www.ed.nl
Voor de familie Raijmakers eindigt woensdag een bewogen jaar. In april moest er een heel lastige beslissing worden genomen: door het overlijden eind 2007 van Van Schijndel's Optical had vader Piet nog maar één toppaard. Voor deelname aan de grote internationale concoursen is het hebben van twee toppers noodzakelijk.
Er stond nog wel een ander raspaardje in de stal, Rascin. Daarmee ging zoon Piet jr. de belangrijke wedstrijden af. In overleg werd besloten dat senior beide paarden onder zijn hoede zou nemen en dat junior een stap terug zou doen. Jonge Piet ging zich weer richten op het trainen van jonge springpaarden. "Gelukkig hadden we een stel fijne paarden die in de wacht stonden."
Met drie van die talentvolle dieren deed hij gisteren mee aan een nationaal concours hippique over twee ronden en een barrage in de Prins Willem Alexandermanege in Asten. Van Schijndel's Celvin kreeg zijn vuurdoop over 1.40 m. "Hij moest er nu maar eens aan geloven. " Met twee keer twee springfouten deed het paard het naar behoren. Piet jr. reed één ronde met Sinclaire, een schimmel van een stalgenoot. Ze maakten één fout. Als laatste kwam hij in de bak met Lys Platiere. Na een foutloze eerste omloop leverde het tweede rondje acht strafpunten op: " Mijn schuld. Ik raakte met mijn voet een standaard van de hindernis."
De negenjarige Lys Platiere is één van de twee paarden waarmee Piet junior het komende jaar dichter bij de wereldtop hoopt te komen. De andere is de elfjarige Orchidee. "Met beide heb ik al aardige resultaten geboekt. Ik ga met ze aan kleinere internationale wedstrijden meedoen om me zo weer naar boven te werken. In de zomer hoop ik al weer aan de grote wedstrijden mee te doen." En dat is sneller dan Piet junior zelf had gedacht. "Ik ging ervan uit het veel langer zou duren. Misschien komt het omdat ik me helemaal op de paarden heb kunnen richten."
Het was zeker geen verloren jaar voor de ruiter Piet Raijmakers junior. "Ik kom hier misschien sterker uit. Het is ook helemaal niet zo bijzonder: elke ruiter heeft wel eens zo'n stap terug moeten maken."
Liefst 46 combinaties kwamen gisteren in actie, met bekende ruiters als Maikel en Eric van de Vleuten, Henk van de Pol en Leon Thijssen. Negen gingen twee keer foutloos rond. Denis Evertse moest als eerste aan de barrage beginnen. Met Tinky Winky bleef hij foutloos in 32,53. Zijn tijd werd nog wel verbeterd (onder andere door de Geldropse Bianca Schoenmakers die over de hindernissen vloog), maar niet meer in combinatie met een foutloos parcours. "Toch heb ik ook vol gas gegeven", zei de winnaar na afloop.
Uitslag: 1. Dennis Evertse met Tinky Winky: 0 strafpunten, 32,53; 2. Bas Theeuwes - Dopharma's Ricardo: 0-32,85; 3. Geert van Asten - Koodwill: 0-33,38; 4. Bianca Schoenmakers - Rieno Biene: 4-28,49; 5. Niels Tacken - San Diego: 4-30,84; 6. Anne-Marine van Liere - Ups- A-Daisy: 4-31,11; 7. Leon Thijssen - Who Cares: 4-31.77; 8. Miranda Harrington - Tenere: 4-33.32; 9. Siebe Kramer - Richelle: 8-29,94.