Paarden Kennis Centrum wil cursus voor paardeneigenaren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Paarden Kennis Centrum wil cursus voor paardeneigenaren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 18:37

www.dehoefslag.nl

In januari gaat het Paarden Kennis Centrum van start. Het gaat om een advies-, begeleiding- en cursuscentrum voor paardeneigenaren en paardenliefhebbers. Het centrum is gevestigd in Lelystad en werkt landelijk.

Paardeneigenaren krijgen vaak adviezen, waarmee ze weinig kunnen. Dat komt doordat die adviezen niet op professionele deskundigheid gebaseerd zijn. Niet alleen de eigenaar, maar ook het paard is hiervan de dupe. Het PKC biedt advies dat gebaseerd is op kennis en ervaring. Zo zijn de adviezen zoveel mogelijk wetenschappelijk onderbouwd.

Daarnaast is het PKC gericht op het overdragen van kennis. Basis voor het PKC is de overtuiging dat met meer kennis de leefbaarheid voor zowel paarden als paardenverzorgers vergroot kan worden en de paardensector geprofessionaliseerd.

De producten en diensten die het PKC aanbiedt, zijn onderverdeeld in verschillende aandachtsgebieden: voeding, voortplanting, aankoop- en verkoopbegeleiding, gezondheid, gedrag en training. Binnen deze gebieden worden cursussen, begeleidingstrajecten en producten, zoals een voedingsadvies en een trainingschema, aangeboden.

Het gehele aanbod kan bekeken worden op www.paardenkenniscentrum.nl

Meraki

Re: Paarden Kennis Centrum wil cursus voor paardeneigenaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 18:40

vind het eigenlijk wel een heel goed idee..

fox16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 18:42

jha vindt het opzich goed maar ieder paard is verschillend
en iedereen heeft zijn manier die voor hem het beste werkt
maar het is wel handig voor mensen die pas een paard kopen en weinig ervaring hebben
Knipoog

_BLOEMPOTJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 18:44

Haha, lekker dichtbij Haha!

Maar ik vind het ook een erg goed idee Ja
fox16; elk paard verschillend heeft niks te maken met bepaalde ziektes...

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 19:00

Maar training, gedrag, voeding etc. wel. Ik hoop dus ook niet dat ze alles uit 1 boekje gaan doen, dan heb je er alsnog vrij weinig aan.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 19:18

Voorlopig heb ik mijn twijfels...op de site is alleen een 06-nummer en een email-adres te vinden. Er wordt
gesproken over advies dat gebaseerd is op kennis en ervaring. Zo zijn de adviezen zoveel mogelijk wetenschappelijk onderbouwd , maar ik zie nergens een referentie, naam of wat dan ook. Hoe kan ik dan zeker weten dat er kennis en ervaring aanwezig is??
Misschien moet dit bericht worden verplaatst naar EA Commercieel Clown .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 19:21

Inderdaad Kendra, ik krijg er ook een raar gevoel bij. Ten eerste geven ze aan "overal" verstand van te hebben, dan 1 mobiel nummer, geen naam of niets.

En bij voortplanting zie ik dat je de fotos van je merrie moet opsturen en een vragenlijst moet invullen en dat zij dan de hengstenkeuze voor je maken. Dan word ik toch wel nieuwsgierig wie dat is....

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 19:28

Wat een onzin allemaal.
Het probleem zit hem lijkt mij helemaal niet dat de kennis niet ergens te krijgen is maar dat men de kennis niet wil vergaren.
Deze laatste catergorie mensen gaat dus ook niet op cursus.

Als je voor het eerst een eigen paard krijgt weet een verstandig mens gewoon dat je iemand moet hebben die jou kan begeleiden en helpen bij de vele vragen die onherroepelijk komen.
Ik heb ze nu thuis staan maar ben zeker blij dat ik eerst een paar jaar gewoon op een pensionstal gestaan heb. Mijn vragen waren altijd zo beantwoord door de pensioneigenaar.

edit: heb de site eens bekeken nav jullie opmerkingen maar dit is inderdaad super commercieel.
als er daadwerkelijk een kundig persoon achter zou zitten zou ik in iedergeval die persoon beter neerzetten. Nu is het veel te anoniem en heb je geen idee welke ervaringen deze persoon heeft. Leuk voor onervaren mensen die dus ook niet de deskundigheid kunnen beoordelen.
(ik zeg natuurlijk niet dat hier sprake is van ondeskundigheid want ik kan dat op basis van de site niet beoordelen, vind verhaal op de site in ieder geval niet overtuigend, had ook een schoolwerkstuk kunnen zijn).

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 19:57

Erg commercieel opgezet. Had de KNHS trouwens niet al een cursus voor nieuwe/aankomende paardeneigenaren? Oude stalgenoot had die gedaan (en is toch fors bedrogen met paard trouwens).

Zie een kenniscentrum trouwens meer als een goede en heel overzichtelijke (digitale) bibliotheek en niet als cursusinstelling, maar dat kan best aan mij liggen.

reeskees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 19:59

Heb ook een vaag gevoel bij deze site.
Kan ook op de site niet vinden waar ze zitten in Lelystad. ...Vast ergens op een bovenverdieping van een flat Duivel
Wat me ook erg opvalt is dat een zeer groot deel van de foto's zijn gewoon plaatjes uit canada/amerika a la Horsewhisperer. Waarom geen normale Nederlandse foto's ter ondersteuning.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 20:02

zou wel leuk zijn om dit verder te onderzoeken eigenlijk.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 20:19

ik doe echt dingen strategisch verkeerd in mijn leven Lachen

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 20:19

Hm idd wel handig om even uit te zoeken wie beweerd overal kennis van het hebben...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 20:37

Zal de hoefslag niets hebben uitgezocht over dit centrum voor ze dit publiceren?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 20:48

Dat vind ik ook vreemd. Voor het overige: ik heb het sterke vermoeden dat het PKC een zachte dood sterft (voor zover het al geboren is) Knipoog .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 21:51

Ik vind het er enorm amateuristisch uitzien Haha!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 22:10

Pipo schreef:
Zal de hoefslag niets hebben uitgezocht over dit centrum voor ze dit publiceren?

nee daar hebben ze geen tijd voor Knipoog

Wázig dit allemaal zeg

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 23:19

lang leve internet met alle "wannebee paarden experts"...
Ik zou het wel een plus vinden als er een openbaar toegankelijk register is waar je kan checken of mensen echt bepaalde diploma's en cursussen hebben gedaan en gehaald, zoals beweerd wordt. Al wordt dat natuurlijk moeilijk als mensen hun persoonlijke gegevens afschermen en in vage termen spreken.
Ik vind websites waar mensen zich niet persoonlijk voorstellen met duidelijke info toch snel verdacht. Kan er niets aan doen...

Volgens mij kun je voor bovenstaande hulp en info ook al terecht bij Vereniging Eigen Paard. Die bestaat in elk geval echt, werkt samen met ook bekende personen en geeft betaalbaar advies en begeleiding. Tuurlijk kun je twijfels hebben aan het nut van zulke organisaties, maar voor een bepaalde groep mensen kan het fijn zijn dat er iets is waar ze ondersteuning kunnen vragen en advies.
Laatst bijgewerkt door joyce B op 04-01-09 23:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 23:21

Ik heb een keer de site gezien van de vereniging eigen paard, en die was net zo vaag als wat we nu weer krijgen voorgeschoteld, niet mijn ding in elk geval!
Ik denk dat een paardeneigenaar in spé meer heeft aan een ervaren iemand in de naaste omgeving die als vraagbaak kan dienen dan dit via dergelijke cluppies die via internet werken.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 23:29

vereniging eigen paard zit ook in Lelystad trouwens zie ik net...
goh, mooi centraal zeker.

Overigens is de website van vereniging eigen paard wel veel persoonlijker. Bestuursleden worden met name genoemd en de namen zijn ook bekende namen uit de paardenwereld. Er wordt verteld over hun achtergronden als studie en specifieke, met naam genoemde werkervaring. Dat geeft toch veel meer vertrouwen dan vage termen als medewerkers met minimaal HBO opleiding.
http://www.eigenpaard.nl/het+bestuur.aspx
Er zijn voorwaarden, die gedeponeerd zijn bij Kamer van Koophandel en er zijn statuten. Ze maken o.a. gebruik van externe deskundigheid. Dus geen vereniging die beweert alle kennis in 1 persoon te hebben "verenigd"

Ben benieuwd of er meer gedetailleerde en persoonlijke info komt over dit Paarden Kennis Centrum.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 00:00

Eigenlijk vind ik toch echt dat dit verplicht moet worden, een cursus vor iedereen die een paard of pony in zn bezit heefd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 00:07

oOoKellyoOo schreef:
Eigenlijk vind ik toch echt dat dit verplicht moet worden, een cursus vor iedereen die een paard of pony in zn bezit heefd.

Ik moet er een beetje om lachen, want wie moeten dan die cursus gaan geven en wie bepaald of die mensen wel capabel zijn?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 00:13

suleilitha schreef:
oOoKellyoOo schreef:

Ik moet er een beetje om lachen, want wie moeten dan die cursus gaan geven en wie bepaald of die mensen wel capabel zijn?

En wie bepaald welke kennis en welke "stroming" er in die cursus gegeven moet worden? Er is al zoveel onenigheid over basis dingen als wel of niet beslaan, hoe te ontwormen, inenten, etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 00:14

Ja, imo wordt de huidige onoverzichtelijkheid er alleen maar groter van en zullen velen door de bomen het bos al helemaal niet meer zien.

Wasilij

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 12:00