Onderzoek naar verrommeling door paarden in Nederland

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Onderzoek naar verrommeling door paarden in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 12:04

http://www.boerenvee.nl

Gemeente Littenseradiel stelt regels op voor de paardenhouderij in de gemeente om verrommeling van het landschap tegen te gaan.

Adviesbureau Büge/Hajema heeft opdracht om te onderzoeken in hoeverre er sprake is van een ontoelaatbare verpaarding van het landschap. Het bureau moet van de gemeente duidelijke criteria opstellen waaraan de paardenbedrijven dienen te voldoen.

In Littenseradiel zijn veel paardenhouderijen in het buitengebied, zowel hobby- als bedrijfsmatig. Het gemeentebestuur vindt dat de bedrijven een grote invloed op het ruimtelijke beeld hebben. Bij de bedrijven worden paardenbakken, trainingsmolens en verlichting aangelegd.

Verwant artikel:

[VN] "Voorkom dat Nederland er straks als een manege uitziet"

kohtje

Re: Onderzoek naar verrommeling door paarden in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 12:17

He ja, laten ze zich weer eens ergens mee bemoeien.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 12:24

Ik vind dit terecht: zullen binnenkort wel meerdere gemeenten hetzelfde doen.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 12:36

Citaat:
in hoeverre er sprake is van een ontoelaatbare verpaarding van het landschap.

Whahaha... staat dat begrip al in de Dikke van Dalen...?

Nou ja, ergens zit er wel wat in, dat paardenbedrijven met bakken, paddocks etc misschien wat rommeliger zijn dan grote koeienweides, maar eerlijk gezegd zie ik het probleem niet zo.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 13:05

wat een onzin weer. Alsof de gemiddelde varkensschuur, koeienstal en die enorme silo's zo prachtig in het landschap passen. Maar dat soort lelijke gebouwen zijn ze gewend. Maar 'landelijk' kun je dat echt niet meer noemen.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 13:08

Door iemand van het genoemde onderzoeksbureau is in 2003 een promotieonderzoek gedaan, dat heb ik op 'paarden' doorgezocht, en dan lijkt het vooral te gaan om de levensstijl van stedelingen op het platteland, de andere kijk van die stedelingen op het houden van dieren, de PC-Hoofttrekkers op de oprit staan en de verlichte buitenbakken. Kortgezegd, rust en saamhorigheid op het platteland worden verstoord door de verpaarding. Het gaat dus op zich niet om de paarden, want daar liepen er 50 jaar geleden op het platteland voldoende van rond, het gaat eerder om de stadse mensen, de andere manier van omgaan met paarden en de andere inrichting van het erf en landschap (bv stapmolens ipv hooibergen, lintafzettingen en hekken ipv prikkeldraad op paaltjes).
Alterra (WUR) heeft in 2006 ook een onderzoek gedaan naar verpaarding (zie http://www.alterra.nl zoek o'p 'verpaarding'), dat verslag is te downloaden.
Er is sowieso op de zoekterm 'verpaarding' al heel veel te vinden op internet.
Ik vind het zelf wel een interessante ontwikkeling, uiteindelijk gaat het erom dat geld moet rollen en dat was de afgelopen jaren meer in de richting van paardenhouderij dan veehouderij, met alle veranderingen van dien. Nu de geldstroom afneemt is het maar te bezien hoe dit verder uitpakt... het zou zo maar kunnen dat die verpaarding nu toch daardoor wordt afgeremd. Als je alleen al kijkt hoeveel paardenobjecten er in de noordelijke provincies te koop staan, dan zegt dat toch wel wat (helaas).

Judith_VB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 13:13

Uhh en al die mooie windmolens dan Ziek .
Over horizonvervuiling gesproken Clown

Ik denk dat de gemeentes weer eens een beetje geld uit de zakken van de burgers moeten kloppen om hun begroting sluitend te krijgen. Kunnen ze weer allerlei dure feestjes geven, nutteloze onderzoeken laten doen en geld op de buitenlandse spaarrekening Hamer zetten.
Over de woekerwinsten die ze op grond maken hebben we het maar niet. Daarom zijn al die mooie nieuwbouwwoningen in Nederland zo "betaalbaar" geworden Hyper!

En een verpaarding van Nederland, ach zo erg vind ik dat uiteraard niet. Ze hebben zelf de koeien het land al uitgejaagd met al die regeltjes Boos! . Tja elk nadeel heb een voordeel hè.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 13:20

MarChak schreef:
Door iemand van het genoemde onderzoeksbureau is in 2003 een promotieonderzoek gedaan, dat heb ik op 'paarden' doorgezocht, en dan lijkt het vooral te gaan om de levensstijl van stedelingen op het platteland, de andere kijk van die stedelingen op het houden van dieren, de PC-Hoofttrekkers op de oprit staan en de verlichte buitenbakken. Kortgezegd, rust en saamhorigheid op het platteland worden verstoord door de verpaarding. Het gaat dus op zich niet om de paarden, want daar liepen er 50 jaar geleden op het platteland voldoende van rond, het gaat eerder om de stadse mensen, de andere manier van omgaan met paarden en de andere inrichting van het erf en landschap (bv stapmolens ipv hooibergen, lintafzettingen en hekken ipv prikkeldraad op paaltjes).
Alterra (WUR) heeft in 2006 ook een onderzoek gedaan naar verpaarding (zie http://www.alterra.nl zoek o'p 'verpaarding'), dat verslag is te downloaden.
Er is sowieso op de zoekterm 'verpaarding' al heel veel te vinden op internet.
Ik vind het zelf wel een interessante ontwikkeling, uiteindelijk gaat het erom dat geld moet rollen en dat was de afgelopen jaren meer in de richting van paardenhouderij dan veehouderij, met alle veranderingen van dien. Nu de geldstroom afneemt is het maar te bezien hoe dit verder uitpakt... het zou zo maar kunnen dat die verpaarding nu toch daardoor wordt afgeremd. Als je alleen al kijkt hoeveel paardenobjecten er in de noordelijke provincies te koop staan, dan zegt dat toch wel wat (helaas).

jaja dan kom je uit bij termen als 'verkeersaantrekkende werking". Maar het gemiddelde sluipverkeer zorgt voor meer drukte. Wit lint is niet mooi, maar je kunt ook eisen dat er mooiere omheiningen komen. Of dat die worden afgeschermd met struiken. De gemiddelde boer (vee of landbouw) is op dit moment net zo verantwoordelijk voor een in rap tempo afnemend landschappelijk natuurschoon. Immers de landbouwmachines worden steeds groter, daarvoor moet steeds meer geasfalteerd, houtwallen moeten wijken, ruilverkaveling heeft al veel moois verprutst, en nogmaals die grote 'moderne' schuren zijn ook niet om aan te zien. Vee wordt binnengehouden wegens praktischer werken en de mestwetgeving. Dus ja.. zo zie je in de praktijk ook wel veel paarden staan. Vroeger stonden er nl. ook koeien.

Kortom: ik vind het een eenzijdige gedachte. En het onderzoek is ook uitgevoerd vanuit een eenzijdige optiek. Daarmee zeg ik niet dat er niets kan veranderen. Of niets zou moeten veranderen. Maar dat geldt voor het hele landelijk gebied. Niet alleen voor de paardenhouderij.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 13:33

Ik word schijtziek van die bemoeizucht altijd.
Regeltje hier, regeltje daar. Ga wat nuttigs doen en laat de mensen met rust. Get a life.

ikke99

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 14:48

wel ja de een moet jaren lang moeite doen voor de vergunningen en de ander bouwt maar wat weg
maar dat maakt dan blijkbaar niet uit of zo.
als er geen regels zijn, tja zou ook nog een helicopter landing plaats willen hebben , kan dat ook zonder vergunning (om maar iets te noemen)

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 14:50

Moet Búgel & Hajema zijn uit Leeuwarden

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 15:26

Nou ben benieuwd wat ze te zeuren hebben Boos! , ons buurtschap (in Littenseradiel) is één en al paard, al jaren! We hebben hier een paardenmelkerij, een manege, twee boeren die ook paarden hebben en nog 5 particulieren met paarden. Er wonen ook 9 mensen die geen paarden hebben, het is dus mooi verdeeld Haha! .
Maar ik vrees dat wij hier juist wel het grote voorbeeld van verpaarding zullen zijn, al heeft niemand een stapmolen, hebben maar een paar een verlichte buitenbak, en is er weinig wit lint.

elbert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 16:33

Nederland heeft teveel regeltjes en is teveel aangeharkt. Maar iedereen kan natuurlijk niet zomaar van alles neerzetten. En persoonlijk vindt ik houten hekken of donker draad mooier dan al dat wit.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 16:55

Ik ook... Maar een deugdelijke houten onheining kan ik echt niet betalen, en vraag me echt af of ze bruin lint goed kunnen zien als het donker is.. Dus ook hier dat lelijke witte lint.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 17:13

'verstadsmensing' noem het dan zo Boos!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 17:50

Tja, en wat zou er nou gebeuren als die "stedelingen" niet naar het "platteland" zouden verhuizen, gezien de jeugd die daar vaak juist weer wegtrekt naar de grote stad en de enige die overblijven straks de "Megaboeren" zijn met "mega stallen" waar 8000 varkens in moeten worden vetgemest of 500 koeien moeten worden gemolken die nooit een pluk gras hebben gezien.
Hier in de buurt zitten ook aardig wat hobbymatige en bedrijfsmatige paarden bedrijven maar de enige protesten van de boeren en buitenlui hier gaan toch echt vooral uit naar de nog steeds toenemende bio industrie met joekels van stallen gebouwd van damwand.

Als die stedelingen die vrijkomende boerderijen en stukjes weiland niet zouden kopen, was het hele platteland al "failliet" geweest en waren een heleboel nu mooi opgeknapte boerderijen gesloopt voor nog meer Mega bedrijven, dat was zeker een betere oplossing.
En ach, die PC Hooft tractoren; in Duitsland ziet niemand dat als een probleem, daar mag je best laten zien dat je het goed hebt.
Hier in Nederland moeten we allemaal als grijze muizen in het gareel, en vooral niet laten zien dat het je goed gaat, dan wordt zelfs de regering jaloers Knipoog Boos!

En ik vind wit hekwerk ook nog mooi en dat hebben we hier ook staan; goed zichtbaar en veilig (en notabene staat dat hekwerk dan ook nog om een ( zo nu en dan) verlichte buitenbak) en beter als prikkeldraad en betonpaaltjes of de zeer milieu vriendelijke, gecreosoteerde houten palen met vaak scheefhangende stalen hekken!

passoasam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 18:05

Waar ik me vooral aan erger is dat je precies kan zien welk land er van een veehouder is (die geld moet verdienen op zijn land) en van een paardenhouder. Over het algemeen ongeacht hobbymatig of bedrijfsmatig. Het is een grote bende van onkruiden als boterbloem en zuring. Er worden geen bossen gemaaid e.d. Het onkruid zaad waait over naar de veehouders en die moeten dan weer extra aan het werk om hun land knap te houden. Ik weet niet of het ook bij andere gemeentes zo is maar hier wel. En meestal inderdaad bij de mensen die vanuit de stad komen en zo'n leuk boerderijtje kopen en gezellig een paard bij huis willen.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 18:19

passoasam schreef:
Waar ik me vooral aan erger is dat je precies kan zien welk land er van een veehouder is (die geld moet verdienen op zijn land) en van een paardenhouder. Over het algemeen ongeacht hobbymatig of bedrijfsmatig. Het is een grote bende van onkruiden als boterbloem en zuring. Er worden geen bossen gemaaid e.d. Het onkruid zaad waait over naar de veehouders en die moeten dan weer extra aan het werk om hun land knap te houden. Ik weet niet of het ook bij andere gemeentes zo is maar hier wel. En meestal inderdaad bij de mensen die vanuit de stad komen en zo'n leuk boerderijtje kopen en gezellig een paard bij huis willen.

En dat wordt mi ook bedoeld met 'verrommeling van het landschap' bovenop het feit dat lukraak buitenmaneges worden aangelegd (met verlichting) en stapmolens geplaatst. Met wat meer kennis in huis kan een paardenhouder veel verrommeling tegengaan. Veehouders moeten zich ook houden aan strenge regels (denk maar aan doodspuiten van distels - veel paardenhouders weten niet eens hoe een distel eruit ziet), dus waarom de paardenhouders niet?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 18:27

Maar als paardenhouder wil je niet hetzelfde weiland als de koeienboer. Bepaalde onkruiden zullen bestreden moeten worden zoals distels, zuring en JKK, maar ik wil mijn paarden niet op een overbemest, eiwit en fructaan rijk stuk grasland. Een paardenweide ziet er, als het goed is, nu eenmaal anders uit als een koeienwei.
Overigens zijn er ook wel de nodige boeren en boertjes te vinden die een complete bende van hun erven en weides maken en die hebben, bij wijze van spreke, nog nooit een paard van dichtbij gezien.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 18:52

ElCid schreef:
Maar als paardenhouder wil je niet hetzelfde weiland als de koeienboer. Bepaalde onkruiden zullen bestreden moeten worden zoals distels, zuring en JKK, maar ik wil mijn paarden niet op een overbemest, eiwit en fructaan rijk stuk grasland. Een paardenweide ziet er, als het goed is, nu eenmaal anders uit als een koeienwei.
Overigens zijn er ook wel de nodige boeren en boertjes te vinden die een complete bende van hun erven en weides maken en die hebben, bij wijze van spreke, nog nooit een paard van dichtbij gezien.

Daar heb je natuurlijk ook gelijk in. Een paardenwei behoort er inderdaad anders uit te zien dan een koeienwei, maar iig niet vertrapt, modderig, verrommelt, etc. Ik denk dat wij hetzelfde bedoelen maar anders verwoorden. En er zijn idd boeren die hun erf verrommelen; die moeten daarop ook aangesproken worden.

Baal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 19:24

Ik vind dat ze wel gelijk hebben:
Die strakke computergestuurde varkenskooien en kalverstations hier in het Zuiden (binnenkort zelfs prachtige luxueuze varkensflats als het aan de huidige regering ligt), met hun eigen betongegoten laad/losplaatsen) dat zorgt tenminste voor een overzichtelijk en verantwoord landschap met niet al teveel (on)kruid en gepruts.
Ze moeten alleen wel de polderwegen wat sneller verbreden want nu zitten er van die onhandige geulen aan weerskanten die ontstaan door de vele passerende vrachtwagens.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 19:52

Nee, die groene kuilgrasbalen bij boerderijen zijn een mooi gezicht Gestoord
Eerlijk gezegd vind ik het gemiddelde boerenerf er veel rommeliger uitzien dan waar paarden gehouden worden.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 19:57

alles platschuiven, overal dezelfde huizen, met dezelfde tuinen, met dezelfde beplanting. Hehe heeft onze xenofobe regering eindelijk rust. Clown

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 20:24

men wil wel erg ver gaan in het bepalen wat je wel en niet met je eigen stuk grond mag doen... Ben erg benieuwd wat deze gemeente inhoudelijk bedoeld met dit persbericht. Wat wil men liever niet zien? En waarom dan niet? Wat is het probleem van de "verpaarding" ? Als 50% van de buitenwonende mensen paarden wil houden en ze hebben er de ruimte voor, waarom zou je ze dan tegenhouden?
Ieder zijn eigen ding toch?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 20:46

ik vermoed iets met voortaan een vergunning moeten aanvragen voor de aanleg van een paarden bak

=

geld in het laadje van de gemeente

elke vergunning die ze afgeven levert geld op

Komt er te weinig geld binnen? Dan verzinnen we toch een nieuwe vergunning? Pling

Je hoeft alleen maar als gemeente ja of nee te zeggen en je drukt op 'print' en je int 150 euro (of meer)