www.gelderlander.nl
Niet een amazone of ruiter, maar een sproei-installatie eiste de hoofdrol op bij de tweede regionale selectiewedstrijden dressuur in Velddriel.
Die wedstrijden vond plaats in manege De Laar. Daar was daags van tevoren wat misgegaan met de sproei-installatie, die moest voorkomen dat de rijhal te stoffig werd. Vergeten was om de installatie tijdig uit te zetten, zodat de inrijhal was veranderd in een zwembad.
Konden de ruiters van de klasse B tot en met M2 nog gebruik maken van een gedeelte van de wedstrijdbaan om los te rijden, dit ging voor de Z-ruiters niet meer op. Voor hun proeven werd de ring vergroot naar de afmeting 20 bij 60 en dus de hele rijhal gebruikt.
De Z-ruiters moesten dus wel uitwijken naar de andere, natte rijhal. Irene de Wolf zag het somber in. "Mijn paard heeft echt een hekel aan water en iedereen gaat natuurlijk kriskras door elkaar rijden om het water te ontwijken."
De amazone van De Grote Brug maakte zich voor niets druk, want haar Wenzel was weliswaar wat gespannen tijdens het losrijden, maar in de proef gedroeg hij zich prima. Vooral de progressief gereden middengalop en de eenvoudige wissels leverden punten op. Het leverde de combinatie in het Z1 de tweede plaats op met 215 punten. De winst in die rubriek ging naar Danielle de Schepper met Pylottie W van rijvereniging Tielerwaard-West met 223 punten.
"Dit was onze tweede wedstrijd en ik ben erg blij met Pylottie. Ik merk wel dat ik met haar veel subtieler moet zijn met het geven van mijn hulpen."
De Schepper zet voor de selectie haar kaarten in op Pylottie W en laat haar andere wedstrijdpaard Klaes van de Sceppere voorlopig thuis.
"Klaes is nog jong, pas vijf jaar oud. Hij heeft het goed gedaan in de L1, L2 en M1. Maar de oefeningen van de M2 zijn nog moeilijk genoeg voor hem. Ik train thuis rustig met hem door, tot hij er wel klaar voor is", blikte De Schepper vooruit.