Adviesgroep tegen preventief doden van paarden bij ziekte

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
vur

Berichten: 3982
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Adviesgroep tegen preventief doden van paarden bij ziekte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 11:14

Ik had begrepen dat er geen werkend vaccin op de markt is voor de Afrikaans paardenpest. Verder is het volgens mij zo dat de ziekte niet besmettelijk (van dier op dier of mens op dier overdraagbaar) is, dus is het volstrekt zinloos dieren te ruimen. Beter de knuten ruimen dus en dat gebeurt nu gelukkig voor een deel door de vorst.
Bij andere dierziekten die wel besmettelijk zijn, wordt wel geruimd. Dit is volgens mij alleen maar vanwege economische motieven. Je moet er tenslotte iets voor over hebben om een welstaat te zijn en te blijven. Huilen

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: Adviesgroep tegen preventief doden van paarden bij ziekte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 11:29

Als er geruimd zou moeten worden houd niemand dat tegen.
Hoe erg dat ook is, je doet er nix tegen,ook al bind je je vast aan je paard.Lijkt me afschuwelijk als je paarden geruimd zouden moeten worden en je staat machteloos.

Anoniem

Re: Adviesgroep tegen preventief doden van paarden bij ziekte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 11:37

hele domme vraag waarschijnlijk maar wat zijn knutten?

randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Re: Adviesgroep tegen preventief doden van paarden bij ziekte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 11:42

Knutten zijn mugjes.

Het niet enten van vee heeft inderdaad vooral economische redenen. Ligt aan de ziekte en hoe deze verspreid wordt.
Bovendien gaat dat vaak (hoewel het verlies van een fokpopulatie voor melkveehouders een drama kan zijn) om productievee, en het maakt echt niet uit of zon dier nu 'geruimd' wordt of opgegeten.

Ik ben ook best benieuwd naar de beweegredenen van de EU om paarden te ruimen in plaats van te enten, zeker gezien het gebruiksdoel en de overdracht van de ziekte.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Adviesgroep tegen preventief doden van paarden bij ziekte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 12:19

vur schreef:
Ik had begrepen dat er geen werkend vaccin op de markt is voor de Afrikaans paardenpest. Verder is het volgens mij zo dat de ziekte niet besmettelijk (van dier op dier of mens op dier overdraagbaar) is, dus is het volstrekt zinloos dieren te ruimen. Beter de knuten ruimen dus en dat gebeurt nu gelukkig voor een deel door de vorst.
Bij andere dierziekten die wel besmettelijk zijn, wordt wel geruimd. Dit is volgens mij alleen maar vanwege economische motieven. Je moet er tenslotte iets voor over hebben om een welstaat te zijn en te blijven. Huilen


tuurlijk is er een vaccin.
Daar wordt ook echt wel mee geent.
Het probleem is dat geent wordt met verzwakt levend materiaal, dus dan kunnen ze niet meer testen of het paard ziek is, of dat het geent is. En daarom willen ze het het Europa niet toestaan.

DubbelFun

Berichten: 88690
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Adviesgroep tegen preventief doden van paarden bij ziekte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 12:22

Dus moet je gewoon de knut te vroeg af zijn en nu de ziekte 100% zeker er nog niet is preventief gaan eten. Dan weet je dat alle paarden 'veilig' zijn en zelfs mocht er dan een keer een ziektegeval voorkomen dan hoeft de rest niet geruimd te worden.

troi
Berichten: 17012
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Adviesgroep tegen preventief doden van paarden bij ziekte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 13:16

Ik denk zelfs dat als ze dit ruimen zouden proberen dat er zo'n massaal publiek protest zou uitbreken dat het niet praktisch uitvoerbaar zal zijn, soort van rookverbod ontduiking in het kwadraat.. Ik verwacht veel vastgekentende mensen aan hun paardjes en veel geweld (vanuit de eigenaren dan). Dus nee dat gaan ze echt niet riskeren. (nog afgezien van de al genoemde redenen waarom het idee alleen al volledig belachelijk is)

alex66

Berichten: 1771
Geregistreerd: 24-12-05
Woonplaats: poetsplaats

Re: Adviesgroep tegen preventief doden van paarden bij ziekte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 13:27

waarom ruimen? de ziekte is niet van paard naar paard overdraagbaar en de besmette schapen hebben ze ook gewoon laten lopen.

enten is de enige oplossing en dan gelijk maar paarden uit de voedselketen halen dan kunnen we er tenminste de medicijnen in stoppen die nodig zijn

wallycoti09
Berichten: 22
Geregistreerd: 06-01-09

Re: Adviesgroep tegen preventief doden van paarden bij ziekte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 13:30

zijn ze nu helemaal gek geworden, al moet ik hem in de slaapkamer verstoppen, handen af van mijn beste vriend Boos!

Neverhere
Berichten: 3381
Geregistreerd: 26-09-04

Re: Adviesgroep tegen preventief doden van paarden bij ziekte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 13:46

Waarom denken jullie dat er geregistreerd moet worden?
Echt niet om gestolen paarden op te sporen!
Ruimen bij ziektes e.d. zit al lang in het plan.
Nederland is binnen de EU ook de voortrekker van het registreren van lokaties waar paarden worden gehouden, dus we gaan nog een stap verder. Goddank zijn er niet veel lidstaten die warmlopen voor dit idee en daarom is het voorlopig afgeketst maar wel met de opmerking van de voorzitter dat het nu nog niet juridisch dicht te timmeren is maar dit slechts een kwestie van tijd is.
De volgende stap zal meldplicht bij verplaatsing zijn, let op.
En denk niet dat ze dat nooit zullen doen, onhaalbaar e.d. Ze zijn er gek genoeg voor en willen graag hun banen veiligstellen.

We moeten nog meer wetgeving afstaan aan Brussel - komt het allemaal goed Gestoord

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Re: Adviesgroep tegen preventief doden van paarden bij ziekte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 13:54

troi schreef:
Ik denk zelfs dat als ze dit ruimen zouden proberen dat er zo'n massaal publiek protest zou uitbreken dat het niet praktisch uitvoerbaar zal zijn, )


Ik denk dat het hele zooitje gewoon toe staat te kijken...hoe hun dieren afgemaakt worden..
We zijn inmiddels een land van angsthazen geworden die alles slikken wat er opgediend wordt.

randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Re: Adviesgroep tegen preventief doden van paarden bij ziekte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 14:06

ranna schreef:
Waarom denken jullie dat er geregistreerd moet worden?
Echt niet om gestolen paarden op te sporen!
Ruimen bij ziektes e.d. zit al lang in het plan.
Nederland is binnen de EU ook de voortrekker van het registreren van lokaties waar paarden worden gehouden, dus we gaan nog een stap verder. Goddank zijn er niet veel lidstaten die warmlopen voor dit idee en daarom is het voorlopig afgeketst maar wel met de opmerking van de voorzitter dat het nu nog niet juridisch dicht te timmeren is maar dit slechts een kwestie van tijd is.
De volgende stap zal meldplicht bij verplaatsing zijn, let op.
En denk niet dat ze dat nooit zullen doen, onhaalbaar e.d. Ze zijn er gek genoeg voor en willen graag hun banen veiligstellen.

We moeten nog meer wetgeving afstaan aan Brussel - komt het allemaal goed Gestoord



Het leuke is dat als we er eenmaal aan gewend zijn dat paard/hond/goudvis een chip heeft en iedere beweging gemeld moet worden, we er ook niet zo over zeuren als we zélf aan de beurt zijn.
Die plannen liggen er ook hoor.

Maar je hebt helemaal gelijk Ranna.
En al die stamboeken/organisaties enz. er vrolijk achteraan hollen en dieren zonder chip uitsluiten....
terwijl fraude met die dingen heel goed mogelijk is en blijft. Bij diefstal heb je er helemaal al niets aan, in het buitenland kunnen onze chips helemaal niet gelezen worden.
Registratie voor de vleesindustrie.... bij koeien is chippen verboden, je zal maar zon ding in je holle kies krijgen bij een hap rundvlees.

Uiteindelijk komen we er niet best vanaf.

Anoniem

Re: Adviesgroep tegen preventief doden van paarden bij ziekte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 14:37

HET GEVAAR VAN RUIMEN VAN PAARDEN IS NOG ABSOLUUT NIET GEWEKEN!!!!!

Maar in dit stadium kunnen we nog massaal onze stem laten horen...
Voor een ander forum heb ik uitgelegd hoe die inspraak werkt; mag ik dat hier ook plaatsen a.u.b.?


Het maken van beleid :

Het maken van beleid werkt als volgt:
In Europees verband is afgesproken, dat paarden preventief geruimd moeten worden bij een uitbraak van paardenpest. (EU-richtlijn)
Ieder (EU-) land krijgt nu de "ruimte" om deze afspraak in landelijk "beleid" om te zetten.
( "Beleid"= opschrijven wat je van plan bent en *hoe* je dat gaat doen)
In Nederland is het 'beleid"' opgesteld door ambtenaren van LNV. Die hebben een "concept beleidsdraaiboek Afrikaanse Paardenpest (APP)" gemaakt.
Dat concept draaiboek kan je hier bekijken concept beleidsdraaiboek Afrikaanse Paardenpest (APP)

De inspraakprocedure

Dit "CONCEPT beleidsdraaiboek Afrikaanse Paardenpest (APP)" wordt nu eerst besproken met allerlei maatschappelijke organisaties.
Eén van die organisaties is een "groep deskundigen".
En DIE groep, heeft een ADVIES gegeven gegeven om "niet tot ruimen over te gaan, onder andere omdat dat tot te grote maatschappelijke onrust zou leiden....
Er zijn echter nog veel méér groepen... WIJ bijvoorbeeld; de verontruste paardeneigenaren...
Als veel meningen gehoord zijn, wordt het CONCEPT (soms) aangepast in een definitief stuk.

Jouw eigen inspraak

Het is dus slechts een ADVIES "van een groep deskundigen" om de bestaande plannen te wijzigen.
Wat veel mensen niet weten maar wat wel belangrijk is, is dat je zélf óók in dit stadium je stem kan laten horen...
Bij CONCEPT-beleid is het JUIST de bedoeling, dat er brede maatschappelijke inspraak komt.
Heel veel mensen missen dit moment en gaan pas protesteren als de beslissing er bijna dóor is Scheve mond . Véél te laat dus...

Wat te doen

Als jij NU al wilt laten weten hoe je over het conceptbeleidsplan denkt, kan je een brief sturen naar het Ministerie van LNV.
Wanneer er veel kritiek op een beleidsplan komt, kan het aangepast worden Ja .
Omdat er Europese afspraken liggen, zal dat wel veel overleg gaan kosten.
Dus het is erg belangrijk, dat er nú al veel op het "concept" gereageerd wordt.
Dat "de politiek" de onrust over het ruimen van paarden, héél serieus neemt...

HIER kan je lezen wat de bedoeling is van de inspraak en waar jouw brief naar toe moet...

LNV schreef:
U kunt reageren op het concept beleidsdraaiboek Afrikaanse paardenpest door een brief te sturen
naar: Ministerie van LNV, Directie Voedselkwaliteit en Diergezondheid
t.n.v. beleidsdraaiboek APP
Postbus 20401
2500 EK, Den Haag
of door een e-mail te sturen naar:
VDbeleidsdraaiboek2@minlnv.nl



Wat kan er nu nog méér gedaan worden

1) Je kan dus NU AL een email of brief sturen, met jouw mening *over het concept beleidsplan".
2) We zouden het ook namens dit forum kunnen doen. (Erg veel leden Lachen.
3) Of een goede brief opstellen (met alternatief beleid!!!)
( Dus STEL EEN ALTERNATIEVE OPLOSSING VOOR in de plaats van ruimen!!!)
( Alleen maar "schreeuwen" is zinloos Hamer : kom met ideeen en argumenten ! Pling Pling Pling )
4) En alvast via petitie.nl de mogelijkheid bieden, om iedereen te laten tekenen, die TEGEN ruimen van Paarden is Lachen....


Wat gebeurt er met de reacties

LNV zegt over de reacties:
LNV schreef:
LNV zal deze reacties verzamelen en bekijken of er aanpassingen in het draaiboek moeten komen.
Afhankelijk van het aantal schriftelijke reacties en de inhoud van de reacties
zullen er, na de schriftelijke reactieperiode, overleggen rondom specifieke onderwerpen uit het draaiboek worden georganiseerd.


Conclusie

Tijd voor (intelligente) actie, zou ik zeggen....OK dan! Grz Els
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-01-09 15:01, in het totaal 2 keer bewerkt

CarolineP

Berichten: 1056
Geregistreerd: 20-07-05
Woonplaats: Emmen

Re: Adviesgroep tegen preventief doden van paarden bij ziekte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 14:39

Ik las laatst dat er een vaccin tegen ontwikkeld was! Verplicht enten dus zou ik zeggen.

randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Re: Adviesgroep tegen preventief doden van paarden bij ziekte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 14:54

Goede bijdrage, Els.

Misschien is het een idee om hier op Bokt een conceptbrief te ontwikkelen die af te drukken is, zodat we deze massaal naar het LNV kunnen sturen?

Wie begint?

Neverhere
Berichten: 3381
Geregistreerd: 26-09-04

Re: Adviesgroep tegen preventief doden van paarden bij ziekte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 15:04

CarolineP schreef:
Ik las laatst dat er een vaccin tegen ontwikkeld was! Verplicht enten dus zou ik zeggen.



Vaccineren is geen garantie dat de paarden de ziekte niet krijgen.

Helaas denken veel mensen dat vaccineren veilig is en heiligmakend. Niets is minder waar. Het is dikke troep wat een aanslag is op de gezondheid van de persoon/het dier die het ingespoten krijgt.
Even off-topic wellicht maar al dat geschreeuw om vaccins - ik word er moe van.

Neverhere
Berichten: 3381
Geregistreerd: 26-09-04

Re: Adviesgroep tegen preventief doden van paarden bij ziekte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 15:04

[quote="randalinpony
Het leuke is dat als we er eenmaal aan gewend zijn dat paard/hond/goudvis een chip heeft en iedere beweging gemeld moet worden, we er ook niet zo over zeuren als we zélf aan de beurt zijn.
Die plannen liggen er ook hoor.

Maar je hebt helemaal gelijk Ranna.
En al die stamboeken/organisaties enz. er vrolijk achteraan hollen en dieren zonder chip uitsluiten....
terwijl fraude met die dingen heel goed mogelijk is en blijft. Bij diefstal heb je er helemaal al niets aan, in het buitenland kunnen onze chips helemaal niet gelezen worden.
Registratie voor de vleesindustrie.... bij koeien is chippen verboden, je zal maar zon ding in je holle kies krijgen bij een hap rundvlees.

Uiteindelijk komen we er niet best vanaf.[/quote]



Yeeeeaaahhhhh, nog iemand die wakker is!!! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij!

Vasthi

Berichten: 4475
Geregistreerd: 06-02-03
Woonplaats: Soest

Re: Adviesgroep tegen preventief doden van paarden bij ziekt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 15:40

Behalve emotionele schade zal er ook enorme financiele schade (meer dan bij koeien/varkens) zijn door ruimingen van paarden. Stel bijvoorbeeld dat Salinero, Okidokie, het hele bestand FPS en KWPN dekhengsten, politiepaarden etcetera ingeslapen moeten worden.......................

moonfish13
Berichten: 18232
Geregistreerd: 20-08-07

Re: Adviesgroep tegen preventief doden van paarden bij ziekt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 16:02

Vasthi schreef:
Behalve emotionele schade zal er ook enorme financiele schade (meer dan bij koeien/varkens) zijn door ruimingen van paarden. Stel bijvoorbeeld dat Salinero, Okidokie, het hele bestand FPS en KWPN dekhengsten, politiepaarden etcetera ingeslapen moeten worden.......................

pfff het idee!
Een paard kost over het algemeen een stuk meer als een koe of varken inderdaad.
Een koe of varken vind ik toch net anders als een paard, maar beiden ben ik het er niet mee eens.

DubbelFun

Berichten: 88690
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Adviesgroep tegen preventief doden van paarden bij ziekte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 16:05

@Vasthi : dit soort topshowpaarden vallen nu ook niet onder de chipverplichting (of ze geDNA't zijn weet ik niet), dus heb je grote kans dat er ook een uitzondering gemaakt wordt als er geruimd zou moeten worden.
Dat is dus tegelijk het kromme in de hele wetgeving; het meten met 2 maten.

Vasthi

Berichten: 4475
Geregistreerd: 06-02-03
Woonplaats: Soest

Re: Adviesgroep tegen preventief doden van paarden bij ziekt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 16:07

Heel krom, dat heet selectief ruimen!

Nou zij niet, mijn huis,tuin en keuken Tinkers ook NIET Whoosh!

moonfish13
Berichten: 18232
Geregistreerd: 20-08-07

Re: Adviesgroep tegen preventief doden van paarden bij ziekte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 16:08

DubbelDun schreef:
@Vasthi : dit soort topshowpaarden vallen nu ook niet onder de chipverplichting (of ze geDNA't zijn weet ik niet), dus heb je grote kans dat er ook een uitzondering gemaakt wordt als er geruimd zou moeten worden.
Dat is dus tegelijk het kromme in de hele wetgeving; het meten met 2 maten.

En dat meen je? Boos!
Dus Salinero en Okidoki mogen gewoon rond blijven lopen en de normale mensen kunnen hun paard laten ruimen?!?!
Hoezo krom?!

Hoe gaat het ruimen eigenlijk in zijn werking bij paarden?
Inslapen/slachten/schieten?

storrum

Berichten: 2158
Geregistreerd: 11-01-06
Woonplaats: België

Re: Adviesgroep tegen preventief doden van paarden bij ziekt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 16:12

DubbelDun schreef:
Dus moet je gewoon de knut te vroeg af zijn en nu de ziekte 100% zeker er nog niet is preventief gaan eten.


Wel eerst ff slachten toch? Clown

DubbelFun

Berichten: 88690
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Adviesgroep tegen preventief doden van paarden bij ziekte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 16:19

LOL, jij bent wakker Haha!

___Tessa___

Berichten: 2146
Geregistreerd: 01-04-07

Re: Adviesgroep tegen preventief doden van paarden bij ziekte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 16:40

Anya schreef:
Daar heeft de werkgroep gelukkig goed over nagedacht.
Nu agendavorming binnen Europa en anders de functie van 'gidsland Nederland' maar weer oppakken. Want mooi dat ik mijn paarden niet laat ruimen als er op een bedrijf paardenpest wordt geconstateerd. Om te beginnen is er een enting (niet toegestaan in Nederland). Ik ga er met een riek voorstaan. Mijn paarden zijn niet voor de wol, de melk of het vlees. Het zijn geen productiedieren. Het zijn MIJN paarden. AFBLIJVEN dus.

ja idd, goed dat ze erover nadenken....