Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird
Citaat:in hoeverre er sprake is van een ontoelaatbare verpaarding van het landschap.
.
zetten.
. Tja elk nadeel heb een voordeel hè. MarChak schreef:Door iemand van het genoemde onderzoeksbureau is in 2003 een promotieonderzoek gedaan, dat heb ik op 'paarden' doorgezocht, en dan lijkt het vooral te gaan om de levensstijl van stedelingen op het platteland, de andere kijk van die stedelingen op het houden van dieren, de PC-Hoofttrekkers op de oprit staan en de verlichte buitenbakken. Kortgezegd, rust en saamhorigheid op het platteland worden verstoord door de verpaarding. Het gaat dus op zich niet om de paarden, want daar liepen er 50 jaar geleden op het platteland voldoende van rond, het gaat eerder om de stadse mensen, de andere manier van omgaan met paarden en de andere inrichting van het erf en landschap (bv stapmolens ipv hooibergen, lintafzettingen en hekken ipv prikkeldraad op paaltjes).
Alterra (WUR) heeft in 2006 ook een onderzoek gedaan naar verpaarding (zie http://www.alterra.nl zoek o'p 'verpaarding'), dat verslag is te downloaden.
Er is sowieso op de zoekterm 'verpaarding' al heel veel te vinden op internet.
Ik vind het zelf wel een interessante ontwikkeling, uiteindelijk gaat het erom dat geld moet rollen en dat was de afgelopen jaren meer in de richting van paardenhouderij dan veehouderij, met alle veranderingen van dien. Nu de geldstroom afneemt is het maar te bezien hoe dit verder uitpakt... het zou zo maar kunnen dat die verpaarding nu toch daardoor wordt afgeremd. Als je alleen al kijkt hoeveel paardenobjecten er in de noordelijke provincies te koop staan, dan zegt dat toch wel wat (helaas).
, ons buurtschap (in Littenseradiel) is één en al paard, al jaren! We hebben hier een paardenmelkerij, een manege, twee boeren die ook paarden hebben en nog 5 particulieren met paarden. Er wonen ook 9 mensen die geen paarden hebben, het is dus mooi verdeeld
.

passoasam schreef:Waar ik me vooral aan erger is dat je precies kan zien welk land er van een veehouder is (die geld moet verdienen op zijn land) en van een paardenhouder. Over het algemeen ongeacht hobbymatig of bedrijfsmatig. Het is een grote bende van onkruiden als boterbloem en zuring. Er worden geen bossen gemaaid e.d. Het onkruid zaad waait over naar de veehouders en die moeten dan weer extra aan het werk om hun land knap te houden. Ik weet niet of het ook bij andere gemeentes zo is maar hier wel. En meestal inderdaad bij de mensen die vanuit de stad komen en zo'n leuk boerderijtje kopen en gezellig een paard bij huis willen.
ElCid schreef:Maar als paardenhouder wil je niet hetzelfde weiland als de koeienboer. Bepaalde onkruiden zullen bestreden moeten worden zoals distels, zuring en JKK, maar ik wil mijn paarden niet op een overbemest, eiwit en fructaan rijk stuk grasland. Een paardenweide ziet er, als het goed is, nu eenmaal anders uit als een koeienwei.
Overigens zijn er ook wel de nodige boeren en boertjes te vinden die een complete bende van hun erven en weides maken en die hebben, bij wijze van spreke, nog nooit een paard van dichtbij gezien.