Paarden geven kinderen meer zelfvertrouwen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Paarden geven kinderen meer zelfvertrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-08 08:57

www.nieuwsblad.be

Het project Paardenkracht van het Medisch Pedagogisch Instituut (MPI) Sint-Ferdinand heeft 1.000euro gekregen van de Lummense afdeling van serviceclub Kiwanis. Hiermee werden materialen aangekocht.
Acht jaar geleden kregen de leerlingen van het MPISint-Ferdinand de mogelijkheid om recreatief te gaan paardrijden. Het succes was zo groot dat de directie in 2005 besloot om een werkgroep op te richten die een visie moest ontwikkelen rond therapeutisch paardrijden.

Er werd een lesgever aangeworven, cursussen werden gevolgd en met de financiële steun van het streekfonds 'een hart voor Limburg' kon de paddock worden aangelegd. De 1.000euro die Kiwanis schonk ging naar beschermingsmaterialen voor de kinderen.

'Het gaat om veertien lichaambeschermers en drie helmen', zegt logistiek directeur Marleen Lizet. 'Je mag het belang van orthopedagogisch paardrijden voor onze leerlingen niet onderschatten. Het is een therapeutische methode waarbij gestreefd wordt naar bepaalde gedragsveranderingen. Kenmerkend voor deze therapie is het directecontact met het paard. Het centrale uitgangspunt is de band tussen jongere, paard en lesgever.'

Schimpie

Re: Paarden geven kinderen meer zelfvertrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 10:13

Ik vind dit echt een goed initatief, ik heb en had als kind/puber ook weinig zelfvertrouwen omdat ik te zwaar ben, maar als ik dan aan het paardrijden ben dan is dat helemaal weg.
Vooral als het goed gaat tijdens een wedstrijd of als ik aan het buitenrijden ben!

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 10:57

De paarden hebben mij ook enorm veranderd. Ik vind het echt heel goed dat dieren ingezet worden om het gedrag van de mens ten goede te veranderen.

Ilsex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 11:06

Ik vind dit echt super goed, echt leuk om zoiets te lezen/horen Lachen

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 11:15

Heel fijn initiatief.

Paarden kunnen idd zo'n grote invloed hebben. Toen mijn buren hier kwamen wonen, ongeveer 2-3 jaar geleden, sprak hun autistische zoon enkel de woorden "mama" en "papa" uit. Hij kreeg toen een obsessie (is heel normaal voor kinderen met autisme) voor mijn paard en zijn woordenschat breidde zich uit met "paard" en "Falco" Lachen Toen zijn ze hippotherapie met de jongen gaan volgen en sindsdien gaat het al stukken beter met hem. Ook heeft hij op Falco gezeten in de zomer en Falco was supervoorzichtig met hem. Echt heel fijn dat een paard zoveel kan betekenen voor een kind.

manueeltje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 11:18

Wij hebben ook een praktijk waar dezefde therapie wordt gegeven in Etten-Leur.
Voor de mensen die niet precies weten wat het inhoud, neem eens een kijkje op de website Haha!
www.hippotherapiedeklimop.nl

Ik vindt het in iedergeval een heel goed alternatief, en er zijn al vele doelen met bereikt Clown

Biebabeloeba

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 11:20

Echt een goed initiatief!
mijn neefje (autisisch) vplgt ook equitherapie e het helpt hem echt goed, dus ben blij dat nu ook meer mensen dit gaan inzien

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 11:51

Ik heb zowel persoonlijk als vanuit werk met (gehandicapte) kinderen op een manege erg goede ervaringen met dergelijke therapie soorten en vind dit daarom een fantastisch initiatief! Haha!

SHALALA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 12:53

Ik vind ook dat het klopt Lachen Voordat ik in contact kwam met paarden ook verlegen, geen vertrouwen in mijzelf etc. Nu ben ik totaal veranderd Lachen Natuurlijk niet alleen door de paarden, maar toch een groot deel.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 13:52

Inderdaad een héél goed initiatief. Lachen

Bij een eerdere serie van Afkikken lieten ze ook een stukje zien van equitherapie. Echt heel mooi om te zien. Zo was er een haf en daar zat zo'n jongen op en die ging alleen stilstaan wanneer er een blokkade zat.

Ook erg mooi om die stoere gasten gek te zien zijn met de paarden. Er was er zelfs één na die ene dag van overtuigd dat hij het paard mee naar huis wou nemen. Nagelbijten / Gniffelen

Voor mij hebben paarden ook zeker geholpen met mijn ontwikkeling. Lachen Hoe goed mensen ook zijn voor je, je kan altijd door ze bedonderd worden. Paarden? No way, zo lang jij een goede leider voor ze bent, zullen zij écht onvoorwaardelijk trouw zijn. Lovers

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 13:53

Maar dat is toch al lang duidelijk?

Ik vind het ook zeker waar Ja

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 14:50

Dat zat ik mij idd ook al af te vragen ja. Lachen
Er worden toch al veel langer therapieën gegeven met paarden?
Die serie van Afkicken is bijv. ook al van sowieso langer dan één jaar geleden.

xMariellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 15:47

Echt een heel mooi initiatief Ja

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 16:27

Heel goed idee dit Ja

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 22:06

Judje schreef:
Dat zat ik mij idd ook al af te vragen ja. Lachen
Er worden toch al veel langer therapieën gegeven met paarden?
Die serie van Afkicken is bijv. ook al van sowieso langer dan één jaar geleden.

Ik ben 3 jaar geleden op die stal begonnen die dergelijke therapieen aanbied, en toen was het ook al lang niet nieuw meer Knipoog

Maar het blijf goed dat ze erin investeren!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 23:32

Dat is wel zeker waar ja. :)

Ik moet zeggen dat ik het vaak een beetje vaag vind op wat voor manier er dan therapie van wordt gemaakt.
Wat is het verschil tussen een zitles aan de longe bijv. en zo'n therapieles?
Wordt het paard gebruikt als spiegel?
Wordt het paard gebruikt om je eigen communicatie te testen/trainen?

seabiscuitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 18:01

Ik heb wel eens wat gelezen over equitherapie, ik zou er zelf, in de toekomst, ook graag wat mee gaan doen. Als het eenmaal wetenschappelijk onderbouwd kan worden, zal het ook in zorgpakketten opgenomen kunnen worden. De grens zal dan lager liggen, meer mensen zullen deze therapie kunnen volgen.

Wij als paardenmensen weten als geen ander hoe het is om een paard om je heen te hebben. Het geeft, ook zonder therapeutische onderbouwing, ons allen een geweldig gevoel.

Judje; Het paard wordt inderdaad gebruikt als spiegel, hierdoor wordt je bewust van eigen handelen en uitstraling. Veel draait om assertiviteit, zelfvertrouwen en energie.

Ik ben er helemaal fan van. Ik doe nu de opleiding maatschappelijk werk en dienstverlening en zou graag na mijn bachelor een master willen doen op dit gebied, ik weet echter niet of en waar dit mogelijk is. Heeft iemand informatie hier over?

Ik wens jullie allen een goed 2009 toe!

Groetjes

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 11:50

wat een mooi initiatief, ik zou me graag verder verdiepen in equuitherapie, weet iemand waar ik meer info kan vinden?