Adviesgroep tegen preventief doden van paarden bij ziekte

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110696
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Adviesgroep tegen preventief doden van paarden bij ziekte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 00:00

http://www.minlnv.nl


Het Ministerie van LNV heeft een concept beleidsdraaiboek Afrikaanse Paardenpest (APP) opgesteld dat voor commentaar en inspraak is voorgelegd aan organisaties van belanghebbenden. Een groep van deskundigen is gevraagd advies te geven. De deskundigen voorzien een grote maatschappelijk onrust als het doden van verdachte dieren op een besmet bedrijf zou worden doorgevoerd.

Een besmetting met Afrikaanse Paardenpest wordt als een potentiële bedreiging voor de paardenpopulatie gezien, vooral door de recente ervaringen met een eveneens door knutten van dier op dier overgebrachte ziekte Blauwtong. Het ministerie van LNV heeft daarom een concept beleidsdraaiboek Afrikaanse Paardenpest opgesteld.

Ernstige complicaties bij ruimen
De Groep van Deskundigen inzake Bestrijding en Preventie van ziekten bij Paardachtigen voorziet ernstige complicaties in de bestrijding als doden van verdachte dieren op een besmet bedrijf zou worden doorgevoerd. In het concept draaiboek is doden van deze dieren wel opgenomen, maar de maatschappelijke druk zal groot worden om op dit punt dezelfde lijn ten aanzien van doden van dieren aan te houden als bij blauwtong. Bovendien is naar de mening van de groep de urgentie tot doden van (verdacht) besmette dieren niet groot aangezien de overdracht via buitenverblijvende knutten geschiedt.

Overleg in Europa
Wel moet er rekening mee worden gehouden dat het niet doden van besmette of van besmetting verdachte dieren bij een eventuele uitbraak van Afrikaanse Paardenpest in Nederland kan leiden tot onbegrip bij en zelfs conflicten met andere lidstaten en de Europese Commissie omdat Nederland zich daarmee niet aan de Richtlijn houdt. De Groep adviseert om over punten waarop de adviezen van de groep niet in lijn zijn met de Europese Richtlijn in discussie te treden met de Europese Commissie om de opvattingen van de groep toe te lichten en aan te dringen op aanpassing van de Richtlijn. Ook zou het goed zijn vooraf over dergelijke punten met andere lidstaten overeenstemming te bereiken en gezamenlijk een wijziging van de Richtlijn te bepleiten.

Zie voor meer informatie het Advies van de groep van deskundigen inzake bestrijding en preventie van ziekten bij paardachtigen op het concept beleidsdraaiboek Afrikaanse Paardenpest op de site van LNV.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Adviesgroep tegen preventief doden van paarden bij ziekte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 00:07

Daar heeft de werkgroep gelukkig goed over nagedacht.
Nu agendavorming binnen Europa en anders de functie van 'gidsland Nederland' maar weer oppakken. Want mooi dat ik mijn paarden niet laat ruimen als er op een bedrijf paardenpest wordt geconstateerd. Om te beginnen is er een enting (niet toegestaan in Nederland). Ik ga er met een riek voorstaan. Mijn paarden zijn niet voor de wol, de melk of het vlees. Het zijn geen productiedieren. Het zijn MIJN paarden. AFBLIJVEN dus.

Yessy

Berichten: 23025
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Re: Adviesgroep tegen preventief doden van paarden bij ziekte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 00:11

Goed dat ze beseffen wat er in nederland gaat gebeuren als paarden preventief geruimd gaan worden. Wat anya zegt, leuk en aardig dat europese beleid maar niet als het om mijn paard gaat

poekel

Berichten: 1141
Geregistreerd: 17-02-07

Re: Adviesgroep tegen preventief doden van paarden bij ziekte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 00:18

Ha Ha!! echt niet dat ze bij mijn paard in de buurt komen!!!
dan zullen ze mij toch eerst moeten ruimen Tong uitsteken

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Re: Adviesgroep tegen preventief doden van paarden bij ziekte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 00:27

Van mij mag het nog wel een maand min 20 zijn en het liefst ook in Duitsland, UK, België en Frankrijk.
Ik dacht dat door een strenge winter veel ongedierte sterft laat die vliegjes daar ook maar bij horen.

kiana
Berichten: 1646
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: brabant

Re: Adviesgroep tegen preventief doden van paarden bij ziekte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 01:01

Ik denk dat ook Belgie-Frankrijk en Duitsland wel mee gaan met dit idee.
Dat zijn toch wel de grootste "sportpaardproducerende landen" en er gaat te veel geld in om.

Enten die boel en er een aantekening van maken in het paspoort. Klaar, toch ?

tamary

Berichten: 29185
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Adviesgroep tegen preventief doden van paarden bij ziekte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 02:49

Als de overheid nu spoed zet achter een vaccin en eist dat bij de constatering van besmetting binnen x km van de Nederlandse grens er gevaccineerd moet worden ben je beter uit. Niet hoeven ruimen en geen uitbraak.

Anoniem

Re: Adviesgroep tegen preventief doden van paarden bij ziekte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 02:56

Waarom geen paarden ruimen en wel runderen en varkens als de pleuris uitbreekt.....

Senja_x
Berichten: 398
Geregistreerd: 24-11-05

Re: Adviesgroep tegen preventief doden van paarden bij ziekte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 03:47

De kranzinnigheid van die ambtenaren in Brussel. De ziekte wordt overgebracht van mug naar paard en dan moet je paarden allemaal ruimen. Das raar. Ik krijg altijd een heel vreemd gevoel bij dit soort zaken.
" Bovendien is naar de mening van de groep de urgentie tot doden van (verdacht) besmette dieren niet groot aangezien de overdracht via buitenverblijvende knutten geschiedt."

Ik heb het met blauwting gezien in een kudde. Een schaap kreeg het die hebben we apart gezet en knapte weer op en een geit die binnen stond kreeg door blauwtong verlammingsverschijnselen en ging dood. De lammetjes bleven allemaal leven.

Het zou toch pure onzin zijn een paardenstal uit te moorden terwijl het besmettingsgevaar nihil is, of ben ik nu gek.

Anoniem

Re: Adviesgroep tegen preventief doden van paarden bij ziekte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 03:49

Senja_x schreef:
De kranzinnigheid van die ambtenaren in Brussel. De ziekte wordt overgebracht van mug naar paard en dan moet je paarden allemaal ruimen. Das raar. Ik krijg altijd een heel vreemd gevoel bij dit soort zaken.
" Bovendien is naar de mening van de groep de urgentie tot doden van (verdacht) besmette dieren niet groot aangezien de overdracht via buitenverblijvende knutten geschiedt."

Ik heb het met blauwting gezien in een kudde. Een schaap kreeg het die hebben we apart gezet en knapte weer op en een geit die binnen stond kreeg door blauwtong verlammingsverschijnselen en ging dood. De lammetjes bleven allemaal leven.

Het zou toch pure onzin zijn een paardenstal uit te moorden terwijl het besmettingsgevaar nihil is, of ben ik nu gek.

Nee daar hoef je niet gek voor te zijn, maar hetzelfde wordt gedaan met koeien bij BSE en met schapen en koeien bij MKZ. En waarom dan wel die maatregelen bij evenhoevigen en niet bij onevenhoevigen, ik zie het verschil niet.

Fitzroy

Berichten: 25110
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Adviesgroep tegen preventief doden van paarden bij ziekte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 07:46

Maar bij blauwtong niet, dus wat is het verschil?
Zeker omdat het niet van paard op paard overgebracht wordt maar via muggen.

Mariska_R

Berichten: 2338
Geregistreerd: 03-07-05
Woonplaats: Havelte (Drenthe)

Re: Adviesgroep tegen preventief doden van paarden bij ziekte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 08:14

Anya schreef:
Daar heeft de werkgroep gelukkig goed over nagedacht.
Nu agendavorming binnen Europa en anders de functie van 'gidsland Nederland' maar weer oppakken. Want mooi dat ik mijn paarden niet laat ruimen als er op een bedrijf paardenpest wordt geconstateerd. Om te beginnen is er een enting (niet toegestaan in Nederland). Ik ga er met een riek voorstaan. Mijn paarden zijn niet voor de wol, de melk of het vlees. Het zijn geen productiedieren. Het zijn MIJN paarden. AFBLIJVEN dus.


En zo dacht ik er dus ook precies over.
Ik ga mijn paard niet voor mijn neus af laten voeren omdat er ''mogelijk aan de andere kant van Nederland'' een besmetting is!
Zijn ze helemaal achterlijk Boos!

Mariska_R

Berichten: 2338
Geregistreerd: 03-07-05
Woonplaats: Havelte (Drenthe)

Re: Adviesgroep tegen preventief doden van paarden bij ziekte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 08:15

suleilitha schreef:
Waarom geen paarden ruimen en wel runderen en varkens als de pleuris uitbreekt.....


Dat vind ik ook net kunnen.

Hier in Dordt hebben we ook blauwtong gehad,maar de boel ruimen?
Nee hoor.

Het zieke dier apart,en zelfs die overleefde het.


Nu zeg ik niet dat dat in alle gevallen zo is,maar er is een andere manier dan alles ruimen...

Mariska_R

Berichten: 2338
Geregistreerd: 03-07-05
Woonplaats: Havelte (Drenthe)

Re: Adviesgroep tegen preventief doden van paarden bij ziekte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 08:17

Adriana schreef:
Van mij mag het nog wel een maand min 20 zijn en het liefst ook in Duitsland, UK, België en Frankrijk.
Ik dacht dat door een strenge winter veel ongedierte sterft laat die vliegjes daar ook maar bij horen.


Nou inderdaad....uitsterven die boel *LOL*

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Adviesgroep tegen preventief doden van paarden bij ziekte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 08:30

suleilitha schreef:
Waarom geen paarden ruimen en wel runderen en varkens als de pleuris uitbreekt.....



Ook daar ben ik tegen preventief ruimen...Preventief enten !!(wat ook alle melkveehouders willen die ik ken)
Bij MKZ kan je enten. Doe dat dan ook. En zeker bij de paarden..enten die handel, zeker als de eigenaar akkoord gaat met een aantekening in het paspoort. Daar is dat ding toch voor?

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Adviesgroep tegen preventief doden van paarden bij ziekte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 09:26

suleilitha schreef:
Waarom geen paarden ruimen en wel runderen en varkens als de pleuris uitbreekt.....


als je je erin verdiept had, had je dit geweten.
Er is ook voor MKZ een vaccin. Een vaccin dat de vleesverwerkende industrie zelf niet wil toepassen omdat ze daarna geen vlees meer kunnen uitvoeren naar andere landen. En dus dan maar liever ruimen dan de export in gevaar brengen

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Re: Adviesgroep tegen preventief doden van paarden bij ziekte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 10:03

In Afrika waar ik net vandaan kom, werden alle paarden gewoon jaarlijks geent, waarom kan dat daar wel en hier niet?

Anne_GTI

Berichten: 18204
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Adviesgroep tegen preventief doden van paarden bij ziekte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 10:08

Anya schreef:
suleilitha schreef:
Waarom geen paarden ruimen en wel runderen en varkens als de pleuris uitbreekt.....


als je je erin verdiept had, had je dit geweten.
Er is ook voor MKZ een vaccin. Een vaccin dat de vleesverwerkende industrie zelf niet wil toepassen omdat ze daarna geen vlees meer kunnen uitvoeren naar andere landen. En dus dan maar liever ruimen dan de export in gevaar brengen


Op onze beurt eten wij wel argentijns vlees. Daar wordt wel geënt. Hier was tot eind jaren '70 enten tegen MKZ ook heel normaal. Onder druk van de export is preventief enten afgeschaft.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Re: Adviesgroep tegen preventief doden van paarden bij ziekte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 10:11

suleilitha schreef:
Waarom geen paarden ruimen en wel runderen en varkens als de pleuris uitbreekt.....


Tja sluit ik me idd bij aan vind het nogal egoistisch klinken allemaal?.

Ik heb liever hoe hard het ook is dat ze mijn stal ruimen en daarmee een groot aantal andere paarden gezond kunnen houden.

Zie je maar hoe de mens steeds meer alleen aan zijn eigen denkt.

Geeft wel weer een mooie opschoning van ons paardenbestand wat toch al veel te groot is naar mijn mening.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Adviesgroep tegen preventief doden van paarden bij ziekte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 10:25

Prisca als er geen enting beschikbaar was, zou ik het daarmee eens zijn. Maar er is wel degelijk een enting beschikbaar.

tjady

Berichten: 3460
Geregistreerd: 11-10-05

Re: Adviesgroep tegen preventief doden van paarden bij ziekte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 10:34

Idd enten, ook andere dieren voor ziektes waar ruimen uit economische belang onnodig gebeurd.
Over mijn lijk dat ik mijn paarden zal laten ruimen en dit meen ik letterlijk.

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 10:37

Adriana schreef:
Van mij mag het nog wel een maand min 20 zijn en het liefst ook in Duitsland, UK, België en Frankrijk.
Ik dacht dat door een strenge winter veel ongedierte sterft laat die vliegjes daar ook maar bij horen.
Voor het mooi moet het tussendoor even opwarmen en dan weer streng gaan vriezen.

Er moet gewoon eens goed gekeken worden naar alle situaties waarin preventief geënt kan worden.

Anne_GTI

Berichten: 18204
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Adviesgroep tegen preventief doden van paarden bij ziekte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 10:40

Preventief ruimen in het geval van blauwtong en paardenpest heeft weinig zin. Dit komt omdat het door de knuten wordt overgedragen en niet van dier op dier rechtstreeks.

Twee jaar terug is 20% van onze schapen aan de blauwtong onderdoor gegaan. Opvallend was wel dat het voornamelijk de jonge rammen waren. We hadden ook weinig lammeren verwacht omdat de ooien op het moment van dekking niet in goede conditie waren. Dat viel achteraf allemaal mee gelukkig.

Popstra
Berichten: 13761
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Adviesgroep tegen preventief doden van paarden bij ziekte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 10:53

Ik ben tegen ruimen en voor enten! en echt bang dat die ziekte ook in nederland gaat komen en voor een hoop narigheid gaat zorgen!

nikkigioa

Berichten: 2496
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: Lisse

Re: Adviesgroep tegen preventief doden van paarden bij ziekte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 11:06

Even terugkomend op MKZ en BSE.. Ik vind het gewoonweg van de zotte dat een groot gedeelte van het Nederlandse vlees bestemd is voor de export. Nederland heeft de grootste bevolkingsdichtheid van Europa en relatief de minste ruimte om zoveel vlees te produceren. De dieronvriendelijke bio-industrie is een regelrecht gevolg hiervan. En het feit dat dieren niet geent mogen worden ook. Wat mij betreft zet Nederland de export van vlees helemaal stop (Nederland zou moeten IMporteren, niet EXporteren!). Dan kunnen alle dieren gewoon geent worden en hoeft er van zo'n gruwelijke gebeurtenis als ruimen geen sprake te zijn. Ik snap trouwens niet waarom paarden enten nog niet gebruikelijk is in Nederland, aangezien ieder paard een paspoortplicht heeft. Kan iemand mij dat vertellen?