Adviesgroep tegen preventief doden van paarden bij ziekte

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lois28
Berichten: 156
Geregistreerd: 15-12-08

Re: Adviesgroep tegen preventief doden van paarden bij ziekte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 17:04

Het is volstrekt zinloos om paarden die verdacht zijn of ziek zijn te ruimen, aangezien de APP niet van dier op dier of van mens op dier kan worden overgebracht. De adviesgroep/commissie kan zich beter bezighouden met het bedenken om de knutten uit te roeien!

DubbelFun

Berichten: 88762
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Adviesgroep tegen preventief doden van paarden bij ziekte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 17:07

Ja ...een eczeemdeken over NL spannen Haha!

Waves
Berichten: 3871
Geregistreerd: 01-10-07

Re: Adviesgroep tegen preventief doden van paarden bij ziekte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 17:11

Het zal allemaal wel loslopen. Ze realiseren zich al dat het wegens de "maatschappelijke druk" (dat zijn wij Sigaar ) niet haalbaar is om te ruimen.

En die zorg over de andere lidstaten ben ik ook helemaal niet bang voor. Ook in landen als Frankrijk, Duitsland en Belgie zal de "maatschappelijke druk" te hoog zijn. Penny´s aller landen, verzameld u! Clown

moonfish13
Berichten: 18235
Geregistreerd: 20-08-07

Re: Adviesgroep tegen preventief doden van paarden bij ziekte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 18:46

lautje76 schreef:
Het zal allemaal wel loslopen. Ze realiseren zich al dat het wegens de "maatschappelijke druk" (dat zijn wij Sigaar ) niet haalbaar is om te ruimen.

En die zorg over de andere lidstaten ben ik ook helemaal niet bang voor. Ook in landen als Frankrijk, Duitsland en Belgie zal de "maatschappelijke druk" te hoog zijn. Penny´s aller landen, verzameld u! Clown

Tja, met politie erbij en noem maar op hebben ze vanzelf de overmacht.
Als men kwaad wíl gebeurt het en kunnen we er he-le-maal niks mee.
Heel oneerlijk, maar wel de waarheid.
Ik bedoel: transportverbod, ze zullen je aanhouden met een (paarden)trailer achter je auto, de grenzen worden gecontroleerd dus daar kom je al helemaal niet doorheen.

Waves
Berichten: 3871
Geregistreerd: 01-10-07

Re: Adviesgroep tegen preventief doden van paarden bij ziekte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 18:52

Maar men wil geen kwaad. Geen enkele overheid wil onrust onder de bevolking en verlies van vertrouwen in de staat tenzij het abslouut noodzakelijk is voor het algemeen belang. En dat laatste lijkt hier niet het geval te zijn.

Het gaat hier niet over een paar boeren waar ze nog wel over heen kunnen walsen en waarbij internationale handelsafspraken over vlees zwaarder wegen.

Dit strekt zich over alle lagen van de bevolking. Manegeruiters, sport, handel, fokkerij, particulieren etc. en het levert alleen maar verlies op om te ruimen. I.t.t tot ruimen van runderen waarbij het behouden van geënte, niet meer slachtbare koeien juist geld kóst.

Ik durf er mijn hand voor in het vuur te steken dat ze het niet aandurven om paarden te gaan ruimen.

Mandarijn
Berichten: 9072
Geregistreerd: 10-09-05

Re: Adviesgroep tegen preventief doden van paarden bij ziekte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 19:01

Anya schreef:
Daar heeft de werkgroep gelukkig goed over nagedacht.
Nu agendavorming binnen Europa en anders de functie van 'gidsland Nederland' maar weer oppakken. Want mooi dat ik mijn paarden niet laat ruimen als er op een bedrijf paardenpest wordt geconstateerd. Om te beginnen is er een enting (niet toegestaan in Nederland). Ik ga er met een riek voorstaan. Mijn paarden zijn niet voor de wol, de melk of het vlees. Het zijn geen productiedieren. Het zijn MIJN paarden. AFBLIJVEN dus.


Mee eens !
Niemand komt voor zoiets aan mijn paarden !

Als het nu besmettelijk was, van paard naar paard, dan had ik het nog ietsje anders gevonden, dan zat er nog iets van logica in, maar voor dit, wat niet besmettelijk is ? Echt niet...

DL_

Berichten: 5256
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: Lith, NB

Re: Adviesgroep tegen preventief doden van paarden bij ziekte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 19:08

Fijn dat er nu eindelijk iemand wakker wordt.
Als er bij ons op stal een besmet paard is (pensionstal met 70 paarden) dan gaat het echt no-way gebeuren dat die van mij geruimd word. Dan moeten ze eerst langs mij, dat beloof ik ze.

Daarnaast snap ik het hele punt van het niet-enten niet. Waarom niet een hoop tijd, moeite, geld, risico en levens besparen en gewoon preventief enten? Weet zeker dat dat minder geld gaat kosten als het preventief ruimen.

En bovendien lopen we allemaal wel te vernikkelen van de kou, maar laat het maar even zo. Dood aan alle knutten. Ja

nikkigioa

Berichten: 2496
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: Lisse

Re: Adviesgroep tegen preventief doden van paarden bij ziekte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 19:19

ezanden schreef:
HET GEVAAR VAN RUIMEN VAN PAARDEN IS NOG ABSOLUUT NIET GEWEKEN!!!!!

Maar in dit stadium kunnen we nog massaal onze stem laten horen...
Voor een ander forum heb ik uitgelegd hoe die inspraak werkt; mag ik dat hier ook plaatsen a.u.b.?


Het maken van beleid :

Het maken van beleid werkt als volgt:
In Europees verband is afgesproken, dat paarden preventief geruimd moeten worden bij een uitbraak van paardenpest. (EU-richtlijn)
Ieder (EU-) land krijgt nu de "ruimte" om deze afspraak in landelijk "beleid" om te zetten.
( "Beleid"= opschrijven wat je van plan bent en *hoe* je dat gaat doen)
In Nederland is het 'beleid"' opgesteld door ambtenaren van LNV. Die hebben een "concept beleidsdraaiboek Afrikaanse Paardenpest (APP)" gemaakt.
Dat concept draaiboek kan je hier bekijken concept beleidsdraaiboek Afrikaanse Paardenpest (APP)

De inspraakprocedure

Dit "CONCEPT beleidsdraaiboek Afrikaanse Paardenpest (APP)" wordt nu eerst besproken met allerlei maatschappelijke organisaties.
Eén van die organisaties is een "groep deskundigen".
En DIE groep, heeft een ADVIES gegeven gegeven om "niet tot ruimen over te gaan, onder andere omdat dat tot te grote maatschappelijke onrust zou leiden....
Er zijn echter nog veel méér groepen... WIJ bijvoorbeeld; de verontruste paardeneigenaren...
Als veel meningen gehoord zijn, wordt het CONCEPT (soms) aangepast in een definitief stuk.

Jouw eigen inspraak

Het is dus slechts een ADVIES "van een groep deskundigen" om de bestaande plannen te wijzigen.
Wat veel mensen niet weten maar wat wel belangrijk is, is dat je zélf óók in dit stadium je stem kan laten horen...
Bij CONCEPT-beleid is het JUIST de bedoeling, dat er brede maatschappelijke inspraak komt.
Heel veel mensen missen dit moment en gaan pas protesteren als de beslissing er bijna dóor is Scheve mond . Véél te laat dus...

Wat te doen

Als jij NU al wilt laten weten hoe je over het conceptbeleidsplan denkt, kan je een brief sturen naar het Ministerie van LNV.
Wanneer er veel kritiek op een beleidsplan komt, kan het aangepast worden Ja .
Omdat er Europese afspraken liggen, zal dat wel veel overleg gaan kosten.
Dus het is erg belangrijk, dat er nú al veel op het "concept" gereageerd wordt.
Dat "de politiek" de onrust over het ruimen van paarden, héél serieus neemt...

HIER kan je lezen wat de bedoeling is van de inspraak en waar jouw brief naar toe moet...

LNV schreef:
U kunt reageren op het concept beleidsdraaiboek Afrikaanse paardenpest door een brief te sturen
naar: Ministerie van LNV, Directie Voedselkwaliteit en Diergezondheid
t.n.v. beleidsdraaiboek APP
Postbus 20401
2500 EK, Den Haag
of door een e-mail te sturen naar:
VDbeleidsdraaiboek2@minlnv.nl



Wat kan er nu nog méér gedaan worden

1) Je kan dus NU AL een email of brief sturen, met jouw mening *over het concept beleidsplan".
2) We zouden het ook namens dit forum kunnen doen. (Erg veel leden Lachen.
3) Of een goede brief opstellen (met alternatief beleid!!!)
( Dus STEL EEN ALTERNATIEVE OPLOSSING VOOR in de plaats van ruimen!!!)
( Alleen maar "schreeuwen" is zinloos Hamer : kom met ideeen en argumenten ! Pling Pling Pling )
4) En alvast via petitie.nl de mogelijkheid bieden, om iedereen te laten tekenen, die TEGEN ruimen van Paarden is Lachen....


Wat gebeurt er met de reacties

LNV zegt over de reacties:
LNV schreef:
LNV zal deze reacties verzamelen en bekijken of er aanpassingen in het draaiboek moeten komen.
Afhankelijk van het aantal schriftelijke reacties en de inhoud van de reacties
zullen er, na de schriftelijke reactieperiode, overleggen rondom specifieke onderwerpen uit het draaiboek worden georganiseerd.


Conclusie

Tijd voor (intelligente) actie, zou ik zeggen....OK dan! Grz Els


Bedankt voor deze opheldering. Ik (en met mij denk ik vele anderen) had hier werkelijk geen idee van...
Tijd voor actie zou ik zeggen.

randalinpony schreef:
Goede bijdrage, Els.

Misschien is het een idee om hier op Bokt een conceptbrief te ontwikkelen die af te drukken is, zodat we deze massaal naar het LNV kunnen sturen?

Wie begint?



Ja inderdaad! Ik stem voor. En deze dan misschien in een apart topic plaatsen? Met link op de voorpagina? Cool

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Adviesgroep tegen preventief doden van paarden bij ziekte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 19:53

er heeft vast al iemand een dergelijke brief gestuurd.

Alternatief is dat je een petitie maakt, daar moeten 30.000 mensen de handtekening zetten en dan is men verplicht het burgerinitiatief te behandelen in de kamer.

Ter agendavorming en wakker schudden.

Of allebei (brief en burgerintiatiefpetitie).

DL_

Berichten: 5256
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: Lith, NB

Re: Adviesgroep tegen preventief doden van paarden bij ziekte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 19:55

Ik heb zojuist een brief in elkaar geflanst, denk niet dat deze geschikt om zomaar massaal te gaan versturen, maar dit is in ieder geval wel wat ik ga versturen.
Als iemand nog tips of suggesties ofzo heeft: heel graag, want hij gaat morgen pas weg!

Geachte Heer/Mevrouw,

Met grote verbijstering en een brok in mijn keel heb ik de afgelopen tijd de berichtgeving omtrent de Afrikaanse Paardenpest gelezen. De dreiging van de Afrikaanse Paardenpest op zich jaagt ons allen natuurlijk al angst aan, maar de berichtgeving omtrent deze kwestie waarin gesproken wordt over preventief ruimen doen mij de adem stokken.

Toen ik het concept Beleidsplan Afrikaanse Paardenpest las ben ik dan ook als eerste op zoek gegaan naar het onderdeel ‘Euthanaseren’ en ‘Vaccinatie’. Ik was erg blij te lezen dat er bij een uitbraak niet preventief geruimd word, ik hoop dan ook echt dat dit in het Beleidsplan blijft. U snapt natuurlijk wel dat preventief ruimen grote onrust in de paardenwereld zou veroorzaken. Bovendien zou dit grootschalige protestacties teweeg brengen.

U moet zich indenken dat veel van de paardenbedrijven zeer grootschalig zijn, bedrijven met 70-80 paarden of meer zijn niet bepaald uitzonderingen. Één besmet paard op een dergelijk bedrijf zou dan betekenen dat alle paarden geruimd worden. U heeft dan meer dan ooit te maken met hoog oplopende gemoederen en woedende eigenaren als ooit tevoren. Dit zal meer teweeg brengen dan met de uitbraak van de Kippenpest. Voor veel paardeneigenaren zijn paarden als hun kinderen. U laat kinderen toch ook niet preventief euthanaseren? Of honden, om maar een voorbeeld te noemen. Dit klinkt misschien in uw oren wat overdreven, maar dat is het voor ons paardeneigenaren zéér zeker niet! Paarden nemen een hele andere rol in binnen onze samenleving als bijvoorbeeld varkens, koeien, schapen of kippen. En dit geldt niet alleen voor Nederland, maar ook voor veel andere landen in de Europese Unie. In Duitsland bijvoorbeeld is de paardensport ook zo groot als hier in Nederland.

In Afrika worden alle paarden al eens per jaar preventief gevaccineerd, waarom kan dat hier niet? Waarom niet alle dieren preventief vaccineren, niet pas wanneer er al een uitbraak gaande is, dan zijn we al te laat. Daar zal een stuk minder protest op komen, en bovendien scheelt dit een hoop tijd, geld, risico, emoties en levens. Klinkt het u ook niet veel vriendelijker in de oren? ‘Preventief vaccineren’ of ‘Preventief euthanaseren’.

Ik hoop echt namens heel paardenminnend Nederland dat u luistert naar ons, de mensen die er mee te maken krijgen, en die er de dupe van zullen worden. Een uitbraak op zich is al erg genoeg, waarom kunnen we deze hele toestand niet met z’n allen voorkomen? Ik weet zeker dat alle paardeneigenaren in Nederland achter dit plan zullen staan en dat u op steun van ons allemaal kunt rekenen. Verder wil ik u bedanken voor de tijd en moeite die u neem om naar ons te luisteren.


Met Vriendelijke Groet,

DL_

Berichten: 5256
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: Lith, NB

Re: Adviesgroep tegen preventief doden van paarden bij ziekte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 19:56

Anya schreef:
er heeft vast al iemand een dergelijke brief gestuurd.

Alternatief is dat je een petitie maakt, daar moeten 30.000 mensen de handtekening zetten en dan is men verplicht het burgerinitiatief te behandelen in de kamer.

Ter agendavorming en wakker schudden.

Of allebei (brief en burgerintiatiefpetitie).

30.000 handtekeningen zou moeten lukken toch?
Is daar geen website voor ofzo?

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Adviesgroep tegen preventief doden van paarden bij ziekte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 19:58

http://www.petities.nl/

klik rechts op de knop start een petitie.
Ik heb vandaag geen tijd, maar gewoon de argumenten van de adviesgroep herhalen en een link naar de petitie op bokt zetten. Of iedereen in het onderschrift. Moet lukken.

DubbelFun

Berichten: 88762
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Adviesgroep tegen preventief doden van paarden bij ziekte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 20:15

Goed idee van die petietie en zet dan even een linkje hier neer en idd een Mod waarschuwen of het op de voorpagina mag.

DL_

Berichten: 5256
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: Lith, NB

Re: Adviesgroep tegen preventief doden van paarden bij ziekte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 20:19

Oké, ik ben bezig met het maken van de petitie. Even de koppen bij elkaar: Wat moet erin?

DL_

Berichten: 5256
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: Lith, NB

Re: Adviesgroep tegen preventief doden van paarden bij ziekte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 20:22

Hmm, op de een of andere manier krijg ik geen bevestigingsmail. Iemand die vrijwilligt?

DubbelFun

Berichten: 88762
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Adviesgroep tegen preventief doden van paarden bij ziekte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 20:23

@DL_: je brief zit goed in elkaar. Misschien dat andere nog ideëen hebben??
Zo niet dan zou die zo op de Petitie-site kunnen.

DL_

Berichten: 5256
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: Lith, NB

Re: Adviesgroep tegen preventief doden van paarden bij ziekte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 20:24

Kan jij dan misschien de petitie openen, want bij mij komt geen bevestigingsmail aan. Dan kan je als je wil altijd nog mijn brief gebruiken.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Adviesgroep tegen preventief doden van paarden bij ziekte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 20:26

ze gaven wel aan dat de site wat overbelast is door de vuurwerkpetitie. Dus misschien even afwachten. Ze schijnen de mails van de vuurwerkpetitie ook 's nachts te versturen.

wat moet erin:

-1 geen ruiming van paarden bij paardenpest
-2 de optie om te kunnen enten moet mogelijk worden
-3 in het paspoort moet opgenomen kunnen worden dat het paard geent is tegen paardenpest en dus niet ziek is (bij controle van het bloed)
-4. Nog iets over het belachelijke vervoersverbod??? Dat bestrijkt in geval van paardenpest zowat heel nederland. En dat is kul omdat het niet besmettelijk is. Maar hoe het precies in die nota staat weet ik niet mer uit het hoofd.

mysa

Berichten: 10512
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Adviesgroep tegen preventief doden van paarden bij ziekte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 20:36

Let even op: er is een actiegroep die ook een digitale petitie hield, toen ze die vervolgens wilden aanbieden bij het ministerie, bleek deze petitie (geen kleintje hoor, enorm veel handtekeningen en steunbetuigingen) niet rechtsgeldig te zijn, want digitaal verzameld. (Dit ging over vroegere openings- en sluitingstijden in de horeca, maar laat iemand het even nagaan)

DL_

Berichten: 5256
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: Lith, NB

Re: Adviesgroep tegen preventief doden van paarden bij ziekte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 20:39

hmm.. Dan moet het the-old-fashion-way.
okay, wie gaat er alle deuren langs? Nagelbijten / Gniffelen

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Adviesgroep tegen preventief doden van paarden bij ziekte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 20:44

mysa schreef:
Let even op: er is een actiegroep die ook een digitale petitie hield, toen ze die vervolgens wilden aanbieden bij het ministerie, bleek deze petitie (geen kleintje hoor, enorm veel handtekeningen en steunbetuigingen) niet rechtsgeldig te zijn, want digitaal verzameld. (Dit ging over vroegere openings- en sluitingstijden in de horeca, maar laat iemand het even nagaan)


nee dat is inmiddels achterhaald. De digitale handtekeningen gelden omdat naw-gegevens verzameld kunnen worden en dus via een steekproef aan mensen gevraagd kan worden om alsnog een echte handtekening toe te zenden. Daarmee is dat aspect opgelost.

DL_

Berichten: 5256
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: Lith, NB

Re: Adviesgroep tegen preventief doden van paarden bij ziekte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 20:49

Oké, dat is goed nieuws.

aberou

Berichten: 8
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: Nieuwste plaats in Drenthe!

Re: Adviesgroep tegen preventief doden van paarden bij ziekte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 23:08

Anya schreef:
Daar heeft de werkgroep gelukkig goed over nagedacht.
Nu agendavorming binnen Europa en anders de functie van 'gidsland Nederland' maar weer oppakken. Want mooi dat ik mijn paarden niet laat ruimen als er op een bedrijf paardenpest wordt geconstateerd. Om te beginnen is er een enting (niet toegestaan in Nederland). Ik ga er met een riek voorstaan. Mijn paarden zijn niet voor de wol, de melk of het vlees. Het zijn geen productiedieren. Het zijn MIJN paarden. AFBLIJVEN dus.



Het maakt niet uit of een dier een productiedier is, ook de mensen die productie dieren hebben, houden van hun dieren.
Erger nog ze leven met en voor de dieren, ze zijn onafscheidelijk.... net zo als paarden eigenaren en hun dieren.
Het heen en weer zeulen van dieren tussen de verschillende landen blijft onbegrijpelijk.

Vaccineren kan goed zijn maar helaas de blauwtong enting was te laat nu is er al weer een ander type....
Dieren die blauwtong hebben worden niet geruimd... dan had meer dan 80% van de nederlandse veestapel geruimd moeten zijn.
Ik denk dat het niet zo'n vaart loopt met het ruimen.... en laten we hopen dat het nog een poos stevig vriest!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Adviesgroep tegen preventief doden van paarden bij ziekte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 23:12

ja hoor tuurlijk houden ze van hun dieren. Maar doorgaans houden ze geen koe in leven die geen melk meer geeft. Dan gaan ze nog een paar maandjes het gras op en dan naar de slacht. En daar denk ik toch anders over. Het is net een andere benadering zou ik zeggen.

Maar mijn dieren kosten dan ook geld, en die dieren leveren op. Of tenminste dat is de bedoeling. En op basis daarvan maak je andere keuzes.

Sunflower1

Berichten: 23
Geregistreerd: 28-12-08
Woonplaats: Arnhem

Re: Adviesgroep tegen preventief doden van paarden bij ziekte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 23:36

Ziek Ik geloof dat ik helemaal gek zou worden als zoiets zou gebeuren en ze mijn dieren preventief zouden afmaken.Zou dit echt niet aan kunnen.Hoop dat deze ziekte nooit in Nederland uitbreekt.
Groetjes Andrea