBC

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 08:46

Vreemd dat er geen betere Fries was, dit is geen goedgekeurde dekhengst en ook lang niet de beste die er is in tuig, jammer!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 10:36

horseyfries schreef:
Vreemd dat er geen betere Fries was, dit is geen goedgekeurde dekhengst en ook lang niet de beste die er is in tuig, jammer!

Hij liep in een rubriek met drie goedgekeurde dekhengsten. De (tuigpaard)jury vond dit de beste. Ze liepen niet in het tuig maar aan de lange lijnen.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 10:56

Welke goedgekeurde dekhengsten deden er mee dan?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 11:46

horseyfries schreef:
Welke goedgekeurde dekhengsten deden er mee dan?

Geen idee, de enige die ik onthouden heb was Maurits (?) Maar misschien dat andere bezoekers je dat kunnen vertellen.

appalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 14:59

Was een leuke avond, alhoewel ik het vorig jaar iets spectaculairder vond. Zelf vond ik Sander bij de tuigpaarden vooral opvallen. Prachtige hengst, mooie bouw en erg leuk bewegen. Bij de Hackneys was toch Nikkie echt de blikvanger en de Friezen... ik als een niet uitgesproken Friezenfan... die Sjors, wat een beest! Als alle Friezen maar driekwart van hem konden draven, was dat al schitterend!

Spruit_Elf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 20:27

jeeuuj!! mijn peerd lijkt op zijn papa Sander *trots*

Jammer dat ik er gisteren niet bijwas..

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 23:14

appalin schreef:
Was een leuke avond, alhoewel ik het vorig jaar iets spectaculairder vond. Zelf vond ik Sander bij de tuigpaarden vooral opvallen. Prachtige hengst, mooie bouw en erg leuk bewegen. Bij de Hackneys was toch Nikkie echt de blikvanger en de Friezen... ik als een niet uitgesproken Friezenfan... die Sjors, wat een beest! Als alle Friezen maar driekwart van hem konden draven, was dat al schitterend!

Sjors deed mee en toch niet naar de finale? Of deed hij mee in tuig?

Dat is idd een supergaaf dier!

appalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 09:31

Hij werd geshowd

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 11:20

Nu weet ik nog niks.... ;)
Werd hij geshowd in de lange lijnen in de wedstrijd om de zilveren klomp of werd hij geshowd voor de kar?

appalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 17:30

Geshowd voor de kar!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 20:38

Blijft mijn vraag: welke hengsten liepen er mee voor de Friezen in de lange lijnen?

stalkoetsier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 19:08

Hey,
Ja het JongKWPN daar gaat onze stal zeker voor.
Ik vind het leuk dat je er ook een stukje over ''mijn'' bokaal in zet.
Dankjewel.