Imker
Een foto van stal 1, via een mobiel, van de strokorrels op de eerste dag
De stal die gebruikt wordt voor dit experiment is gezet in september 2008, het formaat van de stal is 3 bij 3 meter en heeft 2 hardhouten wanden en 2 stenen wanden. De vloer is van klinkers en hier overheen liggen rubberen staltegels die vochtdoorlatend zijn.
Het paard die deze stal bewoond is een 14 jarige ruin van ongeveer 1.75m hoog en staat bekend als een viespeuk. De mest zit voornamelijk aan de achterwand van de stal. Hij plast in het midden van de stal en loopt het vervolgens door de hele stal heen. Híervoor heeft hij op vlas gestaan, maar dit was na 3 dagen een vieze, natte en stinkende prutzooi geworden. Het paard staat gemiddeld 13 uur per dag op stal. De stal wordt elke dag uitgemest.
De zakken strokorrels kosten € 6,50 per zak van 20 kilo en het zijn zuivere strokorrels. Er zijn, volgens de fabrikant, 6 zakken nodig en er zijn daarom ook 6 zakken in de stal gelegd. Vervolgens is er 20 liter water over de strokorrels gesproeid. Het is de bedoeling dat het paard zelf er een mooie gelijkmatige bodem van maakt.
De startkosten van dit experiment zijn als volgt:
Rubberen staltegels -> 351,00 euro (9m2 à € 39,00 inc. BTW)
zakken strokorrels -> 39,00 euro (6 zakken à € 6,50 inc. BTW)
De tijdsduur van dit experiment zal 8 weken zijn. Op de zakken van de fabrikant staat aangegeven dat je acht weken kan doen met een bedekking. Daarna moet de stal weer opnieuw gevuld worden. Imker wil deze 8 weken vol maken, om aan te tonen of deze stalbedekking wel of niet werkt.
Dag 1 van het experiment
10 december 2008
Stal 1
De gehele stal is ontdaan van oude bodembedekking en 6 zakken van 20 kilo strokorrel hier overheen gestrooid.
Het leek aanvankelijk weinig.
Hier overheen ca. 20 liter water gesproeid met tuinslang, waarna ik dacht dat het nooooit meer goed zou komen. Hooi in stal gelegd (gebruiksaanwijzing op zakken)
Na een uur (18.00u) paard binnengehaald. Paard dacht JAHOOOOEE veel brok op de grond. Hij heeft 2 happen gegeten en gestopt.
Voor de zekerheid nog even wat BremsenBremsen eroverheen gespoten. (BremsenBremsen is Dazenspul wat ongelofeloos stinkt. Mijn paarden eten soms ook de vlas op en dan spuit ik er wat van dat spul overheen en dan hoeven ze het gelijk niet meer.)
Vanaf dag 2 van het experiment met tarwestro korrels in stal 1 heeft Imker ook een experiment gestart met een merkloze zak strokorrels. Deze stal bevindt zich náást de eerder beschreven stal. De merrie die in stal 2 staat is een 5 jarige paint van 1.65m en houdt haar stal gemiddeld qua netheid op stal. Plast achterin en in het midden van de stal. Mest door hele stal heen. Ligt veelal links in stal tegen wand aan. Stal 2 is verder hetzelfde als stal 1.
Deze stal ligt dus één dag achter dan de stal waar Strovan in ligt.
De startkosten van dit experiment zijn als volgt:
Merkloos, 6 zakken à 20kg uitgestrooid en met ca. 20 liter water besproeid.
Prijs nog niet bekend.
Dag 2 van het experiment Stal 1 / Dag 1 van het experiment Stal 2
11 december 2008
Stal 1
De paarden gingen om 07.30u naar buiten.
De stal lag er rustig bij, geen open gaten zoals gewoonlijk het geval is. Bedekking is ca. 60% verpulverd en bij de randen liggen nog korrels.
Mestballen waren nog eenvoudiger te verwijderen als bij vlasstrooisel. Hechte mestballen, geen urineplek te vinden in stal.
Na het mestruimen met veger (straatveger) het bed een beetje recht gelegd.

Stal 1. Deze foto's zijn gemaakt met mobiele telefoon. Het geheel is in het echt wat lichter dan hier op beeld.
Dag 3 van het experiment Stal 1 / Dag 2 van het experiment Stal 2
12 december 2008
Stal 1
Vanochtend merkte ik dat het paard weer flink rondjes heeft lopen draaien in de stal. Het strooisel was ook flink naar buiten gewerkt. Positief was, dat de onderlaag nog goed lag, dus er was geen rubber tegel te zien.
De mestballen waren weer makkelijk te verwijderen. Ik mest nu even uit met de mestboy en daarna veeg ik alles weer vlak met de bezem.
Wat me vanochtend ook opviel, was dat de laag steeds dikker wordt, naarmate het product verder uiteenvalt. Wat mij betreft is dat een positieve bevinding.
Het bed begint nu een mooi zacht matrasje van stromot te worden.
Stal 2
Paard in stal 2 stond er trouwens niet zo mooi bij vandaag als paard in stal 1, bij het tweede paard blijven de korrels lang intact en dat ziet er niet zo mooi uit.

Foto's van stal 1
Dag 4 van het experiment Stal 1 / Dag 3 van het experiment Stal 2
13 december 2008
Stal 1
Vanochtend trof ik stal 1 vrij rommelig aan. Paard had behoorlijk lopen draaien in de stal, maar desondanks was er nog geen rubberen tegel door de onderlaag heen te bekennen.
Er begint nu een significant verschil te ontstaan tussen de stal 1 en stal 2:
Stal 1 vormt nu een dik bed, het wordt iedere dag dikker.
Negentig procent van de korrels is nu veranderd in stromot, wat zacht aanvoelt en wonderwel ook niet aan de hoeven van het paard blijft plakken.
Stal 2
Stal 2 heeft nog steeds ca. 50% korrelvorm en vormt geen zacht bed. Bodem wordt makkelijk omgewoeld, ondanks dat er dezelfde hoeveelheid in de stal is gedaan. Strokorrels blijven in grote mate in korrelvorm en vormen nog geen dichte ondergrond. Niet zo zuinig in uitmesten, daar er behoorlijk wat korrels aan de mest blijven hangen. Verkleurt ook donkergeel bij urineplekken.

Stal 1. Een foto van vóór het uitmesten en een foto van ná het uitmesten

Stal 2. Een foto van vóór het uitmesten en een foto van ná het uitmesten
Je kunt hier het lopende topic vinden van Imker en hier het algemene topic over strokorrels