Studenten van Tinley zoeken paarden met gedragsproblemen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Junior2019
Berichten: 2272
Geregistreerd: 24-04-05
Woonplaats: ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 13:27

Heeft 1 van jullie al antwoord gehad nadat ze langs zijn geweest.Bij mij is het denk ik 3 mnd geleden maar ik heb nog geen antwoord hoe ik het probleem kan oplossen.

PBA_
Berichten: 8119
Geregistreerd: 24-02-06

Re: Studenten van Tinley zoeken paarden met gedragsproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 13:33

heb een brief gehad met opdrachten die ik moet doen. na een periode komen ze kijken of er vorderingen zijn.

Junior2019
Berichten: 2272
Geregistreerd: 24-04-05
Woonplaats: ergens

Re: Studenten van Tinley zoeken paarden met gedragsproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 13:34

kreeg je die al snel of heeft het ook zolang geduurt

cissy

Berichten: 19823
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Studenten van Tinley zoeken paarden met gedragsproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 16:21

Hebben er mensen die zich hebben opgegeven al concreet een oplossing voor hun probleem gekregen? Ik zie zo weinig verslagjes hier naar voren komen of zijn die ergens anders geplaatst?

Phylos

Berichten: 5667
Geregistreerd: 29-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 16:32

jessie84 schreef:
Heeft 1 van jullie al antwoord gehad nadat ze langs zijn geweest.Bij mij is het denk ik 3 mnd geleden maar ik heb nog geen antwoord hoe ik het probleem kan oplossen.

nee hier precies hetzelfde en ik vind het ook erg slecht en erg onbeleefd eigenlijk. Ze zijn hier ook zo'n 3 maanden geleden geweest, op het begin kreeg ik nog af en toe een mailtje, 1x met dat ze een verslag moesten maken en toen had ze daarvoor nog wat gegevens nodig en vertelde ze dat het probleem waarschijnlijk makkelijk opgelost kon worden en dat ze ging proberen of ze na 2 weken al mochten komen...toen hoorde ik een tijd niks, en toen kreeg ik een mailtje dat ze het verslag af hadden en dat ze daar dan op mioesten wachten, maar dat is al ongeveer 2 maand geleden. Toen heb ik ongeveer 3 weken geleden een mail gestuurd, dat ik het nu wel erg lang vond duren en graag een reactie zou willen krijgen want wij wilde toch graag het probleem oplossen (trailerprobleem) en dat we anders toch zelf maar weer gingen oefenen (nadat hun zijn geweest hebben we het zelf oefenen stil gelegd omdat we dus tips zouden krijgen ofzo). een week later nog niks gehoord dus zijn we uiteindelijk zelf maar weer gaan oefenen. Vrij snel stond hij in de trailer en gaat het nu al zo'n anderhalf a 2 week hartstikke goed. Ik heb tot de dag van vandaag nog steeds geen mailtje terug gehad. Vind het eigenlijk bijna ongeschoft, maar ja...

Junior2019
Berichten: 2272
Geregistreerd: 24-04-05
Woonplaats: ergens

Re: Studenten van Tinley zoeken paarden met gedragsproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 16:46

Bij mij is het intussen ook opgelost.Maar je maakt er tijd voor vrij en vervolgens hoor je niets meer.Nee ik vind het ook niet netjes als ze dat met betalende klanten ook doen?

PBA_
Berichten: 8119
Geregistreerd: 24-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 13:35

jessie84 schreef:
kreeg je die al snel of heeft het ook zolang geduurt



best lang gewacht.

oOoKellyoOo

Berichten: 3830
Geregistreerd: 25-11-05
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Studenten van Tinley zoeken paarden met gedragsproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 13:32

Bij mij is ze 2 keer geweest, best al een tijd terug , maar nog steeds geen antwoord

Phylos

Berichten: 5667
Geregistreerd: 29-10-06

Re: Studenten van Tinley zoeken paarden met gedragsproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 14:51

iedereen heeft hier dus wel een beetje hetzelfde...vind ik toch eigenlijk wel erg hoor dat iedereen zo lang moet wachten!..

GJ9

Berichten: 4470
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 20:55

Dag allemaal,

Ik wil even een positief bericht plaatsen na de negatieve van hierboven.

Bij ons is de therapeute voor de zomervakantie een keer geweest om het gedrag te bekijken en filmpjes te maken. En naar ons verhaal te luisteren.

In de vakantie heeft ze een analyse gemaakt en een behandelplan geschreven.

Afgelopen donderdag heeft ze dit aan ons uitgelegd, en nu moeten we zelf aan de slag gaan. Ik kan haar vragen wanneer ik wil om begeleiding, ze is bereid om veel samen te komen oefenen.

Analyse en behandeling klinken heel logisch en is goed over nagedacht. Ik leer er veel van!

Ze is heel enthousiast met ons bezig. Dus van mijn kant niets anders dan lof!

GJ9

Berichten: 4470
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Re: Studenten van Tinley zoeken paarden met gedragsproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 20:57

Vergeet trouwens niet dat ze het behandelplan eerst moeten opstellen, bespreken met docenten, en dan goedgekeurd krijgen. En dat precies de zomer er tussen zit, dus ik weet niet of dan de opleiding in volle gang is.

Phylos

Berichten: 5667
Geregistreerd: 29-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 22:40

GJ9 schreef:
Vergeet trouwens niet dat ze het behandelplan eerst moeten opstellen, bespreken met docenten, en dan goedgekeurd krijgen. En dat precies de zomer er tussen zit, dus ik weet niet of dan de opleiding in volle gang is.

ja maar bij jou zijn ze pas voor de zomervakantie geweest...hier in april al en hebt tot op de dag van vandaag nog niks gehoord...na de 2 mailtjes na hun bezoek hier terwijl ze zeiden binnen een paar weken toch zeker weer langs te willen komen...

cissy

Berichten: 19823
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Studenten van Tinley zoeken paarden met gedragsproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 22:51

@GJ9 wat was dan jouw probleem en hoe willen ze het oplossen? dát is nl interessant voor ons om te weten.

GJ9

Berichten: 4470
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 22:54

Dat is wel erg lang ja. Kan je niet even een mailtje doen? Ik kan me wel voorstellen als het een probleem is wat dagelijks in de weg staat, dat je het snel wilt oplossen. Je wilt eigenlijk op hun hulp wachten, omdat je nou eenmaal daarvoor een overeenkomst hebt gemaakt, maar je wilt ook verder met je paarden plannen.

Aan de ene kant kan je geen eisen stellen omdat het gratis is, en een afstudeerproject, maar ja, ik snap het wel. Ik zou even een mailtje doen als ik jou was, je hebt toch wel contactgegevens hoop ik?

GJ9

Berichten: 4470
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 23:15

cissy schreef:
@GJ9 wat was dan jouw probleem en hoe willen ze het oplossen? dát is nl interessant voor ons om te weten.


De problemen zijn nogal gecompliceerd.

Wendy is heel dominant, en gedraagt zich niet zo netjes af en toe.

Zodra je aan haar achterbenen zit, slaat ze opzij. Dat doet ze altijd, en dit wordt altijd beloond omdat ik dan mijn hand wegtrek. Ze slaat me het licht nog een keer uit de ogen als ik er gewoon aan blijf zitten. Daar hebben we nu een oefening voor gekregen. Een stok met daaraan een handje. Dat handje is gemaakt van een rubberen schoonmaakhandschoen, je weet wel zo'n ding van de blokker. Mijn moeder gebruikt ze voor aardappels schillen Die is opgevuld met wol. Ik moet dat ding aan de stok vasthouden, en dan met het handje haar achterbenen aanraken. Als ze haar been optilt om te slaan, gewoon vasthouden tot ze haar been neerzet. Daarna gelijk belonen. Zo moeten we elke dag oefenen totdat we onderaan haar been zijn en ze stil blijft staan. Daarna kan je het met eigen handen gaan doen.

Verder heeft ze ook niet zoveel respect voor mensen. Ze kan dwars door je heen lopen, en idd ook niet opzij gaan als je duwt. De therapeute komt nu samen met me oefenen met een touwhalster met knoopjes achter de oren. Dit werkt net iets strenger in, zodat we kunnen gaan oefenen met netjes stilstaan en dergelijke. En uiteraard de hele tijd belonen als ze luistert, maar dat spreekt voor zich.

Met rijden is ze ook een draak, maar ik heb nu vanaf het voorjaar niet meer gereden. Het is ook niet zo belangrijk voor me, ik heb nu ook Belinda om op te rijden.
Wel wil ik graag weer een goede band met haar krijgen. Dit gaan we als volgt doen: ik moet veel leuke dingen met haar gaan doen. Geen dingen die ze met werken associeert, want dat vind ze niet leuk. Ze vind rijden gewoon niet leuk, misschien ook wel omdat we vaak in het negatieve zaten samen, en daarbij komt dat ik een tijdje met een slecht passend zadel heb gereden zonder het te weten. Ik merkte het doordat ze witte plekjes kreeg. Dat is voor haar natuurlijk ook negatief geweest, waardoor ze ook een hekel aan het rijden heeft gekregen. Verder reed ik altijd met een gebroken trensje. Als ik weer ga rijden moet ik gewoon het menbit erin hangen, omdat je met trens niets te vertellen hebt, en ze het menbit gewend is van voor de kar. Ze loopt voor de kar heel goed, en daar heeft ze wel plezier in. Daar gaan we dus gewoon mee door, een paar x per week.

De komende tijd moet ik dus met haar gaan wandelen, lekker laten grazen, enz. Net zo lang tot ze weer blij voor het hek staat als ik kom. Pas dan mag ik weer wat werk op gaan pakken.

Verder vroeg ik me af of je dit paard kon afbreken om haar vervolgens weer op te bouwen. Dit werkt dus niet volgens de therapeute. Ze is daar gewoon te dominant voor, die strijd ga je niet winnen. Ik heb het al zo vaak geprobeerd, maar ze blijft doorgaan. Ik moet dus wel duidelijk zijn tegen haar, en haar bij me weg jagen als ze narrig doet, en haar terugroepen als ze zich onderwerpt, maar verder haar niet de hoek inschoppen. Met rijden wilde ze vaak 1 hoek niet in. Ik kon haar erin slaan, met gevaar voor mijn eigen leven. Of ik kon haar heel druk bezig houden met andere dingen zoals buiging, en dan heel sneaky elk rondje iets verder komen totdat we gewoon in die hoek lopen. Niet dwingen dus, maar ongemerkt vragen. Op die manier moet ik met haar verder gaan.

Ze was ook heel aggressief naar andere paarden toe tijdens het rijden. Dat was volgens de therapeute omdat ze rijden niet leuk vond, en dan ging ze die agressie op andere paarden afreageren. Ongericht gedrag heet dat. Net zoals een kat die je op schoot hebt, als zo'n dier buiten een vogeltje ziet, kan het beest jouw in de vingers bijten. Daarom moet ik nu leuke dingen met haar doen, zodat ze zulk gedrag niet meer gaat vertonen.

Oja, wat we ook gaan doen, een join up. Zij heeft het al veel vaker gedaan, dus dat komt ze met me doen. Wendy moet mij uiteindelijk als leider gaan accepteren. Verder heb ik niet zoveel met zulke methoden, maar we gaan het gewoon proberen. Op stal doe ik het ook weleens. De twee paarden, Wendy en Belinda, staan naast elkaar op stal. Wendy wordt altijd heel kwaad als ik Belinda aai. Dan wil ik haar ook gaan aaien, maar ook oren plat in de nek. Dan jaag ik haar weg tot ze achterin de stal staat, en roep ik haar weer bij me als ik dat wil. Dan kan ik haar ineens wel aaien.

Wendy kon ik gerust iemand anders op de rug zetten. Dat waren wel vaak onervaren ruiters die niet aan de voorkant zaten. Ik liet Wendy dan gwoon rondhobbelen, zonder dwang. Volgens de therapeute ligt het aan het 'niets moeten' dat het dan wel goed ging. Die ruiters wilden niets van haar gedaan krijgen.

Kortom: ik heb dus veel verklaringen voor haar gedrag gekregen. We moeten het dominante en negatieve waar we in zaten zien te doorbreken, door alleen de eerste periode leuke dingen met haar te doen, zodat ze blij van me wordt. En daarna misschien wel weer rijden als ik dat zelf ook zie zitten, dan gaat ze mee en tips geven. Heeft ook ORUN diploma's, dus van alle markten thuis!

GJ9

Berichten: 4470
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Re: Studenten van Tinley zoeken paarden met gedragsproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 23:26

oja, wat ik nog vergeet. Haar hormonen spelen ook een rol in het geheel, omdat ze als ze hengstig is veel meegaander is. We hebben dus ook een tip gekregen om haar iets ervoor te geven, wat het precies is moet ik nog lezen in de handleiding die we hebben gekregen.

Phylos

Berichten: 5667
Geregistreerd: 29-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 08:13

GJ9 schreef:
Dat is wel erg lang ja. Kan je niet even een mailtje doen? Ik kan me wel voorstellen als het een probleem is wat dagelijks in de weg staat, dat je het snel wilt oplossen. Je wilt eigenlijk op hun hulp wachten, omdat je nou eenmaal daarvoor een overeenkomst hebt gemaakt, maar je wilt ook verder met je paarden plannen.

Aan de ene kant kan je geen eisen stellen omdat het gratis is, en een afstudeerproject, maar ja, ik snap het wel. Ik zou even een mailtje doen als ik jou was, je hebt toch wel contactgegevens hoop ik?

ja ik heb al meerdere keren mailtjes gestuurd, maja dat houd ook een keer op als ik maar geen reactie krijg....

moniet
Berichten: 20
Geregistreerd: 25-08-09
Woonplaats: zele ,belgie

Re: Studenten van Tinley zoeken paarden met gedragsproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 08:19

goeie morgen ,men kammeraad heeft ook dit probleem met een merrie ,maar soms nog erger ze slaat en bijt ook soms naar mensen ,paarden en dieren ,hij wil ze wegdoen,maar ik zou het zonde vinden ,kunnen ze daar nog iets aan veranderen met een gedragstherapheute ? groetjes

ps ben nieuw is er hier ergens een voorstelhoekje ??

cissy

Berichten: 19823
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 09:32

@GJ9, dank voor het delen van je ervaring en probleem, zeer interessant!

Ik wil echt niet l*llig doen maar ik vind je problemen helemaal niet zo gecompliceerd, iemand met een beetje ervaring met lastige dominante paarden had je ook kunnen helpen hiermee, daar hoef je geen paardengedragstherapeut voor in te schakelen.

Het trucje met de hand aan de stok (of evt carrotstick) had ik je ook wel kunnen vertellen. Oefenen met touwhalster met knoopjes is oa van Parelli of Voest of CLinton Anderson, dat kun je dus ook prima zelf leren.
Ik heb niet zo´n hoge pet op van die Tinley moet ik je eerlijk zeggen....
Maar ik vind het wel fijn voor jou dat je nu weet waarom en wat je er aan kunt doen, dus voor jou is het een hele hulp geweest!

Maar dat ze daar zolang over hebben moeten broeden vind ik wel vreemd en de anderen die nog niks gehoord hebben vind ik ook niet kunnen. Er wordt hier gevraagd om studenten te helpen met een opdracht en dan hoort vervolgens diegene met een probleem vrij weinig. Beetje jammer en gemiste kans. Als ze nou vertellen waarom het zo lang duurt en dat het ivm vakantie wordt opgeschoven dat zou ik kunnen begrijpen, maar simpelweg niks van je laten horen, zoals ik hier begrijp, is not done!

Phylos

Berichten: 5667
Geregistreerd: 29-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 19:10

cissy schreef:
@GJ9, dank voor het delen van je ervaring en probleem, zeer interessant!

Ik wil echt niet l*llig doen maar ik vind je problemen helemaal niet zo gecompliceerd, iemand met een beetje ervaring met lastige dominante paarden had je ook kunnen helpen hiermee, daar hoef je geen paardengedragstherapeut voor in te schakelen.

Het trucje met de hand aan de stok (of evt carrotstick) had ik je ook wel kunnen vertellen. Oefenen met touwhalster met knoopjes is oa van Parelli of Voest of CLinton Anderson, dat kun je dus ook prima zelf leren.
Ik heb niet zo´n hoge pet op van die Tinley moet ik je eerlijk zeggen....
Maar ik vind het wel fijn voor jou dat je nu weet waarom en wat je er aan kunt doen, dus voor jou is het een hele hulp geweest!

Maar dat ze daar zolang over hebben moeten broeden vind ik wel vreemd en de anderen die nog niks gehoord hebben vind ik ook niet kunnen. Er wordt hier gevraagd om studenten te helpen met een opdracht en dan hoort vervolgens diegene met een probleem vrij weinig. Beetje jammer en gemiste kans. Als ze nou vertellen waarom het zo lang duurt en dat het ivm vakantie wordt opgeschoven dat zou ik kunnen begrijpen, maar simpelweg niks van je laten horen, zoals ik hier begrijp, is not done!

Índerdaad deze zin, dat zit mij ook wat dwars..wij sturen mails en moesten zo'n heel formulier invullen over je pony/paard, daarna komen ze thuis bij je langs en als ze vertrekken hebben daarna alle informatie voor het verslag dat ze moeten maken en beloven ze in de volgende mail om zo snel mogelijk weer langs te komen/wat te laten horen, omdat ze het probleem waarschijnlijk gemakkelijk kunnen oplossen, wij zaten al op de goede weg. Maar vervolgens laten ze niks meer van zich horen..gevolg: de mensen zitten nog steeds met het probleem, maar zij hebben wel mooi hun studieverslag...voel me daarin wel een beetje 'gebruikt' zeg maar...maar goed, voor de mensen die er wel wat aan hebben gehad super natuurlijk! ben benieuwd of het probleem/de problemen ook helemaal opgelost worden. Succes in ieder geval!

oOoKellyoOo

Berichten: 3830
Geregistreerd: 25-11-05
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Studenten van Tinley zoeken paarden met gedragsproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 12:24

Nou bij mij is ze nog steeds niet terug geweest. Een gedeelte van de problemen heb ik samen met iemand anders opgelost.

Nee voor niks lof , in tegendeels zelfs, ik ziou na de 2 de bezoek een week later bericht krijgen, maar niks nog geen mailtje nog geen belletje.

Van mijn kant gaat er deze week een mail richting Tinley

GJ9

Berichten: 4470
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 18:43

Cissy: met kennis over paarden en hun gedrag kan je een heel eind komen, daar geef ik je gelijk in. Mooi dat jij dat kan, altijd handig. Toch heeft het voor mij wel meerwaarde om er een professioneel iemand bij te hebben. Ik zat met vragen/onzekerheden, die ze voor me beantwoorden, zodat ik zekerder van mijn zaak ben als ik met haar aan de slag ga. Verder bekijkt ze alle aspecten die gedrag kunnen beïnvloeden, ook de hormoonhuishouding. Daar zou ik zelf niet zo snel mee gaan rommelen. Maar door jezelf in veel dingen te verdiepen, geloof ik graag dat je zelf ook een heel eind kan komen.
Verder komt ze een join-up doen. Als je die verkeerd doet bij Wendy ben je je leven niet zeker. Dus wel zo fijn om er dan een professioneel iemand bij te hebben.
Zelf kwam ik niet uit de problemen. Daarom waardeer ik het om er hulp bij te hebben. Hoever we eruit komen, en of ik Wendy ooit 100% ga vertrouwen, weet ik nog niet. Zij heeft er alle vertrouwen in dat het goed komt, maar ik heb al te vaak gehoord dat dit paard maar in de worst moest. Als dit niet lukt weet ik in ieder geval dat we het geprobeerd hebben.

cissy

Berichten: 19823
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Studenten van Tinley zoeken paarden met gedragsproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 21:08

Ik zei toch al dat ik het fijn vond dat het voor jou wel een hele hulp is geweest :) Ik ben blij voor jou dat je hulp hebt gezocht.
Zelf wilde ik ook deze opleiding gaan doen maar ik vind m veel te duur.
Je zou jezelf dus ook kunnen bijscholen zodat je ook eea kunt oplossen en je erin verdiepen hoe zij het doen. Al is het alleen maar voor je paard. Ken je Parelli?
Als je level 1 beheerst heb je al zo´n sprong voorwaarts tov het leren lezen en gedrag van je paard, misschien word je band dan wel nog beter. Join up kan zij wel voor je doen maar daar kom jij niet verder mee als je je eigen gedrag niet aanpast.
Je moet dus nog veel meer leren. Leren ze je dat ook vanuit Tinley?

Phylos

Berichten: 5667
Geregistreerd: 29-10-06

Re: Studenten van Tinley zoeken paarden met gedragsproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 21:39

Ben het wel met cissy eens dat het (denk ik) niet heel erg veel zin heeft als zij de join-up doen...het is toch de bedoeling dat jij een band op bouwd? en het vertrouwen van haar weer wint?..

cissy

Berichten: 19823
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 22:59

dat bedoel ik ja, het heeft weinig zin als een ander je probleem oplost zonder jou te leren het zelf ook te doen, ik ervaar dat heel sterk met trailerladen. Ik krijg ze er wel op maar het is de bedoeling dat de eigenaar dat ook kan als ik er niet ben, en dat is verrot moeilijk om uit te leggen kan ik je vertellen!

De eigenaar weet vaak niet of het angst is of dikke vinger gedrag en als je niet weet wat het is en je pakt precies de verkeerde manier op dan gaat het je niet lukken.
In jouw geval is dat ook zo, ik hoop dan ook van harte dat die Tinley mensen ook een goede uitgebreide nazorg hebben en die dan ook nog betaalbaar blijft. Anders is het niet te betalen voor de eigenaar en dus stoppen ze met hulp roepen.