Edward Gal: 'We gaan niets forceren bij Totilas'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Edward Gal: 'We gaan niets forceren bij Totilas'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 11:41

http://www.knhs.nl

Afbeelding
Edward Gal en Totilas
Foto: http://www.full-focus.nl

Tijdens de Moorland Dressuurdag, die verreden werd tijdens Hippisch Hengelo, stond ook de Grand Prix op het programma. Met veel belangstelling werd uitgekeken naar het debuut op dit niveau van de gitzwarte Moorlands Totilas met Edward Gal (Harskamp).

Van deze zoon van Gribaldi, die overigens ook door Gal wordt bereden, waren de verwachtingen hoog gespannen, mede gelet op de prestaties van deze combinatie in de lichtere wedstrijdklassen. Het kleine groepje mensen dat de moeite had genomen om de Grand Prix te volgen werden beloond. Totilas maakte veel indruk. Zijn nu al spectaculaire piaffe en passage kunnen met iets meer rust nog aan kwaliteit winnen. De uitgestrekte draf kenmerkt zich door een voorbeen waarvan de knie zich langs de neus beweegt. De galop is geweldig en de stap zonder meer goed. Alle opgaven van de Grand Prix worden alleen nu nog met te veel energie uitgevoerd, waardoor het totale beeld af en toe iets hectisch wordt. "Het moet nu allemaal eerst iets minder worden, om van daaruit de bevestiging te vinden om de progressie te boeken", aldus Edward Gal, die zeer ingenomen was met de winnende score van 73.68%. "We hebben op zijn minst twee jaar de tijd, want dan zijn de wereldkampioenschappen en Moorlands Totilas is pas acht, dus gaan we niets forceren", vervolgde een breed lachende Gal.

Leida Collins-Strijk (Riethoven), derde in de Grand Prix van Stockholm, greep haar kans om haar On Top weer binnen te rijden. "We moeten dit paard routine op laten doen. In Stockholm was On Top (v. Jetset-D) iets te gretig en nu iets te afwachtend, maar dan kan ik er in de ring wel beter aan rijden. Hopelijk tref ik in Londen een paard aan dat qua instelling precies tussen Stockholm en Hengelo in zit. Dan is het volgens mij precies goed", aldus Leida, die met 70.70% tweede werd. Tosca Visser (Gorssel) reed Opportunity (v. Kingston) gedurfd maar zonder fouten door de proef, waarbij het opwaartse beeld constant mooi bewaard bleef.

Met een score van 65.77% werd zij derde. Een opvallende combinatie was ook de Braziliaanse Renate Rabello Costa, die haar Hardthof's Ludewig G zeer ontspannen door de Grand Prix stuurde. Steeds was er een zeer vriendelijk ontspannen beeld, waarbij het paard zeer goed zijn best bleef doen en hard meewerkte. In de proef waren een paar storende foutjes, waardoor de score bleef steken op 65.49%, waarmee ze vierde werd, maar ook deze combinatie moet zonder fouten een score boven de 70% kunnen gaan realiseren. Kirsten Beckers ('s-Gravendeel) stuurde Broere Ohio (v. Indoctro) naar een verdienstelijke vijfde plaats.

Verwant artikel:

[VN] Grand Prix debuut Moorlands Totilas winnend afgesloten

Devato

Re: Edward Gal: 'We gaan niets forceren bij Totilas'

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 12:00

Ik weet echt niet wat ik hiervan moet denken... Ik vind zijn voorbeen eigenlijk té.
Ik vond de hele proef gister eerlijk gezegd niet geweldig, sommige overgangen waren zéér gespannen (bijv. passage-galop), de wissels waren scheef, en de stap was naar mijn mening helemaal niet goed maar ontzettend gespannen en zonder aanleuning. En is het niemand anders opgevallen dat hij zich vreselijk opkrulde bij het halthouden?

Riddikulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 12:02

Fijn dat Gal het zo goed doet met T. Ik heb grote verwachtingen van deze combinatie!

@ Devato: Is er ergens nog een herhaling van zijn optreden te zien?

CarolineP

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 12:10

Devato schreef:
Ik weet echt niet wat ik hiervan moet denken... Ik vind zijn voorbeen eigenlijk té.
Ik vond de hele proef gister eerlijk gezegd niet geweldig, sommige overgangen waren zéér gespannen (bijv. passage-galop), de wissels waren scheef, en de stap was naar mijn mening helemaal niet goed maar ontzettend gespannen en zonder aanleuning. En is het niemand anders opgevallen dat hij zich vreselijk opkrulde bij het halthouden?

Kan jij een paard noemen met de kwaliteit die dit paard in huis heeft?

Natuurlijk, je hebt helemaal gelijk met je opmerkingen. Edward reed hem heel voorzichtig en Totilas weet nog niet waar hij zijn benen moet laten maar dat komt allemaal wel!

En Filmloop heeft gefilmd dus daar zal het wel terug te vinden zijn!

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 12:12

zou het graag terug willen zien, tis voornamelijk groenigheid wat je terug ziet. Maakt niks uit. Heb volle vertouwen in deze combi

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 12:17

CarolineP schreef:

Sisther de Jeu.

Het is waarschijnlijk snel terug te kijken via filmloop.nl

CarolineP

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 12:18

Cayenne schreef:
CarolineP schreef:

Sisther de Jeu.

Het is waarschijnlijk snel terug te kijken via filmloop.nl

Die heb ik gisteren ook gezien ( daar maak ik me wel zorgen over...) Verdrietig

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 12:19

Liep Sisther gisteren ook dan?
Die heb ik dan gemist. Hoe ging het?

Totilas komt er wel Ja Rustig aan met dat dier.

CarolineP

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 12:24

Sisther liep in een pauze de kür om te oefenen. Maar dat was geen succes. De muziek stond heeel zacht, maar ze was zoo bang!!!!!
Ik ben bang dat Edward een groot probleem heeft...

Devato

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 12:35

CarolineP schreef:

Natuurlijk, je hebt helemaal gelijk met je opmerkingen. Edward reed hem heel voorzichtig en Totilas weet nog niet waar hij zijn benen moet laten maar dat komt allemaal wel!

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het ook een super paard, ik denk dat het meer ligt aan hoe hij gereden wordt. Ik krijg het idee dat Edward zijn paarden vaak teveel onder druk zet, gister nog niet eens zo maar ik heb Totilas bij het JIM (Maastricht) gezien, en ik zag zoveel verzet en spanning, voornamelijk in de overgang piaffe/passage en andersom. Dit is precies waar Gribaldi ook zulke problemen mee had, en we horen nooit meer iets van Gribaldi. Ik zou het jammer vinden als zoiets ook met Totilas zou gebeuren, omdat het zo'n super paard is!

CarolineP

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 12:38

Ik begrijp wat je bedoelt, maar ik vond Edward juist heel voorzichtig met hem! En de overgangen pa/pi waren veel beter dan in Maastricht.

Devato

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 12:42

CarolineP schreef:
Ik begrijp wat je bedoelt, maar ik vond Edward juist heel voorzichtig met hem! En de overgangen pa/pi waren veel beter dan in Maastricht.

Ik vond Edward gister ook niet grof of zoiets, maar ik zag toch ontzettend veel spanning en ik vind hem voor veel dingen gewoon nog niet klaar, bijv. de eners waren ontzettend scheef en ik vond ze gewoon niet mooi. En dat ontzettende opkrullen vind ik er ook niet echt lekker uitzien.
Ik begrijp gewoon niet waarom zo'n paard per sé op z'n 8e al GP moet lopen, zoals Edward zelf zegt, er is toch genoeg tijd?

CarolineP

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 12:52

Klopt, de eners zwaaiden alle kanten uit. En alleen bij het eerste halthouden stelde hij hem diep in. Verder liep ie mooi op lengte.

En wat het grand prix starten betreft: ik heb geen idee, maar vond het wel heel leuk om het gezien te hebben.

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 13:00

Devato schreef:
CarolineP schreef:

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het ook een super paard, ik denk dat het meer ligt aan hoe hij gereden wordt. Ik krijg het idee dat Edward zijn paarden vaak teveel onder druk zet, gister nog niet eens zo maar ik heb Totilas bij het JIM (Maastricht) gezien, en ik zag zoveel verzet en spanning, voornamelijk in de overgang piaffe/passage en andersom. Dit is precies waar Gribaldi ook zulke problemen mee had, en we horen nooit meer iets van Gribaldi. Ik zou het jammer vinden als zoiets ook met Totilas zou gebeuren, omdat het zo'n super paard is!

Dit slaat nergens op natuurlijk wat je hier beweerd. Gribaldi is gewoon een idioot, en het zou me niets verbazen dat Totilas dit toch echt door vaders genen doorkrijgt. Heb Lingh onder Edward ook nooit zo idioot zien doen hoor. Kijk liever eerst eens naar de bloedopbouw alvorens te oordelen.

CarolineP

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 13:04

Haha, dit lijkt me wat kort door de bocht! Je kunt toch niet beweren dat Gribaldi's idioten zijn.....

se7entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 13:06

Ik kan eigenlijk niet oordelen want ik heb het niet gezien maar ik rijd ook een Gribaldi en dat is ook zo'n zenuwpees, ben constant bezig om hem rustig en ontspannen te houden dus dat is ook af en toe een gespannen beeld terwijl ik toch alles probeer om hem rustig te houden.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 13:07

CarolineP schreef:
Haha, dit lijkt me wat kort door de bocht! Je kunt toch niet beweren dat Gribaldi's idioten zijn.....

Dan moeten ze hem gelijk uit de fok halen denk ik zo Clown. Anders wordt het te gevaarlijk Knipoog ...

Ik vind gribaldi's juist mooie paarden om te zien Lachen. Ik geloof niet dat het idioten zijn...
Wel paarden met een heel gevoelig en fel karaktertje...

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 13:23

Heb gisteren mogen kijken naar Sisther.
Was een goed leermoment voor haar. Ja
Ging in alle rust waarbij je ook daadwerkelijk zag dat Edward constant probeerde het heette weg te laten vloeien.

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 13:31

ik vind totilas veel knapper en beter dan zijn vader.
met gribaldi heb ik helemaal niks vind het maar een ontzettende stresgeit.
wel bijzonder dat edward nu al 2 jonge paarden zover in de sport heeft lopen

CarolineP

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 13:51

Sjoert schreef:
Heb gisteren mogen kijken naar Sisther.
Was een goed leermoment voor haar. Ja
Ging in alle rust waarbij je ook daadwerkelijk zag dat Edward constant probeerde het heette weg te laten vloeien.

Maar dat lukte niet zo goed....

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 13:54

Wat heet? Dit ging toch heel anders dan in MAastricht?

Ik mag toch hopen dat men nu niet verwacht dat ze nu al vlekkeloos een proef doorloopt.

CarolineP

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 13:56

Nee, natuurlijk niet. Maar ze was wel èrg bang en het werd alleen maar erger i.p.v. minder...

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 14:43

hopelijk dat veel oefenen haar op haar gemak gaat stellen...ik denk nog steeds dat veel meenemen en veel 'leermomenten' creeren de beste oplossing is

ja..en T is gewoon een droompaard!...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 14:45

Is Totilas nog maar 6 Bloos! ? Wow!! Knap hoor Ja

Vind het echt een prachtig paard Ja

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 14:46

Bizzybijtje schreef:
Is Totilas nog maar 6 Bloos! ? Wow!! Knap hoor Ja

Vind het echt een prachtig paard Ja