Hoefsmid is steeds vaker een vrouw

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110696
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Hoefsmid is steeds vaker een vrouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-09 08:33

www.ad.nl


De hoefsmid? Dat was vroeger een sterke vent die in zijn zwaar beroete smidse bij een loeiend kolenvuur op roodgloeiende hoefijzers stond te beuken.

Die ouderwetse smidse is zo goed als verdwenen. De hoefsmid van nu komt naar je toe, stookt op gas en is steeds vaker een vrouw. Sanne Kersseboom (23) uit Woerden is een van de jonge vrouwen die voor dit beroep hebben gekozen.

,,Op de opleiding tot hoefsmid zie je steeds meer meiden. Ik weet dat er in Hazerswoude, Boskoop en Alphen ook vrouwelijke smeden zijn,'' zegt ze.

Niet dat het nu werk voor watjes is, integendeel. ,,Mensen vergissen zich daar in, ook cursisten. Het moet je liggen, het is niet makkelijk en fysiek best zwaar.''

Geen wonder dat van de twintig leerlingen in haar klas er maar vijf het examen haalden. ,,En ik was het enige meisje.'' Sinds september rijdt ze met haar mobiele smidse door de regio.

Zoals zoveel meiden viel Sanne al op heel jonge leeftijd voor paarden. ,,Vanaf mijn negende jaar rijd ik al bij manege De Morgenstond. Ook nu nog werk ik er twee avonden per week in de kantine.''

Wat er nou zo leuk is aan paarden? Het is als een virus, legt Sanne uit. ,,Je raakt er mee besmet en je komt er nooit meer vanaf.'' Het gaat haar nog niet eens alleen om het rijden. ,,Gewoon, lekker bezig zijn met verzorgen, dat is net zo leuk als paardrijden. ''

Het was van meet af aan duidelijk dat Sanne een beroep zou kiezen dat met paarden te maken had. Ze volgde dan ook de vierjarige opleiding 'paardenhouderij' in Barneveld. Met dit diploma zou ze op termijn een eigen manege kunnen leiden. ,,Tijdens mijn stage bij een manege in Hazerswoude kreeg ik het advies ook een praktijkopleiding te gaan doen.'' En dus deed ze er nog eens de driejarige opleiding tot hoefsmid bij. Ze heeft dus haar diploma en dat betekent dat ze haar vak verstaat. ,,Helaas is het ook een vrij beroep, want iedereen mag zich smid noemen zonder papiertje. Ja, er zijn wel ongediplomeerde smeden actief en dat is jammer. Die verpesten het vak.''

Want er komt meer bij kijken dan het beslaan van paarden en het bekappen - zeg maar: nagels knippen in het groot - van de hoeven. ,,Je moet zorgen dat de voeten van het paard altijd goed staan, anders kan het problemen krijgen met pezen en gewrichten. Op de opleiding leer je hoe een paard loopt en welk beslag het nodig heeft.''

De smidse van Sanne is een bestelbusje dat ze kon overnemen van iemand die stopte met het vak. Langs de wanden hangen hoefijzers in soorten en maten, achterin staat een kleine gasoven die een enorme hitte ontwikkelt. Het aambeeld is op een stang bevestigd, die uit het busje glijdt. Dat is wel even wat anders dan die beroete dorpssmidse.

Haar klanten zijn particulieren en kleinere stallen. ,,Alleen grote stallen en bijvoorbeeld de dierenkliniek in Bodegraven hebben nog eigen smeden.''

De klantenkring groeit. ,,Ik heb nu voor twee, drie dagen in de week werk. Ik denk dat het nog een jaar of twee duurt voordat mijn bedrijf rendabel is.'' Ze gaat er niet op zitten wachten, want ze is bezig haar groot rijbewijs te halen. ,,Mijn vriend heeft een transportbedrijf. Kan ik hem helpen op de dagen dat ik geen werk heb.''

Maar het liefst is ze toch onderweg om paarden te verzorgen. Als de oude ijzers zijn verwijderd en de hoeven zijn bekapt, neemt ze de maat voor de nieuwe ijzers. Vaste maten bestaan niet. ,,Het is niet zo dat je nummer 2 uit het rek haalt en die er even onder mept. Hoefijzers zijn er wel in verschillende grootte, maar ze moeten allemaal op maat worden gemaakt.''

En dat gebeurt in dat intens hete vuur, waarna ze met haar zware zware hamer de gloeiende hoefijzers op maat slaat. Inderdaad, dat is best zwaar werk, dat zie je eraan af. ,,Ik zou niet anders willen. Lekker buiten bezig zijn. Een kantoorbaan van negen tot vijf uur is niks voor mij. Ik ben gelukkig dat ik van mijn hobby mijn werk heb kunnen maken.''