Einde tolerantieperiode voor identificatie van paarden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Einde tolerantieperiode voor identificatie van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-08 12:09

www.vilt.be

Mensen met paarden zonder chip riskeren inbeslagname van het dier.

Sinds 1 juli 2008 moeten alle paardachtigen - paarden, pony's, ezels en zebra's - in België gechipt zijn. Die verplichte registratie kwam er in het kader van de voedselveiligheid. Maar federaal minister van Landbouw Sabine Laruelle (MR) voerde nog een tolerantieperiode van zes maanden in. Die is nu afgelopen. De tolerantieperiode gold overigens alleen maar voor diegenen die vóór 1 juli een identificatieaanvraag indienden. Het gaat om ongeveer 20.000 dossiers.

Wie pas na 1 juli een registratieaanvraag indiende, riskeert dus sowieso een boete. Ook een inbeslagname van het dier is mogelijk. Voortaan moeten alle paardachtigen die zich in België bevinden volledig geïdentificeerd zijn door middel van een paspoort, een microchip in de hals, een mutatiedocument en een encodering in een databank beheerd door de Belgische Confederatie van het Paard (BCP). Experts schatten dat Vlaanderen ongeveer 200.000 paarden telt.

De chips moeten ervoor zorgen dat paardenvlees met ongewenste residu’s van geneesmiddelen niet op het bord van de consument belandt. Aan het systeem zijn nog een aantal andere voordelen verbonden. Bij wedstrijden zal men niet langer meer kunnen knoeien met de identiteit van de dieren en het wordt mogelijk om een ruimere waaier aan medische behandelingen toe te dienen.

Verder zullen de chips er ook voor zorgen dat vermiste of gestolen paarden veel makkelijker kunnen teruggevonden worden. Oneerbare handelaars zullen niet langer de identiteiten van paarden kunnen verwisselen om ze voor een betere prijs te verkopen.

Balte

Re: Einde tolerantieperiode voor identificatie van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 13:07

Ze mogen er dan wel eens voor zorgen dat ze zelf snel genoeg werken Haha!
Aanvraag gedaan eind juni
DA gezien half september
en nu op de laatste dag van het jaar enkel nog maar in het bezit van de mutatiedocumenten, nog geen equipassen gezien.
Daar waar Coucou, die in het ezelstamboek geregistreerd werd eind oktober al alles had.
Als ze mij in mijn tuin komen controleren moet ik dus de paspoorten van twee pony's voorlopig schuldig blijven Haha! Haha! Haha!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 13:27

Inderdaad, Balte! Hier net hetzelfde: paard en ezels gechipt eind juni (net op tijd Haha! ), we zijn morgen januari en ik heb nog steeds geen Equipas voor mijn ezels. Paard, met stamboekpapieren, is wel in orde nu. Maar die Equipassen, jongens toch... En kost handenvol geld.

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 13:44

Vreemd Haha! mij zeiden ze nog aan telefoon dat ik nog alles mocht opsturen, moest namelijk nieuwe paarden opgeven ... en dit zonder nadelen omdat ze enorm achter staan!

hopelijk heb ik geen boetes...

En het is al zo kostelijk Boos!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 13:47

Ach, ik denk dat ze vooral weer mensen willen bang maken met die aankondigingen. Eerst zien en dan geloven.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 14:25

Wie weet hoe het zit met paarden die je tijdelijk in training krijgt? Je kunt toch moeilijk voor elk paard wat een maand komt het bureau verwittigen? Dan gaan ze nog véél verder achterstaan.... Knipoog

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 14:32

Klopt het dat ze echt een microchip in de hals moeten hebben? Ik dacht dat een DNA-identificatie ook kon?

Nu, de mijne is iig in orde, daaromtrent geen zorgen meer... Haha!

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 14:41

horseyfries schreef:
Wie weet hoe het zit met paarden die je tijdelijk in training krijgt? Je kunt toch moeilijk voor elk paard wat een maand komt het bureau verwittigen? Dan gaan ze nog véél verder achterstaan.... Knipoog

Het paspoort moet altijd bij het paard zijn. Dus ik denk dat als het paard ergens een beperkte periode in training staat dat je de sanitair verantwoordelijke niet moet laten veranderen maar dat het voldoende is dat het paspoort bij het paard is.

Ponyzotje, ik denk dat dat er in België uiteindelijk niet doorgekomen is, maar ik ben er niet zeker van.

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 16:44

Ik was te laat Lachen Geef ik toe...
Heb na de zomer de papieren verzonden en nog geen nieuws...Vind het toch wel lang duren! Nuja, maar hopen dat ik geen boete of inbeslagname riskeer Knipoog

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 16:53

wat kost het paspoort in belgie dan?

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 17:17

Met de chip, de betaling aan de databank en de eventuele kosten voor Equipass (BWP zet oud stamboekpapier gratis om naar paspoort dus daar heb je minder kosten) en het bezoek van de DA, zit je toch algauw aan minstens een 100 euro kosten per paard.
Het "goedkoopste" is meerdere dieren tegelijk laten chippen omdat je dan maar één visite van de DA betaalt Knipoog

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 17:35

Zo is het hier in NL ook vaak gegaan. Op 1 locatie bv de vereniging chippen met zijn allen, scheelde een hoop in de kosten.
Of het paspoort combineren met het enten, scheelt ook weer visite.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 17:58

Moet dat paspoort eigenlijk op stal aanwezig zijn? Mijnes liggen gewoon thuis in de la.
Ik weet niet of ze dat kunnen komen controleren of heb je ze alleen nodig bij vervoer en verkoop en wedstrijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 17:59

Cayenne schreef:
Verder zullen de chips er ook voor zorgen dat vermiste of gestolen paarden veel makkelijker kunnen teruggevonden worden.

Zoals op bokt hier al vaak te lezen is geweest is dit een absoluut flauwekul argument om wel te chippen.
Chip kan eruit en op andere wijze mee gesjoemeld worden en sowiezo als je een paard terugvindt krijg je het niet mee naar huis als het gestolen is, dus je hebt er niks aan.

Ik begrijp niet wat er mis is met DNA registratie. Betrouwbaarder is er niet.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 18:28

Mijn pony ben ik nu mee bezig dat ze gechipt wordt, ik riskeer dus ook een boete, begrijp ik uit het verhaal?
Lekker dan, door nalatigheid van de vorige eigenaar, zit ik dan in principe met de consequenties.
Afijn, zie wel wat er gebeurd

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 21:31

Mijn beesten zijn allen gechipt maar staan nog steeds niet in de databank. Wrangler misschien, DA heeft het opgestuurd maar niks van terug gehoord en geen document ontvangen Clown Geen idee dus of het nou wel of niet in orde is Nagelbijten / Gniffelen

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 21:36

Rivka, Wrangler is toch bij een stamboek ingeschreven? Dan moest je dat eigenlijk zelf naar het stamboek opsturen. Stamboek geeft dat dan ook door aan de centrale databank, waardoor je een mutatiedocument krijgt. Heb je dat niet gehad, is er dus iets niet in orde.

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 21:41

En hoe zit dat dan als ik bv. mijn in Duitsland geregistreerd paarden bij een Belgische trainer breng, of ter dekking breng, of in Belgie op een show kom? Betekent dit het einde van buitenlandse deelname en internationale evenementen???
Of als ik bv. via Belgie naar Frankrijk rijd met een Duits paard in de trailer?
En zolang de chips alleen nationaal of zelfs maa rlokaal geregistreerd worden, kun je ze neiet gebruiken om een gestolen paard in het buitenland te herkennen.
Verder mag DNA niet omdat dat tijd en een speciaal lab kost, een chip kan direct door iedereen worden mt een apparaat worden afgelezen.
Weer een nummertje pesten en treitern van hobby-paardenhouders omdat perversiteiten van de vleesindustire grenzenloos zijn. En blijven.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 21:58

Tieneke schreef:
Rivka, Wrangler is toch bij een stamboek ingeschreven? Dan moest je dat eigenlijk zelf naar het stamboek opsturen. Stamboek geeft dat dan ook door aan de centrale databank, waardoor je een mutatiedocument krijgt. Heb je dat niet gehad, is er dus iets niet in orde.

Dat gold alleen voor de Belgische stamboeken volgens de DA want de buitenlandse stamboeken houden zich niet bezig met de Belgische databank, Wrangler is KWPN, controlerend DA heeft voor mij een mutatiedocument ingevuld en rechtstreeks richting databank gestuurd. Overigens zit er met oog op wedstrijden (ik start en les in Nederland) ook een Nederlandse/Europese chip in en niet de toen geldende Belgische chip die alleen in Belgie af te lezen was. Mijn Welsh staat bij het Belgisch Welsh stamboek en die moest wel weer via het stamboek (maar dan moet ik haar eerst op mijn naam zetten en lid worden van het stamboek en dat kost ook weer klauwen vol met geld No Cheer )
Ik ben trouwens ook wel benieuwd: ik heb een Nederlands paard in training, tijdelijk. Moet die in de databank voor dat eventjes Verward
Ik vind het nog steeds zo ingewikkeld! en onnodig moeilijk gedoe

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 22:01

bterlaan schreef:
een chip kan direct door iedereen worden mt een apparaat worden afgelezen.

Ware het niet dat Belgie, in ieder geval in de begintijd, een chip erin zette die alleen door Belgische apparaten af te lezen was. In Nederland werd die niet herkend en voor mijn Nederlandse chip moet een controleur dus een andere chiplezer hebben. Fijn he Vork

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 05:22

Ik begrijp er allemaal niks meer van, echt NIKS. Toen ik mijn hafje uit nederland kocht, heb ik braafjes mijn papier naar het belgisch stamboek opgestuurd, en ik heb 5 maanden mogen wachten voor ik het terughad. Daarvoor kon ik haar nog niet laten chippen. Nu ik mijn papier sinds een week of 2 (eindelijk) terugheb, zou het wel moeten kunnen, maar ik ben dus zoiso niet meer in orde. Nu vermoed ik niet dat ze alle weides zullen afgaan om te kijken of daar en ongechipt paard staat, en aangezien ze met 'zwangerschapsverlof' is, komt ze haar weide ook niet meer uit.
Heeft er iemand een idee om wat voor bedrag het zou gaan als je een boete krijgt?

lucienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 06:23

Er zijn niet eens genoeg controleurs om te controleren of kroegen zich wel aan het rookverbod houden. Laat staan dat ze zich bezig gaan houden met paarden. Denk niet dat dit prioriteit heeft. Denk dus dat we ons vooral niet druk moeten maken.

Angie_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 07:48

Ik heb er sinds augustus 08 ook eentje bij die toen net gechipt was, maar ook nog steeds geen equipas ontvangen.
Duurt best lang, ze staat nu ook nog op naam van de melkerij waar ze vandaan komt, die gingen ze doorsturen zodra ze de papieren ontvangen hadden, kan ik direct aan de slag met de mutatiedocumenten... Clown

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 08:04

Heb hier va, elk paard op den hof een mutatie dokument,maar paspoorten van spirrit,bella,hobbelientje,para,nog niets van gehoord zenne,ze zijn al geschets en al,
maar belgie en papieren.....
Boetes kennen ze goed,maar zelf staan ze maanden achter!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 09:16

Idd Savath!

Lucienne, zelfs voor alcoholcontroles hebben ze het volk niet Clown Zijn ze daarom ook mee gestopt afgelopen nachten.