'Grote zooi' bij eigenaar van paarden uit Olst

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

'Grote zooi' bij eigenaar van paarden uit Olst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-09 08:45

www.destentor.nl

Het was volgens politie en justitie een 'grote zooi' bij de 66-jarige paardenhouder G.P. uit Olst.
De man is nu ook maar gestopt met het houden van paarden. Hij kreeg van de rechter een boete van 1200 euro wegens verwaarlozing.

Van de opgelegde boete is wel de helft voorwaardelijk. De andere helft mag de Olstenaar in twaalf termijnen van 50 euro per maand voldoen. De man leeft van een AOW-uitkering en daar hield de economische politierechter in Zwolle rekening mee. Tegen P. was ook 1200 euro boete waarvan de helft voorwaardelijk geëist.

De politie, AID en dierenbescherming waren bij P. op controle geweest. In april vorig jaar werd er ingegrepen toen bleek dat meerdere paarden niet goed werden verzorgd. De dieren hadden te weinig drinkwater en voer. De Olstenaar kampte die periode met geldproblemen. Hij was afgesloten van water en moest naar een waterput twee kilometer verderop om water te halen voor zichzelf en de paarden.

Naast de verwaarlozing van de paarden stond P. ook terecht voor een milieudelict. Hij had namelijk de paardenmest gewoon op het erf liggen en dat is verboden. Voor beide zaken kreeg hij de boete opgelegd. De Olstenaar was vrijdag ziek en liet daarom zijn advocate het woord voeren op de rechtszitting.

Sammetje_

Re: 'Grote zooi' bij eigenaar van paarden uit Olst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 09:22

Nouja zeg, het moet toch niet gekker worden Scheve mond waarom verkoopt hij zijn paarden dan niet!? Gelukkig dat hij nu gestopt is!

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 09:39

Nou idd die paarden had ie meteen moeten verkopen, dan waren die paarden er beter aantoe geweest en hijzelf waarschijnlijk ook aangezien die dan geen kosten meer had voor de paarden.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 10:15

1200 euro waarvan de helft voorwaardelijk kan hij zo betalen als hij de dieren verkoopt.
Hobby kan het niet zijn, want dan zou je ze nooit te weinig te eten of te drinken geven.
Ik weet zelf waar ik over praat, ik heb mijn pony altijd zelf moeten betalen wat niet meer ging ik heb op het punt gestaan om haar te verkopen.
We kwamen zelf van het minimale rond de auto ging de deur uit en ik heb mijn pony kun houden, het was moeilijk maar niet onmogelijk.
Als ik het zo niet had kunnen doen had ik haar helaas moeten verkopen.
Je moet er wat voor doen en laten, zeg ik dan maar.
Maar niet maar gewoon je dier geen eten meer geven.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 10:21

sorry maar ik vind de beschuldigingen naar de eigenaar toe nogal heftig. In het stuk staat duidelijk dat de man ziek was, dan hoeft het dus geen onwil te zijn. Wil ik niet mee goedkeuren dat de paarden niet de juiste verzorging kregen, maar je weet heel de situatie niet. Wellicht stonden de paarden al te koop door de ziekte van de eigenaar, wellicht probeerde hij iets te regelen, allemaal dingen die je niet weet

Marleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 10:32

Hee dat is bij mij in het dorp!!
Ben benieuwd wie dat is..

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 10:35

stef schreef:
sorry maar ik vind de beschuldigingen naar de eigenaar toe nogal heftig. In het stuk staat duidelijk dat de man ziek was, dan hoeft het dus geen onwil te zijn. Wil ik niet mee goedkeuren dat de paarden niet de juiste verzorging kregen, maar je weet heel de situatie niet. Wellicht stonden de paarden al te koop door de ziekte van de eigenaar, wellicht probeerde hij iets te regelen, allemaal dingen die je niet weet

Ja maar deze kwestie loopt al een tijdje dus deze man is al eerder aangesproken hierop, dan nog als je ziek bent moeten je dieren eten krijgen ze zijn afhankelijk van je.
Dat de stal dan eens wat minder schoon is kan ik nog in komen maar eten en drinken is toch echt wel nodig.

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 10:35

hoop dat het nu weer beter gaat met de paarden.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 10:39

stef schreef:

ja dat dacht ik ook al.
En als hij al slechte bedoelingen had, dan was hij nu ook niet gestopt met de paarden. En had hij waarschijnlijk veel moeilijker gedaan. In het stukje maak ik juist op dat hij heel makkelijk meewerkte of ik moet me vergissen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 10:56

stef schreef:

jij hebt wel heel veel vertrouwen in de mensheid.....ik ben het vertrouwen jammergenoeg verloren...

Mieke_Cunna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 11:20

Laat hem lekker de rest van z'n leven paardloos zijn. Er zijn zat meiden te vinden die mee willen helpen met de verzorging als iemand erg ziek is.

Susanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 12:17

Hm, ik ben dan toch ook wel benieuwd wie dat is...

mirjam_kl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 13:04

Ik heb bij deze man de paarden gereden en echt het is daar verschikkelijk

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 13:32

Ik ben blij dat die nu gestopt is! Iedereen kan wel eens in geld problemen komen. Maar dan kon die beter de paarden gelijk weg doen.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 14:08

Gelukkig dat hij de boetes heeft gekregen nadat de paarden al weg waren (ga ik maar vanuit). Nu had hij al geen geld om goed voor ze te zorgen maar nu helemaal niet meer! Taakstraf (vb voor dieren zorgen) was beter op zijn plaats geweest maar ja daar zal hij wel weer te ziek voor zijn. Al met al komt hij er met voorwaardelijk makkelijk onderuit. Had hij nu maar eerder aan de bel getrokken voor hulp....

carrie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 15:29

ben eigenlijk wel benieuwd wie het is, iemand die het weet? (pb?)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 15:32

ik snap niet dat je wil weten wie het is, heb je helemaal geen zaken mee, het is niet zomaar dat ze het anoniem houden.

Die verzorgers die je zogenaamd bij bosjes vind... Valt ook wel tegen! Tegenwoordig willen ze enkel rijden en eventueel poetsen, als je ze vraagt ook stallen te doen dan is het al "neen." en dan moet je al helemaal niet aankomen met niet rijden....

Ik ga met stef mee.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 15:33

Horse_ schreef:
Gelukkig dat hij de boetes heeft gekregen nadat de paarden al weg waren (ga ik maar vanuit). Nu had hij al geen geld om goed voor ze te zorgen maar nu helemaal niet meer! Taakstraf (vb voor dieren zorgen) was beter op zijn plaats geweest maar ja daar zal hij wel weer te ziek voor zijn. Al met al komt hij er met voorwaardelijk makkelijk onderuit. Had hij nu maar eerder aan de bel getrokken voor hulp....

Pardon? Je weet heel niet wat die man heeft....
Echt, veroordelen kunnen we goed tegenwoordig op bokt.

Over geen vertrouwen in de mensheid hebben, dus dan is iedereen maar slecht? En elk verwaarloosd dier wordt bewust verwaarloost? Mensen die dat vinden kijken nooit naar bijv animal cops zeker?
Genoeg mensen (zeg niet dat dat voor deze man ook zo geld) die hun hart op de juiste plaats hebben, en het echt proberen, maar het gewoon niet meer aankunnen.
Dan beslis je niet van de een op andere dag van ik doe ze weg, om de doodsimpele reden dat ze wel van die dieren houden, en op hun manier er zo goed mogelijk voor zorgen.
90% van bokt, zo niet meer, kent deze hele man niet, maar het is zoooo lekker makkelijk om je mening die gebaseerd is op een klein, incompleet stukje tekst op een forum te knallen

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 15:36

sowieso, wil je je dieren verwaarlozen, loop je geen twee km voor water, er stond dat ze te weinig hadden, niet dat ze niets hadden. Dus hij deed wel moeite om het te geven. IMO lijkt me dit gewoon een kwestie van "willen maar niet kunnen"

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 16:23

vind ik ook! Niet meteen die man afzeiken als je niet weet waar het over gaat.. Ik zeg niet dat het goed is wat hij met die paarden heeft gedaan, maar hij is toch wel 2km weggeweest om water te halen. Verder moet je ook kijken naar weersomstandigheden: Het vriest dat het kraakt, dus het water dat ze hebben zal vrij snel bevroren zijn. En het kan me niet schelen wie het is, Ik vind hem best zielig. Natuurlijk had hij hulp moeten vragen, maar voor sommige mensen moeten ze dan echt hun trots overwinnen.
En dat van die verzorgers, slaat nergens op. Ze willen rijden, héél misschien keertje poetsen. Zoek er maar die willen uitmesten, niet of weinig kunnen rijden, poetsen, water geven uit een put 2km verderop en allemaal van die dingen.
Niet te snel veroordelen zeg!

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 17:25

stef schreef:
Horse_ schreef:

Pardon? Je weet heel niet wat die man heeft....
Echt, veroordelen kunnen we goed tegenwoordig op bokt.

Over geen vertrouwen in de mensheid hebben, dus dan is iedereen maar slecht? En elk verwaarloosd dier wordt bewust verwaarloost? Mensen die dat vinden kijken nooit naar bijv animal cops zeker?
Genoeg mensen (zeg niet dat dat voor deze man ook zo geld) die hun hart op de juiste plaats hebben, en het echt proberen, maar het gewoon niet meer aankunnen.
Dan beslis je niet van de een op andere dag van ik doe ze weg, om de doodsimpele reden dat ze wel van die dieren houden, en op hun manier er zo goed mogelijk voor zorgen.
90% van bokt, zo niet meer, kent deze hele man niet, maar het is zoooo lekker makkelijk om je mening die gebaseerd is op een klein, incompleet stukje tekst op een forum te knallen

Maar vind gewoon dat die man eerder hulp had moeten zoeken. Ok ziek is ziek of geen geld is geen geld dan houd het op. Snap ook wel dat mensen dieren soms verwaarlozen uit onmacht, onkunde, onwetendheid etc. maar klop dan aan om hulp. Is deze man naar een paardenopvang gegaan bijvoorbeeld. Ik neem het mensen wel degelijk kwadelijk als ze het zo ver laten komen. Uit bovenstaand tekstje blijkt wel dat dit al even aan de gang is...

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 17:27

pharagirlke schreef:
sowieso, wil je je dieren verwaarlozen, loop je geen twee km voor water, er stond dat ze te weinig hadden, niet dat ze niets hadden. Dus hij deed wel moeite om het te geven. IMO lijkt me dit gewoon een kwestie van "willen maar niet kunnen"

En dat maakt het dan meteen allemaal maar goed? Is immers niet van de laatste 2 weken?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 17:27

laat ik beginnen met het godsgeklaagd vinden dat iemand afgelsoten word van water...............

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 17:30

bovenstaand tekstje laat ook weten dat de man wel degelijk voor zijn dieren wilde zorgen. Verzorgers zoeken die niet mogen (kunnen) rijden in deze periode van het jaar en die ook nog eens zouden moeten mesten enz, is echt geen lolletje, als ze niet mogen rijden haakt 80% al af, als ze ook nog eens moeten mesten en twee km lopen voor water te geven enz, haakt er nog eens 19% af.

ik zeg niet dat dat het allemaal goed maakt, maar wel dat die man niet zo afgezeken moet worden hier. Hij probeert, hij is geen mishandelaar, hij is gewoon in een ongelukkige situatie terecht gekomen, heeft een foutje gemaakt. Hoeveel fouten maak jij dagelijks? Zou jij voor elke fout die je maakt afgezeken willen worden?

Dit is zó onzinnig, hoe kunnen mensen zo kort door de bocht zijn. Ik maak ook fouten en ik ben elke dag dankbaar dat die fouten me vergeven worden. Dat ik er van mag leren van de mensen rondom me.

Overigens zijn ze daar geweest in april, er staat nergens hoe lang het al aan de gang was. Kan net zo goed maar een paar dagen geweest zijn. Veroordelingen duren lang, ook dit soort veroordelingen. Grote kans dat de uitspraak gewoon nu pas bekent is.

KiWiKo: ja inderdaad... Scheve mond

Shoufshouf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 17:32

Op mij komt dit bericht ook over van "wel willen maar niet weten hoe". Er staat ook niet in het bericht dat de dieren er zwaar verwaarloosd bij stonden. (geen voer, stal, hoeven die gekruld zijn, verwondingen, ondervoed etc)

Deze man zo maar veroordelen vind ik dan ook niet op zijn plaats.

Tuurlijk is het zielig voor die paardjes, maar hier in Twente staan er genoeg zielige paardjes in een stuk bagger (dag en nacht) zonder dat er naar omgekeken wordt....Dat is pas zielig!!