Eerste winst voor Sander Marijnissen en Moedwil

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Eerste winst voor Sander Marijnissen en Moedwil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 06:59

www.kwpn.nl

Geen ijs en slechte verwachtingen konden de subtopruiters weerhouden van wedstrijdstarts dit eerste weekend van het jaar 2009. In Boxtel werd Grand Prix gereden en Sander Marijnissen won met zijn Goodwill-zoon Moedwil met 70,35%. Marlies van Baalen werde zowel tweede als derde met KWPN-hengst BMC Kigali (70%) en KWPN-merrie BMC Phoebe (Regazzoni x Ulft), 68,01%.
In de Intermédiaire II behaalde Dominique Filion haar startbewijs voor de zware tour met Pride (v.Jet-Set D). Met ruim 65% won ze de rubriek met overmacht.

Een dag eerder op 3 januari bewezen Angela Krooswijk en talent van het jaar Lotje Schoots in Harmelen dat zij voorlopig nog een maatje te groot zijn voor de andere junioren en Young Riders. Angela Krooswijk werd eerste en tweede met Fidermark-zoon Flash en Rohdiamant-zoon Revino bij de junioren met 70,27% en 68,65%. Lotje Schoots voerde de landenproef aan bij de Young Riders met de door de combinatie Bleeker gefokte merrie Reine B (Rubinstein x Vincent) en met Florestan-zoon Torricelli door eveneens eerste en tweede te worden met 68,29% en 67,89%.

Bettine

Re: Eerste winst voor Sander Marijnissen en Moedwil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 08:40

Mooie score wel voor Sander Ja

Jammer dat er zoveel afmeldingen waren, zoals Edward en Imke.

Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 09:22

En natuurlijk ook een mooi gegeven is dat Sander hiermee tot het A-kader is doorgedrongen.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 09:40

Wow, dat is een goed begin van het jaar.

Vedetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 10:32

Kijk, dat is zeker een goed begin van het nieuwe jaar! Gefeliciteerd Sander!!

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 10:35

Eyes schreef:
En natuurlijk ook een mooi gegeven is dat Sander hiermee tot het A-kader is doorgedrongen.

Dat heeft ie snel gedaan!

Marlonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 10:42

Edward was er wel maar wilde niet starten omdat hij de bodem niet goed genoeg vond. hij is meteen weer naar huis gegaan. De rest van de ruiters die er waren is gewoon gestart.
Sander was gisteren echt de beste van alle combinaties alhoewel kigali eigenlijk degene was zonder al teveel fouten. De anderen hadden allemaal fouten in de wissels en heel veel fouten in de overgangen passage piaffe etc. Alle paarden waren echt gespannen.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 10:50

Citaat:
Het kostte Marlies van Baalen de nummeréénpositie; de invoering van de nieuwe dressuurproeven op 1 januari 2009. Toch kan de Brakelse amazone terugkijken op een geslaagde subtopwedstrijd in Boxtel gisteravond. "Met een tweede en derde plaats ben ik heel tevreden." Sander Marijnissen uit Wijdewormer schreef met Moedwil de wedstrijd op zijn naam.
Enkele ruiters gingen de mist in, zij reden nog de oude dressuurproef die al jarenlang meegaat. Vier dagen geleden heeft de Fédération Equestre Internationale (FEI) internationaal nieuwe proeven ingevoerd. Nadat er wat in de startlijsten was geschoven, konden die ruiters alsnog hun proef rijden. Ook de (semi)professionele ruiters maken dus fouten.

Gelukkig was Van Baalen (28) er wel van op de hoogte, maar de Brakelse vergat toch een onderdeel. "Er zit een nieuw onderdeel in de grandprixproef, het halt houden en achterwaarts, en die ben ik vergeten uit te voeren", aldus de topamazone. "Ik kreeg twee punten aftrek van de jury en dat scheelde mij de overwinning."

In de grandprixproef zijn de zwaarste oefeningen die er zijn te rijden opgenomen. Van Baalen rijdt diezelfde proef naar eigen zeggen al bijna tien jaar. Wordt dat dan nooit eentonig? "Dit is het hoogste van het hoogste niveau. Het is zo ingewikkeld dat het nooit saai wordt."

De subtopwedstrijd – van ZZ- Licht niveau tot Grand Prix – was voor de Zware Tour een kadervormingswedstrijd. Eenmaal per maand krijgen ruiters de kans om zich te selecteren voor de nationale kaders. Om in aanmerking te komen voor het B-kader moeten de combinaties drie keer minimaal 66 procent rijden.

Van Baalen heeft met paard BMC Phoebe begin december in Maren- Kessel alvast de eerste stap gezet. Met 68,33 procent werd ze tweede, gisteravond had ze ook een B-kaderscore met 68 procent. Weet ze dit binnen een halfjaar nogmaals te presteren, dan ligt er een B-kaderplaats in het verschiet.

Met topper BMC Kigali is het een soortgelijk verhaal. Van Baalen is met dit paard al B-kader- en olympisch kaderlid (Hongkong). "Ik had een A-kaderscore met Kigali, dus als ik die volgende keer ook weet te behalen, kan ik in het A-kader worden opgenomen."

BMC Phoebe is Van Baalens derde grandprixpaard. Het paard heeft nog niet zo veel ringervaring als Kigali, maar wist zich tussen de gevestigde orde gisteren goed staande te houden. "Soms is ze nog wat gespannen en hier en daar had ik wat foutjes. Maar ze heeft veel pluspunten en ik heb een fijn gevoel aan de proef overgehouden."

Organisator van de dressuurwedstrijd was de landelijke rijvereniging St. Martinus. Het secretariaat kreeg over twee dagen ongeveer 110 deelnemers uit heel Nederland te verwerken. Er waren enkele afmeldingen door ziekte en de kou. Ook het paard van Imke Schellekens-Bartels (Hooge Mierde) was niet in orde; het dier kampte met koorts en twee dikke benen.

Van Baalen had daar geen last van. "We pakken de paarden goed in met dekens. En we meten dagelijks met de thermometer of ze gezond zijn."

www.brabantsdagblad.nl

stal_kuiper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 14:22

Sander proficiat , leuk je eens in het nieuws tegen te komen , ik stond vroeger met hugo daar op stal en vond het er altijd prima sander werkt hard met zijn paarden en ik vind het een verdiende overwinning

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 16:34

Als je niet beter weet, en alleen het citaat leest, denk je dat alleen Marlies op wedstrijd was. En het verhaal schijnt over Sander te gaan. Vreemd.

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 18:11

gefeliciteerd Sander !!! topper !

Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 03:50

Eyes schreef:

Sorry...was nog slaperig! Slapen
Ik bedoelde te zeggen dat Sander zijn benodigde percentages nu binnen heeft om te kunnen worden toegelaten.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 09:37

Dat dacht ik al, want daarvoor moet je uitgenodigd worden toch. Maar als je een paar keer zo goed presteert maak je de kans wel groter. En hij werkt er zeer hard voor, dus ik gun het hem wel. Hij gaat er iig wel helemaal voor.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 10:19

Marlonne schreef:
Edward was er wel maar wilde niet starten omdat hij de bodem niet goed genoeg vond. hij is meteen weer naar huis gegaan. De rest van de ruiters die er waren is gewoon gestart.
Sander was gisteren echt de beste van alle combinaties alhoewel kigali eigenlijk degene was zonder al teveel fouten. De anderen hadden allemaal fouten in de wissels en heel veel fouten in de overgangen passage piaffe etc. Alle paarden waren echt gespannen.

Ik heb het horen fluisteren van Edward. Heb hem gezien en ineens was hij weer weg. Trouwens, klets van de bodem. Mijn paard heeft altijd gauw last van een slechte bodem, maar hier was niets aan de hand. De bodem is in het verleden ook goed genoeg gebleken voor Anky en Salinero, dus dit kan niet de echte reden voor afmelden zijn. Knipoog