'Let op de kwaliteit van een opfokbedrijf'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110696
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

'Let op de kwaliteit van een opfokbedrijf'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 19:17

www.horses.nl / http://www.paardenkrant.nl


Afbeelding
Spelende jaarlingen
Foto door LoveLeandro

De Paardenkrant ontving onlangs een brandbrief van fokker Van Schaik. Haar enter ging de opfok in en kwam verwaarloosd terug. De hengst haalde na een verblijf bij een tweede opfokbedrijf de kerst niet. De fokker waarschuwt voor de wildgroei en kwaliteit van opfokbedrijven.

,,We haalden onze enterhengst uit de opfok. Hij was mager, had last van schurftmijt en mok en kon nauwelijks op zijn benen staan”, stond in de brief van mevrouw van Schaik. ,,Het leek op een ander opfokbedrijf een tijdje beter te gaan, maar de twenter kreeg een terugval en overleefde de situatie niet.”

Het opfokbedrijf waar ze het veulen in eerste instantie bracht, heeft een internetsite die voorzien is van een in het oog springend ISO 9001-certificaat en wekte het vertrouwen van de fokker. Bij navraag bij het certificeringsbureau blijkt dat het ISO-certificaat staat voor een zekere kwaliteit van de onderneming, niet voor de kwaliteit van het geleverde product. Een bedrijf kan een ISO-certificaat krijgen, als het organisatorisch goed in elkaar steekt. Een echt keurmerk voor opfokbedrijven bestaat (nog) niet.

De Paardenkrant zette samen met Wim ten Pas, eigenaar van een opfokbedrijf, een aantal adviezen voor het kiezen van een opfokbedrijf op een rij.

Maritdegroot
Berichten: 810
Geregistreerd: 12-03-08
Woonplaats: Geesbrug

Re: 'Let op de kwaliteit van een opfokbedrijf'

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 19:22

jeetje, haal je je paard ook weer op! Echt sneu!

Malenka

Berichten: 7564
Geregistreerd: 04-10-06

Re: 'Let op de kwaliteit van een opfokbedrijf'

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 19:25

Ik heb helaas ook mee gemaakt dat mijn jonge paard verwaarloosd bij de opfok vandaan is gekomen. Hij was toen 1,5 jaar oud en wilde niet eten en niet lopen. Hij heeft het gelukkig wel overleefd in tegenstelling tot het paardje dat hier genoemd wordt. Maar het had ook absoluut niet langer moeten duren. Ik denk dat we hem daar precies op tijd weg hebben gehaald.

Lida3
Berichten: 340
Geregistreerd: 25-09-06

Re: 'Let op de kwaliteit van een opfokbedrijf'

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 19:28

Dit was mijn argwaan ook voor 75,00 Euro je paard in de opfok, als je even nadenkt kan dit natuurlijk niet.
Wij zijn erg blij met de plaats waar ons veulen (jaarling) staat, iedere dag lekker naar buiten het land in met een koppel en bij binnenkomst 's avonds de voerbakken lekker gevuld met veulenbiks en door de kuil liggen wortelen verstopt.
De allerkleinste konden het nog niet aan, nou die bleven gewoon even met een koppel binnen overdag en werden extra bijgevoerd en lopen nu ook weer in de groep.En bij rotweer gaan ze gewoon lekker los met z'n alle in de binnenbak dus zij komen iedere dag uit stal.

Ik ga wel 2 x in de week even langs, want wij hebben bewust gezocht naar een plaats hier in de
buurt zodat ik hem zelf in de gaten kan houden.

Maar ik moet zeggen ik slaap 's avonds rustig in de wetenschap dat hij in goede handen is, en dat
mag wel iets meer kosten is mijn mening.

Malenka

Berichten: 7564
Geregistreerd: 04-10-06

Re: 'Let op de kwaliteit van een opfokbedrijf'

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 19:35

Citaat:
Dit was mijn argwaan ook voor 75,00 Euro je paard in de opfok, als je even nadenkt kan dit natuurlijk niet.


Waarom niet?
Voeding in de winter kost je als particulier met een enkel paardje zo'n 40 euro in de maand. Als je groter in kunt kopen kost het je zo'n 20 a 25 euro. Dan hou je dus in de winter periode al 50 euro per paardje over. Dieren staan bij elkaar en worden als groep verzorgd. Veel werk per paard heb je dus ook eigenlijk niet. Bovendien ben je in de zomerperiode zelfs bijna niets kwijt aan voeding (mits je voldoende land hebt). Die prijs is dus zo heel erg raar niet hoor. Het is in ieder geval geen schande als mensen wel vertrouwen hebben in een bedrijf dat zo'n prijs vraagt.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57949
Geregistreerd: 24-02-04

Re: 'Let op de kwaliteit van een opfokbedrijf'

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 19:49

Malenka schreef:
Citaat:
Dit was mijn argwaan ook voor 75,00 Euro je paard in de opfok, als je even nadenkt kan dit natuurlijk niet.


Waarom niet?
Voeding in de winter kost je als particulier met een enkel paardje zo'n 40 euro in de maand. Als je groter in kunt kopen kost het je zo'n 20 a 25 euro. Dan hou je dus in de winter periode al 50 euro per paardje over. Dieren staan bij elkaar en worden als groep verzorgd. Veel werk per paard heb je dus ook eigenlijk niet. Bovendien ben je in de zomerperiode zelfs bijna niets kwijt aan voeding (mits je voldoende land hebt). Die prijs is dus zo heel erg raar niet hoor. Het is in ieder geval geen schande als mensen wel vertrouwen hebben in een bedrijf dat zo'n prijs vraagt.

Dan heb jij goedkoop voer want wij zijn toch meer kwijt voor 1 paard per maand...

PBA_
Berichten: 8119
Geregistreerd: 24-02-06

Re: 'Let op de kwaliteit van een opfokbedrijf'

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 19:51

de verzorging hoort er ook nog bij, het mesten ook. Daarbij horen kosten van verbetering er ook bij. ze moeten zelf ook nog een boterham verdienen dus nee dan kom je niet goed uit.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110696
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: 'Let op de kwaliteit van een opfokbedrijf'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 19:52

@Pharagirlke:
Paarden in de opfok hebben heel ander soort voer nodig dan de werkende paarden waar jij het over hebt. Dan is het logisch dat je daar ook een andere prijs voor moet betalen.

Bramasole
Berichten: 3815
Geregistreerd: 30-03-07

Re: 'Let op de kwaliteit van een opfokbedrijf'

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 20:01

Ik heb mijn hengst als twee jarige ook opgehaald. We kwamen regelmatig en zagen hem achteruit gaan. In de winter was er geen water in de drinkbakken, dit was ook niemand opgevallen. Tot wij maar gingen zeulen met emmers.

Ook kwamen de paarden amper buiten, soms stond hij een maand binnen. Dit werd wel eerlijk verteld, als we er naar vroegen. Toen hij droes kreeg en we niet werden ingelicht, waren we ook zeer verbaasd.

Kuil schimmelde en stonk enorm. Jammer, want het waren vriendelijke mensen maar zo zie je maar van koeien overgaan naar een paarden opfok bedrijf doe je niet even.

Malenka

Berichten: 7564
Geregistreerd: 04-10-06

Re: 'Let op de kwaliteit van een opfokbedrijf'

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 20:01

Citaat:
Dan heb jij goedkoop voer want wij zijn toch meer kwijt voor 1 paard per maand...


Ik denk dat het wel mee valt hoor. Je bent ongeveer een halve baal kuil kwijt aan een paardje. Dat is zo'n 20 euro voor een particulier. Dan houd je dus nog 20 euro over voor krachtvoer en dergelijke... als je het daar al niet mee red?

Citaat:
de verzorging hoort er ook nog bij, het mesten ook. Daarbij horen kosten van verbetering er ook bij. ze moeten zelf ook nog een boterham verdienen dus nee dan kom je niet goed uit.


Tuurlijk. Maar je hebt toch geen twee paardjes in de opfok... dat zijn er toch al snel een stuk of 30 of meer. Bovendien hebben de meeste bedrijven toch echt meerdere afdelingen. Enne mesten doe je met de bobcat en je hebt een potstal (een grote loopstal) met uitloop.

jodi

Berichten: 3489
Geregistreerd: 23-07-07
Woonplaats: Frankrijk

Re: 'Let op de kwaliteit van een opfokbedrijf'

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 20:08

Tja,sorry hoor,maar dat snap ik toch even niet.Als je een paard hebt,zelfs op afstand,dan ga je daar toch regelmatig even kijken of niet soms?
De opfok is zo belangrijk voor de toekomst van een paard, dat zou ik echt niet blindelings aan onbekenden overlaten...

Malenka

Berichten: 7564
Geregistreerd: 04-10-06

Re: 'Let op de kwaliteit van een opfokbedrijf'

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 20:11

jodi schreef:
Tja,sorry hoor,maar dat snap ik toch even niet.Als je een paard hebt,zelfs op afstand,dan ga je daar toch regelmatig even kijken of niet soms?
De opfok is zo belangrijk voor de toekomst van een paard, dat zou ik echt niet blindelings aan onbekenden overlaten...


Ben ik het wel mee eens hoor. Alleen blijkt niet iedereen die mogelijkheid te hebben helaas.

areke

Berichten: 4406
Geregistreerd: 30-03-06
Woonplaats: asperen

Re: 'Let op de kwaliteit van een opfokbedrijf'

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 20:12

maar ook in de potstal moet stro.

Maargoed ik ben blij dat wij zelf alles thuis kunnen houden en niet in een opfok hoeven te doen.

jodi

Berichten: 3489
Geregistreerd: 23-07-07
Woonplaats: Frankrijk

Re: 'Let op de kwaliteit van een opfokbedrijf'

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 20:18

Malenka schreef:
jodi schreef:
Tja,sorry hoor,maar dat snap ik toch even niet.Als je een paard hebt,zelfs op afstand,dan ga je daar toch regelmatig even kijken of niet soms?
De opfok is zo belangrijk voor de toekomst van een paard, dat zou ik echt niet blindelings aan onbekenden overlaten...


Ben ik het wel mee eens hoor. Alleen blijkt niet iedereen die mogelijkheid te hebben helaas.


Lekker onaangekondigd binnen vallen bij zo'n bedrijf,voordat je er je paard achterlaat zit altijd in de mogenlijkheden.
En pas een jaar later er achter komen dat er iets mis is,lijkt mij eerder een on-mogenlijkheid!

claudianoa
Berichten: 1076
Geregistreerd: 09-07-05
Woonplaats: baarn

Re: 'Let op de kwaliteit van een opfokbedrijf'

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 20:19

ben blij dat die van mij in een heel groot land staat bij een oudere man die toevallig ook een hengst veulen heeft. Ze hebben een grote schuilstal en krijgen elke dag hooi en een kilo veulen brok. Mischien is het beter om meer vriendjes te hebben maar nu is het lekker veilig en hebben samen genoeg lol! Het kost mij alleen maar brokken en dierenarts dingen!

Die grote opfok bedrijven moeten per dag soms wel honderd paarden na kijken, dan zie je wel eens iets niet!

Equidea

Berichten: 6347
Geregistreerd: 10-07-05

Re: 'Let op de kwaliteit van een opfokbedrijf'

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 20:22

onze enter kwam met een leverontsteking en ondervoed en met bloedwormen en een tijdelijke verlamming terug van een soortgelijke opfok...

Dus erg prettig dat er aandacht aan besteed word!

Daisies
Berichten: 11613
Geregistreerd: 17-02-06

Re: 'Let op de kwaliteit van een opfokbedrijf'

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 20:24

Daarom gaan die van ons dus niet de opfok in, ben zo blij dat we ons jonge spul lekker thuis hebben en daar de mogelijkheid voor hebben(Ik weet echt wel dat niet iedereen daar de mogelijkheid voor heeft)

linky

Berichten: 3625
Geregistreerd: 29-08-05
Woonplaats: Grun'n

Re: 'Let op de kwaliteit van een opfokbedrijf'

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 20:25

Wij zijn supertevreden met de OK dan! opfok van ons enter; ook in de winter elke dag naar buiten, 24 uur per dag onbeperkt prachtig ruwvoer en 2 x per dag krachtvoer. De eigenaresse staat soms wel een uur in de kou gewoon naar ze te kijken; of ze wel allemaal spelen, of er soms niet eentje buiten de groep valt.................. zodra er ook maar iets is, worden we gebeld. Smid, ontwormen, alles met regelmaat.
Niks dan lof!

Daisies
Berichten: 11613
Geregistreerd: 17-02-06

Re: 'Let op de kwaliteit van een opfokbedrijf'

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 20:28

linky schreef:
Wij zijn supertevreden met de OK dan! opfok van ons enter; ook in de winter elke dag naar buiten, 24 uur per dag onbeperkt prachtig ruwvoer en 2 x per dag krachtvoer. De eigenaresse staat soms wel een uur in de kou gewoon naar ze te kijken; of ze wel allemaal spelen, of er soms niet eentje buiten de groep valt.................. zodra er ook maar iets is, worden we gebeld. Smid, ontwormen, alles met regelmaat.
Niks dan lof!


Gelukkig heb je altijd goede opfok bedrijven! Lachen

MSophie

Berichten: 739
Geregistreerd: 25-08-08

Re: 'Let op de kwaliteit van een opfokbedrijf'

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 20:29

Ben ik blij dat mijn bijna Enter gewoon bij oudere in staat Bloos en overigens 1 , 3 jarige..

ik zie wel vaak bij een opfok dat mensen niet veel langskomen bij hun paardje..
want als je paard mager word gebeurd dit niet in 1 dag.. dus is ook een teken dat het baasje al voor langere tijd niet is langs geweest..

mijn mening is ook toch een beetje eigen verantwoordelijkheid..
minimaal een keer in de 2 weken erbij gaan kijken

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: 'Let op de kwaliteit van een opfokbedrijf'

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 20:29

Mocht mijn pony dit jaar zoals ik wil drachtig worden, dan weet ik gelukkig een goed adres.
(daar logeerde mijn paard in de zomer, dus ken het daar)
Weet dat er daar echt goed gekeken wordt, als er iets is, wordt de eigenaar gebeld! Zeker als je aangeeft zelfs te willen weten
dat er een schaafwond op zit of zo.

Super adres dat ik zeker ga gebruiken.
Enigste waar ik mee zit, is dat die van mij dan het onderdeurtje gaat zijn, tussen alle grote warmbloedpaarden.

Overigens mag de opfokker er vergif op innemen, dat ik regelmatig mijn nieuwe aanwas kom bezichtigen!
En ik weet dat hij dat ook geen enkel probleem vind! Lekker bakkie doen ook nog voor de gezellig!

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 20:30

Ik heb helaas in het verleden ook een nare ervaring gehad met een opfokbedrijf gehad. Onze jaarling was wel gezond maar zo verschrikkelijk in elkaar geslagen dat hij nog op geen 5 meter te benaderen was.
Volgens de eigenaren van het bedrijf was hij gevaarlijk en stond daarom apart van de groep in een klein hokje.

Daarom ben ik nu ook zo blij dat mijn, inmiddels tweejarige, op een geweldig bedrijf staat.

Equidea

Berichten: 6347
Geregistreerd: 10-07-05

Re: 'Let op de kwaliteit van een opfokbedrijf'

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 20:31

MSophie schreef:
Ben ik blij dat mijn bijna Enter gewoon bij oudere in staat Bloos en overigens 1 , 3 jarige..

ik zie wel vaak bij een opfok dat mensen niet veel langskomen bij hun paardje..
want als je paard mager word gebeurd dit niet in 1 dag.. dus is ook een teken dat het baasje al voor langere tijd niet is langs geweest..

mijn mening is ook toch een beetje eigen verantwoordelijkheid..
minimaal een keer in de 2 weken erbij gaan kijken


Ik weet niet of dat op mijn eerdere post gericht is, maar antwoord toch even.
Die van ons is dus wel binnen 2 weken gigantisch mager geworden, nou was hij al niet een hele grote knol met veel spek om mee te beginnen, maar te dun was hij zeker niet voordat hij naar de opfok ging.

Rayatje

Berichten: 253
Geregistreerd: 17-09-08
Woonplaats: Welberg

Re: 'Let op de kwaliteit van een opfokbedrijf'

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 20:34

Malenka schreef:
Citaat:
Dan heb jij goedkoop voer want wij zijn toch meer kwijt voor 1 paard per maand...


Ik denk dat het wel mee valt hoor. Je bent ongeveer een halve baal kuil kwijt aan een paardje. Dat is zo'n 20 euro voor een particulier. Dan houd je dus nog 20 euro over voor krachtvoer en dergelijke... als je het daar al niet mee red?
.


Ik ben toch ook een hoop meer kwijt.
1 zak brokken zit al op 16 euro. En een klein pakje kuil 6,75 , hooi 3,75
Groot pak rond de 45 euro. 65 euro Dus toch wel een stukkie duurder.
Ik kan voor 40 euro echt geen paard houden.

MSophie

Berichten: 739
Geregistreerd: 25-08-08

Re: 'Let op de kwaliteit van een opfokbedrijf'

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 20:38

Equidea schreef:
MSophie schreef:
Ben ik blij dat mijn bijna Enter gewoon bij oudere in staat Bloos en overigens 1 , 3 jarige..

ik zie wel vaak bij een opfok dat mensen niet veel langskomen bij hun paardje..
want als je paard mager word gebeurd dit niet in 1 dag.. dus is ook een teken dat het baasje al voor langere tijd niet is langs geweest..

mijn mening is ook toch een beetje eigen verantwoordelijkheid..
minimaal een keer in de 2 weken erbij gaan kijken


Ik weet niet of dat op mijn eerdere post gericht is, maar antwoord toch even.
Die van ons is dus wel binnen 2 weken gigantisch mager geworden, nou was hij al niet een hele grote knol met veel spek om mee te beginnen, maar te dun was hij zeker niet voordat hij naar de opfok ging.


Dat zijn dan wel uitzonderingen die echt weinig te eten hebben gehad.. of ernstig wormen

Ik heb zelf op een opfok gewerkt waar bijna 80 opfok paarden waren.. geloof dat ik in 2 jaar tijd van maar 4 of 5 paarden de eigenaar heb gezien.. en ik vond nog erger hoe het eraan toe ging Boos!
Daarom doe ik mijn paardje nooit in de opfok.. ik zie er geen voordelen aan namelijk..
Hij staat lekker bij wat oudere 3 jarige, 7 en 2 x 8 jarige , en 13 jarige en zij doet het prima..