Arabo-Friese hengstenkeuring 2009 begint met nieuw reglement

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Arabo-Friese hengstenkeuring 2009 begint met nieuw reglement

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 08:48

www.galop.be

Zaterdag 28 februari 2009 zal de jaarlijkse aanwijzing van kandidaat-dekhengsten weer plaatsvinden.
Deze keuring gaat door in het nieuwe hippische centrum Sunrise Stables in Assen en verloopt vanaf dit jaar volgens een vernieuwde formule.

Na de theoretische beoordeling op basis van een puntensysteem worden de jonge vaderdieren voorlopig toegewezen en ontvangen ze voor het eerste jaar een deklimiet van 20 merries.

Een jaar later worden de vierjarige hengsten aan een verrichtingsonderzoek onderworpen, dit om de sportkwaliteiten te beoordelen.
Het verrichtingsonderzoek neemt 2 weken in beslag en wordt afgesloten met een eindexamen waarbij het karakter als belangrijke factor zal doorwegen in het eindresultaat.

Met deze vernieuwde wijze van beoordeling werkt het bestuur van het EAFS progressief verder aan de opbouw van een sportstamboek van paarden met een gouden karakter.

Klik hier voor de website.

Klik hier voor het reglement.

horseyfries

Re: Arabo-Friese hengstenkeuring 2009 begint met nieuw reglement

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 09:19

Wel weer typisch voor de arabofriezenvereniging: ik heb hier nog verschillende artikels waarin ze roepen dat een verrichtingsonderzoek helemaal niet goed is en alleen echte sportprestaties tellen.
Nu hun dekhengsten in de dressuur nog altijd niet hoger komen dan de Z1, waar al menige rasechte Fries Z2, ZZ licht, ZZ zwaar, Prix st georges en Grand Prix loopt, voeren ze opeens ook een verrichtingsonderzoek in.

Ik weet iets heel goeds om betere resultaten te krijgen..... rasechte Friezen fokken! Knipoog
Dan heb je in één klap je stamboek voor sportpaarden met een gouden karakter! Oh nee wacht, die bestond al, en het heet..... HET KFPS!! Knipoog

rixke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 10:44

hahahhahahaha idd! ben het helemaal met je eens!

elbert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 12:17

Ik ben het helemaal met jullie eens. Ik vindt de arabo fries een verkrachting van het friese ras. En er zijn zat friezen die een goed uithoudingsvermogen hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 13:00

Tjonge..... het is allang gebleken dat de Arabo niet beter is dan de zuivere Fries en ik zie niet in waarom het kruisen in stand moet worden gehouden.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 16:10

Ik vind het dom dat ze een fries meer uithoudingsvermogen willen geven. Hou het kfps gewoon zoals het is..
Ik vind de arabo's namelijk zelf een ras apart. We hebben er nu 4 op stal gehad, ze zijn bloedmooi, lief, meerwerkend en kunnen goed bewegen. Ik houd niet van friezen, daarom vind de ik de arabo een oplossing voor mensen die ook iets aparts willen.
Zie niet in waarom de arabo's altijd zo afgezeken worden omdat er veel fries bloed in zit.. ik zie er trouwens liever wat minder fries in en wat meer arabier..
Vind het geen verkrachting van een ras, vind juist dat ze er een nieuw ras van moeten maken, dat verder niks met het kfps of avs stamboek te maken heeft..

Ik vind het nieuwe regelement overigens niet heel veel beter dan het oude..

AddWork

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 13:29

_Zsazsa_ schreef:
Ik houd niet van friezen, daarom vind de ik de arabo een oplossing voor mensen die ook iets aparts willen.

Deze snap ik niet helemaal: Je houdt niet van Friezen, maar vindt de arabo iets voor als je iets aparts wilt? Kan je mij uitleggen wat in jouw optiek apart is aan een Arabo in vergelijking met een Fries?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 15:10

Je zou idd eerder het omgekeerde denken! Knipoog Een Fries is een ras apart, een arabofries de zoveelste kruising, dus hoezo apart? Ben heel benieuwd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 15:15

Gamma, Horseyfries!! Knipoog
Verder snap ik de opmerking niet dat het dom zou zijn om een Fries meer uithoudingsvermogen te geven. Ten eerste gééf je dat niet maar het is het voor een groot deel te trainen, verder vind ik dat het met de conditie van het wat meer prestatiegefokte Friese paard helemaal niet zo bar slecht is gesteld. Het is dat het nu te koud is maar onze vierjarige loopt met de vingers in de neus afstanden van 25 km voor de kar.... en in rap tempo, en zo ken ik nog veel meer Friezen.

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 15:44

Ik zie de arabofries gewoon als een apart ras. En het stamboek als een zeer naief stel mensen...

Het veulen wat ik momenteel hier heb lopen heeft ontzettend goede bewegingen en ik ben er ook van overtuigd dat ze beter is dan de andere (friese)paarden die ik uit de merrie gefokt heb. Natuurlijk kan het ook zijn dat ik niet met de goede friese hengst gefokt heb... Tong uitsteken

Het stamboek interesseerd mij weinig, maar het is wel fijn dat er in de toekomst wat informatie over de dekhengsten en hun nakomelingen te vinden is.

Kruisen is helemaal niet verkeerd, je moet het alleen goed doen en niet bij voorbaat al roepen dat het zuivere ras slecht is....
De negatieve sfeer die het stamboek over zich heeft gecreeerd hebben ze geheel aan zichzelf te danken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 15:50

Welk stamboek bedoel je nu met die naievelingen, Frisiangirl??

AddWork

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 16:40

horseyfries schreef:
Je zou idd eerder het omgekeerde denken! Knipoog Een Fries is een ras apart, een arabofries de zoveelste kruising, dus hoezo apart? Ben heel benieuwd!

Ik ook Knipoog
ps..We hebben weer een aparte erbij hoor (hoop ik Haha! ) , van de kerstveiling, trouwens, was gezellig he?...Jammer van de laatste!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 17:40

AddWork schreef:
horseyfries schreef:

Ik ook Knipoog
ps..We hebben weer een aparte erbij hoor (hoop ik Haha! ) , van de kerstveiling, trouwens, was gezellig he?...Jammer van de laatste!

Vertel? Nummer??
Ach, stallen waren toch vol..... Haha!

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 08:22

suleilitha schreef:
Welk stamboek bedoel je nu met die naievelingen, Frisiangirl??

Niet het FPS.... Haha!

AddWork, ben ik ook wel benieuwd naar welke jij bedoeld..

AddWork

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 10:59

Sportief opgevat van je! Knipoog
Ik heb nummero 27 a op stal gehaald!
Qua papier, misschien niet (of wel) apart....t is maar hoe je er naar kijkt denk ik.
Maar toen ze uit die wagen stapte en begon te lopen, vond ik lekker brutaal (kijk mij nou lopen..HIER BEN IK TADAAAA...)
Ik had al een belofte (op papier) met een soortgelijk karakter..en nu zijn ze lekker met z'n 2en! Ach en we zien wel hoe ze t doen later! Eerst maar zorgen dat ze groot worden!
Ach.. ik heb Nienke en die is nog lang niet klaar Haha! ! Ze is nu 13

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 11:48

Ik vind het Arabo-fries stamboek nou eenmaal niet echt professioneel. In plaats van te proberen te leren en samenwerken met andere stamboeken, doen ze alsof ze het beste stamboek zijn met de beste paarden en de rest van de wereld het allemaal fout doet. Van zoiets ben ik niet erg gecharmeerd...
Maar volgens mij hebben ze het nu zelf ook wel door, gezien hun veranderingen. Maar dan doen ze weer net alsof ze met zoiets de eerste zijn die het hebben bedacht...
Ben trouwens wel heel erg benieuwd naar de kwaliteit op de volgende hengstenkeuring...

Ik kijk het nog even aan, laat mijn merrie volgend jaar weer door een arabofries dekken (en mijn andere door een friese dekhengst Knipoog ) en kijk naar de paarden die eruit voorkomen. Ik volg mijn eigen weg....

Add, ga even zoeken of ik kan vinden welk paard dat was....

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 22:20

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 22:23

elbert schreef:
Ik ben het helemaal met jullie eens. Ik vindt de arabo fries een verkrachting van het friese ras. En er zijn zat friezen die een goed uithoudingsvermogen hebben.

hier ben ik het ook absoluut mee eens...

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 22:28

trouwens jana komt ook bij meijer vandaan...

AddWork

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 22:53

horseyfries schreef:
Deze is het? http://www.stalhouderijmeijer.com/kerst ... Belle.html

Leuk, uit de stam van Tinus Hooijmans! Hebben we bij de Demrostables ook een aantal veulens van staan, kunnen we straks zien of ze op elkaar lijken Knipoog

Klopt helemaal! Ik vind haar errug leuk! Ben benieuwd wat t wordt en dan gaan we fotootjes uitwisselen he?! Haha!
(klein wereldje he?!)

Zien we je vrijdag of zaterdag nog?
Laatst bijgewerkt door AddWork op 07-01-09 23:25, in het totaal 1 keer bewerkt

AddWork

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 22:55

lammie2701 schreef:
trouwens jana komt ook bij meijer vandaan...
Je hebt een stoere merrie zo te zien! Super hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 01:08

AddWork, ik zie niks behalve een stamboompje.
en verder staat er in de stamboom de hengst Nean maar zou dat Naen moeten zijn?

AddWork

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 10:27

suleilitha schreef:
AddWork, ik zie niks behalve een stamboompje.
en verder staat er in de stamboom de hengst Nean maar zou dat Naen moeten zijn?

Naen ja....tiepvoudje
Klopt hoor, maar t "stamboompje" verteld welk veulen t betreft.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 20:00

AddWork schreef:
horseyfries schreef:
Deze is het? http://www.stalhouderijmeijer.com/kerst ... Belle.html

Leuk, uit de stam van Tinus Hooijmans! Hebben we bij de Demrostables ook een aantal veulens van staan, kunnen we straks zien of ze op elkaar lijken Knipoog

Klopt helemaal! Ik vind haar errug leuk! Ben benieuwd wat t wordt en dan gaan we fotootjes uitwisselen he?! Haha!
(klein wereldje he?!)

Zien we je vrijdag of zaterdag nog?

Heppie me gezien? Knipoog

snd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 20:12

Ik denk da de arabo last heeft gehad van de lagere veulen prijzen bij de kfps , tot 8 jaar terug kon je voor bijna elk veulen nog goed geld krijgen uit wat voor merrie dan ook. Later is de prijs van veulens uit merries met weinig of geen predikaten erg gezakt. Deze merries werden toen gedekt door arabo hengsten omdat daar meer vraag naar was en de prijs dus hoog. Met als gevolg dat de "mindere merries " de meeste veulens leverden . Terwijl iedereen toch weet dat merrie lijnen erg belangrijk zijn om een "ras" te verbeteren.