EK dressuurpony Tim betrapt op verboden stoffen in bloed

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

EK dressuurpony Tim betrapt op verboden stoffen in bloed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 15:06

www.horses.nl

Pony Tim is in juli tijdens het EK dressuur in het Zwitserse Avenches positief bevonden op het gebruik van verboden middelen. In een urinestaal is de verboden stof lidocaïne aangetroffen. Tim won samen met de Zweedse amazone Elin Aspnäs de individuele bronzen medaille op het EK. De zaak is in onderzoek, zolang dit loopt is de amazone uitgesloten van deelname aan wedstrijden.

In november verscheen de familie Aspnäs voor een FEI-hoorzitting in Lausanne. De familie legde uit dat Tim alleen met Arnika Gel was behandeld, een geoorloofd middel. De Zwitserse paardensportfederatie liet zowel het middel dat op Tim is toegepast, als een nieuwe pot gel uit dezelfde partij analyseren. De gel die voor Tim werd gebruikt blijkt lidocaïne te bevatten, de gel die rechtstreeks van de producent kwam bevat geen lidocaïne.

De familie Aspnäs denkt dat het om fraude gaat. Ze denken dat iemand het middel bewust aan de gel heeft toegevoegd. Ze zijn dit jaar meerdere keren blootgesteld aan diefstal en bedreigingen, die zijn begonnen na het ontslag van de voormalige chef d’equipe in mei.

,,Iemand suggereerde dat Elin haar vader om het ontslag van de chef d’equipe had gevraagd, wat niet waar is”, aldus de familie. ,,Het is duidelijk dat iemand ons kwaad wil doen. De politie is ingelicht over de gebeurtenissen van het afgelopen jaar.” De FEI heeft nog geen besluit genomen over de zaak.

EsmeeF

Re: EK dressuurpony Tim betrapt op verboden stoffen in bloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 15:09

Jeetje wat vervelend zeg, als iemand anders de boel zo loopt te stangen. Hopelijk wordt de zaak opgelost en wordt de juiste persoon hiervoor aangepakt Knipoog.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 15:31

en altijd weer de schuld op een ander afschuiven..... Boos!

love_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 15:37

ja das ook weer zoiets,,, je weet het niet! Het kan allemaal waar zijn? Verbeterd deze stof de sportprestaties??

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 15:40

Lidocaine werkt pijnstillend. Als het op de huid gesmeerd wordt dan wordt de huid minder gevoelig tot gevoelloos

love_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 16:05

O oke bedankt ja daar kan je dus wel je prestaties mee beinvloeden!
Als iemand iets kwaads zou willen doen smeer je toch juist iets anders op?

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 19:04

Goed dat ze zoiets aanpakken,
alleen vraag ik me wel af Hoe in hemels naam
ze zoiets kunnen controleren? wie gelijk heeft en wie niet?

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 19:06

love_01 schreef:
O oke bedankt ja daar kan je dus wel je prestaties mee beinvloeden!
Als iemand iets kwaads zou willen doen smeer je toch juist iets anders op?

maar het is wel doping, dus dat is juis wat kwalijk is..
dis in die zien doe je die mensen dan wel kwaad aan.. Maar het is ook wel weer heel makkelijk om meteen anderen te schuld te geven, maar we zullen het vanzelf wel een keer horen denk ik zo Knipoog

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 19:52

magriet schreef:
Lidocaine werkt pijnstillend. Als het op de huid gesmeerd wordt dan wordt de huid minder gevoelig tot gevoelloos

nou dan smeer t maar niet op t been van een springpaard, voelt ie de balken niet meer:p

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 19:57

Goh? Ik wist niet dat lido ook als doping gebruikt werd... Ik weet dat we het in het ziekenhuis gebruiken als verdoving bij puncties enzo. Ik weet niet wat het effect is als je het alleen op je huid smeert, het wordt namelijk ingespoten met een naald.

Ik zou me niet echt voor kunnen stellen dat het presterende vermogen van de pony er beter van wordt. Staat het echt op de lijst van dopingmiddelen?

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 20:05

Als de pony pijn heeft wordt dat dus verminderd, waarom smeerde ze er überhaupt Arnicazalf op, Dat moet je je afvragen!

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 20:16

Wat is dat dan voor zalf? Heb zelf nergens ervaring mee wat dat betreft.. gebruik eigenlijk geen middeltjes, tenzij het nodig is ivm ziekte of wondjes oid.

En als ze het op de huid van de pony smeert dan kan het alleen maar oppervlakkig werken, welke pijn heb je het over amondi? De gewrichten en spieren liggen volgens mij te diep om hier een inwerking op te kunnen hebben.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 20:21

Arnica wordt ook wel bij operaties gebruikt, dat smeren ze dan even op je hand en dan wordt de huid wat verdoofd, dat geeft wat minder pijn als het infuus er bijv. in gaat.

Het kan best zijn dat ze het fraude is, maar best wel verdacht..

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 20:27

Hebben deze eigenaren een geschiedenis met doping of is dit hun eerste keer? Dat zou ook uitmaken in een oordeel hierover.

bobientje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 22:38

lidocaine is een plaatselijke verdoving geen pijnstiller

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 22:57

bobientje87 schreef:

Sannessep schreef:
Goh? Ik wist niet dat lido ook als doping gebruikt werd... Ik weet dat we het in het ziekenhuis gebruiken als verdoving bij puncties enzo. Ik weet niet wat het effect is als je het alleen op je huid smeert, het wordt namelijk ingespoten met een naald.

Eh... dat staat er toch ook? Bloos

bobientje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 23:02

had ik niet gezien... oeps

sannessep: het is er ook in zalf (en spray) ook dit werkt verdovend

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 23:15

Oke, maar wat is dan precies het doel ervan? Als ik er even logisch over nadenk dan is het vast de bedoeling om de spieren te verdoven... Maar hoe kan een pony dan beter presteren? Als hij zijn spieren niet voelt, hoe moet hij deze dan goed gebruiken? Iets van spierversterkers, daar kan ik wel inkomen, maar spier-verdovers???

(overigens zijn geen van dit soort middelen goed te keuren natuurlijk, laat dat even duidelijk zijn..)

obsession

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 00:13

Als de pony kreupel of niet rad is en je verdoofd de zere plek, kan er dus wel mee gereden en gestart worden. Het is niet om een prestatie te verbeteren!

snater

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 00:17

Mayflower_ schreef:
Arnica wordt ook wel bij operaties gebruikt, dat smeren ze dan even op je hand en dan wordt de huid wat verdoofd, dat geeft wat minder pijn als het infuus er bijv. in gaat.

Nee, Arnica is een homeopathisch middel dat gebruikt wordt bij kneuzingen en verstuikingen.

snater

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 00:18

obsession schreef:
Als de pony kreupel of niet rad is en je verdoofd de zere plek, kan er dus wel mee gereden en gestart worden. Het is niet om een prestatie te verbeteren!

Jawel, want zonder die verdoving zou hij minder goed lopen dan met.

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 09:50

Als je de laatste tijd door iemand word belaagd in vorm van diefstal en bedreigingen denk ik ook niet dat deze gene zich te min voelt om even van spul in het gelletje te stoppen....

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 09:55

Sannessep schreef:
bobientje87 schreef:

Sannessep schreef:

Eh... dat staat er toch ook? Bloos

Ik had getypt daat het pijnstillend werkt. Bij lokale toediening dus op de huis werkt het pijnstillend, wordt het ingespoten dan werkt he tplaatselijk verdovend

obsession

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 13:06

snater schreef:
obsession schreef:

Jawel, want zonder die verdoving zou hij minder goed lopen dan met.

Zonder verdoving kon ie niet gestart worden he... Met een kreupele pony word je gediskwalificeerd!!

snater

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 12:45

obsession: precies! Als een pony kreupel loopt, heb je dikke kans dat je gediskwalificeerd wordt. Verdoof je de pijn, dan neemt de kreupelheid af en mag je wellicht doorrijden. Het werkt daarmee prestatieverhogend. Een bronzen plak binnenslepen is een grotere prestatie dan gediskwalificeerd worden.

Je gaat nu wel uit van kreupelheid, maar dat hoeft niet de aanleiding te zijn tot gebruik van dit soort middelen. Misschien is er een bepaalde gevoeligheid waardoor een oefening niet zo lekker loopt als zonder die gevoeligheid. Verdoof je dat, dan loopt de oefening misschien wel vloeiender. Nuances zijn dus ook aan te brengen.