Drachtigheid hoeft niet per se kreupelheid te veroorzaken

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Drachtigheid hoeft niet per se kreupelheid te veroorzaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-09 09:23

http://www.thehorse.com / Nieuwsredactie

Kreupelheid is geen ongewoon verschijnsel bij drachtige merries. Maar worden de merries juist niet sneller kreupel door de dracht zelf?

"Ieder paard kan kreupel worden wanneer het drachtig is, maar de dracht alleen zorgt er niet voor dat het paard sneller kreupel wordt," aldus Sarah Samson, een klinische instructrice op het gebied van paardenoperaties en orthopedische sportmedicatie. "Ze kunnen op een spijker gaan staan, zichzelf openhalen, of verwondingen oplopen in een weiland net als ieder ander paard.

Veel merries worden echter tot fokmerries gebombardeerd nadat zij ooit voor de sport werden gebruikt maar geblesseerd raakten of met pensioen gingen. Deze paarden hebben veelal oude mankementen als osteo-artrose, peesblessures of andere problemen met de ligamenten.

Wanneer een merrie zwaarder begint te worden door de zwangerschap, wordt het automatisch ook moeilijker voor de gewrichten, pezen en ligamenten om het gewicht te blijven dragen. Op die manier wordt het voor de eigenaren ook moeilijker om de -al bestaande- blessures te helpen onderdrukken.

"In veel gevallen worden de fokmerries niet in de gaten gehouden tijdens de dracht. Eigenaren besluiten in sommige gevallen om de merrie niet meer op ijzers te houden. Sommige merries met een geschiedenis van kreupelheid hebben de ijzers (en soms ook bijbehorende medicatie) echter nodig, alhoewel het ook voorkomt dat sommige medicijnen niet aansluiten bij de zwangerschap."

Het is altijd goed om voordat de merrie wordt gedekt, de algehele medische conditie van de merrie nog eens goed door te nemen. Bekijk eerst eens of de merrie gezond genoeg is om een dracht te doorstaan, en laat een dierenarts een kreupelheidsonderzoek uitvoeren om er zeker van te zijn dat de merrie in een goede conditie verkeerd. Ook lijken mensen zich nog weleens te vergissen in erfelijke aandoeningen, welke op hun beurt weer een bedreiging kunnen zijn voor de gezondheid van het veulen.

Wanneer een merrie een verhoogde kans op kreupelheid heeft tijdens de dracht, zou je ook kunnen overwegen om embryotransplantatie te laten uitvoeren.

Embryotransplantatie (ET) is het overplaatsen van een embryo uit een donormerrie in een merrie die optreedt als draagmoeder (de ontvangstmerrie). Het embryo draagt dus de genetische kenmerken van de donormerrie, maar de donormerrie hoeft niet de hele dracht te doorstaan.

Embryotransplantatie wordt uitgevoerd als drachtig zijn van de donormerrie grote nadelen oplevert, maar men wel graag een veulen wil dat afstamt van die merrie.

Volgens Samson kan een drachtige merrie tijdens de eerste helft van de dracht nog prima functioneren op wedstrijden en tijdens recreatieve ritjes wanneer de merrie aan deze activiteiten gewend is en in een goede conditie blijft.

"Wanneer een merrie tot aan de laatste weken van de zwangerschap wordt gereden, is de kans op blessures echter wel een stuk groter vanwege het toegenomen gewicht. Het werk zal daarom lichamelijk een stuk zwaarder worden. Wanneer een merrie voor de dracht al niet gereden werd, is het geen goed besluit om tijdens de zwangerschap te beginnen met trainen."

patsy1983

Re: Drachtigheid hoeft niet per se kreupelheid te veroorzaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 09:45

Heel mooi stukje, en ik sluit me aan bij dit stuk. Een paard goed laten nakijken voor ze te laten dekken is belangrijk, als ook de meening van je dierenarts (of meerdere dierenartsen).

6 jaar geleden werd mijn merrie 21 jaar en eigenlijk had ik wel graag een veulentje van haar gehad. Ik dacht dat dit nooit ging gaan gezien haar leeftijd... Wel niets was minder waar we vroegen de meening van 3 dierenartsen en lieten haar volledig nakijken het kon nog perfect. We lieten haar dekken en het jaar erop kreeg zij een gezonde kleine spruit.

Ook mijn andere merrie heeft 2 veulentjes op de wereld gezet 1tje op 15 jaarige leeftijd en 1 op 17 jaarige leeftijd.

IK heb met mijn merries de eerste 6 maand blijven rijden zoals ik altijd met ze reed, de dierenarts vertelde dat dit niet erg was en dat ik wel zou voelen als het te zwaar werd. Na die 6 maanden ben ik gaan afbouwen met rijden maar niet gestopt. De dierenarts wist me te vertellen dat een paard beter in beweging blijft omdat dit de bevalling zou vergemakkelijken. Dus tot het einde ben ik gaan wandelen met de paarden (op stap!) En ik heb nooit een manke merrie gehad tijdens de drachten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 10:02

Volgens mij bedoelen ze ook merries met eerdere blessure's voornamelijk.Als die zwaarder worden,dat ze dan meer last kunnen krijgen van hun oude blessures.

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 10:05

goed stukje, eigenlijk alleen maar logisch en iets waar elke paardenbezitter toch bekend mee zou moeten zijn.

patsy, waren het voor jouw merries hun eerste veulen?

__Robijn__

Re: Drachtigheid hoeft niet per se kreupelheid te veroorzake

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 10:05

Goed stukje!

Baal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 11:17

En kunnen merries geen last hebben van kraakbeenverweking onder invloed van het zwangerschapshormoon, net zoals bij zwangere vrouwen ? Want dat kan bij vrouwen nogal eens zorgen voor blessureleed.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 12:22

Mijn merrie die cystes in de straalbenen heeft (niet erfelijk maar door een onsteking onstaan) was niet meer belastbaar in het werk. Sinds ze drachtig was en een veulen op de wereld heeft gezet is ze niet meer kreupel geweest en zelfs weer licht belastbaar. Dierenarts zegt dat de dracht een positief iets is bij chronische problemen. Ze is wel altijd op speciaal beslag blijven staan.

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 12:37

Toen ik de titel las moest ik even denken: "uhm.. TUURLIJK hoeft dracht niet per se tot kreupelheid te leiden.."

Nu ik het stuk heb gelezen snap ik het wel..
Ik sluit me erbij aan.. Ik vind het ook goed dat als je een paard met een blessure als fokmerrie gaat gebruiken je dan eerst laat onderzoeken of het werkelijk geen kwaad kan voor de blessure, en of het idd niet erfelijk is.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 15:01

Ik vind het stukje ook een vrij hoog Duh!-gehalte hebben, maar blijkbaar zijn voor sommige mensen dit soort dingen niet zo logisch.

Mijn oude rijpaard is ook afgekeurd door een blessure en is nu fokmerrie. Ze loopt niet kreupel, maar is niet meer geschikt voor de sport. We hebben natuurlijk aan de DA gevraagd of ze erg last zou hebben van het dragen van een veulen, maar die zei dat dat wel mee zou vallen omdat het gewicht van het veulen voor het grootste deel op de voorhand komt, en de blessure zit aan een achterbeen.
Maar nu, bij haar derde veulen, is ze wel wat kreupel gaan lopen tijdens de laatste weken van de dracht. Na de bevalling was het weer over. Vanaf nu moeten we bij elk veulen bekijken of het nog wel verantwoord is om haar nog een veulen te laten dragen.
Maargoed, allemaal niet meer dan logisch lijkt mij.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 15:05

Baal schreef:
En kunnen merries geen last hebben van kraakbeenverweking onder invloed van het zwangerschapshormoon, net zoals bij zwangere vrouwen ? Want dat kan bij vrouwen nogal eens zorgen voor blessureleed.

Dit vraag ik me ook af. Zijn er merries die onder invloed van hormonen ( Relaxine als ik het me goed herinner ) last krijgen van (oude) blessures. Ik heb tijdens mijn hele zwangerschap last gehad van een litteken in mijn kraakbeen als gevolg van de verweking. Misschien dat er mensen zijn met een merrie met zon ervaring.

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 16:49

Mijn merrie was goed gezond, maar heeft tijdens de dracht last gekregen van losse kniebanden... en daar zijn we nu nog mee bezig. Is dat herkenbaar voor anderen?

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 10:40

Cayenne schreef:
http://www.thehorse.com / Nieuwsredactie

"Wanneer een merrie tot aan de laatste weken van de zwangerschap wordt gereden, is de kans op blessures echter wel een stuk groter vanwege het toegenomen gewicht...."

Ik heb altijd geleerd dat het goed is voor een merrie om juist in beweging, conditie en zodanigheid van bespiering te blijven tijdens de dracht om het dier gezond, fit en sterk te houden voor oa. het vuelenen.. Uiteraard behoor je de inspanning wel aan te passen aan de gesteldheid van het paard met de dracht in je achterhoofd.. Maar mijn 'kreupele' merrie* rij ik altijd door tot 11 maanden juist om der goed te houden!

* Deze merrie heeft botwoekering na een breuk in der achterbeen.. Ze moet blijven bewegen om het capsel gezond te houden..

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 12:36

Net als bij Romyv heeft mijn vorige DA mij ook gezegd dat het voor de conditie van de merrie, spieren en banden,
het het beste is om haar zolang mogelijk aan het werk te houden.
Helaas is ze begin december onregelmatig gaan lopen en is nu nog steeds kreupel, eerst was de oorzaak een hoefzweer,
en daarna kreeg ze mok die door de nieuwe DA over het hoofd is gezien (en ook door mij gezien de merrie nog nooit
mok heeft gehad en ik er ook niet op verdacht was).
Wel heb ik de merrie voor dat ik haar heb laten insemineren grondig door 2 verschillende DA's laten onderzoeken,
(merrie is 15 en dit wordt haar eerste veulen) en beide waren het eens dat ze in zeer goede conditie verkeerd, maw
"doen".