Begin weer (opnieuw) met paardrijden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Begin weer (opnieuw) met paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-09 07:57

www.dehoefslag.nl

Het NISB (Nederlands Instituut voor Sport en Bewegen) zal binnenkort beginnen met de actie “Start met ...”. In aansluiting op alle goede voornemens die velen zichzelf per 1 januari opleggen voor wat betreft afvallen en meer bewegen kan men aan de slag! Bij honderden verenigingen en sportaccomodaties krijgen belangstellenden een introductieaanbod voor de periode tussen 1 maart en 24 april.

Het NISB beveelt daarbij ook meer beweging aan voor 55-plussers en noemt vooral de sport die je van jongsaf aan beoefent hebt het geschiktst bij het ouder worden. Volgens het NISB is uit onderzoek gebleken dat niet alleen voor de hand liggende sporten als wandelen, zwemmen en ouderengym voor de categorie 55-plus geschikt zijn, maar ook roeien en paardrijden.

Voor meer info kan men vanaf half januari terecht op de website www.30minutenbewegen.nl

Mienky_23

Re: Begin weer (opnieuw) met paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 08:18

zouden dan de gewichtsregels ook versoepeld worden?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-09 08:29

Ik denk het niet.
Een paard kan nou eenmaal maar een bepaald gewicht dragen. Dat kun je niet "versoepelen". Het wordt dan gewoon te zwaar voor zo'n dier.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 08:31

Nou nou je doet alsof iedere niet sporter gelijk 150 of meer kilo weegt.

Nee hoor goed waarom niet voor deze mensen hun oude hobby oppakken. Genoot altijd erg van de papa en mama les op mijn oude stal.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-09 09:28

Zo bedoel ik het niet Lachen
Ik heb het over de specifieke groep met overgewicht.
Je kunt het draaggewicht voor paarden niet zomaar veranderen. Je hebt met dieren te maken.
Dat bedoelde ik Ja

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 09:56

er zijn geen gewichtsregels.het ene paard kan meer hebben, als het andere net als mensen.er word hier nu zo maar van uitgegaan, dat iedereen die weer begint, overgewicht heeft. terwijl de jongeren meer last hebben van vetzucht, als de ouderen....

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-09 10:06

Wie gaat er volgens jou vanuit dat iedereen die weer begint automatisch te kampen heeft met overgewicht?
Ik zie dit niemand zeggen namelijk.

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 10:19

Weer even ontopic!

Wat leuk dat ze dit nieuws naar buiten brengen. Misschien dat er dan toch meer ouders en 50 plusers gaan rijden. Ik vond die lessen altijd erg leuk om te zien!

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 12:47

Ik vraag me af hoeveel 55-plussers er zijn die van jongs af aan hebben paard gereden. Ontzettend weinig denk ik. Vroeger hadden alleen boeren een paard, en die was niet om te rijden. Nou ja, misschien eens per jaar ringsteken. Rijke mensen hadden wel rijpaarden, maar die waren er niet veel zo vlak na de oorlog.

Paardrijden in de vorm zoals wij die nu kennen, toegankelijk voor alle kinderen, is pas de laatste 30/40 jaar opgekomen.

zigoteau

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 12:48

weet niet of paardensport nu zo een ideale sport voor 55+ is om mee te beginnen.zie nog te vaak ongelukken gebeuren.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 12:51

harstikke leuk, laat de paardensport nog maar veel meer uit de "kak" hoek komen en het voor meer mesen toegankelijk worden.
Ik zou het heerlijk vinden om bij een les voor 55 plussers te gaan kijken.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 14:59

LindyH schreef:
Paardrijden in de vorm zoals wij die nu kennen, toegankelijk voor alle kinderen, is pas de laatste 30/40 jaar opgekomen.

Ja en die zijn nu dan toch bijna 55 plus

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 15:06

Ik moet eerlijk zeggen dat fietsen en wandelen me toch veiliger in de oren klinkt dan paardrijden. Zeker manegepaarden zijn lang niet altijd de braafste. Met alle respect, maar mensen die al iets ouder zijn zijn een stuk minder lenig dan jongeren; dat zul je ook merken als je valt.
Misschien wel weer erg leuk om te doen, als je dat vroeger altijd hebt gedaan, dat wel...

Nico1949

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 15:39

Ik ben 59 jaar en probeer in ieder geval om de dag te rijden. Ik heb leren paardrijden op 6 a 7 jarige leeftijd in de Vondelmanege (die nu nog bestaat) in Amsterdam. Mijn ouders hadden al een eigen paard. Dit had niets met rijk zijn te maken. En volgens mij gaat het om 55+ die vroeger ook al gereden hebben. Ik wil in ieder geval zolang mogelijk door blijven gaan met paardrijden.

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 17:54

Ik vind het een erg leuk iniatief!
Er zijn heus genoeg brave paarden waar 55 plussers leuk op kunnen rijden. En er zullen ongetwijfeld een aantal mensen tussen zitten, die qua gewicht beter niet op een paard zou kunnen gaan zitten. Maar ik zie er eerlijk gezegd genoeg hier rond lopen, die wel gewoon op een paard klimmen. En daarvan denk ik ook: goh zou je dat nou wel doen? Daar zitten genoeg (waarschijnlijk zelfs het overgrote merendeel) tussen die nog lang geen 55+ zijn.

Ik ben het er in ieder geval compleet mee eens dat paard rijden een goede sport voor 55+ kan zijn. Je hebt contact met dier en mens, je gebruikt spieren die normaal niet gebruik worden en het is goed voor je balans. Lachen

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 18:06

En wat ik zeker ook niet onbelangrijk vind....het is goed om je geest effe leeg te maken. Knipoog

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 18:21

Daar sluit ik me lekker bij aan Onassa.. ik heb het rijden vreselijk gemist de afgelopen dagen en grondwerk was er ook niet bij met een bakvan beton. (geen binnenbakluxe)

In de westernsport rijdt ook een 'oudere mevrouw' ze start wedstrijden en ik geniet van haar rijden. SUper! Ik hoop dta ik dit tot ver in mijn oudedag mag blijven doen!!

DameBlanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 19:31

Een vriend van ons is 62 of was het 63 rijd nog iedere vrijdag, zaterdag en zondag met zijn paard door de bossen! En denk maar niet dat dat rustige ritje zijn hoor!

andrea16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 20:45

Goed project lijkt me! Ik ben wel benieuwd naar de tarieven die ze gaan hanteren, om een hogere participatie te krijgen zullen ze toch ook een gunstige prijs moeten bieden (niet alleen paardrijden, ook andere sporten). Zo werkt dat ook bij het GALM-project, ook voor 55-plussers.

hubble

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 20:52

ik ben op mijn 40ste begonnen met paardrijden. Droomde er als kind al van maar toen was het veel te duur. toen ik ouder werd ging ik werken, kwamen de kinderen en toen was er opeens de gelegenheid om lessen te gaan nemen.
Nu heb ik 3 koudbloeden achter het huis staan. Geniet ik van het verzorgen en het recreatief rijden. Ik ben naast de bossen gaan wonen voor de paarden. Zal idd nooit een goede ruiter worden, maar ben zeker niet te zwaar en rij met veel plezier. Mijn paarden hebben een goed leven (denk ik Knipoog ), worden dressuurmatig, recratief en voor de koets gereden. En ik ........ ik ben nu 50 en geniet van deze weelde.

Ik gun dit veel meer 50 + sers.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 21:17

TurdusMerula schreef:
Ik moet eerlijk zeggen dat fietsen en wandelen me toch veiliger in de oren klinkt dan paardrijden. Zeker manegepaarden zijn lang niet altijd de braafste. Met alle respect, maar mensen die al iets ouder zijn zijn een stuk minder lenig dan jongeren; dat zul je ook merken als je valt.
Misschien wel weer erg leuk om te doen, als je dat vroeger altijd hebt gedaan, dat wel...

Waar vind jij dan nog gemakkelijkere paarden?Maar de rest van je stukje vind ik helemaal waar.Je bent ouder toch wat minder flexibel,zeker ook bij een val.Om dan nog te gaan beginnen geeft mij ook vraagtekens.Ook als je misschien al 20 jaar niet meer hebt gedaan.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 21:22

Misschien komen er dan nog meer veteranen-springwedstrijden.
Altijd een supersfeer daar!

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 21:37

kom op zeg jullie doen alsof deze mensen broos, zwak en zwaar zijn. We hebben het hier over een uurtje per week hobbelen plezier maken en genieten van dieren. En ja dan vallen ze een keer blessures kunnen ze altijd oplopen daarvoor hoef je niet OP een paard te zitten. Trouwens ik heb meer blessures opgelopen NAAST mijn paard dan OP mijn paard.

Ken zat maneges waar ze brave dieren hebben voor dit soort lessen. Zou het super vinden als mensen dit gingen doen lekker voor de lol en ontspanning.

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 22:53

supercop schreef:
Ik ben 59 jaar en probeer in ieder geval om de dag te rijden. Ik heb leren paardrijden op 6 a 7 jarige leeftijd in de Vondelmanege (die nu nog bestaat) in Amsterdam. Mijn ouders hadden al een eigen paard. Dit had niets met rijk zijn te maken. En volgens mij gaat het om 55+ die vroeger ook al gereden hebben. Ik wil in ieder geval zolang mogelijk door blijven gaan met paardrijden.

Ik ben net iets te jong voor de leeftijdscategorie (48) maar dichtbij genoeg om mee te mogen praten Haha!
Ook ik heb op 8-jarige leeftijd in en om Amsterdam leren rijden op de diverse maneges en er waren genoeg kinderen/jongeren die wat ouder waren en reden. Dus het waren echt niet alleen mensen die een paard op de boerderij thuis hadden staan of veel geld hadden.

Supercop: ja hoor, de manege bestaat nog, ik ben er vorig jaar met mijn kinderen langsgegaan om te laten zien. Ze hebben ook nog een website en zijn heel actief, naar ik begrijp.
Zelf ben ik begonnen op de Gijsbrecht van Amstel in Ouderkerk en later buitenritten bij de Hollandsche Manege in het Amsterdamse Bos, de Ambri (bij de Amstel), De Ruif (Slotervaart, geloof ik) en de RCA, ook vlak bij het Vondelpark. Roept weer veel leuke herinneringen op! Knipoog

Later (toen we verhuisd waren) zelf een pony gehad maar lang niet gereden toen de kinderen kwamen. Daarna gingen eerst de kinders rijden, dochter rijdt nog steeds en ik ben dus ook weer begonnen. Eerst weer op de manege, nu heeft dochter een E-pony en rijd ik ook regelmatig op hem. Probeer dat juist vaker te gaan doen om mijn conditie weer op peil te krijgen want ben nu wel veel stijver. Klim inderdaad ook niet meer op de groene paardjes waar ik vroeger zo gek op was....

Kortom, oudgedienden, klim er weer op! Het is net als fietsen, je verleert het nooit helemaal Knipoog

moravita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 23:21

Ennee.... veilige, eerlijke en betrouwbare paarden voor iemand met internationale ambities of misschien iemand die de draad weer op wil pakken en niet zo van race en vliegwerk houd?

De Frederiksborger Haha!

Ik vind het een super initiatief. Paardrijden kan voor zoveel plezier en ontspanning zorgen, dat is voor elke leeftijd heerlijk! Ik hoop dat ik echt tot mijn honderdste nog in het zadel klim ( nou ja, waarschijnlijk getakeld word dan Knipoog )