www.destentor.nl
Op kinderboerderij De Cantecleer zijn ze er de vorige jaarwisseling mee begonnen en het werkt wonderbaarlijk goed: klassieke muziek tegen het geknal en gedreun. Händel, Mozart en Brahms in de strijd tegen astronauten, honderdknallers en melkbussen. Dus schalden afgelopen dagen continu de klassieke klanken van de concertzender door de stal van De Cantecleer.
,,Het zijn de hoge tonen die een rustgevend effect op de dieren hebben," vertelt medewerker Emilio van De Cantecleer. ,,Als dieren alleen maar geknal horen, dan concentreren ze zich daarop en worden ze bij elke knal steeds weer onrustig. De klassieke muziek met z'n hoge tonen geeft hun een rustgevend alternatief om zich aan te hechten.
,,Vooral paarden hebben last van het gedreun en geknal. Het zijn van nature schrikachtige dieren. We hebben hier twee halflingers (grote pony's) en één shetland pony. Die doen we deze dagen per se niet in de wei. Op stal en mét klassieke muziek, dan gaat het goed. Kleindieren, zoals konijnen hebben minder last van het geknal en ook koeien en varkens verdragen het beter dan paarden en pony's."
Ook op de Kamper kinderboerderij ging het gesprek van de dag - natuurlijk - over het IJsselmuider paard dat maandagmiddag door vuurwerk op hol sloeg, drie benen brak en afgemaakt moest worden. Zegt beheerder Hanjo IJkhout: ,,Het is natuurlijk verschrikkelijk wat daar gebeurd is, maar ik denk niet dat je het die kinderen echt kunt verwijten."
,,Ze hebben er geen besef meer van dat een paard een schrikdier is. Ze weten dat niet meer uit eigen ervaring - en daarom hebben ze zich, denk ik, niet gerealiseerd wat het voor die paarden betekende toen ze vuurwerk in de wei gooiden."
,,Er is een hele generatie opgegroeid zonder zelfstandig ervaringen op te kunnen doen met planten en dieren. Ze zijn er los van komen te staan - met dit soort trieste ongelukken als aan de Trekvaart tot gevolg. We hebben hier op oudejaarsdag bezoekers over de vloer gehad die woedend waren op die jongens. En ook op internet wordt er furieus gereageerd. Maar ik denk dat die knapen zelf ook verschrikkelijk geschrokken zijn - het was geen moedwil, maar een volstrekt gebrek aan besef hoe een paard reageert."
,,Kinderen moeten weer zelf en actief kunnen ervaren hoe de natuur in elkaar zit. Wat dat betreft hebben we nog veel werk te doen. Om een voorbeeld te geven: toen ik hier net beheerder was op de kinderboerderij belden er wel eens mensen aan en zeiden met bezorgde stem: 'Hanjo, het regent, moeten de koeien niet op stal...'