"Ezels lijden niet in kerststallen"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

"Ezels lijden niet in kerststallen"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-08 11:51

www.telegraaf.nl

De ezel, de os en de kameel in de kerststal in het Haagse stadhuis staan er wat suf bij. Zijn ze misschien gedrogeerd? “Nee” antwoordde wethouder Welzijn Bert Van Alphen (GroenLinks) donderdag op de vraag van SP-gemeenteraadslid Hiek van Driel. “De beesten zijn herkauwers en dus sowieso rustig van aard.”

In het Haagse stadhuis wordt sinds een paar jaar in de adventstijd een levende kerststal ingericht. Dak- en thuislozen nemen de rollen van Maria, Jozef en de herders voor hun rekening.

“Er zingen al langer geruchten rond dat de dieren gedrogeerd worden, zodat ze de hele dag rustig blijven staan. En dan heb ik het niet over de geitjes, die lijken fit. Een paar jaar geleden lag de kameel in De Haagse kerststal ook al de hele dag te slapen”

Ook maakt de SP zich zorgen over de hectiek in het stadhuis. “Ezels hebben een zeer goed gehoor”, aldus Van Driel. Ook hier zag de wethouder, die voor zijn antwoorden experts zei te hebben geraadpleegd, geen reden tot bezorgdheid. “Ezels hebben weliswaar grote oren, maar ze horen veel slechter dan mensen”, aldus Van Alphen.

Anoniem

Re: "Ezels lijden niet in kerststallen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 11:56

Wat een bullshit, hier in de buurt was ook een levende kerststal en de ezel die er stond was net zo sloom als hij in de wei is waar hij normaal staat Haha!

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 12:17

Onze buren hebben een kudde ezels, je moet goed kijken om te zien dat ze inderdaad leven......................... Tong uitsteken Alleen als de veulentjes klein zijn rent er wel eens wat, voor de rest van het jaar zijn ze uitermate slaapverwekkend.
Zeer geschikt voor een Kerststal dus. Haha!
En de kamelen/dromedarissen van een circus hebben hier net ruim een week in de wei gestaan, al net zo. Indien mogelijk nog saaier.
Ook zeer geschikt voor een Kerststal dus. Haha!

Waar mensen zich al niet druk over maken............... Slapen Slapen Slapen

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 12:20

Een ezel een herkauwer? ROFL
En ezels die slechter horen dan mensen? Dan is het wel erg met je ezel gesteld zeg. Huilen van het lachen

Ik zie er de ramp niet van in.... alleen zou het fijn zijn voor de beesten als ze wel de benen even konden strekken, ik weet niet hoe groot zo'n stal is. Lachen

@ suleilitha & linky: hier staan de raarste ezels van heel Nederland volgens mij, iedereen denkt dat ezels zo rustig zijn maar de drie gestoorde beesten hier die rennen de halve dag achter elkaar aan en geloof me, dat gaat hard. Haha!
Die hier zouden niet geschikt zijn in ieder geval, die slopen en die hele stal en ze gaan waarschijnlijk lekker crossen. ROFL

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 12:34

Als je als politieke partij niks zinnigs weet te bedenken, dan ga je gewoon de Partij voor de Dieren na doen met hysterische vragen over allerlei vermeend dierenleed.
Wat wel bewondering oproept is de volslagen stupiditeit van sommige vragen. Dat is een Kunst op zich hoor.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 12:59

Nouja, ik vind het goed dat er aandacht op wordt gericht. De meeste kerststallen zijn nu niet zó groot dat de dieren even de benen kunnen strekken.
En mijn ezel stelt daar toch echt wel prijs op zeg maar.
Ze gaat zelf dit jaar ook weer 2-3 dagen naar een kerststal toe, maar ik zorg er wel voor dat die groot genoeg is en dat ze er minimaal één keer per dag uitkomt.
En dan staat ze die 3 dagen wel rustig, want alle aandacht is helemaal super, maar daarna is ze toch blij met haar stalletje.

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 13:21

Zolang de dieren zich goed voelen....
Hier was ook een levende kerststal, met een ezel en een kameel. Beide dieren mochten veel lopen, had constant water of een knabbeltje... Ze waren verder heerlijk rustig.

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 13:33

Huilen van het lachen Is hun fantasie op dat ze hier over beginnen te mekkeren? Enerzijds moeten boeren intensiever boeren (indirect door overheid), maar anderzijds mogen dieren niet in een fijn opgestrooide kerst stal staan, volgen jullie m nog? Nors opkijken

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 14:32

Het enige wat ik hierop kan zeggen; Vork
Als er niets is, zóeken ze wel naar iets om over te zeiken.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 14:42

Denk als ik mijn shezel erin zou zetten dat die binnen de kortste keren Jozef en Maria aangerand heeft Haha!

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 14:46

ja coucou wel Clown Huilen van het lachen

ik zag een kerststal waarvan ik zeker weet dat de ezel niet geleden heeft Clown
de ezel was namelijk opgezet Ach gut

voor de rest heb ik geen levende dieren in kerststallen gezien Koe

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 16:22

Het zal ook niet in Den Haag zijn. Daar zijn ze vooroplopers in de lijn van paniek saaien en knuffeltutjes acties.

Tot ene jaar geleden was daar zo'n actie groep actief die "zorg voor dieren" heet. Ze bemoeide zich eigenlijk met alles wat op de haagse gronden met dieren gebeurde. Voornamelijk met de kinderboerderijen/stadsboerderijen.

Ze schreeuwden zo hard dat de politiek er aandacht aan ging besteden. Met name de SP.
Zo verkopen ze tegenwoordig dieren met contracten waarin staat dat ze het eerste jaar niet geslacht mogen worden bv.

Ik zeg niet dat alles wat ze gedaan hebben overdreven is. Maar een hoop wel. Het komt neer op een hoop geschreeuw en of die beesten er nou echt altijd beter van worden?

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 18:28

Dit zijn beestjes die van de kinderboerderijen afkomen, die zijn dus gewend aan herrie en drukte, waarom zouden ze rond rennen en springen in het stadhuis. Als het niet goed zou gaan waarom zouden ze het dan elk jaar doen?
Ze staan er prima krijgen tussentijds gewoon hun voer, water en verzorging.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 20:32

Eindelijk wat afleiding voor die ezels....wéér niet goed!

MirK

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 21:00

Ik vind de vragen en de antwoorden ongeveer van hetzelfde niveau Koe ... vraag me af wie er nou eigenlijk gedrogeerd is Bloos .

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 22:00

wat een oen zeg waar heeft hij geleerd dat ezels herkauwers zijn Tong uitsteken

anneliesjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 15:44

Kendra schreef:
Eindelijk wat afleiding voor die ezels....wéér niet goed!

idd kendra!

het is niet snel goed

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 17:32

MirK schreef:
Ik vind de vragen en de antwoorden ongeveer van hetzelfde niveau Koe ... vraag me af wie er nou eigenlijk gedrogeerd is Bloos .

En da's wel een hele goede vraag. Clown

Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 22:23

Indd, echte bullshit!

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 22:33

Hier stonden ze voor de Hema, had niet de indruk dat de dieren er een echt probleem mee hadden en gedrogeerd waren ze al helemaal niet. Ze vonden het wel dolkomisch al dat geaai, er waren begeleiders (vrijwilligers van de kinderboerderij) bij, een bak water ter grootte van een klein zwembad en een stukje om even rustig te staan. Ze stonden overigens naast de draaimolen en werden er niet warm of koud van.

Als ze zich in Den Haag nu eens druk gingen maken over zaken die echt belangrijk zijn i.p.v. populistisch gezwets in de ruimte van ambtenaren die duidelijk niet hebben opgelet bij biologie, dan zou het met dit land (en de dieren) een stuk beter gaan.