Sector wil welzijn van paarden drastisch verbeteren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110744
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Sector wil welzijn van paarden drastisch verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 11:37

http://www.leeuwardercourant.nl


Verplicht rijden met sporen straks definitief van de baan.

Een reeks maatregelen is nodig om het welzijn van paarden in Nederland te verbeteren. Er is een groot gebrek aan kennis, concludeert de sector zelf. Zij presenteerde vandaag een reeks voorstellen aan minister Gerda Verburg van landbouw.

Paarden mogen niet te lang in een trailer staan. Het verplicht rijden met sporen is straks van de baan. Paarden mogen alleen grazen in weilanden zonder prikkeldraad. Boeren, gemeenten en provincies moeten er voor zorgen dat in hun bermen het giftige Sint Jacobskruid niet meer voorkomt.

Bekijk hier het plan van aanpak voor Welzijn in de sector Paardenhouderij.

Citaat:
http://www.knhs.nl

De Sectorraad Paarden, waarin de georganiseerde Nederlandse paardenhouderij samenwerkt, heeft op 13 januari een Plan van Aanpak voor de verbetering van het dierenwelzijn paardenhouderij aangeboden aan minister Verburg van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV).

“Als paardenhouderij zijn we het aan onze stand en aan onze dieren verplicht om te zorgen voor optimaal dierenwelzijn en om verbeteringen door te voeren waar dit mogelijk en zinvol is. Dit Plan van Aanpak laat zien dat onze complete sector hieraan een hoge prioriteit geeft”, aldus voorzitter Johan Lokhorst van de Sectorraad Paarden bij de aanbieding van het plan.
Het ontwikkelen van het Plan van Aanpak sluit aan bij de nota Dierenwelzijn die in 2007 door de minister van LNV werd uitgebracht. Het verzoek om een dergelijk plan te maken, is door de sector met enthousiasme opgepakt.

Kennis verdiepen en uitwisselen
Voor het verdiepen en uitwisselen van kennis over dierenwelzijn in de paardenhouderij is een belangrijke plaats toegekend aan het Nationaal Hippisch Kenniscentrum, dat binnenkort van start gaat. Daarnaast zullen de in de Sectorraad vertegenwoordigde organisaties in 2009 een onderzoeksproject uitvoeren om te komen tot objectieve parameters voor de relatie tussen dierenwelzijn en huisvesting.

Het plan van aanpak onderscheidt zes aandachtsvelden: huisvesting, voeding, training en hulpmiddelen, transport, fokkerij en paraveterinaire en complementaire beroepen. Voor elk aandachtsveld zijn in het plan beleidsvoornemens, plannen voor nadere analyse en onderzoek en concrete acties aangegeven om het dierenwelzijn te bevorderen. Het merendeel van de concrete verbeteringen zal volgens het Plan van Aanpak vanaf 2010/2011 worden gerealiseerd.

Coupeerverbod effectief handhaven
De Sectorraad schuwt echter niet om directe verbeteringen van het dierenwelzijn al concreet in het Plan van Aanpak te benoemen. Een voorbeeld is de handhaving van het verbod om staarten van trekpaarden te couperen. De Sectorraad stelt vast dat dit verbod (en bijvoorbeeld ook het verbod om paarden te brandmerken) nog steeds door een kleine groep fokkers wordt omzeild. “Wij willen hieraan een einde maken door tijdens keuringen het hebben van een volledige staart verplicht te stellen”, stelt Jaap Werners, die als lid van het bestuur van de Sectorraad de totstandkoming van het Plan van Aanpak heeft aangestuurd. Daarnaast steunt de Sectorraad de minister om het couperen en brandmerken op de agenda van de Europese Unie te zetten.

Actieve communicatie
Met het uitbrengen van het Plan van Aanpak neemt de Sectorraad Paarden het voortouw bij de verdere verbetering van het dierenwelzijn in de paardenhouderij. Communicatie en voorlichting zijn belangrijk in deze sectorbrede aanpak en de Sectorraad is dan ook van plan actief te communiceren over de volgende stappen die worden gezet.
De Sectorraad realiseert zich dat het niet eenvoudig zal zijn ook de niet-georganiseerde paardenhouderij te bereiken en te stimuleren. Toch willen de samenwerkende organisaties zich hiervoor met kracht inzetten en rekenen daarbij op faciliterende ondersteuning door het ministerie van LNV.


Verwant artikel
[VN] Sectorraad Paarden prestenteert PvA paardenwelzijn

Foefer

Berichten: 3814
Geregistreerd: 19-05-06

Re: Sector wil welzijn van paarden drastisch verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 11:42

Heel goed! :-)

Stormchaser

Berichten: 553
Geregistreerd: 13-06-07
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 11:45

Hopelijk wordt er ook wat met deze voorstellen gedaan. Ik vind het prima in ieder geval (voor wat mijn mening waard is ;-)).

s6801881

Berichten: 7687
Geregistreerd: 26-09-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 11:46

*\o/* +:)+

Mallow

Berichten: 4695
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: Nijmegen

Re: Sector wil welzijn van paarden drastisch verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 11:48

Heel goed :)

haantje7
Berichten: 218
Geregistreerd: 17-08-04
Woonplaats: purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 11:48

Ik vind zelf dat het nog iets verder moet gaan, namelijk het dragen van sporen verbieden in de B en zelfs in de L1.
Als je die dingen dan al nodig hebt wat moet je dan in de M of Z ???
Laat de ruiter eens wat aan zijn eigen conditie doen en ook zeker de basis africhting verbeteren.

Veel paarden plezier in 2009 ! Mario

Niwla

Berichten: 4117
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: Ede(rveen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 11:49

Super :) Als ze nou ook invoeren dat je ook bitloos mag starten zou het helemaal geweldig zijn.

tita

Berichten: 19755
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: Sector wil welzijn van paarden drastisch verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 11:51

>;)

laten ze maar eerst beginnen met normale dingen zoals stands verboden en rubbere matten als bodembedekking

SaskiaKur

Berichten: 6088
Geregistreerd: 19-02-06
Woonplaats: Limburg,Voerendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 11:51

Ik vind het erg goed dat ze dit doen. Maar weiland zonder prikkeldraad dat was toch al verboden?

Liezel1
Berichten: 14964
Geregistreerd: 20-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 11:52

tja, wat is "niet te lang op de trailer staan".
Ik ken ijslander hengsten die de hele dag op hun Fautras trailer staan, tijdens een wedstrijd. Niets mis mee, paard kan zn kont prima keren en staat ook niet de hele dag vast. Kan mooi om zich heen kijken.
Hengsten in een prikwei is nl een risico, en dan zou ik mn hengst liever los op een grote Fautras zetten, dan dat ik hem op moet sluiten in een box onder een groot tentzeil, waar niets te zien is.

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 11:52

Goeie voorstellen! Dat verplicht met sporen rijden heb ik echt nooit begrepen, net zoals het verplicht rijden met stang en trens.

Mizoan

Berichten: 7150
Geregistreerd: 04-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 11:53

Bravo mevrouw Verbrug :D

sjorsie

Berichten: 6486
Geregistreerd: 20-05-05
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 11:53

goed zo, alleen dat van die trailer hoe wil je dat gaan controleren?

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Re: Sector wil welzijn van paarden drastisch verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 11:55

Super +:)+

detour

Berichten: 12376
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 11:57

Vind dat eigenlijk ook maar niks, dat paarden uren in de trailer staan, wachtend tot hun baasjes zijn uitgeteut , lekker binnen.. :o

Die dieren zijn toch maar geweldig dat ze dat accepteren!
Verder prima nieuws! *D

Al hoorde ik een boer vertellen dat het mogelijk is dat het paard onder de veesector zal gaan vallen qua wetgeving gezien de hoeveelheid in NL..
Laatst bijgewerkt door detour op 13-01-09 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Gulpje

Berichten: 8075
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 11:57

Rubberen matten als bodembedekking? Dus beton met stro erop is mishandeling? :D

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110744
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Sector wil welzijn van paarden drastisch verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 11:59

Ik heb de beginpost even aangepast :)

tita

Berichten: 19755
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 12:00

Gulpje schreef:
Rubberen matten als bodembedekking? Dus beton met stro erop is mishandeling? :D


proest niet zo bekijken maar ik ken een manege die wegens kosten besparing rubbere matten gebruiken die beesten krijgen niet een stro om te fourageren.

Ken trouwens ook particulieren die zo bezuinigen :Y)

bad_eendje22

Berichten: 73
Geregistreerd: 12-01-09
Woonplaats: Rotterdam-Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 12:01

kan iemand mij uitleggen waarom er dan zonodig verplicht met sporen gereden moet worden op een wedstrijd? stel als ik jarenlang geen spoor aanraak en ik ga wedstrijden rijden op hoger niveau, zou je dus voor de leuk en het mooie sporen moeten dragen? idem als stang en trens? wie kan mij dat eens op een mooie wijze uitleggen, ik rijd geen wedstrijden dus ik weet er niks van :)

verana

Berichten: 2807
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 12:03

Eerst maar eens zien of het echt wordt gezet
Ik heb liever trouwens sporen dan een zweep.

Prikweilanden dat mag van mij echt worden afgeschaft

Maar ja dat te lang op de trailer staan dan mogen ze er eerst wel voor zorgen dat de verenigingen wat sneller zijn met de punten en eventuele prijsuitreiking want dat is vaak de grootste reden dat mijn paard lang op de trailer moet staan

SanneK

Berichten: 507
Geregistreerd: 10-11-07
Woonplaats: Den Ham

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 12:05

Super +:)+

MilleniumK

Berichten: 3026
Geregistreerd: 10-05-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 12:05

Héél goed :D

randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 12:08

Ik voorzie een woud van zich tegensprekende, oncontroleerbare en onnavolgbare regels.... -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 12:09

Allereerst wat een ontzettend positief bericht!!
Ik hoop dat ze dit zo snel mogelijk door kunnen voeren.

sjorsie schreef:
goed zo, alleen dat van die trailer hoe wil je dat gaan controleren?

Wellicht dat het mogelijk is om de organisatie (van een wedstrijd) "verplicht" te gaan stellen om de controles te houden?

PBA_
Berichten: 8119
Geregistreerd: 24-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 12:09

bad_eendje22 schreef:
kan iemand mij uitleggen waarom er dan zonodig verplicht met sporen gereden moet worden op een wedstrijd? stel als ik jarenlang geen spoor aanraak en ik ga wedstrijden rijden op hoger niveau, zou je dus voor de leuk en het mooie sporen moeten dragen? idem als stang en trens? wie kan mij dat eens op een mooie wijze uitleggen, ik rijd geen wedstrijden dus ik weet er niks van :)


Als jij gewoon je been eraf kan houden en alleen met je kuit rijd, zijn sporen geen probleem, Ze voelen ze immers niet. De stang en trens, alleen op trens rijden licht contact met de stang. Maar heb er nog nooit mee gereden dus weet niet of dat ook echt kan. Daarbij zijn de meeste ruiters denk ik wel geneigd om dat ding dan toch te gebruiken.

Met sporen, mits goed gebruikt vind ik niets mis mee.

Verder een goed idee vraag me af wat ze onder lang in de trailer staan verstaan.