De gegevens van het nakomelingenonderzoek zijn de afgelopen week door de KFPS-inspectie beoordeeld. Hieruit zijn de volgende conclusies getrokken.
De dekvergunning van de volgende hengsten is (definitief) verlengd:
Rindert 406 Wierd 409 Bente 412 Aan 416 (Deze hengst is vorig jaar reeds voorlopig goedgekeurd op basis van nakomelingen. Nu er meer dan 40 nakomelingen zijn gekeurd, is de voorlopige status omgezet in een definitieve.) Doaitsen 420
De dekvergunning van de hengst Ait 410 wordt niet verlengd.
De hengsten Ymte 407 en Botte 414 krijgen per 2009 de 'op wacht' status. Van beide hengsten is het nakomelingenonderzoek nog niet afgerond. Beide hengsten zullen derhalve niet deelnemen aan de Hengstenkeuring. De hengst Tsjipke 399, die vorig jaar op wacht werd geplaatst, is in de loop van 2008 teruggetrokken uit het nakomelingenonderzoek.
De beoordelingsrapporten zullen binnenkort worden gepubliceerd.
Nee, Ait zijn dekvergunning wordt niet verlengd. Hengsten worden niet meer afgekeurd maar ze krijgen een dekvergunning of niet.
ohh sorry hoor dat weet ik ook wel,, alleen heb et een beetje in et kort gezegt,, ik werk bij de nakomelingstesten dus weet ook echt wel hoe et in zijn gang gaat,, :S
Wij hebben op stal een ruintje en een hengstje staan van Botte 414...leuke dieren Ik hoop dat z'n onderzoek snel afgerond is, wel jammer dat ie niet naar de keuring kan nu....
vosmaat
Geplaatst: 18-01-09 19:37
Wie kan er mij vertellen wat er aan de hand is met tsjipke 399? Waarom is hij terug getrokken? Alvast bedankt!