Jessica Kürten hoger beroep verloren schorsing tot 6 januari

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Puchje

Jessica Kürten hoger beroep verloren schorsing tot 6 januari

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 23:16

http://www.horseandhound.co.uk/ / Nieuwsredactie

De Ierse springamazone Jessica Kürten mag tot 6 januari niet meedoen aan wedstrijden, omdat zij haar hoger beroep tegen de Court of Arbitration in Sport (CAS) heeft verloren.
Kürten mocht van de FEI voor twee maanden niet meedoen aan wedstrijden nadat op 7 mei 2008 haar paard, Castle Forbes Maike, positief was bevonden op de verboden stof etoricoxib, een ontstekingsremmend medicijn, tijdens het CSIO La Baule in Frankrijk.
Nadat Jessica Kürten in hoger beroep was gegaan heeft de CAS in juli het verbod opgeheven, maar vanaf 12 december is het verbod op wedstrijden weer ingegaan.
Secretaris-generaal van de FEI, Alex McLin zegt: "De FEI is blij met de beslissing van de CAS, welke niet verrassend komt.

Het juridisch proces van het FEI tribunaal verloopt erg eerlijk en respecteert de rechten van beide partijen. De CAS bevestigt dit nu en dat is bemoedigend. Dit moet ook duidelijk worden tegenover diegenen die hun recht willen halen bij het FEI tribunaal."
"In dit geval heeft de CAS minder dan drie dagen nodig gehad om tot deze uitspraak te komen. Natuurlijk zijn twee zaken nooit hetzelfde, daarom is dit is een goede ontwikkeling dat dit zo snel is gegaan.."
Kürten moet nu ook de proceskosten vergoeden van de FEI. Dit komt in totaal uit op €6.500.

verwante artikelen:
[VN] Jessica Kürten woedend na positief resultaat dopingtest
[VN] Ook tweede dopingtest paard Jessica Kürten positief
[VN] Jessica Kürten moet aanwezigheid van doping uitleggen
[VN] Dopingzaak Jessica Kürten komt voor het FEI tribunaal
[VN] Jessica Kürten beschuldigt FEI voor maken van fouten
[VN] Jessica Kürten in Februari voor het FEI tribunaal
[VN] Jessica Kürten ziet af van FEI-tribunaal in dopingzaak
[VN] Dopingaffaire Jessica Kürten blijft beroeren
[VN] Jessica Kürten met onmiddelijke ingang 2 maanden geschorst
[VN] Jessica Kürten zegt af voor Olympische Spelen
[VN] Jessica Kürten vecht dopingstraf aan
[VN] Jessica Kürten blijft toch geschorst
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 13-12-08 05:34, in het totaal 5 keer bewerkt
Reden: aangepast naar regels van VN

_Rianne_

Re: Jessica Kurten alsnog tot 6 januari geschost...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 23:17

Langzaam aan vraag ik me af wie dit nog serieus neemt.
what's next?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Jessica Kürten hoger beroep verloren schorsing tot 6 januari

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 05:36

Zo verrassend is deze uitspraak niet. Ik denk dat dit een weloverwogen besluit is geweest.
En het is nog maar 3 weken. Zo'n ramp zal het voor haar niet zijn.
Deze uitspraak had ze wel kunnen verwachten denk ik.

_Rianne_

Re: Jessica Kürten hoger beroep verloren schorsing tot 6 jan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 09:38

Cayenne schreef:
Zo verrassend is deze uitspraak niet. Ik denk dat dit een weloverwogen besluit is geweest.
En het is nog maar 3 weken. Zo'n ramp zal het voor haar niet zijn.
Deze uitspraak had ze wel kunnen verwachten denk ik.

Als je kijkt naar de andere doping gevallen ( waaronder die van Daniel Deusser) die overal nog vrolijk start(te) en naar de tijd die dit geval nu al in beslag neemt, blijf ik het apart vinden.
En of het nu nog maar 3 weken 2 weken of een uur is, het gaat om het principe.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 10:22

Ik ben het eens met Rianne, plus dat heb ik nu uit eerste hand meegemaakt is dat er zeer veel onduidelijkheid is over het doping beleid en de uitvoering daarvan.
Kijk alleen maar naar de uitvoering van de doping gevallen van de OS. Alle 4 zijn betrapt met dezelfde stof en eigenlijk in dezelfde periode, ze hebben alleen allemaal een andere straf gekregen. Dit schept zeer veel onduidelijkheid.

De ruiters weten eigenlijk niet meer waar ze aan toe zijn en dat begint al bij WAT is nu doping. Voor veel die niet zo direct bij de sport betrokken zijn kan dat klinken als onzin en dat de ruiters beter moeten weten.
Maar ik vraag hoeveel van jullie weten dat er al doping zit in spul om het tuig mee te poetsen.

RiderLiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 15:36

Ik ga hier geen commentaar meer op geven.. ik zeg alleen nog maar dat ik het eens ben met Adriana en Rianne, en ik het er persoonlijk niet mee eens ben dat 3 weken geschorst geen ramp is.

edit: Naar mijn weten is het trouwens mei 2007 en niet 2008 Knipoog
(bron: http://jessica-kuerten.de/home.html en http://www.horseandhound.co.uk/news/397/273922.html : 'Mrs Kurten was given a two-month ban by the International Equestrian Federation (FEI) on 7 May this year after a positive anti-doping test on her horse Castle Forbes Maike at the CSIO La Baule, France on 13 May 2007. '

FMvH11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 16:27

Op verzoek van de wetenschapper geplaatst:

Voor een wetenschapper is vooral punt 6 van de CAS ruling moeilijk te verteren:

"The request of Mrs. Jessica Kurten that a neutral and scientifically reliable expert opinion on the test method and the test procedure shall be obtained is dismissed."

Dat is dus doping inquisitie. Onlangs gaf ik in een interview aan dat de wetenschap achter anti-dopingonderzoek nogal te wensen over laat, zie

http://www.chemometry.com/Press.html

Wie heeft er nou een idee over wat er in de achterafkamertjes allemaal besloten wordt? Er wordt zelfs besloten om bepaalde twijfel over testmethodes niet naar buiten te laten komen. Dat blijkt uit interne documenten.

Groet,

Klaas Faber

_Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 16:31

Kortom.. het is en blijft een verhaal met veeeeeeeele vraagtekens. En dit heeft nog heel weinig met eerlijke behandeling van dingen te maken.