"Paarden met dit weer 's nachts buiten laten onverantwoord"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Perrokai

Berichten: 2206
Geregistreerd: 20-10-06
Woonplaats: Lorup Duitsland

Re: "Paarden met dit weer 's nachts buiten laten onverantwoord"

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 01:32

Ik heb vandaag de hoeven staan bevochtigen die vertoonden wat droogte scheuren bij twee paarden, de friesen. Het vroor niet alleen maar was natuurlijk ook kurkdroog en dan met die harde ondergrond......Als het hier niet gaat regenen moet ik dat maar een paar dagen volhouden want donderdag is er weer vorst. Het was hier 8 graden vandaag, ......ik vond het bijna warm, ik denk de teddyberen hier ook !

Leuk paard met stipjes zag ik op een foto voorbij komen ! Heel onverantwoord om die buiten te zetten hoor, daar word iedereen zo verliefd op ! Knipoog

willeke_x

Berichten: 2160
Geregistreerd: 06-12-04
Woonplaats: Hasselt

Re: "Paarden met dit weer 's nachts buiten laten onverantwoord"

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 10:14

Dat hadden wij vorige week ook aan de hand (voordat het sneeuwde). Ik heb de hoeven ingesmeerd met hoefzalf. Dat leek me beter dan vet (omdat vet water afstoot). De scheur is al een stuk minder. Gek hé hoe zulke vriestemperaturen de hoeven toch nog uitdrogen! Eigenlijk doen we dat niet vaak... enkel wanneer we zien dat de hoeven barstjes of scheurtjes beginnen te vertonen. Wij proberen altijd om toch een vochtige natuurlijke plaats te voorzien. Maar helaas kan dat niet altijd...

Poiuytrewq
Berichten: 15421
Geregistreerd: 06-09-05

Re: "Paarden met dit weer 's nachts buiten laten onverantwoord"

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 10:58

Hier ging het gister ook dooien, poown was er helemaal bij mee en was lekker door het land aan het crossen. En gister avond heeft het ook nog eventjes geregent.
Zoo indd ik heb veel liever de vrieskou, dan die wind brr.

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 14:10

Gelukkig is die nare wind hier al weer vrijwel weg. Het was heerlijk bij de paarden vanochtend. Alleen was de grote bak weer een smurrie van die regen van vannacht, hahaha.... En zo is er altijd wat. :+
Maar ben superblij dat ik weer wat met mijn paard kan doen en volgens mij, vond hij het ook erg leuk om weer aan de slag te gaan. :)

Perrokai

Berichten: 2206
Geregistreerd: 20-10-06
Woonplaats: Lorup Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 14:23

willeke_nijs schreef:
Dat hadden wij vorige week ook aan de hand (voordat het sneeuwde). Ik heb de hoeven ingesmeerd met hoefzalf. Dat leek me beter dan vet (omdat vet water afstoot). De scheur is al een stuk minder. Gek hé hoe zulke vriestemperaturen de hoeven toch nog uitdrogen! Eigenlijk doen we dat niet vaak... enkel wanneer we zien dat de hoeven barstjes of scheurtjes beginnen te vertonen. Wij proberen altijd om toch een vochtige natuurlijke plaats te voorzien. Maar helaas kan dat niet altijd...


Ik had daar ook even niet bij stilgestaan dat de hoeven nu zo uitdroogden maar het was best behoorlijk. Natte plaats bij de drinkbak kon natuurlijk nu niet want dan was het een ijsbaan geworden. Hier lag amper sneeuw dus daar werden ze ook niet nat van. Vet doe ik ook niet want dan worden ze waterafstotend iid. Gewoon nat staan maken en vannochtend zagen ze er al een stuk beter uit ook mede dankzij de regen.
De bak konden ze bij mij nog niet in, er staan plassen in en is wel helemaal vlak, maar daaronder een ijslaag van de grond. Blub heb ik nu nog niet maar hiervoor dus wel. Heb de dag na de eerste vorst alle gaten en plassen dichtgekleid met mest zodat het niet gevaarlijk werd. Je moet toch wat al is het tegen mijn principes maar beter dan dat de paarden uitglijden of in gaten hun benen blesseren...
Nu komt er verderop in de week weer vorst hoorde ik ? Dus nu weer iedere dag zover als het kan alles vlakharken, kuiltjes dichtgooien met mest want zand is nog hard bevroren, watergeultjes graven en ijsplaten kapothakken en harken....pfff......maar ja, van de zomer weer relaxen haha want dan verzorgen ze zichzelf bijna.....

MSophie

Berichten: 739
Geregistreerd: 25-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 17:43

Perrokai schreef:
willeke_nijs schreef:
Dat hadden wij vorige week ook aan de hand (voordat het sneeuwde). Ik heb de hoeven ingesmeerd met hoefzalf. Dat leek me beter dan vet (omdat vet water afstoot). De scheur is al een stuk minder. Gek hé hoe zulke vriestemperaturen de hoeven toch nog uitdrogen! Eigenlijk doen we dat niet vaak... enkel wanneer we zien dat de hoeven barstjes of scheurtjes beginnen te vertonen. Wij proberen altijd om toch een vochtige natuurlijke plaats te voorzien. Maar helaas kan dat niet altijd...


Ik had daar ook even niet bij stilgestaan dat de hoeven nu zo uitdroogden maar het was best behoorlijk. Natte plaats bij de drinkbak kon natuurlijk nu niet want dan was het een ijsbaan geworden. Hier lag amper sneeuw dus daar werden ze ook niet nat van. Vet doe ik ook niet want dan worden ze waterafstotend iid. Gewoon nat staan maken en vannochtend zagen ze er al een stuk beter uit ook mede dankzij de regen.
De bak konden ze bij mij nog niet in, er staan plassen in en is wel helemaal vlak, maar daaronder een ijslaag van de grond. Blub heb ik nu nog niet maar hiervoor dus wel. Heb de dag na de eerste vorst alle gaten en plassen dichtgekleid met mest zodat het niet gevaarlijk werd. Je moet toch wat al is het tegen mijn principes maar beter dan dat de paarden uitglijden of in gaten hun benen blesseren...
Nu komt er verderop in de week weer vorst hoorde ik ? Dus nu weer iedere dag zover als het kan alles vlakharken, kuiltjes dichtgooien met mest want zand is nog hard bevroren, watergeultjes graven en ijsplaten kapothakken en harken....pfff......maar ja, van de zomer weer relaxen haha want dan verzorgen ze zichzelf bijna.....



Komt er VORST NEE dat kan niet.. onze wei is een ijsbaan als nu weer gaat vriezen kunnen ze er helemaal niet meer op en krijgen ook geen weide palen meer in de grond ;( ik haat vorst en sneeuw en alles wat ermee te maken heeft :@

Perrokai

Berichten: 2206
Geregistreerd: 20-10-06
Woonplaats: Lorup Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 20:37

MSophie, hier precies hetzelfde 1 natte vlakte en als dat zo bevriest dan gaat het niet goed. Maar de laatste keer hier toen het in NL zo ging sneeuwen is datzelfde hier ook als regen gevallen en savonds zou het weer gaan vriezen, ik heb dus toen alle mest en alle ontdooide rommel die ik kon vinden, oud hooi of gemorst hooi in de grootste plassen gegooid. Smerig en niet hygienisch maar ja tenminste niet glad. Ik ging er weg met een bal in mn maag want ik dacht, hoe dit moet goed moet komen geen idee. Ergens in de avond stopte de regen en kwam de vorst. De volgende ochtend was het meeste water toch in de grond getrokkene of drooggevroren en uit de grote plassen staken bladeren hooi en mest dus geen grote gladde oppervlaktes en dus was het niet glad gelukkig. De kleine stukjes heb ik stuk staan hakken...... Ik heb alleen inloopstallen dus kan ze niet op stal zetten nu. Maar als het echt nood word dan zet ik ze er in en blijf er maar bij ofzo.
Indien de pittige fjord de friesen de stal uit vecht dan moet hij maar buiten blijven.....
Maar daarom heb ik ook vandaag de mest op de gevaarlijke plekken verkruimeld en schoon is het niet want ik haal normaal dagelijks alle mest uit de wei, maar het scheelt wel een heel veel gladheid en plassen. Ik noem het kleien haha....en heb nu een heel droog aangestampt terras gekleid voor de stal. Ja je moet toch wat want ze verwachten weer vorst vanaf donderdag hier, bij jullie ook dacht ik in NL....

Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 12:02

2 nachten -1 ja, geen echte vorst. Volgens buienradar blijft het verder de komende 2 weken het in ieder geval boven 0 !!!

BTW mijn wei staat ook helemaal blank |(

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 16:56

Hier nog zo een. Gisteren met een bijl (jaja) de ijslaag hier en daar wat gebroken zodat het sneller zou ontdooien.
Nu staat de boel nog blank, maar de ijslaag is gelukkig weg en daarmee (voorlopig) het gevaar op fikse glijpartijen verdwenen.
Hopelijk blijft de vorst nog even weg, tot ook al het water weg is.

Het is wel een winter met hindernissen tot op heden voor de buitenpaarden :D

Horsecompany

Berichten: 10
Geregistreerd: 21-07-08
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 17:38

Paarden kunnen makkelijk buiten staan met dit weer mits ze voldoende te eten krijgen en verzorging.
Onze pony's staan al jaren buiten zonder schuilstal ze hebben welis waar beschutting aan heggen en containers maar daar maken ze geen gebruik van. Als je pony gezond is en goed in zijn wintervacht zit is er niks aan de hand.

Nog wat leuke winterse plaatjes

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 18:29

Edit, kan bericht niet verwijderen.

Perrokai

Berichten: 2206
Geregistreerd: 20-10-06
Woonplaats: Lorup Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 19:00

Isapaardje schreef:
Hier nog zo een. Gisteren met een bijl (jaja) de ijslaag hier en daar wat gebroken zodat het sneller zou ontdooien.
Nu staat de boel nog blank, maar de ijslaag is gelukkig weg en daarmee (voorlopig) het gevaar op fikse glijpartijen verdwenen.
Hopelijk blijft de vorst nog even weg, tot ook al het water weg is.

Het is wel een winter met hindernissen tot op heden voor de buitenpaarden :D


Met een bijl haha ging dat ? Ik heb ook nog wel ergens een bijl liggen en ook vandaag nog ijsplakaten in de bak, niet in de wei gelukkig en zelfs ook waar geen water gestaan heeft.....hmmmm vreemd.

Maar zeg dat wel een winter met hindernissen en helemaal omdat het pas mn tweede winter is dat ik paarden heb......maar het gaat aardig goed moet ik zeggen. Op zulke dagen is het gewoon prioriteit nummer 1, dat het veilig is en ze geen problemen krijgen en dat ze het warm genoeg hebben....maar ach is het niet altijd prioriteit nummer 1 haha....

En goed nieuws het vriest alleen donderdagnacht 1 graadje als het nog door gaat. Maar ik weet niet waar ik of de paarden nu ongelukkiger van worden, al die regen die gevallen is en nog komt of die strenge vorst......dit is ook niks hoor pfff.....en dan zit ik nog op een heuvel....

En die enorme wintervachten zoals bij mijn Belg hebben ook een nadeeltje, althans bij mij. Hij heeft het nu snel warm ook als het nog koud is en hij staat niks te doen dan he word niet bereden want hij is nog geen 3 geweest. Op die zweetplekken met het zonnetje op hem word het dus op de huid nat en voila even later heeft hij schimmel op zn huid....Hij is de enige van het hele stel.....nu al twee winters achter elkaar.

Shakir
Berichten: 273
Geregistreerd: 08-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 23:45

Horsecompany schreef:
Paarden kunnen makkelijk buiten staan met dit weer mits ze voldoende te eten krijgen en verzorging.
Onze pony's staan al jaren buiten zonder schuilstal ze hebben welis waar beschutting aan heggen en containers maar daar maken ze geen gebruik van. Als je pony gezond is en goed in zijn wintervacht zit is er niks aan de hand.

Nog wat leuke winterse plaatjes

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Prachtige foto's ;)