Brandbrief opgesteld omtrent Gelders Paard

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Brandbrief opgesteld omtrent Gelders Paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 12:19

http://www.dehoefslag.nl


De al enige tijd lopende discussie tussen het KWPN en de Gelders Paard Associatie omtrent de toekomst van het Gelders Paard heeft Jolanda Brugman, Gerrit van Heijst en Gerrit van Sijpveld, drie naar eigen zeggen gepassioneerde fokkers van het Gelders Paard, er toe gebracht een brandbrief te schrijven. Het drietal geeft aan niet blij te zijn met de verhitte discussie in de pers tussen de Gelders Paard Associatie (GPA) en de KWPN Regio Gelders Paard. ‘Het lijkt er op dat er geen moeite gedaan wordt om te kijken wat elkaar bindt. Deze publieke aandacht gaat ten koste van waar het echt om moet gaan: het ‘met elkaar’ zoeken naar een zo’n breed mogelijk toekomst perspectief voor de fokkerij van het Gelders Paard. Met het huidige beperkte aantal hengsten, met veelal dezelfde bloedvoering, is het voor het Gelders Paard 2 voor 12.’

Verderop staat in de brief: ‘Als wij als gepassioneerde fokkers de verschillende uitgedragen standpunten bekijken dan zou een mogelijk compromis gevonden kunnen worden in het neerzetten van een meer klassieke fokrichting op basis van reeds beschikbare bloedlijnen naast de huidige reeds bestaande fokrichting. Tevens zou het verstandig zijn om duidelijk te omschrijven wat het percentage Gelders bloed van een paard is en wat het type zou moeten zijn.’ Elementen zoals meer aandacht voor de klassieke bloedlijnen, keuzevrijheid van fokkers in type en bloedvoering van de Gelderse paarden en het hierdoor leveren van een extra bijdrage aan de gewenste biodiversiteit zouden een dergelijk compromis kunnen ondersteunen met als bijkomend voordeel dat een breed gedragen compromis de totale fokkerij van het Gelders Paard versterkt.

Het drietal sluit de brief af met: ‘Wij roepen alle partijen (KWPN Regio Gelders Paard, Stichting Zeldzame Huisdierrassen en de GPA) op om gezamenlijk te onderzoeken of voornoemd compromis de basis kan zijn voor een positieve insteek. Een positieve insteek waarbij alle partijen zich ten doel stellen om een zo’n breed mogelijk toekomstperspectief voor de fokkerij van het Gelders Paard mogelijk te maken.’

Verwante artikelen:

[VN] Gelders paard is Ras van het Jaar 2009
[VN] Gelderlander paard Associatie: KWPN is anti-Gelders paard
[VN] Reactie KWPN over toekomst van het Gelders paard
[VN] Kamerbrief met vragen over het KWPN en Gelders Paard
[VN] Oproep om krachten te verenigen voor Gelders paard

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: Brandbrief opgesteld omtrent Gelders Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 13:12

Citaat:
Verderop staat in de brief: ‘Als wij als gepassioneerde fokkers de verschillende uitgedragen standpunten bekijken dan zou een mogelijk compromis gevonden kunnen worden in het neerzetten van een meer klassieke fokrichting op basis van reeds beschikbare bloedlijnen naast de huidige reeds bestaande fokrichting.


Begrijp ik het goed als ik dan concludeer dat ze graag twee richtingen zouden willen ontwikkelen binnen de fokkerij van het Gelders paard?

Waar kan je de rest van deze brief vinden?

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: Brandbrief opgesteld omtrent Gelders Paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 13:28


wallycoti09
Berichten: 22
Geregistreerd: 06-01-09

Re: Brandbrief opgesteld omtrent Gelders Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 13:29

Volgens mij is dat inderdaad de intentie.

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: Brandbrief opgesteld omtrent Gelders Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 13:33

wallycoti09 schreef:
Volgens mij is dat inderdaad de intentie.


Ik vraag me dan af of het uberhaupt mogelijk is binnen zo'n kleine populatie... en naar de stappen die nu verder ondernomen zullen worden.

anneliesjee
Berichten: 52
Geregistreerd: 03-11-08

Re: Brandbrief opgesteld omtrent Gelders Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 15:49

wallycoti09 schreef:
Volgens mij is dat inderdaad de intentie.



volgens mij ook wel..

Leonora
Berichten: 617
Geregistreerd: 02-05-05

Re: Brandbrief opgesteld omtrent Gelders Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 16:41

van twee van deze gepassioneerde fokkers van Gelderse paarden zie ik zelden of nooit een paard of veulen op de keuring
of een andere gelegenheid waarop Gelderse paarden tesamen komen. Vraag me af of ze überhaupt fokken met Gelderse paarden Ach gut

het streven is loffelijk, maar vanwege de kleine populatie niet erg praktisch

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Brandbrief opgesteld omtrent Gelders Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 17:02

Waarom moet dit toch allemaal via de media??

Kunnen die mensen niet persoonlijk met elkaar in gesprek gaan...pak de telefoon en bel een aantal bekende fokkers eens op. Er is vast een goed gesprek te regelen.

Verder heb ik er niets zinnigs meer over te zeggen. (als ik al wat zinnigs te melden had Haha! ) Ik ga het niet nog eens allemaal herkouwen..ben geen koe.

Leonora
Berichten: 617
Geregistreerd: 02-05-05

Re: Brandbrief opgesteld omtrent Gelders Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 17:03

dat is inderdaad een veel beter idee, Natasja

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Re: Brandbrief opgesteld omtrent Gelders Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 20:39

Ze kunnen tenminste niet meer klagen dat het Gelders paard te weinig in de media komt Gaaaap Haha!

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: Brandbrief opgesteld omtrent Gelders Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 08:36

sarabande schreef:
Ze kunnen tenminste niet meer klagen dat het Gelders paard te weinig in de media komt Gaaaap Haha!


Dat is waar Knipoog De vraag is alleen wat voor positiefs hieruit voort komt..

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Re: Brandbrief opgesteld omtrent Gelders Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 11:08

Pletje123 schreef:
Dat is waar Knipoog De vraag is alleen wat voor positiefs hieruit voort komt..



Eigenlijk denk ik dat de meeste mensen zo langzamerhand iets hebben van, jeetje alweer gezeur rond dat handje vol paarden. Ben het dus volledig met NatasjavE eens.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Brandbrief opgesteld omtrent Gelders Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 11:30

Nou ik vind best dat er voor dat handje vol paarden best gezeurt mag worden, ik ben echt een liefhebber van dit type paard...Maar doe dat niet constant via de media.

Als je echt wil dat er iets gebeurt..en er moet IETS gebeuren..dan moet je echt iets gaan organiseren. Zorgen dat er zaken uitgevoert kunnen worden. Niet bekvechten.

Ik denk inderdaad dat mensen die niets met Gelderse paarden hebben er moe van worden...ik verbaas me dat er uberhaupt nog iemmand die niet in de Gelderse zit een dergelijk topic opent. Ik krijg die neiging al bijna om dit over te slaan.
Als ik op de voorpagina iets met Gelders zie dan denk ik al..nee he..niet weer.

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: Brandbrief opgesteld omtrent Gelders Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 14:54

Het wordt nu wel een beetje eentonig ja.. ik kijk uit naar het nieuwsbericht waar echt wat nieuws in staat. Een stappenplan bijvoorbeeld!

Die brief van de drie gepassioneerde fokkers staat overigens ook in de PaardenKrant zag ik zonet.