Tracksysteem voor paarden in weiland moet succes worden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Tracksysteem voor paarden in weiland moet succes worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 11:15

http://www.horseandhound.co.uk

Volgend jaar zal er naar alle waarschijnlijkheid een nieuw apparaat op de markt komen waarmee je je paard of pony in de gaten kunt houden.

Het apparaat draagt de naam TRAAKit en moet worden vastgemaakt aan een singel of halster. Via het tracksysteem kun je de coordinaten van je omheining instellen. Zodra je paard of pony buiten de omheining stapt zul je worden gewaarschuwd via de telefoon of computer.

Uitvinder David Clayton bracht afgelopen maand een soortgelijk apparaat op de markt voor andere waardevolle bezittingen, zoals iPods of televisies.

Volgens hem zal er veel vraag zijn naar dit apparaat omdat er tegenwoordig steeds meer paarden worden gestolen of uitbreken en daarbij om het leven komen.

"Het apparaatje zal sterk genoeg zijn om tegen het ruwe spelen van de dieren te kunnen. Ook rollen in de modder zal geen probleem zijn.

De batterij van de TRAAKit gaat langer dan een maand mee, waardoor de kosten naast de aanschaf uiteindelijk zullen meevallen. De aanschaf van het apparaat gaat rond de 250 pond kosten.

Bramasole

Re: Tracksysteem voor paarden in weiland moet succes worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 11:28

Vind het een goed idee en zal er zeker gebruik van willen maken wanneer paard 24 uur per dag buiten staat.

Het zal dan wel aan een halster vast gemaakt moeten worden en dat ben je dus verplicht aan te laten in de weide.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 11:29

Vind het een goed idee, zolang het klein en licht is, en het paard er geen hinder van heeft. Lijkt het me super Haha!

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 11:50

Ik vind het ook een goed idee, maar als dit apparaatje bekend wordt, kan een inbreker het toch gewoon van het halster afhalen? Of het moet zo klein zijn dat het niet opvalt..

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 11:51

Less schreef:
Het zal dan wel aan een halster vast gemaakt moeten worden en dat ben je dus verplicht aan te laten in de weide.

Dat vind ik inderdaad ook jammer, mijn paarden staan namelijk zonder halster op de wei. In de winterperiode hebben ze wel een regendeken waar ie aan vast zou kunnen, maar 's zomers niets!

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 11:52

Ik vraag me af of zoiets ook met de chip kan worden gedaan die de meeste paarden tegenwoordig toch hebben? Dat lijkt mij fijner voor het paard dan zo'n apparaatje, en bovendien hoeft het dier dan geen halster om (wat ik zelf nl. wel een fijn idee zou vinden).

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 11:53

Snoekiej schreef:
Ik vind het ook een goed idee, maar als dit apparaatje bekend wordt, kan een inbreker het toch gewoon van het halster afhalen? Of het moet zo klein zijn dat het niet opvalt..

dat was idd ook mijn eerste gedachte..

Anne_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 12:05

VeerenAshley schreef:
Ik vraag me af of zoiets ook met de chip kan worden gedaan die de meeste paarden tegenwoordig toch hebben? Dat lijkt mij fijner voor het paard dan zo'n apparaatje, en bovendien hoeft het dier dan geen halster om (wat ik zelf nl. wel een fijn idee zou vinden).

Ja dat vraag ik me ook af, een chip kan niet afvallen oid. Daarnaast vind ik persoonlijk een halster in de wei levensgevaarlijk en er zijn genoeg paarden die zonder deken buitenstaan, dus waar maak je het dan aan vast?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 12:13

Idd niet goed genoeg over nagedacht! paarden moet je niet met halster om 24 uur in een wei zetten! En daar komt bij je zelf nooit meer rust hebt omdat je via dat apparaat steeds je paard in de gaten houd! Als je géén risico's wil dan je paard niet buiten zetten of erger nog, géén paard nemen!

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 12:15

Het mooiste zou zijn dat je inderdaad een chip in het lichaam in kan brengen maar ja... Je weet ook niet wat dit op de lange termijn doet. Wanneer een paard gestolen word uit de weide bv., dan heb je de meeste kans dat het halster aan blijft i.p.v. een deken. Maar paarden worden, dan wel minder, maar ook wel gestolen uit de stallen en daar hebben de meesten helemaal geen halster om.

Een paar jaar geleden heb ik eens naar zoiets geinformeerd. Uiteindelijk kwam ik uit op een apparaat die je op de weide "deur/hek" plaatst en een signaal afgeeft wanneer deze open gaat. Je steld het apparaat in op een bepaalde tijd, bijv. na de laatste voerbeurt 's avonds en neem de vroegste tijd wanneer er weer gevoerd wordt de volgende ochtend. Je krijgt dus een sms wanneer het hek in die tussen tijd open wordt gedaan. Of je kan een abbonement nemen bij het beveiligings bureau en dan gaan zij er meteen opaf wanneer zij dit bericht krijgen.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 12:44

En al laat je je paard met halster in de wei; k ken genoeg paarden die t elke keer weer presteren om hun halster af te krijgen.
Denk niet dat dit een goede oplossing is..

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 13:47

En hoe werkt dat precies met straling e.d.?
Er moet dus constant een signaal overgedragen worden.
Voorlopig maar even niet bij mijn paarden.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 13:51

Mijn paarden staan al jaren in de wei, daar zijn ze voor gemaakt... Persoonlijk vind ik dit erg ver gaan...
Sowieso een halster op de wei vind ik al not done..

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 14:09

uhu... heel handig zo'n ding aan het halster... en dan staat je paard op een weide die niet aan de stal verbonden is (je stal is een straat verder of iets dergelijks) Dus telkens je je paard nodig hebt, moet je in de weide nog van halster veranderen of je loopt heel de tijd te piepen.

Met een chip net hetzelfde... wat doe je met dat ding als je op buitenrit gaat?

marielle76

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 15:07

wel een goed idee lijkt me.

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 15:18

mmm en als je paard nou zijn hoofd over het hek steekt om eens even lekker het lange gras aan de andere kant te grazen....gaat je alarm af.

De coordinaten moeten ook wel echt goed kloppen anders werkt het niet.

ivm straling denk ik dat het niet meer zal zijn dan wat je eigen mobieltje afgeeft dus dat zal wel meevallen. Maar wat boven inderdaad wel als goed argument wordt gegeven is dat het natuurlijk niet diefstal tegengaat zolang het verwijderbaar is.

Ben benieuw. Voor uitbrekende paarden is het natuurlijk wel interessant. Wel moet je steeds opletten om het af te doen als je je paard uit de wei haalt.

Tarron

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 15:34

Je weet dus dat je paard niet meer in de wei is. Maar kun je dan ook nagaan waar hij wel is??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 15:38

lijkt me niets.. mijn pony loopt ook wel eens onder het draadje door om in een ander stukje weiland te gaan grazen, mijn staleigenaar houd dat wel in de gaten, en het is nou niet iets waar ik meteen voor gewaarschuwd hoef te worden.. ver weg komt hij toch niet, en het is niet levensbedreigend als meneer onder een draadje door loopt..

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 16:23

Oooh, dat lijkt me perfect voor onze uitbraakkampioen.. Dan hoef ik niet meer elk uur naar het weiland te lopen om te kijken of meneer niet heeft besloten dat hij liever onder een auto ligt dan in z'n weitje staat.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 18:46

orsini schreef:
ivm straling denk ik dat het niet meer zal zijn dan wat je eigen mobieltje afgeeft dus dat zal wel meevallen.

En de straling van een mobieltje is niet gevaarlijk?
Er komen steeds meer raporten die duidelijk aantonen dat het DNAbreuken veroorzaakt, dat medici alarm slaan vanwege het explosief stijgen van tumoren van de oorspeekselklier en op andere plekken in het hoofd.

Maar denk niet dat dat reden is om ze van de markt te halen want de financiële belangen wegen stukken zwaarder dan onze gezondheid.

Even off topic maar toch ook weer niet helemaal.

Ik mijd dingen die straling afgeven zo veel mogelijk en vanuit die reden zal ik nooit zo'n trackingsgeval aan mijn paarden hangen.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 19:20

Cayenne schreef:
en moet worden vastgemaakt aan een singel of halster.

Eeeehhh hoeveel paarden lopen er met een singel om in de wei?? Of met een halster (kunnen ze zo leuk mee achter de isolatoren blijven hangen, gut hoe zou dat draad nou los komen??).

Citaat:
Volgens hem zal er veel vraag zijn naar dit apparaat omdat er tegenwoordig steeds meer paarden worden gestolen of uitbreken en daarbij om het leven komen.

Zo'n apparaat helpt niet tegen stelen, het is immers demontabel nog voor het dier de wei uit is Knipoog Halstertje af, ander halstertje om et voila!
Uitbreken helpt het ook niet tegen (ding houdt het paard niet tegen), eer een eigenaar bij de wei is is de poownie al "gevlogen" over het algemeen.

Citaat:
"Het apparaatje zal sterk genoeg zijn om tegen het ruwe spelen van de dieren te kunnen. Ook rollen in de modder zal geen probleem zijn.

Apparaat misschien wel maar menig halster niet Knipoog

Citaat:
De batterij van de TRAAKit gaat langer dan een maand mee, waardoor de kosten naast de aanschaf uiteindelijk zullen meevallen. De aanschaf van het apparaat gaat rond de 250 pond kosten.

Stevigere batterij aan je stroomdraad is goedkoper Knipoog Maargoed er zal vast wel een markt voor zijn al heb ik mn twijffels als je iets verder denkt dan je neus lang is.

mriell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 15:47

Als je gewoon zorgt voor een goede afrastering is dit ding ook niet nodig Clown

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 16:24

_rosita_ schreef:
Mijn paarden staan al jaren in de wei, daar zijn ze voor gemaakt... Persoonlijk vind ik dit erg ver gaan...
Sowieso een halster op de wei vind ik al not done..

Je hebt helemaal gelijk maar als je eenmaal het slachtoffer bent geweest van paardendiefstal ga je anders denken, een halster altijd om lijkt me ook niet erg slim maar inderdaad iets om ht hek bevestigen zodra het open gaat je een sms krijgt, goede tip, helaas voor ons te laat, maar zoiets had wel de diefstal van de drie friezen van mijn schoonvader kunnen voorkomen.

albertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 15:12

Wat jammer dat ik bij dit onderwerp zie dat er diverse mensen zijn die hun paard vol willen proppen met Chippen.
Dit terwijl onderzoek heeft bewezen dat micro-chips kanker verwekkers zijn.
Goed bezig zijn jullie hoor!!!
Lijkt op gemakzucht. Zorg gewoon voor goede afrastering en evt. een webcam.