De FNRS keurt Nederlandse opfokbedrijven

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

De FNRS keurt Nederlandse opfokbedrijven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-09 11:13

www.horses.nl / http://www.paardenkrant.nl

Een aantal opfokbedrijven aangesloten bij de FNRS is gekeurd en voorzien van een kwalificatie aan de hand van een sterrensysteem. Deze aanvullende informatie geeft FNRS-accountmanager Booy Reuhl na het verschijnen van een artikel over opfokbedrijven in De Paardenkrant van woensdag 9 januari.

De gekeurde bedrijven staan geregistreerd als IST-leden (Instructie-, Sport- en Trainingsstallen). In 2007 begon de FNRS met de belangenbehartiging van deze bedrijfstak. Booy Reuhl: ,,Een opfokbedrijf is een specifieke bedrijfssoort. In het sterrensysteem worden deze bedrijven gecontroleerd op 75 punten, waaronder stalklimaat, de functionaliteit van voer- en drinkbakken, de kwaliteit van stalbedding, de maatvoering van de boxen en de verlichting. Ook de voedingstoestand, verzorging en algemene gezondheid van de paarden krijgen een waardering toegekend.”

Goedgekeurde bedrijven worden minimaal eens per tweeënhalf jaar gecontroleerd.

Verwant artikel:

[VN] 'Let op de kwaliteit van een opfokbedrijf'

Insider

Re: De FNRS keurt Nederlandse opfokbedrijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 12:02

Wat een flauwekul de meeste opfokbedrijven zijn gewoon opfokbedrijf en hebben niets met de FNRS te maken. Als je tot het keuren over gaat zul je ze allemaal moeten doen en niet de één wel en de ander niet. En wat kun je nou constateren eens per 2,5 jaar. Dan is er al een heel rondje vanaf veulen geweest. Op deze manier kom je nooit tot een fatsoenlijk kwaliteitskeurmerk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 12:03

Keurmerk vind ik geen slecht idee, maar FNRS?

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 12:13

De kwaliteit van een opfokbedrijf bepaal je niet aan de kwaliteit van het voer alleen(even kort gezegd), maar wordt vooral bepaald door de MENSEN die voor de paarden zorgen. Zien ze het als een paard ziek wordt? Bellen ze dan de eigenaar of houden ze hun mond? bellen ze een dierenarts of laten ze het er gewoon bij zitten?

Dan kan ik je er eentje geven die alle klanten besodemieterd en dat al jaren lang.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 12:30

De FNRS stelt in alle opzichten totaal niets voor...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 12:40

Ik snap niet wat de FNRS hiermee moet? Stel een eigen overkoepend keuringsorgaan op waarbij je je kan aansluiten als opfokbedrijf zijnde.

Hoewel sommige manege's ook paarden opfokken heb je gelukkig ook nog bedrijven die zich enkel op de opfok richten.

Laat de FNRS dat aub aan een ander over laten!

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 12:46

Lijkt me wel gunstig dat er tenminste een instantie is die op een groot aantal zaken keurt. En het is aan de ondernemer zelf zich daarbij aan te sluiten of niet.
Op www.fnrs.nl kun je de lijsten zien met punten waarop is gecontroleerd per aantal sterren. Is best grondig, maar zou natuurlijk wel jaarlijks moeten.

En hoe iemand met de paarden omgaat zodra je de hoek om bent kun je eigenlijk nooit weten. Dat is niet alleen zo met paarden die je aan de zorg van een ander overlaat. Dat is een kwestie van vertrouwen en zien hoe de paarden zich rond die mensen gedragen.

Maar controle op de randvoorwaarden zoals de FNRS doet lijkt me prima.

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 12:51

Insider schreef:
Wat een flauwekul de meeste opfokbedrijven zijn gewoon opfokbedrijf en hebben niets met de FNRS te maken. Als je tot het keuren over gaat zul je ze allemaal moeten doen en niet de één wel en de ander niet. En wat kun je nou constateren eens per 2,5 jaar. Dan is er al een heel rondje vanaf veulen geweest. Op deze manier kom je nooit tot een fatsoenlijk kwaliteitskeurmerk.

de stal waar ik sta doet hier ook aan mee en we hebben 3 *** gekregen.
Er wordt gelet op veiligheid dus of het bedrijf zo is ingericht dat gangpaden vrij zijn (geen slingeren gereedschap) en zo kan ik natuurlijk een hele waslijst opnoemen maar dat kun je zelf ook wel bedenken.
Het gaat gewoon om een veilig bedrijf en hoe de paarden gehuisvest zijn ed.

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 17:29

Je moet ergens beginnen ... ik denk dat dit een goed begin is ...

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 17:34

madamX schreef:

Kort, maar duidelijk en helemaal WAAR!!!

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 17:36

aerdenhout1 schreef:
madamX schreef:

Kort, maar duidelijk en helemaal WAAR!!!

Oke, wie zou het dan kunnen doen denken jullie ?

Edit * ik zie al een aantal optie`s Knipoog

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 17:41

Zolang de FNRS alleen maar naar het geld kijkt dat ze binnen krijgen van de aangesloten bedrijven, en nog steeds niet voldoende kijkt naar hoe de paarden er uitzien, of worden gehouden, is voor mij de hele FNRS een wassen neus en dat zal dus vast niet anders worden bij opfokstallen!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 18:51

Ik ken een erkende FNRS manege met 3 sterren aan de muur waar het in het gangpad harder regent dan buiten, ht langs de electra leidingen regent, de paarden in gammele boxen staan, waar de boxen ook nog eens onveilig zijn en zo kan ik nog een paar dingen opnoemen. En dat is niet van pas geleden maar al jaaaaaaren zo aan de staat van onderhoud te zien en dan elke 2,5 jaar controle ?????
Ik heb dus weinig vertrouwen in de controles van de FNRS.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 19:20

cissy schreef:
Ik ken een erkende FNRS manege met 3 sterren aan de muur waar het in het gangpad harder regent dan buiten, ht langs de electra leidingen regent, de paarden in gammele boxen staan, waar de boxen ook nog eens onveilig zijn en zo kan ik nog een paar dingen opnoemen. En dat is niet van pas geleden maar al jaaaaaaren zo aan de staat van onderhoud te zien en dan elke 2,5 jaar controle ?????
Ik heb dus weinig vertrouwen in de controles van de FNRS.

Dat is geen uitzondering, ken nog een paar van dat soort stallen met FNRS 'keurmerk'. Na nader onderzoek blijkt het te gaan (de stallen die ik ken) om bestuursleden van de FNRS... Vriendjespolitiek dus.
En net zoals Aerdenhout al opmerkte, het gaat bij de FNRS alleen maar om eigenbelang en geld. En helaas niet alleen bij de FNRS; Sectorraad voor Paarden is nog zo'n partij...

fox16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 19:23

nou ik vind het eigelijk wel een goed idee dat de stallen worden gekeurd omdat je zo ook beter naar een stal kunt zoeken tuurlijk klopt de fnrs niet helemaal maar het is beter dan niets

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 19:27

zelf gaan kijken en beoordelen is altijd nog beter dan dat keurmerk en vragen naar ervaringen met een stal op bokt ook! Knipoog

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 21:31

De FNRS is wel lekker bezig. Druk zich overal tussen.
Veiligheidskeuren waar de breedte van beugels precies omschreven staat. En andere onzinregeltjes.
En nu opfokbedrijven. Stalklimaat. Huh huh.. ik zie geen weide staan in het rijtje. Misschien omdat een groot deel van de FNRS aangesloten bedrijven niet de beschikking hebben over weide. En dan scoort dat zo negatief natuurlijk.

Ik hou niet zo van organisaties die zelf de regeltjes verzinnen waaraan ze vervolgens moeten voldoen.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 21:34

Als ze het dan maar beter doen dan bij de maneges, een manege is meer sterren waard als dames en heren aparte toiletten hebben. Dat de paarden in stands staan telt niet voor de waardering.....

En het werkt alleen bij onverwachte controles, kom eens onverwachts tijdens het uitmesten langs en kijk dan eens naar de veiligheid.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 07:59

raket schreef:
Als ze het dan maar beter doen dan bij de maneges, een manege is meer sterren waard als dames en heren aparte toiletten hebben. Dat de paarden in stands staan telt niet voor de waardering.....

En het werkt alleen bij onverwachte controles, kom eens onverwachts tijdens het uitmesten langs en kijk dan eens naar de veiligheid.

Klopt, maar de FNRS doet niet aan onverwachte controles... Zoals ik al zei, zij deugen van geen kant.
Dat er een organisatie moet zijn die regels opsteld vind ik wel terecht; zoals het nu gaat dat iedereen zomaar een stal kan beginnen vind ik absoluut niet kunnen; dat veroorzaakt op vele gebieden teveel problemen wegens gebrek aan kennis. Als je arts wilt worden moet je ook gestudeerd hebben, dat is met het houden van vee net zo, waarom niet voor paarden?