Sportieve aftrap Groninger Competitie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Remember

Sportieve aftrap Groninger Competitie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 13:30

http://www.groningerpaarden.nl

Zondag 4 januari werd op Hippisch Centrum de Waterberg te Arnhem de aftrap verricht voor de Groninger Competitie. Deze competitie werd in het leven geroepen om combinaties de kans te geven tegen elkaar te strijden en ter bevordering van de bekendheid van de Groningers. De competitie is open gesteld voor paarden ingeschreven in één van de 3 stamboeken, te weten het IHW, het NeWP en Vereniging het Groninger Paard. De animo was met 30 starts zeer goed te noemen en zorgde voor een vol programma en genoeg bezoekers.

Door de vele sponsors konden er leuke prijzen aan de winnaars aangeboden worden. Voor de gemiddeld hoogste dagscore werd een wisselbeker door Paard&Spul en statiedeken van Horsefood aangeboden. A.C. van Dam Grondwerken te Langerak en Stal Kruithof te Driebruggen zorgden voor een uitrijdeken voor het beste gemiddelde percentage per klasse en het 2e beste percentage was goed voor een zak voer van Horsefood. Maar ook aan de ‘verliezers’ werd gedacht. Een aanmoedigingsprijs voor de laagste dagscore kwam van Stal Haakswold en de prijzen voor nummer 2 en 3 van onder kwamen van Reedbusiness.

Als eerste werd de B onderling verreden. 9 combinaties kwamen aan de start. De onervarenheid van de combinaties en de soms toch wel enge witte hekjes en bloembakken zorgden soms voor wat problemen. Er werd streng gejureerd en dus weinig winst gereden. Wieneke Boerefijn wist met Erik-T twee keer de overwinning te pakken met 185 en 183 punten. Zij won hiermee ook meteen de extra prijs voor het beste gemiddelde percentage in deze klasse. De 2e extra prijs ging naar Esmee Blom met Littink’s Hinke, die in de 2e proef ook een winstpunt meepakte.

In de klasse B streden 10 combinaties om de eer. Cindy Klap met Flinstone en Bianca Raggers met Annabel waren aan elkaar gewaagd en scoorden de eerste proef beide 183 punten. Frank van Rijthoven nam met Timothy beslag op de 3e plek met 181 punten. Frank en Timothy wisten de 2e proef zelfs te winnen met 190 punten. Cindy Klap werd netjes 2e met 188 punten en Timothy wist nogmaals een winstpunt en plaatsing in de wacht te slepen met Inge van Rijthoven in het zadel. De overall prijzen in deze klassen gingen naar Frank van Rijthoven en Cindy Klap.

In het middagprogramma was er tijd vrijgemaakt voor een kleine demonstratie. Jose Maas vertelde kort iets over het dameszadel en liet ook het een en ander zien. Jose leende een paard dat nog nooit onder het dameszadel had gelopen en stuurde zonder problemen rond, iets dat onderstreept hoe fijn en meewerkend het karakter van de Groninger is.

In de L1 wat minder combinaties aan de start, 4 stuks. Opmerkelijk was dat alle paarden van Stal Littink afkomstig waren. Staleigenaresse Kim Telgen scoorde met Littink’s Awa 2 keer het uitstekende resultaat van 194 punten en was daarmee ook de overall winnaar in deze klasse. De 2e prijs ging naar Maaike den Besten met Littink’s Plinette, zij wist 180 en 181 punten bij elkaar te rijden.

Door geen van de 3 combinaties werd winst behaald tijdens de 1e M1 proef. Denise Klap met Flinstone en Yvette Bodegom met Splendid Artwork kwamen echter wel in de buurt en scoorden beide 178 punten. In de 2 proef ging het beter en was er voor alle dames winst. Denise Klap wist met Flinstone de uitrijdeken in de wacht te slepen en voor Yvette Bodegom en Splendid Artwork was er een zak voer.

Ook in de Z kwamen er combinaties aan de start. Kim Telgen was met de imponerende Littink’s Orbaldo II de enige deelnemer in de Z2 en scoorde beide proeven ruim een winstpunt. In de Z1 waren er 3 starts. Mirjam van Dam schreef met Tristan B beide proeven op haar naam en wist ook 2x een winstpunt te rijden.

De combinatie met het hoogste gemiddelde percentage over 2 proeven mocht de wisselbeker mee naar huis nemen. Voorlopig is deze stevig in handen van Kim Telgen, die met Littink’s Awa ruim bovenaan staat met een percentage van 64,6%. Zij volgt zichzelf met Littink’s Orbaldo II en 62,5%. Frank van Rijthoven en Timothy staan 3e met 61,8%.

Alle uitslagen zijn te vinden op http://www.groningerpaarden.nl

Organisatoren, deelnemers en sponsoren, hartelijk bedankt! We kijken terug op een geslaagde, sportieve dag en hopen spoedig meer informatie te hebben over het vervolg!

MaloLau

Re: Sportieve aftrap Groninger Competitie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 14:31

Wieneke Boerefijn wist met Erik-T twee keer de overwinning te pakken met 185 en 183 punten. Vind je het gek met een Z2 paard en een L1 ruiter. Vond het jammer dat deze combinatie in de B meedeed. Het haalt het hele fun eruit. Zo is het voor andere combies die met zeer onervaren paarden komen niet leuk om hier tegen te rijden. Ze zouden hier volgende x een andere klasse moeten openen:) Ik heb er iet veel problemen mee hoor. In het echt gebeurd dit ook! maar doe voor ondelinge dan ff andere klasse:)

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 14:44

MaloLau schreef:
Ik heb er iet veel problemen mee hoor.

Nou, zo komt het wel over Vork .

B onderling is voor combinaties zónder startkaart, dus deze combinatie had alle recht hieraan mee te doen. En Erik is geen Z2 paard maar Z1 (met 2 winst) en Wieneke heeft al járen geen wedstrijden meer gestart (en was zéker zo zenuwachtig als de rest). Beetje een flauwe reactie dus! Er liepen in de B onderling trouwens wel meer paarden mee die hoger geklasseerd zijn Knipoog . Je doet mee voor de lol, ervaring en je eigen punten, wat maakt het dan uit wie je tegenstanders zijn?

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 14:54

Wat een leuk verslag van een geslaagde dag.
Hopelijk komt er spoedig een vervolg .

MaloLau

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 14:58

Als ik erin zet dat ik er geen problemen mee heb dan heb ik dat ook niet;) ik vond het een prachtig plaatje om naar te kijken! Het is iets wat er in de kantine veel gezegd werd! Ena ls je naar hun niveau samen kijkt... Nou dan mogen ze van mij wel wat hoger hoor;)

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 15:35

MaloLau schreef:
Ena ls je naar hun niveau samen kijkt...

Als dat zo hoog was geweest dan hadden ze wel wat meer punten gescoord dan net een winstpunt Knipoog ! 185 en 183 zijn nou niet bepaald monsterscores, of wel? Dat zijn punten die je verdient als je thuis hoort in een klasse. Zit je er ver onder ging er iets mis of ben je er nog niet klaar voor, rijd je >65% kun je waarschijnlijk wel een klasse hoger. B onderling dient te worden verreden én gejureerd naar de maatstaven van normale B proeven.
In de 2e proef scheelde het trouwens 2 punten met nummer 2, moet die de volgende keer ook een klasse hoger?

Sorry, maar ik blijf het flauw vinden en als je zo'n reactie plaatst maak je mij niet wijs dat het je niets uitmaakt. Ik hou er in ieder geval over op!

MaloLau

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 15:42

Ik vind het erg flauw dat je het zo opvat! dat is het jammere van dit.. je weet niet hoe iemand het bedoelt! Ik BEDOEL HET NIET VERVELEND OF KWAAD OF SARCASTISCH! ik vind het erg jammer dat je zoiets terug schrijft als ik uitleg dat ik het zo niet bedoel! Ik snap ook niks van je reactie.. Errug jammer dit:( Maar laat ik mn mond maar houden want lijkt tog fout wat ik allemaal typ

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 15:49

Ok, dan heb ik het misschien verkeerd opgevat, maar je zet het ook wel een beetje 'knullig' neer dan (en dat bedoel ik ook niet verkeerd). Als je het zo leest dan lijkt het toch helemaal niet alsof je het prima vind? Dat is het nadeel van dit medium, je vat het op zoals je het leest. Misschien voortaan proberen het anders neer te zetten?

MaloLau schreef:
Vind je het gek met een Z2 paard en een L1 ruiter.

Citaat:
Het haalt het hele fun eruit

Citaat:
maar doe voor ondelinge dan ff andere klasse:)

Citaat:
Ena ls je naar hun niveau samen kijkt... Nou dan mogen ze van mij wel wat hoger hoor;)

Sorry dat ik het verkeerd heb opgevat, mijn excuses. En nu hou ik er écht over op Haha! , en ga ik kijken hoe we de competitie verder kunnen organiseren!

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 15:51

maolau ik vind dat je heel erg zeurt zeker als je ook nog niet eens weet waar het om gaat anders wist je dat Erik geen Z was en dat het juist lastiger is met een paard waar knoppen op zitten om goed te rijden.
Mijn nichtje reed ook mee met het paard waar ik de competitie mee won. zij had 158 punten. Dat je daar niet moelijk over doet. Of Sus die met mijn oude M paard in de L1 startte. zij mag ook niet hoger starten.Dat zijn KNHS regels misschjien kun je daar gaan klagen ookal heb je er geen problemen mee Verward

MaloLau

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 15:55

Poging 2:
Sorry als ik het er verkeerd op gezet! Ik vond het een zeer geslaagde dag en leuk om al die paarden eens te zien! Jammer dat ik tristan niet heb zien lopen ! Vind het egt een super leuk paard! Loopt er al nafok in de sport van hem?

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 16:00

Voor zover ik combinaties heb gezien en de sfeer in de kantine heb kunnen proeven, was het een gezellige en geslaagde dag. Ik hoop ook van harte dat er bij de volgende competitiewedstrijd nog meer combinaties aan de start zullen komen!!

Wat betreft bovenstaande;
Voor alle ruiters en paarden moet er uiteraard wel een combinatie gevormd kunnen worden en de "klik" er zijn. Je kunt iemand wel op een Grand Prix paard zetten, maar dat wil niet zeggen dat ze erop weg kunnen komen Tong uitsteken In dit geval is het paard al enige tijd niet in strakke training geweest ivm een blessure van de vaste amazone en de ruiter die er nu mee startte in de B onderling heeft haar laatste proefje meer dan 15 jaar geleden gereden op L niveau. Gezien de proeven en het hele wedstrijdrijden behoorlijk is veranderd de afgelopen jaren, zie ik niet in waarom deze ruiter het zoveel "makkelijker" heeft gehad dan de rest.
Verder sluit in me aan bij Remember, zij heeft al de nodige toelichting gegeven. Ik vond het paard en de ruiter iig een mooie combinatie om te zien en als je goed had gekeken ipv te oordelen dan had je kunnen zien dat de combi nog lang niet voldoende op elkaar waren ingespeeld want anders hadden ze wel monsterscores gereden ipv net 2x winst. Er waren tevens meerdere paarden die o.a. M geklasseerd waren die ook in de B /L rondgestuurd werden door een andere ruiter. In dit geval alleen maar leuk dat er zoveel deelnemers waren voor de eerste competitiewedstrijd!

MaloLau

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 16:03

hahaha das egt een nadeel van dit bokt. je ziet niet wat de mensen bedoelen en hoe! Maar goed ook ook ik zei dat ik het een mooie combi vond om naar te kijken!

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 16:16

Daarom is het ook zo jammer dat er zo snel geoordeeld worden, terwijl de achtergrond niet bekend is Bloos
Dan kunnen we ook tegen alle Z ruiters zeggen dat zij geen L proefje mogen starten omdat ze zoveel meer ervaring hebben dan de rest, want een beetje Z ruiter stuurt een groen paard makkelijker een L proefje door dan menig beginnende wedstrijdruiter. Dat is nu eenmaal een kwestie van kundigheid en handigheid in het rijden. Maar hier lopen al zoveel topics van, dan vallen we erg van het spoor want om die reden heeft de T
S het topic niet geopend Haha!

Ik ben erg benieuwd bij welke accomodatie de volgende wedstrijd georganiseerd gaat worden, want er is iig voldoende animo voor!

MaloLau

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 16:17

Hoge End in didam is ook egt een super accomedatie! Vind dat de bodem daar super is! OOK DE LOSRIJBAK;)

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 16:20

MaloLau schreef:
Jammer dat ik tristan niet heb zien lopen ! Vind het egt een super leuk paard! Loopt er al nafok in de sport van hem?

In de B onderling deden 2 nakomelingen van hem mee. Of er nakomelingen van hem echt in de sport al lopen weet ik niet, zo veel zijn er ook niet natuurlijk Haha!

tellom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 16:32

Laat ik er ook wat over zeggen 1x en dan is het onderwerp voor mij over.
Ik ben de vaste ruiter van Erik-T.
Ik heb 2 maanden niet kunnen rijden ivm mijn arm die in het gips gezeten heeft.
Het is echt niet makkelijk om een Z paard door de ring te sturen terwijl mensen dat juist wel denken.
Laat ik het anders zeggen.
De hulpen van Travers en galop liggen vlak bij elkaar [[size=7]als je niet begrijpt wat ik bedoel zoek het ff op
Als je dan als B ruiter wilt aangaloperen en je doet je been iets te ver naar achteren heb je al een verkeerde hulp gegeven en dan galopeert het paard dus niet aan.
Dit is maar 1 voorbeeld van velen.
De hulpen liggen dus veel kleiner bij elkaar.
En Wieneke had al 2 maanden niet meer op Erik gereden dus voor haar ook weer nieuw.
En dat het een mooie combinatie is tja als je dat niet ziet moet je een bril kopen Cool

MaloLau

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 16:48

Was dat die treston? Heeft iemand trouwens dat dameszadelrijden gezien? Hoe was dat/

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 17:06

Leuk stuk geschreven over 4 januari.
Ik vond het leuk om te kijken, maar wel erg koud Brr....

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 17:23

Vond het erg leuk om te zien, de verschillende Groningers...alleen errrugg koud. Voor herhaling vatbaar, alleen dan in een wat warmere periode... Haha!

akerna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 19:39

zeker voor herhaling vatbaar..en achinde B onderling doe je mee voor de ervaring en de fun vind ik! vond wieneke en erik ook een leuke combi..en zo makkelijk is het idd niet een Z paard als 'B' ruiter een proefje door te sturen.. (spreek uit ervaring haha) maar goed het is maar hoe je t bekijkt..ik vond het van mezelf en mijn paardemeisje al heel knap dat we vlak langs de witte hekjes gingen zonder dat eng te vinden..zij is pas 4 maanden onder t zadel,en afgelopen weken niet kunnen oefenen ivm bevroren bak..

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 21:56

Ik vond het een superleuke dag! Ontzettend gaaf om met Hinke, waar ik normaal niet zoveel op rijd toch nog een prijsje mee te pakken.. Helemaal top OK dan!
Heb voor de rest ook heel veel gave paarden gezien Cool

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 09:57

Esther28 schreef:
Voor herhaling vatbaar, alleen dan in een wat warmere periode... Haha!

Dat gaat geregeld worden!

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 14:51

Leuk...kan niet wachten...Al enig idee wanneer ong?

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 14:56

Toch apart dat zoiets dan niet in Groningen plaats vindt, zoals ze met de friezen wel altijd doen!

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 15:29

euh wildgirl friezenpaarden is veel in balkbrug dat ligt in overijssel.......