Lange warming-up verhoogt dressuurscore basisruiters

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Lange warming-up verhoogt dressuurscore basisruiters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 17:03

www.horses.nl

Basisruiters en ruiters op Prix St. Georges-niveau doen er goed aan om lang in te rijden voor hun dressuurwedstrijd. Een lange warming-up wordt namelijk beloond met een betere dressuurproef, zo blijkt uit een Brits onderzoek uit 2006. Onderzoekers ondervroegen 267 ruiters van alle dressuurniveaus om erachter te komen welke invloed de warming-up op de prestaties heeft.

De gemiddelde warming-uptijd van dressuurruiters bedraagt een half uur, voor basisproeven wordt ongeveer 25 minuten losgereden, voor een Grand-Prixproef 34 minuten. Bij wedstrijden op landelijk niveau is de losrijtijd langer dan bij lokale evenementen. Verassend genoeg was de losrijtijd van ruiters van verschillend niveau gelijk als ze een proef van hetzelfde niveau reden. Een Grand-Prixruiter die een basisproef rijdt, rijdt net zolang los als een basisruiter.

picobello2

Re: Lange warming-up verhoogt dressuurscore basisruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 17:05

Dat is toch logisch??
Alle spieren moeten warm genoeg zijn, om alle
wendingen goed te kunnen neerzetten.

Vind dit geen nieuws meer, en voor de mensen die dit niet wist,,
beetje dom dan he.

beetje meer logisch denken

FairLady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 17:10

hey ligt ook heel erg aan per paard.
Fairlane moet ik maar een half uurtje losrijden want dan loopt ze het fijnst.
Anoek moest ik uur losrijden voordat ze een beetje rustig en fijn te rijden was in de proeven.

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 17:20

met mijn vorige pony, moest ik voor M2 / en Z1 proef maar 15 minuten los te rijden,
dan liep tie op zijn best,,

mijn B paard van nu, rijd ik een half uur in, die moet eerst rustig worden Tong uitsteken

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 17:26

En wat is de conclusie nu? Wat is volgens hen dan een 'lange' warming-up? Ik vind een half uur niet lang... Kunnen ze hieraan een tip toevoegen oid? WBT losrijtijd aanpassen aan niveau. Dat is toch logisch? Die gp-ruiters en paarden doen een basisproef op hun sokken, dus dat is een kwestie van spieren warm maken en rijden. Daar hoeft op dat moment weinig/niks meer verbeterd te worden om een goede proef neer te kunnen zetten.

Beetje een nutteloos onderzoek...
Ik rij gemiddeld 3 kwartier los, anders is ze nog veel te fris om een fatsoenlijke proef te rijden waarbij ze wacht op mijn hulpen. Dus ben lang bezig met wachtoefeningen te rijden, en voel ik dat het eerder al goed gaat en ze anders misschien iets te 'leeg' is dan stap ik wat langer.

edit; dit onderzoek is van 2006, waarom is dit 2 jaar *bijna 3* later ineens 'nieuws'?

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 17:54

Vind dit onderzoek een beetje te algemeen, dit is gemiddeld, de 1 rijdt misschien 3/4 uur los en de ander maar een kwartier.

Zou dr ook niet teveel waarde aan hecten,
als je met je paard een uur moet losrijden omdat ie dan op z'n best is en je gaat nu een half uur rijden en hij is nog niet voor elkaar, dan heb je heus geen hogere punten.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 18:39

En dan te bedenken dat ik met Ex soms alleen maar aan lange teugel stapte, draafde en galoppeerde en dan binnen ging *LOL* Dan was die op zijn best. Lang losrijden zorgde voor te veel spanning van andere paarden (hij was bang voor grote paarden die rakelings langs hem door kwamn, hij was zelf nl maar een uk) en te veel afleiding.

Pret is net tegenovergesteld, die rijd ik van tijd een uur in, maar dan wel ruim een kwartier rustig stappen zodat ze alles kan zien, de paarden, de bak de mensen, de sfeer even opsnuiven en dan kalmeert ze pas. Ligt dus geheel aan het paard...

Vind dit nieuwsbericht dus ook niet zo "nieuws" eerlijk gezegd Bloos

Frekja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 18:42

Ik ken heel veel ruiters, die helaas maar 10 minuten los rijden. En daarvoor 2 1/2 minuut losstappen. Schande!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 18:44

Frekja schreef:
Ik ken heel veel ruiters, die helaas maar 10 minuten los rijden. En daarvoor 2 1/2 minuut losstappen. Schande!

Waarom? Het ene paard moet je nu eenmaal minder lang losrijden dan het andere. Lachen (ik ben nl zo'n ruiter geweest, en dat was niet omdat ik te lui was Knipoog )

Devato

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 19:25

Ik rijd altijd minstens 40 minuten in... Heel vreemd, het lijkt alsof het ook een beetje van de regio afhangt, ik heb het idee dat hier (Zuid-Limburg) bijna iedereen minstens een half uur losrijdt, terwijl als ik een keer naar Brabant ga veel meer mensen 20 minuten of zelfs minder losrijden.
Weet niet of hier iets van klopt, maar het lijkt wel zo.

Suzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 20:42

Misschien dat menig vereniging dit bericht dan eens ter harte neemt en vooral nu in de winter zorgt dat er ook fatsoenlijk losgereden kan worden en bij uitvallers niet de tijd erg veel in kan lopen.
Zou dan volgens dit bericht als gevolg zijn dat er heel wat beter werd gereden Knipoog

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 20:45

Dat heb je zelf in de hand suzy, als je gewoon ruim een uur van te voren aanwezig bent kun je altijd nog fatsoenlijk losrijden. Daar moet je niet de vereniging van de schuld geven. De verenigingen mogen een uur vervroegen, daar dien je als ruiter rekening mee te houden doe je dat niet is dat je eigen verantwoording.

Suzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 21:13

tuurlijk moet je op tijd aanwezig zijn, maar als je ruim een uur van tevoren aanwezig bent en het loopt een uur in, ben toch veel te laat wil je nog een beste proef tonen. (volgens dit nieuwsbericht)

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 21:15

Ik weet niet op wat voor wedstrijden jij komt, maar het loopt zelden tot nooit een uur in zonder dat een organisatie het stil legt.
En bovendien kan je zelf ook nog altijd beslissen niet te starten, je móet niks.

Suzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 21:21

hoho, dit is geen persoonlijke klacht die ik hier opwerp in dit topic. Het is gewoon wat ik zie en hoor Knipoog

Ik zeg alleen dat sommige verenigingen ook eens beter na kunnen denken over wat ze de wedstrijdruiters bieden. Vaak wordt alleen gekeken naar de wedstrijdring, terwijl goed losrijden naar mijn bescheiden mening toch ook erg belangrijk is Knipoog

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 21:28

Dat laatste ben ik zeker met je eens. Goed losrijden is mínstens zo belangrijk, maar ik denk dat veel wedstrijdruiters vaak onderschatten wat een werk het voor een vereniging is. Er gaat veel voorbereiding in zitten en dan nog niet te spreken over het hele weekend dat het bestuur daar aanwezig is, het is maar vrijwilligerswerk... Knipoog (en dan praat ik al helemaal niet over de soms ondankbare en ronduit onbeschofte reacties ze af en toe krijgen van de ruiters waar ze het uiteindelijk dan voor doen... )

Maargoed, dat is een hele andere discussie. Ik blijf erbij dat ik dit hele 'onderzoek' grote nonsens vind, en iedere ruiter die vaker als 5 keer op wedstrijd is geweest en een klein beetje op let had deze conclusie zelf ook wel kunnen trekken... Knipoog

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 21:30

Spreekt voor zich toch? Ik begin altijd een dik kwartier tot half uur met lang en laag over de rug in alle gangen lekker loswerken Ja Je hebt er alleen profijt van Ja Minder kans op blessures ook.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 00:37

Ik zie hier meer ruiters die langer losrijden (45 min) dan korter
Ik kan 25 minuten dan ook niet echt lang noemen

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 16:09

DL_ schreef:
Ik weet niet op wat voor wedstrijden jij komt, maar het loopt zelden tot nooit een uur in zonder dat een organisatie het stil legt.
En bovendien kan je zelf ook nog altijd beslissen niet te starten, je móet niks.

Zelfs bij ons gebeurt dat zo nu en dan en wij starten nog niet met 200 oid. Lachen Maar het komt gerust voor dat we aankomen en men zegt "zo, je mag binnen"
maar hier is wel de regel dat je ook mag wachten op je tijd. Lachen Indien dat niet nodig is, doe ik dat niet, maar als het zo komt, zeg ik wel "sorry.. Maar ik wil mijn paard losgereden hebben..."

Frekja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 13:07

pharagirlke schreef:
Frekja schreef:

Waarom? Het ene paard moet je nu eenmaal minder lang losrijden dan het andere. Lachen (ik ben nl zo'n ruiter geweest, en dat was niet omdat ik te lui was Knipoog )

Het is normaal dat je het paard minstens 10 minuten in stap loswerkt, althans dat vinden paardenmensen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 13:12

Frekja schreef:
Het is normaal dat je het paard minstens 10 minuten in stap loswerkt, althans dat vinden paardenmensen.

Ik zie dat je de veroordeling al meteen klaar hebt dus ik voel me niet geroepen om verder uit leg te geven hier aan. Lachen Het is apart, uitgerekend de mensen die zich zelf paardenmensen noemen, hebben een enorm gebrek aan communicatieve vaardigheden naar hun medemens tenzij het antwoord perfect in hun straatje past. Ik stel mij daar dan toch vragen bij....

Frekja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 23:21

pharagirlke schreef:
Frekja schreef:

Ik zie dat je de veroordeling al meteen klaar hebt dus ik voel me niet geroepen om verder uit leg te geven hier aan. Lachen Het is apart, uitgerekend de mensen die zich zelf paardenmensen noemen, hebben een enorm gebrek aan communicatieve vaardigheden naar hun medemens tenzij het antwoord perfect in hun straatje past. Ik stel mij daar dan toch vragen bij....

Ik veroordeel niemand, maar neem het op voor onze edele dieren. En je hoeft echt niet zo aangebrand te reageren, dat zegt meer over jouw 'vaardigheden' dan de mijne.
Bokt wordt steeds minder gezellig; jammer.