Voor- en tegenstanders over vrijspringen voor veulens

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Voor- en tegenstanders over vrijspringen voor veulens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 19:56

www.horses.nl / http://www.paardenkrant.nl

Duitse stamboeken die zijn aangesloten bij de Duitse paardensportfederatie FN spraken zich tijdens hun jaarvergadering uit tegen het laten vrijspringen van veulens en het berijden van tweejarige hengsten tijdens najaarskeuringen. De Paardenkrant liet woensdag voor- en tegenstanders aan het woord.

Holsteiner Verband
Dr. Thomas Nissen, de fokkerijleider van het Holsteiner Verband, ziet grote risico’s in het vrijspringen van veulens bij publieke gelegenheden als veilingen. ,,Een veulen moet je met rust laten”, is zijn mening. ,,Dat je thuis een veulen eens over een hindernisje laat springen om zelf zijn aanleg te beoordelen is geen probleem. Door het vrijspringen als onderdeel aan een veilingselectie toe te voegen, zet je de eigenaren aan het veulen thuis overmatig te laten oefenen en misschien zelfs te manipuleren.” Nissen is voor een verbod om ethische redenen en vanuit een welzijnsoogpunt, maar zag liever dat de betrokkenen zelf het inzicht hadden de belasting van zo jonge dieren achterwege te laten. ,,Jammer dat zaken die mensen met gezond verstand zelf kunnen bedenken via regels en verboden geregeld moeten worden.”

KWPN
Het KWPN is net als de Duitse stamboeken van mening dat dierenwelzijn naast huisvesting, transport, training en sport ook een duidelijke fokkerijdimensie heeft. Het vrijspringen van veulens en het springen onder het zadel van tweejarige paarden maakt geen onderdeel uit van het KWPN-selectiesysteem. Het KWPN zal in overleg treden met de veulenveilingen over het vrijspringen van veulens op de selectiedagen. Welzijn van paarden is ook het thema van de KWPN Kaderdag 2009, waar deze, en andere aan welzijn gerelateerde onderwerpen, verder worden uitgewerkt en eventueel tot nieuw beleid zullen leiden.

Veulenveiling
Veulenveiling Brabant laat de springgefokte veulens op de fotodagen wel vrijspringen. Bestuurslid Frans van Empel ziet geen bezwaar tegen de presentatie, mits deze deskundig wordt uitgevoerd. ,,De vraag die je moet stellen is: vind je dat het vrijspringen informatie geeft over de aanleg van het paard?” Volgens Van Empel kun je in het gedrag van een veulen al veel zien over de toekomstige capaciteiten van het dier. Van Empel ziet het vrijspringen zeker niet als een vorm van dierenleed, maar herhaalt het belang van deskundigheid. ,,Het risico dat mensen het onderdeel thuis onkundig zullen uitvoeren of voorbereiden houd je altijd, net als het onkundig overnemen van trainingsmethoden. Veulens hoeven niet te oefenen om over een klein balkje te springen, maar voor de presentatie op de veiling heeft het onderdeel zeker toegevoegde waarde en de meeste eigenaren laten hun veulens dan ook meespringen.” De veilingen zijn alle autonoom, weet Van Empel. ,,Natuurlijk zou het KWPN druk kunnen uitoefenen om het vrijspringen van de veulens tegen te gaan, maar een verbod zie ik er niet van komen.”

Stal Roelofs
Op Stal Roelofs laat Arnold Kootstra de veulens ook wel een sprongetje maken om zelf de kwaliteit van het dier in te schatten. ,,Wij hebben daar speciaal wat dunne kunststof balkjes voor, daar zie ik geen probleem in.” Kootstra is echter geen voorstander van het publiekelijk vrijspringen door veulens. ,,Dan moeten de dieren weer extra sprongen laten zien en de een wil het nog mooier en gekker dan de ander.” Ook de competities voor jonge hengsten zijn te veel, vindt Kootstra. ,,Het moet dan allemaal al gebeuren, want komend jaar moeten ze dekken. Ik wil van een jong paard zien dat het zich goed laat rijden, dat het bloed heeft en lossigheid en dan mag het best nog een fout maken. Het is de reactie op een fout die je iets over de natuurlijke aanleg laat zien, niet dat ze een halve meter boven de sprong hangen. Dat zijn de paarden die zichzelf uiteindelijk slopen. En hoe goed een paard echt gaat worden, dat zie je aan een vierjarige toch nog niet. Degene die dat kan zien moet ik nog tegenkomen.”
Kootstra is geen voorstander van het vrijspringen voor veulens, maar een verbod? ,,Daar hebben we er in Nederland al zoveel van.”

Verwant artikel:

[VN] Mogelijk verbod op het laten vrijspringen van veulens

Keukenkast

Re: Voor- en tegenstanders over vrijspringen voor veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 20:29

,,Dat je thuis een veulen eens over een hindernisje laat springen om zelf zijn aanleg te beoordelen is geen probleem. Door het vrijspringen als onderdeel aan een veilingselectie toe te voegen, zet je de eigenaren aan het veulen thuis overmatig te laten oefenen en misschien zelfs te manipuleren.”

Dat vind ik wel een goed punt! Volgens mij slaat deze meneer precies de spijker op zijn kop..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 20:32

Inderdaad.... Ik vind het géén goede zaak. Veulens zijn babies; ze moeten niet hoeven te "werken". Dat is hetzelfde als kinder arbeid, en het kan (bij een veulen in slechte handen) tot overbelasting en zelfs vergroeiing leiden.

Ook het berijden van de zeer jonge hengsten vind ik niet OK. Ik snap best dat hengstenhouders er vroeg bij kunnen zijn.
Maar dat is echt puur denken aan winst op korte termijn en totaal uit het oog verliezen dat zo'n paard nog een flink aantal jaar mee moet.
Als ze er nu wat voorzichtiger mee zijn, heeft zo'n dier een veel grotere kans om gezond en vrij van gebreken oud(er) te worden.

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 20:38

Klopt, plus ik denk (maar dat is mijn mening, gebaseeerd op gesprekken en artikelen) dat er misschien wel meer hengsten zouden worden goedgekeurd na Ermelo! Ze hebben al wat meer gezien, zijn niet meer zo kleuterachtig.. Denk dat het psychisch helemaal geen kwaad zou kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 21:25

Goed verhaal van Kootstra!

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 08:35

dat je een veulen met rust moet laten is gewoon logisch denken.
Dat dat nu een punt van discussie/overleg is, is eigenlijk raar. Dat zou gewoon uit den boze moeten zijn, al nooit voorgekomen moeten zijn. klachten op latere leeftijd in gwerichten etc. kunnen heel goed te wijten zijn aan dit soort dingen.

klotshtiduj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 08:42

Laat een veulen lekker veulen zijn!
Al die mensen die in mijn ogen al veel te vroeg beginnen met bijvoorbeeld het vrijspringen, longeren, etc... Het zou verboden moeten worden!

Lois28

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 12:43

Kan nooit goed zijn om veulens te laten vrijspringen, laat ze lekker in de wei veulen zijn. Met jonge hengsten idem dito...wil je er op latere leeftijd ook nog plezier van hebben...!

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 16:18

Veulens springen toch ook over plassen en greppels, kuilen ed.? En dat is maar goed ook! Dus over een balkje laten springen is niet het punt waar het om gaat.
Tuurlijk, overbelasting moet worden voorkomen, en dat geldt voor een paard van elke leeftijd. En dan moet je vakman zijn om te bepalen waar de grens ligt en het moet niet de portemonnee zijn die bepaalt.

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 16:19

Veulens springen toch ook over plassen en greppels, kuilen ed.? En dat is maar goed ook! Dus over een balkje laten springen is niet het punt waar het om gaat.
Tuurlijk, overbelasting moet worden voorkomen, en dat geldt voor een paard van elke leeftijd. En dan moet je vakman zijn om te bepalen waar de grens ligt en het moet niet de portemonnee zijn die bepaalt.