'Let op de kwaliteit van een opfokbedrijf'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Paintlinger

Berichten: 12318
Geregistreerd: 07-12-02
Woonplaats: Temidden van het groen

Re: 'Let op de kwaliteit van een opfokbedrijf'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 12:53

En of dat gebeurd.. sommige eigenaren zie je hier 3 jaar lang helemaal niet!
ArabianRanch schreef:
Paintlinger schreef:
Wij hebben groepen van 15 tot 25 paarden... prima overzicht hoor!
Je moet alleen wat beter opletten.... Knipoog


... en dan maar hopen dat dit ook écht gebeurt Knipoog


Absoluut... dat doe ik namelijk zelf Knipoog

ArabianRanch

Berichten: 4364
Geregistreerd: 13-11-02

Re: 'Let op de kwaliteit van een opfokbedrijf'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 12:57

Paintlinger schreef:
Absoluut... dat doe ik namelijk zelf Knipoog


Super ! Het is bij jullie dan goed geregeld, maar helaas hoor je altijd weer die verhalen van "verwaarloosd teruggehaald van de opfok". Bezint, eer je begint .... Knipoog Ik zou er in ieder geval niet aan beginnen.

Paintlinger

Berichten: 12318
Geregistreerd: 07-12-02
Woonplaats: Temidden van het groen

Re: 'Let op de kwaliteit van een opfokbedrijf'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 13:01

Ja weetje, bij ons is er ook wel eens 1tje minder....maar dan halen we wel meteen een DA erbij en bellen we de eigenaar...

's Zomers staan onze paarden boven in Groningen, Dwingeloo en Heerde....en dan staan ze onder toezicht van anderen.
Maar dit zijn zeker ook capabele mensen, er is ook zeer regelmatig contact.

Spruit_Elf

Berichten: 2169
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Amsterdam... pak me dan...!

Re: 'Let op de kwaliteit van een opfokbedrijf'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 13:30

overall denk ik gewoon dat de conclusie is dat er slechte en goede opfokken zijn. De mening van sommigen dat opfokken onnodig zijn daargelaten.

Net als maneges, pensionstallen en eigenaren heb je die in goede vorm en slechte.

Misschien leuk om een topic te maken met eisen waar een opfok stal aan zou moeten voldoen en daarbij dus de adressen van de opfokkers. Is goede reclame voor de juiste adressen evt en handig voor mensen die niet weten waar ze het beste hun jonge dieren kunnen plaatsen.

Paintlinger

Berichten: 12318
Geregistreerd: 07-12-02
Woonplaats: Temidden van het groen

Re: 'Let op de kwaliteit van een opfokbedrijf'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 13:35

Hihi, bij ons komt het ieder jaar wel weer vol... dus heb verder niet echt reclame nodig Knipoog

(straks moeten we nog gaan uitbreiden Haha! )

Spruit_Elf

Berichten: 2169
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Amsterdam... pak me dan...!

Re: 'Let op de kwaliteit van een opfokbedrijf'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 13:35

nou dan zetten we jouw opfok niet op de lijst Clown

Paintlinger

Berichten: 12318
Geregistreerd: 07-12-02
Woonplaats: Temidden van het groen

Re: 'Let op de kwaliteit van een opfokbedrijf'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 13:36

Haha.. nou ja... het màg wel...

Het zou aan de andere kant ook wel gaaf zijn als ik er een volledige baan aan kon hebben Knipoog

sfeerplaatje...

Afbeelding

Spruit_Elf

Berichten: 2169
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Amsterdam... pak me dan...!

Re: 'Let op de kwaliteit van een opfokbedrijf'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 13:56

mooie ruime stallen!

dit is ook een mooi sfeerplaatje
Afbeelding

jodi

Berichten: 3489
Geregistreerd: 23-07-07
Woonplaats: Frankrijk

Re: 'Let op de kwaliteit van een opfokbedrijf'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 14:03

Paintlinger schreef:
Haha.. nou ja... het màg wel...

Het zou aan de andere kant ook wel gaaf zijn als ik er een volledige baan aan kon hebben Knipoog

sfeerplaatje...

http://www.mijnalbum.nl/Foto-RVC6JHN4.jpg


Zo,die zien er gestresst uit! Haha!
Laatst bijgewerkt door Winged op 09-01-09 22:03, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: foto in link veranderd

Spruit_Elf

Berichten: 2169
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Amsterdam... pak me dan...!

Re: 'Let op de kwaliteit van een opfokbedrijf'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 14:55


Ibalia

Berichten: 2256
Geregistreerd: 27-02-05
Woonplaats: Een-city

Re: 'Let op de kwaliteit van een opfokbedrijf'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 15:20

linky schreef:
Wij zijn supertevreden met de OK dan! opfok van ons enter; ook in de winter elke dag naar buiten, 24 uur per dag onbeperkt prachtig ruwvoer en 2 x per dag krachtvoer. De eigenaresse staat soms wel een uur in de kou gewoon naar ze te kijken; of ze wel allemaal spelen, of er soms niet eentje buiten de groep valt.................. zodra er ook maar iets is, worden we gebeld. Smid, ontwormen, alles met regelmaat.
Niks dan lof!

Toevallig een opfok in de buurt van HoogKerk?/
Daar hebben wij onze 2 jaarlinghengsten in de wei gehad en die kwamen prachtig weer terug.
Ze konden in principe zo voor de keuring.
We hadden het zelf niet netter kunnen doen..

Malenka

Berichten: 7564
Geregistreerd: 04-10-06

Re: 'Let op de kwaliteit van een opfokbedrijf'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 15:42

Paintlinger,
Leuke foto. het ziet er gezellig uit!

Citaat:
In noord groninigen misschien of als je paard niks eet of te eten krijgt, maar hier betaal je 4 euro/baal hooi (en ja ik koop groot in). Een paard krijgt bij mij een halve baal/dag dus dan zit ik al op 15/maand (60 euro aan hooi) en dan komt er nog brok bij en stalstrooisel.... denk dat je met 100 euro/maand een reëlere schatting hebt.


Nee hoor. Dit zijn echt niet alleen de prijzen van Noord Groningen. Redelijk landelijke prijzen. Er zullen wellicht regio's zijn waar de prijzen hoger of lager liggen maar dat hou je.

4 euro per baal als je groot in koopt; dan vind ik echt dat je belazerd bent. Dat betaal je ook als je maar 1 baaltje op haalt (en nee, geen flut zooi maar gewoon mooie kwaliteit). Maar die 15 baaltjes komen denk ik wel ongeveer overeen met een halve grote kuilbaal hoor. Misschien dat het iets meer is... oke, dan komt er nog een paar euro bij die 20 die ik bereken voor het kuil. Maar veel zal het niet zijn. Het ligt aan het strooisel, de bodem, de oppervlakte en de buitenruimte hoe veel je er uiteindelijk aan kwijt bent. Die heb ik inderdaad niet mee gerekend. Ik weet wel dat er meer kosten bij komen kijken. Maar ik dacht niet dat we hier een heel kostenoverzicht voor een opfokbedrijf zouden maken... Haha!

Citaat:
sorry hoor Malenka maar jij ziet het allemaal erg minimalistisch qua prijzen ..kuil baal kost 30-35 euro ( jonge dieren krijgen heel veel kuil dus dan zit je aan een baal per week voor een dier of 4-5 ..dat maakt al 35 euro aan kuil per maand ..stro is duur genoeg ..zelfs in het groot aankopen kost 25€ per baal , reken zeker 1.5 grote baal per maand komt dus nog eens een kleine 40 € erbij ..1 kilo brok per dag x 30 dagen dan zit je ook al aan 15 € ..die mensen hebben een bedrijf en geen liefdadigheid ..dus water , electriciteit , mankracht en gebouwen moeten ook betaals worden ..reken maar dat ze zeker 75 € minstens aan kosten hebben als je het goed voor elkaar wil hebben ..vergeet niet dat in de zomer ook de weiden besproeid , bekalkt en bemest moeten worden ..slepen en omweiden


Ik geef aan dat je 40 euro voor een baal kuil betaald en zo'n halve baal per paard kwijt bent. 20 euro dus(of zoals hierboven een paar euro meer).
Ik kan me niet voor stellen dat je aan een goed georganiseerde stal anderhalve grote baal stro per paard per maand kwijt bent. Maar zoals ik hier boven al aan geef is dat echt heel erg afhankelijk van allerlij factoren.
Brok zit inderdaad tussen de 30 en 50 cent per kilo (met een kilo per dag dus tussen de 9 en 15 euro per maand) als je big bags aan schaft. Veelal wordt er gebruik gemaakt van mais (en dan dus minder kuil en/of hooi doordat de paarden veel te kauwen hebben) om de paarden op gewicht te houden. Dit is weliswaar een onvolledig product, maar dit vul je aan met je andere producten. Wat mais momenteel kost weet ik niet.

En natuurlijk heb je zomers ook kosten. Die zijn voornamelijk onder invloed van de hoeveelheid land die je tot je beschikking hebt. Daar kun je op deze manier dus ook niet zomaar een prijs voor op geven... uiteindelijk zijn ze zelfs van invloed op je kosten voor ruwvoer.
We kunnen hier geen exacte kosten geven. Dus laten we dat ook niet proberen. We kunnen slechts grove schattingen maken.

Citaat:
Ach, sommige mensen weten niet eens wat het kost paarden te houden (bij huis) en wat er allemaal bij komt kijken. Velen denken ook nog dat voor niks de zon op gaat.

Dat klopt. Die mensen houd je altijd en overal. Ik denk echter ook dat een hoop mensen zich behoorlijk laten oplichten. Knipoog dat hoeft niet slecht te zijn. Als de opgelichte persoon daar geen moeite mee heeft is er niets aan de hand.

Citaat:
overall denk ik gewoon dat de conclusie is dat er slechte en goede opfokken zijn. De mening van sommigen dat opfokken onnodig zijn daargelaten.

Net als maneges, pensionstallen en eigenaren heb je die in goede vorm en slechte.


Ik denk inderdaad dat dit een conclusie is die past bij dit topic.

elllis
Berichten: 2745
Geregistreerd: 27-01-04

Re: 'Let op de kwaliteit van een opfokbedrijf'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 18:32

Citaat:
overall denk ik gewoon dat de conclusie is dat er slechte en goede opfokken zijn. De mening van sommigen dat opfokken onnodig zijn daargelaten.

Net als maneges, pensionstallen en eigenaren heb je die in goede vorm en slechte.


Ik denk ook dat dit de enige juiste conclusie is ...

Thirsa_

Berichten: 5111
Geregistreerd: 06-07-06
Woonplaats: Rotterdam

Re: 'Let op de kwaliteit van een opfokbedrijf'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 18:43

Er zijn inderdaad slechte bedrijven, maar ook zeker goede (maar slechte verhalen blijven altijd meer 'hangen')
Sommige mensen met een veulen willen ook weinig voor een opfokadres betalen, 'want je kunt er nog niks mee' Dromen
Ik heb afgelopen jaar een hele zoektocht achter de rug, en de goede, professionele, opfokbedrijven waren al heel vroeg helemaal vol (dus begin vroeg met de juiste plek zoeken. Ik begon met zoeken toen mijn veulen een paar wkn oud was en toen was er al geen plek meer!)
Waar ik me ook over verbaast heb, is dat er in het land een opfok is waar de paarden DE HELE WINTER niet buiten komen.. dat vind ik echt schandalig
Ik had op een gegeven moment eigenlijk al het besluit genomen om mijn hengstje thuis te houden, tot ik door een oud stalgenootje een superplekje voor hem heb gevonden. Lekker hele dagen buiten, ook in de winter! Een klein groepje (4 veulens), ieder hun eigen box en individuele aandacht.
Ik vind het ideaal.
Waarom is zoiets zo moeilijk te vinden, waarom nemen mensen genoegen met 1 uurtje per dag buiten, ik kan het niet begrijpen...
Ik had mijn hengstje ook liever dichtbij me gehad, i.p.v. 260 km verderop maar uiteindelijk kies ik dan toch voor het welzijn van mijn paard. Hij kan beter zonder mij dan ik zonder hem Haha!

Miran

Berichten: 4454
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Re: 'Let op de kwaliteit van een opfokbedrijf'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 20:59

joyce B schreef:
In opfok bij een particulier, of in opfok bij een bedrijf?
Een bedrijf houdt van die 75 euro, zo'n 65 euro over voor je pony en hun eigen inkomsten... Dat is niet veel... Als ze daar van moeten leven... Een particulier (of veehouder) heeft er meestal (in het gezin, of via andere bedrijfstak) nog een ander inkomen naast en neemt meestal genoegen met een zakcentje. Dus ben erg benieuwd waar jou stal onder valt...


Een kleinschalige opfok, in principe particulier. Er staan er nu zo'n 20, verdeeld over veulens, merries van 2005, 2006 en 2007 (bij elkaar) en hengsten/ruinen van die jaren, 3 groepen dus. In het vroege voorjaar wordt de veulengroep gescheiden en komen ze bij de wat oudere jonge paarden. Dan komt er ook een groep zomergasten bij.
Ze hebben onbeperkt ruwvoer, nog wat gras, krijgen brok bij. Voor ontworming wordt gezorgd maar die kosten worden wel doorberekend. DA idem, hoefsmid kan ook maar die regelt een vriendin van mij en betaal ik dus ook zelf. Het is niet luxe, maar ze lopen ook in de winter de hele dag buiten en dat vind ik belangrijker dan een luxe nieuwe stal waar ze maar een paar uurtjes per dag buiten komen. Hij kent de paarden echt goed, pikt de verschillende karakters er duidelijk uit en merkt het ook als er eentje niet fit is.
En ik ben altijd welkom, kom op verschillende dagen en tijdstippen, mag haar gewoon uit de groep halen als ik zelf logisch nadenk en niet de groep over de zeik werk en heb nog nooit iets gezien wat mij niet aanstond. Juist de kwaliteit van deze opfok, vanuit paardenwelzijn, is de reden waarom ik ervoor gekozen heb haar zo ver weg te brengen, niet omdat het zoveel goedkoper is. Juist de duurdere opfokken van 130 euro per maand vind ik niet geweldig, die komen meestal maar een paar uurtjes buiten op een dag en ik zie liever een groep met gemengde leeftijden dan alleen dezelfde leeftijden bij elkaar. Soms vind ik het wel jammer dat ik 3 uur in de auto zit voor een knuffel en een poetsbeurt, maar ik ben elke keer weer blij met haar fijne plekje als ik weg rij.

Ik lees ook wat over opvoeding, mijn veulen is al met de opvoeding die ze tot ze echt aan het werk moet naar de opfok gegaan, die kon alles al wat ze moest kennen en dat lijkt me ook logisch. En dat vergeten ze ook absoluut niet merk ik elke keer wel, net als dat ze nog steeds hun baasje herkennen.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: 'Let op de kwaliteit van een opfokbedrijf'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 23:05

Ja, particulieren kunnen vaak lager in de prijs gaan zitten. Vaak is het voor hun hobby. Ze hebben zelf wat paarden, en kunnen er wel wat paarden van anderen bij hebben. Ze rekenen niet alle kosten die een bedrijf wel moet rekenen om rendabel te zijn, maar kijken voornamelijk naar kosten als voer en strooisel, en zien wat overblijft als zakcentje terwijl een bedrijf een administratie bij moet houden, BTW moet afdragen, af moet lossen, af moet schrijven en moet reserveren en belasting moet betalen over de inkomsten.
Als je dan naar je eigen loonstrookje kijkt en kijkt naar het verschil tussen Brutoloon en nettoloon, kun je je dan voorstellen dat dat verschil voor een bedrijf vaak nog groter is?
Het uurloon van een wit-werkende schilder die je inhuurt is toch ook al snel 30 a 40 euro of meer? Opfokbedrijven mochten willen dat ze dat per uur verdienden, zonder alle extra kosten en investeringen die ze moeten doen...

Het gaat er ook niet om dat opfokbedrijven per definitie slecht zijn, het gaat er om dat je niet moet verwachten voor een dubbeltje op de eerste rang te kunnen zitten, en dat je altijd kritisch moet kijken naar de kwaliteit van een bedrijf (ook de duurdere!) en het liefst regelmatig onverwacht moet langsgaan om te kijken of je paard er goed bij staat...

Prijs is natuurlijk geen garantie op kwaliteit, maar een prijs beneden de 100 euro per maand voor winterstalling zou wel aanleiding moeten zijn voor even goed kijken hoe het kan dat die stalling dat zo goedkoop aan kan bieden...

Is het hobby van een particulier? Of een gepensioneerde veehouder die het er bij doet?
Is het een bedrijf dat op prijs probeert te concureren? Is het een heel goedkoop gebied? Of is het een gebied waar de paarden ook in de winter de hele dag op het land kunnen gras eten zodat ze alleen voor de nacht bijgevoerd hoeven te worden?
Wordt er bespaar op voer (kwaliteit of kwantiteit) of strooisel/uitmesten?
De boodschap is gewoon: wees kritisch!

Malenka: voer jij hooi of kuil?
Ik heb hier 3 paarden en een pony.
Afhankelijk van hoe strak geperst voerde ik een halve tot hele baal hooi per dag als ze niet op het gras stonden. Ik heb gehoord dat er ongeveer 15 pakken hooi in een (grote) rol kuil gaan. En op zich klopt dat aardig, want ik voer nu voordroog ronde balen (van eigen land) en kan met 1 rol 7 tot 10 dagen toe (afhankelijk hoeveel uur ze op de wei lopen)
Bij weinig op de wei ben ik dus zo'n 4 rollen kuil per maand kwijt.
1 rol per paard dus. Niet een halve.
kostprijs voor mijn kuil is ongeveer 24 euro exclusief BTW per rol. 12 euro ex. 19% BTW voor het persen, en elke 2e rol is voor de boer die het voor mij maait en schudt en op rijtjes legt en de loonwerker belt en de balen vervolgens netjes op hun plek legt op mijn erf... Als ik daar ook nog een loonwerker voor moest betalen, kon ik het voer beter inkopen en laten vezorgen en mijn gras weggeven of op laten eten door weidegangers.

Malenka

Berichten: 7564
Geregistreerd: 04-10-06

Re: 'Let op de kwaliteit van een opfokbedrijf'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 23:24

Ik voer kuil (mooie droge goede kwaliteit kuil). Mijn paarden krijgen een plak tot 1,5 plak (zo'n 8 kilo per paard?) met zijn tweeën. Als ik de dag er na voer liggen er nog resten. Daarnaast krijgen ze nu wel bietenpulp (een emmer van 15 liter met zijn tweeën) omdat ze dag en nacht buiten lopen (wel met kleine inloopstal van ongeveer 5 bij 3). Maar dit gaat nu om 2 volwassen paarden (Milka en Nilay zie profiel) die dus dag en nacht buiten staan. De jonge paarden die ik heb gevoerd (veulen tot volwassen) aten ongeveer dezelfde hoeveelheid ruwvoer (op een verschil tussen kleine pony's en paarden na natuurlijk door de andere darminhoud).

Overigens zit er in vooral de kleine balen hooi nogal een groot verschil in gewicht hoor. Je hebt balen van 15 kilo (ze ik helaas erg veel!) tot bijna 35 kilo (zie je zeer weinig). Daarnaast maakt het natuurlijk ook uit of je hooi hebt van een jaar oud en van welke snede het hooi is. Vooral bij de wat meer onervaren paardeneigenaren zie ik vaak dat er ouder hooi mee gegeven wordt door de hooileverancier (en gelijk heeft hij eigenlijk want dat moet toch de schuur uit). Ouder hooi is prima ter vulling en voor paarden die snel bevangen zijn, maar er zit natuurlijk veel minder voedingswaarde in. Ook hooi dat een regenbui heeft mee gemaakt op het land is een deel van zijn voedingswaarde kwijt. Dat wordt door veel paardeneigenaren wel eens vergeten.

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Re: 'Let op de kwaliteit van een opfokbedrijf'

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 10:07

Je hebt idd goed opfokken en slecht opfokken, en laat het bedrijf waar het hier om gaat nu een heel goed opfokbedrijf zijn!

Je hebt echter helaas ook dieren in een kudde die het niet goed doen, wat je er ook aan doet. Dit veulen was gewoon niet gezond en had het ook op een andere plek niet gehaald. Kun je dat het opfokbedrijf verwijten en moet je dan je geld terugeisen van de tijd dat hij er in opfok heeft gestaan? Dacht het niet.

jodi

Berichten: 3489
Geregistreerd: 23-07-07
Woonplaats: Frankrijk

Re: 'Let op de kwaliteit van een opfokbedrijf'

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 10:16

Citaat:
Dit veulen was gewoon niet gezond en had het ook op een andere plek niet gehaald. Kun je dat het opfokbedrijf verwijten en moet je dan je geld terugeisen van de tijd dat hij er in opfok heeft gestaan? Dacht het niet.


In dat geval moet de eigenaar op de hoogte zijn en niet een 'verrassing' hebben bij het ophalen.

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Re: 'Let op de kwaliteit van een opfokbedrijf'

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 18:00

Je kunt je ook afvragen hoe vaak de eigenaar dan is komen kijken.... Knipoog

Miran

Berichten: 4454
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Re: 'Let op de kwaliteit van een opfokbedrijf'

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 20:07

@joyce B, er werd keihard gesteld dat een opfok onder de 75 euro per maand niet goed kan zijn, en dat is dus niet zo. Hij zal er inderdaad niet zijn hoofdinkomen uit kunnen halen (ik maak het geld wel over, het is niet handje contantje enzo), daar is het veel te kleinschalig voor, maar juist daardoor kan het wel zo fijn met gemengde groepen qua leeftijd, enorm veel buiten en het echt persoonlijk kennen van alle paarden. Juist dat miste ik bij de grote bedrijven, ik heb daarom bewust voor dit bedrijfje gekozen en niet om voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten. Het is leuk dat het niet duur is, maar ik heb wel veel meer benzinekosten omdat ik er wel regelmatig komt. Het is gewoon fijn om een tevreden, sociaal paard te hebben.

elllis
Berichten: 2745
Geregistreerd: 27-01-04

Re: 'Let op de kwaliteit van een opfokbedrijf'

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 21:15

Alleen hier eet een veulen al zo`n 14 a 17 kg krachtvoer (afhankelijk van de conditie en groei ) per week ... dat keer 4 zit je al op zo`n 65 kg krachtvoer gemiddeld per veulen per maand ...

Ik vind dan 75 euro erg weinig ... stro onbeperkt droog kuil licht water electra diesel voor de tractor onderhoud enz ...

Een duur adres hoeft niet altijd ook een super opfok te zijn ...maar een bedrijf wat (denk ik ) onder/tegen de kostprijs gaat werken ...kan niet blijven bestaan lijkt me ..dat moet ergens toch ten koste van de kwaliteit van opfokken gaan ... of zeg ik nu iets heel raars ?
Laatst bijgewerkt door elllis op 10-01-09 21:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Malenka

Berichten: 7564
Geregistreerd: 04-10-06

Re: 'Let op de kwaliteit van een opfokbedrijf'

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 21:32

Elllis,
Je hebt het hier over brok? Dat is dus tussen de 2 en de 2,4 kilo per dag. Maal 30 dagen is dus tussen de 60 en de 72 kilo per maand (gemiddeld dus 66 kilo). Maar wat voer je hier naast? weet je zeker dat er niet een beter en goedkoper alternatief is?
Om de brokken goed te kunnen voeren zul je namelijk elk paard apart moeten zetten. Dit zorgt voor een hoop meer kosten. Bovendien zijn er genoeg mensen die terug komen op het gebruik van brokken om verschillende redenen.

Ik las ook ergens iets over slecht te controleren grote groepen. Uiteindelijk is dit natuurlijk onzin. Heb je wel eens een grote groep paarden bieten gevoerd? Als je genoeg bieten verspreid langs de kant voert kun je in een minuut of 10 a 15 alle paarden met een korte inspectie langs gaan. De paarden waarover je twijfelt die kijk je daarna grondig na. Maar in eerste instantie zie je al of er dieren achter blijven of niet.

elllis
Berichten: 2745
Geregistreerd: 27-01-04

Re: 'Let op de kwaliteit van een opfokbedrijf'

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 21:47

Malenka schreef:
Elllis,
Je hebt het hier over brok? Dat is dus tussen de 2 en de 2,4 kilo per dag. Maal 30 dagen is dus tussen de 60 en de 72 kilo per maand (gemiddeld dus 66 kilo). Maar wat voer je hier naast? weet je zeker dat er niet een beter en goedkoper alternatief is?
Om de brokken goed te kunnen voeren zul je namelijk elk paard apart moeten zetten. Dit zorgt voor een hoop meer kosten. Bovendien zijn er genoeg mensen die terug komen op het gebruik van brokken om verschillende redenen.

Ik las ook ergens iets over slecht te controleren grote groepen. Uiteindelijk is dit natuurlijk onzin. Heb je wel eens een grote groep paarden bieten gevoerd? Als je genoeg bieten verspreid langs de kant voert kun je in een minuut of 10 a 15 alle paarden met een korte inspectie langs gaan. De paarden waarover je twijfelt die kijk je daarna grondig na. Maar in eerste instantie zie je al of er dieren achter blijven of niet.


Het is geen aanval hoor Knipoog dit is onze manier en ze doen het er prima op ... naast goed krachtvoer en onbeperkt goed droogkuil en schone droge frisse stallen met kniehoog stro .... plus lekker veel naar buiten ..

Malenka

Berichten: 7564
Geregistreerd: 04-10-06

Re: 'Let op de kwaliteit van een opfokbedrijf'

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 23:25

Van mij ook niet hoor. Ik vind het werkelijk interresant om te lezen hoe verschillende mensen dit doen, wat ze kwijt zijn enwat ze verbruiken.