BMC en KNHS starten competitie voor aangepaste sport

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

BMC en KNHS starten competitie voor aangepaste sport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-08 10:06

http://www.dressuurstalvanbaalen.nl

Tien januari 2009 zal er voor de aangepaste sport een belangrijke wedstrijd plaatsvinden in Zuidwolde.
De KNHS heeft alle ruiters voor de wedstrijd uitgenodigd die ooit zijn geclassificeerd om dispensatie voor hulpmiddelen aan te vragen. De KNHS zet hiermee een goede stap om het deelnemersveld te vergroten en nieuwe combinaties te laten proeven aan de aangepaste sport. Tevens is de wedstrijd aangewezen als kadervormingswedstrijd.

Hoofdsponsor BMC heeft tijdens het prestigieuze Indoor Brabant een rubriek geadopteerd voor de aangepaste sport. Zuidwolde maakt deel uit van een aantal voorrondes in een competitie, waarvan de finale daadwerkelijk tijdens Indoor Brabant zal worden verreden.

_Pansy_

Re: BMC en KNHS starten competitie voor aangepaste sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 12:19

Wat leuk!
In welke manege is dat? Manege De Wolden?

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 13:18

Zo hee, ik voel me echt blond...wat is dat, die aangepaste sport??

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 13:40

Niks blond hoor, leuk dat je er naar vraagt!
De dressuursport voor ruiters met een handicap.
Ruiters zijn door een medische commissie geclassificeerd op basis van hun handicap. Er zijn vier grades. Grade I is voor ruiters met de zwaarste handicap, grade IV voor de lichtste handicap. In aansluiting daarop zijn dressuurproeven gemaakt.

De proeven kun je hier vinden: http://www.knhs.nl/news.asp?pCatID=9012 ... =&ppCatID=

Sinds 1 januari 2008 valt de aangepaste sport onder de KNHS. Eerder viel het onder de Nebas/Nsg.

Doel is dat op reguliere wedstrijden ook de rubrieken voor de aangepaste sport steeds meer worden uitgeschreven zodat de aangepaste- en de reguliere sport integreren.

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 13:42

LoveLeandro schreef:
Wat leuk!

Het is in manege Den Esch, organiserende vereniging is De Millenniumruiters.

Milleniumruiters, top!! Dat jullie de organisatie op je nemen!

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 13:44

StableEnable schreef:
LoveLeandro schreef:
Wat leuk!

Het is in manege Den Esch, organiserende vereniging is De Millenniumruiters.

Milleniumruiters, top!! Dat jullie de organisatie op je nemen!

Haha, die bedoelde ik!
Erg leuk, het is mijn vereniging namelijk!
Dan kom ik denk ik wel even kijken! Lachen
Super hoor!

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 13:54

StableEnablie- Hee, bedankt voor de uitleg....het kon ook bijna niet anders eigenlijk heh, dat het voor gehandicapten was...dressuur...aangepast...natuurlijk Lachen

Inderdaad wel bijzonder cool dat dit nu zo georganiseerd wordt! Het zou heel leuk zijn om dit tussen de "gewone" rubrieken te zien, misschien kunnen "gewone" ruiters er nog wat van leren Knipoog Ik ga zo even de proeven kijken hoor, wilde dat eigenlijk eerst doen, maar was alweer blij aan het typen en anders is mijn post weg Tong uitsteken

edit: proefjes gekeken en leuk hoor! Gewoon van alles wat dus. Ik vind het maar knap...tuurlijk zal dit voor sommige mensen heel normaal zijn, maar voor mij niet...

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 14:16

Misschien dat een aantal aangepaste sporters die nu uitkomen op gewone wedstrijden ook op deze wedstrijd durven starten. Want een handicap hebben wil zeker niet zeggen dat je minder kan rijden. Bij de reguliere mensport komen menners die een handicap hebben en toch in de hogere klasse goed meedraaien (en regelmatig 1e worden).
Juist door dan uit te komen in de aangepaste sport kunnen zij laten zien dat er nog veel mogelijk is zelfs zonder hand of met een dwarslaesie.
Degene waarbij ik altijd groomde was precies andersom. Ze kon moeilijk lopen (oa spasme in been) maar wilde geen invalidekaart voor de auto aanvragen omdat ze zich dan anders voelde dan anderen. Maar nu was ze na het verkennen altijd bekaf en moesten we gewoon op de fiets verkennen. Terwijl ze maar met 1 been kon afzetten en dan zijn de heuvels in Limburg erg steil. Ze zag aangepaste sport echt als iets ondergeschikts, goed dat nu met de olympische spelen naar voor is gekomen dat ook dit topsport is waar net zo hard voor getraind wordt. Maar omdat er maar weinig mensen aan deelnemen het nivo in sommige sporten minder hoog is. Juist daarom zouden degene die regulier ook goed uitkomen hier ook aan mee moeten doen. Dan gaat het nivo vanzelf omhoog.

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 14:27

Ja precies DendroFleur!
Er zijn vast veel ruiters wel eens geclassificeerd om een dispensatie aan te vragen. Zij zijn nu allemaal uitgenodigd voor de wedstrijd. Als het deelnemersveld groeit, komt er misschien ook eens een promotiesysteem binnen de grades.
En alle ruiters van Stable Enable komen naast de aangepaste sport ook uit in de reguliere sport, dat kan dus heel mooi samengaan. Wij zijn heel benieuwd naar de opkomst in Zuidwolde!

ladyisabelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 14:27

Een clubgenoot doet ook mee! Lachen
Ze rijd idd gewoon mee in de gewone knhs wedstrijden Lachen

Denica

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 14:32

Wat leuk, als ik die dag tijd heb zal ik ook zeker even langskomen. Vind het echt mooi dat er ook aan deze mensen kans wordt geboden om lekker hun sport buiten de deur te beoefenen Lachen

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 14:33

StableEnable schreef:
Ja precies DendroFleur!
Er zijn vast veel ruiters wel eens geclassificeerd om een dispensatie aan te vragen. Zij zijn nu allemaal uitgenodigd voor de wedstrijd. Als het deelnemersveld groeit, komt er misschien ook eens een promotiesysteem binnen de grades.
En alle ruiters van Stable Enable komen naast de aangepaste sport ook uit in de reguliere sport, dat kan dus heel mooi samengaan. Wij zijn heel benieuwd naar de opkomst in Zuidwolde!

Nooit van jullie gehoord maar inderdaad een erg goed initiatief. Als jullie meerdere wedstrijdaccomodaties zoeken kan ik onze club http://www.bucephalus.nl in Noord-Holland aanbevelen. Omdat we ook huifbedrijden hebben is alles voor iedereen bereikbaar. (lift, toilet, automatische deuren).

Veel succes met de promotie.

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 15:10

Dat is super DendroFleur!
Mooie accommodatie! Ik zal het doorgeven aan de KNHS.

Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 21:56

Wat leuk! Haha!
Succes ermee.