www.destentor.nl
Vroeger kreeg een paard eens per jaar inentingen en werden bij hoge nood de hoeven gekapt. Tegenwoordig komt elke zes tot acht weken de hoefsmid en wordt de paardentandarts ingeschakeld als het dier gevoelig in de mond is. „Mensen gaan heel anders met hun dieren om tegenwoordig.”
Rita Dijk uit Arriën is sinds een maand gecertificeerd paarden sportmassage therapeut. Paarden die kreupel lopen, gespannen zijn of regelmatig verzuren, kunnen baat hebben bij een stevige massage. Rita Dijk wilde graag meer met paarden doen dan alleen rijden. „Maar ik wilde niet een beetje zweverig paarden gaan aaien, dat heb ik wel eens op een beurs gezien. Ik heb gezocht naar een opleiding die écht professioneel was.” Dat vond ze in Limburg bij Massage Hippique. Een week lang studeerde ze urenlang en oefende ze op alle 26 grote spieren en spiergroepen. „We zaten in een bungalow in Limburg en volgden lessen en oefenden op paarden van een springstal inWeert.” Alle spieren moest ze uit haar hoofd leren. „Inclusief Latijnse namen en functies. Ik wil wel het gevoel hebben dat ik weet waar ik mee bezig ben, professioneel werken. Van de twaalf cursisten haalden vijf het examen niet. Je moest met stickers op een paard alle spieren en functies aangeven. En natuurlijk masseren.”
Dijk kent ondertussen de vele signalen die paarden en pony’s geven als ze gemasseerd worden. „ Je ziet het aan de oren en hoort het aan de adem als ze ontspannen. Als ze het niet leuk vinden, lopen ze weg, of tillen ze een been op. Ze dreigen eerst, maar een paard kan wel heel boos worden als ze het niet fijn vinden.” Dijk zag dat één medecursist vaak net niet goed het paard aanraakte. „ De paarden reageerden daar heel snel op. Je voelt het gelijk met je veiligheidshand. Met één hand masseer je, terwijl je je andere hand op het dichtstbijzijnde been houdt. Als ze dan iets willen doen, voel je dat gelijk aan.” Dijk schrok wel een beetje van de reactie van een van de hengsten die ze moest masseren. „ Hij rekte zijn voorbenen helemaal uit, en lag bijna plat op de grond. Dat doen paarden bijna nooit, zo diep ontspannen.” Haar interesse in paardenmassage werd gewekt toen ze eens haar paard liet behandelen door een osteopaat. „Dat leek me toen ook wel wat om te leren, maar daarvoor moet je een vierjarige hbo-dagopleiding doen. Dat is me teveel met ook nog een gezin en een baan. Fysiotherapie voor dieren, of acupunctuur leek me niets, maar deze vorm van paardenmassage zag ik wel zitten.” Dijk heeft zelf ook haar schouder wel eens vastzitten, en kent de resultaten die bereikt kunnen worden met massage. „ Mijn paard had heel lang schimmel aan zijn been, geen enkel medicijn werkte echt. Nu masseer ik hem regelmatig. Zijn been heeft er nog nooit zo goed uitgezien.” Dijk heeft al een paard behandeld met artrose en een paar pony’s van de club waar haar dochter bij rijdt.