Paardenliefhebbers starten anti-vuurwerk-petitie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Paardenliefhebbers starten anti-vuurwerk-petitie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 13:39

http://www.horses.nl

Niet iedereen is blij met vuurwerk, zo ook de meeste paardenhouders niet. In Kampen moest een paard afgemaakt worden, nadat deze schrok van vuurwerk en drie benen brak tijdens de vlucht.
Arno Bonte en David Rietveld startten een petitie voor vermindering van vuurwerk. De petitie heeft al ruim 9000 ondertekeningen en wordt waarschijnlijk op 1 mei ingediend.

Andere redenen om vuurwerk alleen nog door professionals te laten afsteken zijn bijvoorbeeld vermindering van milieuschade, vermindering van fijnstof in de atmosfeer, latere maatschappelijke kosten en vermindering van letsel.

Verwant artikel:

[VN] Paard breekt 3 benen dankzij vuurwerk in Kampen

peehtje

Re: Paardenliefhebbers starten anti-vuurwerk-petitie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 13:45

sorry, maar dan kom ik nu met mijn reactie.
Het is maar 1 keer in het jaar. Meerderdeel vind het geweldig, waarom afschaffen of vermindering? Waar slaat dat op!?

Kunnen paarden voor 3 dagen/nachten niet meer op stal?

Ik vind dit echt zwaar overdreven!!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 13:45

Geen vuurwerk meer vind ik onzin, ik vind het een leuke traditie, altijd gezellig bij familie naar het vuurwerk kijken, heerlijk!
Ze kunnen beter zorgen voor meer controle, meer waarschuwen, ook reclames maken dat vuurwerk niet mag worden afgestoken bij dieren (veel kinderen snappen dat gewoon niet, vinden het leuk als zo'n dier ervan schrikt en wegrent, maar denken niet aan de gevolgen..)

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 13:49

peehtje schreef:
sorry, maar dan kom ik nu met mijn reactie.
Het is maar 1 keer in het jaar. Meerderdeel vind het geweldig, waarom afschaffen of vermindering? Waar slaat dat op!?

Kunnen paarden voor 3 dagen/nachten niet meer op stal?

Ik vind dit echt zwaar overdreven!!

zou dan één nacht op stal moeten zijn. het moet idd één keer één nacht per jaar zijn en niet een week lang. als de liefhebbers zich aan de tijden zouden houden dat vuurwerk mag worden afgestoken stond dat veulen nu gewoon te grazen in de wei.
wat mij betreft hele zware boetes voor afsteken op andere tijden.

Riri94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 13:51

Ik zou het niet missen hoor als het word afgeschaft, ik vind het geldverspilling Ja

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 13:53

Citaat:
Andere redenen om vuurwerk alleen nog door professionals te laten afsteken zijn bijvoorbeeld vermindering van milieuschade, vermindering van fijnstof in de atmosfeer, latere maatschappelijke kosten en vermindering van letsel.

Lijkt mij prima. Dan is er evengoed voor iedereen een hoop te zien en te horen oudjaarsnacht. Het is zoals altijd: de goeie lijden onder de kwaden. Het is niet anders.

peehtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 13:53

Dat kan je nooit gaan verbieden. Ik heb hier 2 paarden staan. Wij steken al zowat de hele week af.
Sommige paarden kunnen er tegen, andere niet.
Ik heb hier een arabier op stal, die kijkt lawinepijlen na, kan je rotjes naar toe gooien. Ze vind het allemaal geweldig.

Meerdere mensen moeten gaan oefenen met paarden voor "vreemde/enge" dingen. Maar nee, ze geven de niet-paardenmensen de schuld.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 13:55

Ik ben met beide eigenlijk wel eens.

Ik snap dat ze het willen afschaffen, het gaat al slecht met de aarde en je wilt echt niet dat je eigen paard gewond raakt.

Maar ik snap ook wel weer dat mensen het dom vinden dat het word afgeschaft omdat het maar 1x per jaar is.

Mijn oplossing: meer controle op straat rond oud jaar, en langer wachten met het verkopen van vuurwerk.Knipoog

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 13:56

Ik kan helaas al 2 dagen niet op die site komen om de petitie te tekenen.....

NathalietjeB

pff wat een onzin allemaal je kan er ook gewoon voor kiezen om je paard dan binnen te zetten het is maar 1 keer per jaar oud en nieuw..
en idd wat peehtje zegt paarden meer laten wennen aan enge dingen...

ukje

Vermindering van vuurwerk ben ik voor, Vindt ook dat het geld verspilling is. Maar om het nou alleen maar door proffecionals te laten afsteken vindt ik onzin het is maar een keer in het jaar. Laten we het gewoon weer tussen 10 uur savonds en 1 uur snachts doen meeste paardjes staan dan op stal en voor dat 1ne nachtje kan iemand anders zijn paard ook wel binnen zetten.

Riri94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 13:57

Sommige paarden die houden nou eenmaal niet van dat geknal, ook al kennen ze die geluiden ze zullen er nooit aan wennen

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 13:58

Ik ben het ermee eens,
denk eens aan het milieu, als er door professionals vuurwerk wordt afgestoken is het:
1. Veiliger
2. minder ongelukken
3. Milieuvriendelijke
4. Veel gezelliger, want je gaat dan ergens heen waar meer mensen zijn.
5. beter voor dieren.

Ik ben zeer zeker vóór deze actie, niet zozeer voor de paarden maar meer voor het milieu !!

Unfaithful

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 13:59

Pfft jeetje, het is maar één keer per jaar en veel mensen beleven er een hoop lol aan. Ik vind het wat overdreven moet ik zeggen Clown Paard kan ook wel een keertje op stal staan.

cheeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 13:59

Ja, ik vind dit ook erg overdreven... Je kan verwachten dat met oudjaarsdag, oud en nieuw en nieuwjaarsdag vuurwerk afgeschoten wordt. Laat ze dan ook eerst maar eens zorgen dat er minder andere schadelijke stoffen in de atmosfeer komen, want dat is veel schadelijker dan dit 1x in het jaar... Wat dacht je van al die snelwegen en auto's? dat is ook gevaarlijk voor het millieu en voor paarden, daar tekenen we toch ook geen petitie voor???

antoinetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 14:02

Vuurwerk verbieden vind ik overdreven. Ik vind wel dat er betere voorlichting moet komen over het effect van vuurwerk op dieren, niet alleen op paarden.

Jess1435

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 14:03

Dit gaat ze sowieso nooit lukken. Of je paard op stal, of even wat beter in de gaten houden wat er rondom het erf gebeurd.
Heel triest dat eerst dat incident heeft plaatsgevonden, dat zeker.
Als de overheid het kon verbieden hadden ze het allang gedaan, wat denk je van ziekenhuiskosten van mensen die hun vingers eraf blazen? Reinigingskosten om al die zooi op te ruimen. Met een petitie kom je er niet.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 14:04

jaaaaaa, ik ga ook tekenen, want niet mijn paarden, maar mijn honden zijn 1 héle avond op jaarbasis compleet van slag en doodsbang omdat er geknald wordt Gestoord

sorry hoor, maar overdrijven is ook een vak.

Al jaren is er vuurwerk, nu sterft er, hoe vervelend ook, een paard door een stel rotjong (niet door het vuurwerk an sich!) en dan moet er maar een petitie komen? Get Real!

royke_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 14:06

ik vind dat je gewoon vuurwerk af mag steken het kan maar een dag en dan kunnen de paarden wel op

Bumba01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 14:06

Sorry hoor, maar dit is belachelijk! Dat er vuurwerk een week van te voren af word gestoken, dat hou je toch wel en dat hou je ook zeker niet tegen. En dan helemaal op de dag zelf, tja het is een traditie en denk het niet dat ze het redden dat er geen vuurwerk meer af word gestoken. Word het wel verboden, tja dan word er juist meer afgestoken. Dan het paard maar 1 dag op stal Knipoog

peehtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 14:07

Gewoon dus met oud en nieuw paard op stal, dan heb je ook geen gezijk.
Het is je eigen verantwoordelijkheid dat je je paard buiten zet. Dus als je paard dan iets breekt.. Lullig voor je paard, maar het is je eigenschuld.

Bumba01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 14:09

Daar ben ik het niet mee eens, als er van die jongeren bij de weilanden rondlopen en die gooien wel wat in het weiland, en het paard schrikt, is het zeker niet jouw schuld dat je paard de benen breekt. Zo kun je met alles wel rekening gaan houden. Dat soort jongeren moeten gewoon geen vuurwerk bij het paard neergooien Knipoog

peehtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 14:12

Gewoon zorgen dat je paard in de gaten word gehouden of op stal. Een paard is en blijft een vluchtdier. Dus gewoon op stal. En toen helemaal met die bevroren grond. De mensen doen het allemaal zelf. Ze denken allemaal ja het gebeurt mij toch niet. Nee, tot het wel gebeurd... En dan zijn opeens de niet-paardenmensen de lul, omdat die geen verstand van paarden hebben.

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 14:13

cheeky schreef:
Ja, ik vind dit ook erg overdreven... Je kan verwachten dat met oudjaarsdag, oud en nieuw en nieuwjaarsdag vuurwerk afgeschoten wordt. Laat ze dan ook eerst maar eens zorgen dat er minder andere schadelijke stoffen in de atmosfeer komen, want dat is veel schadelijker dan dit 1x in het jaar... Wat dacht je van al die snelwegen en auto's? dat is ook gevaarlijk voor het millieu en voor paarden, daar tekenen we toch ook geen petitie voor???

Dit kun je niet met elkaar vergelijken, vuurwerk wordt tegenwoordig puur afgestoken voor het plezier van de mens, omdat het leuk en mooi is.
Vroeger was er nog enigsinds een gedachte achter -- > De boze geesten voor het nieuwe jaar wegjagen, tegenwoordig weet de helft van de mensen niet eens dat het daarvandaan komt.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 14:15

Ik denk dat de shet die we hier hebben lopen t heel jammer zou vinden, die liet zn eten liggen om naar t vuurwerk te kijken...

Vind t onzin, laat ze toch 1 keer in t jaar... Bij ons knalt t altijd al weken van te voren en geen van de beesten kijkt op of om.. die wennen er snel genoeg aan...

En dat ongeluk zoals in kampen, hoevaak komt zoiets voor, de meeste mensen snappen wel dat je geen vuurwerk naar mensen/ dieren moet gooien...

@peehtje, de mijne bewust buiten gelaten ('s nachts staat er 1 binnen), de harde ondergrond was vlak en ze stonden gewoon rustig te eten, niks aan de hand