Friese merries krijgen veulens op nieuwjaarsdag

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Friese merries krijgen veulens op nieuwjaarsdag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 21:35

www.horses.nl / www.paardenkrant.nl

Enkele Friese merries waren dit jaar vroeg met hun veulens. Op nieuwjaarsdag werden meerdere Friese veulentjes geboren. Zo zag hengstveulen Fabian fan ’t Brillehof (v. Ymte) al een uur na de jaarwisseling het levenslicht in Hunsel. Om 7.30 uur werd in Overlangbroek Diëgo, de eerste nakomeling van de Friese dekhengst Maurus, geboren.

Het hengstveulen Fabian fan ’t Brillehof (v. Ymte) kwam te vroeg. ,,Mirthe was eigenlijk twintig januari uitgerekend, maar het was ons al duidelijk dat het veulen vroeger zou komen. Fabian is geboren om één uur in de nacht van 1 januari. We vierden dus niet alleen de geboorte van een nieuw jaar maar ook de geboorte van Fabian”, laat eigenaar Eric Wulms uit Hunsel weten. Tinka van Leeuwen uit Overlangbroek is de eigenaar van het hengstje Diëgo (v. Maurus). ,,Het is een prachtig veulen en geeft vertrouwen voor de toekomst”, aldus Van Leeuwen. Ze is vastbesloten het hengstveulen aan te houden met het oog op een eventuele hengstenkeuring.

Lynn_Nikita

Re: Friese merries krijgen veulens op nieuwjaarsdag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 21:38

Ik kan maar 1 ding bedenken en dat is BRRRRRRRR

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 21:39

Fijn joh, die zijn al mooi uitgezwaard op de keuringen Scheve mond
Ik ben blij dat die van ons pas over een paar maanden komen Ja

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 21:50

lekker nog tot aan eind maart binnen staan

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 22:12

bbbbrrrr moet er niet aan denken, ben blij dat de mijne pas in mei komen, moeder uit land in hihihihi

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 22:44

heel veel fokker's laten hun veulen steeds eerder komen die zijn vakker al mooier uitgebloeid voor op de keuring die van ons zijn alle maal wel laat een van 10 april 1 van 28 mei en 1 van 18 april 2 friezen van nu 7 en 2 en een schetje van nog geen jaar
wel mooi maar ik zie ze liever wat latter komen

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 23:23

Gelukkig heeft Eric Wulms een binnenbak, het veulen kan dus wel lekker spurtjes trekken om het warm te krijgen.... Knipoog
Maar niet ideaal momenteel nee! Brrrrr

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 07:27

Mooi maar ik zou nu nog niet de zorg voor een veulen willen. het is zo verschrikkelijk koud. Ook inde stallen houden wij het niet meer vorstvrij. Maar ja als het om 8.15 uur zoals gisteren -14C is

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 07:50

wij krijgen binnenkort ook al een veulen, allesbehalve ideaal. Maar merrie was vorig jaar toch nog gust, na een aantal pogingen. en dus dit jaar wat eerder begonnen, en nu was het meteen raak... zo raar kan het dus lopen...

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 08:58

oehoe die gaat het koud hebben zeg. Haha!
Snap wel dat hij dan mooi uitgezwaard zal zijn tegen de keuring, maar zo vroeg op het jaar, zou toch niet mijn keuze zijn.
Wel een leuk nieuwjaarscadeau. Haha!

shamyrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 10:10

Felicitaties voor de eigenaar maar ook wel jammer voor de eigenaar, merrie en het veulen. Lekker buiten rennen is er niet bij. Even naar buiten en dan snel weer naar binnen. Ik zou meer van een merrie met veulen genieten als je ze lekker buiten in de wei zou kunnen zetten. Ook beter voor de benen van het veulen. Dan doet zoveel stalrust niet goed.
Wel mooi meegenomen als de merrie ook in de sport loopt. Het veulen kan er voordat het buitenseizoen begint makkelijk een paar uren af. En in mei of juni kan je al afspenen. ben wel benieuwd of de hengstigheid is opgewekt of dat het natuurlijk is. Lijkt me toch niet. Een merrie insemineren in december ???
Het is leuk voor de eigenaar als het lukken wil, en als alles gezond is. Zal toch wel stukken minder leuk worden als het allemaalniet zo goed gaat. Bijvoorbeeld een mindere start of als het niet goed kan/wil drinken. Sta je met bevroren tenen in de stal nee, doe mij dan maar een veulen in april/mei.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 11:24

shamyrah schreef:
Felicitaties voor de eigenaar maar ook wel jammer voor de eigenaar, merrie en het veulen. Lekker buiten rennen is er niet bij. Even naar buiten en dan snel weer naar binnen. Ik zou meer van een merrie met veulen genieten als je ze lekker buiten in de wei zou kunnen zetten. Ook beter voor de benen van het veulen. Dan doet zoveel stalrust niet goed.
Wel mooi meegenomen als de merrie ook in de sport loopt. Het veulen kan er voordat het buitenseizoen begint makkelijk een paar uren af. En in mei of juni kan je al afspenen. ben wel benieuwd of de hengstigheid is opgewekt of dat het natuurlijk is. Lijkt me toch niet. Een merrie insemineren in december ???
Het is leuk voor de eigenaar als het lukken wil, en als alles gezond is. Zal toch wel stukken minder leuk worden als het allemaalniet zo goed gaat. Bijvoorbeeld een mindere start of als het niet goed kan/wil drinken. Sta je met bevroren tenen in de stal nee, doe mij dan maar een veulen in april/mei.

Insemineren in december? Het paard was in januari uitgerekend en is dus in februari geïnsemineerd. Als ze geïnsemineerd was in december was het veulen in november gekomen.....

bammbamm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 11:26

leuk nieuwjaars cadeautje en paardjes wennen wel aan de kou
(staan binnen toch?) en kan paar x per dag de beentjes strekken?

anneliesjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 21:39

kouddd!!!

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 21:24

Ik vraag mij nou af he... Als het veulen nou op 30 of 31 december geboren wordt, wat doen ze dan? Volgens mij kunnen deze veulens ook best al iets ouder zijn dan ze zeggen toch? Of denk ik nou helemaal verkeerd?