www.stegen.net
De stichting Ruitersport Noord-Nederland kijkt vol vertrouwen uit naar de 47e editie van het CSI Veendam in Zuidbroek. Het paardensportevenement begint op 27 december en verwerkt tot en met 10 januari zo’n 3.000 combinaties in alle mogelijke takken van de hippische sport. Het evenement in de Eurohal heeft dit jaar een twee sterren status. Hierdoor tellen de resultaten mee voor de internationale ranglijst van de FEI, de internationale paardensportbond. Door de hogere status stijgt het prijzengeld en het budget.
Voorzitter Aaldert de Vrieze meldde dinsdag op de persbijeenkomst dat de inschrijvingen vanaf het eerste moment met wagonladingen binnenstroomden. ,,We hebben niet eerder een dergelijke hausse gehad. Het geeft wel aan dat heel veel ruiters en amazones graag in Zuidbroek rijden." De moeilijke economische omstandigheden hebben vooralsnog geen vat gekregen op het evenement. ,,We hebben zelfs twintig procent meer sponsorgeld binnen kunnen halen. En dat in deze tijd. Met de Rabobank hebben we een overeenkomst voor vijf jaar en ook de provincie Groningen draagt nu bij aan ons evenement", aldus De Vrieze.
Het budget voor dertien dagen paardensport is gegroeid naar 270.000 euro. Er wordt extra geïnvesteerd in stalling, een ruimer en beter inspringterrein en in een hoger prijzengeld. Hierdoor heeft het CSI Veendam, zoals het evenement officieel heet, de internationale twee sterren status in de wacht gesleept. De organisatie verwacht hierdoor ook meer en betere deelnemers uit het buitenland te mogen verwelkomen.
Het deelnemersveld is niet alleen groot, maar ook van zeer hoge kwaliteit. Zo springen de namen van de Olympische ruiters Gerco Schröder (vorig jaar winnaar Grote Prijs), Marc Houtzager en Angelique Hoorn in het oog. Verder zijn ook de Noordelijke toppers Albert Zoer, Jur Vrieling en Suzanne Tepper van de partij. Suzanne Tepper werd vorig jaar vierde in de finale in Zuidbroek. De Veendamse heeft veel zin in het concours. ,,Ik kijk er echt naar uit, want het is een thuiswedstrijd, met ongetwijfeld veel familie en bekenden op de tribune." Jur Vrieling haalde vorig jaar de barrage wel van de Grote Prijs, maar was daarin met twee fouten niet zo succesvol als hij had gehoopt. Rugpijn speelde hem toen parten. ,,Achteraf was het onverstandig om te rijden, maar ik wilde zo graag!" Vrieling is blij met de vooruitgang die het CSI Veendam opnieuw boekt. ,,Ik denk dat de twee sterren status een mooie opsteker is. Ik verwacht dat de ruiters nu echt hun beste paarden zullen meenemen." Zelf heeft Vrieling zijn topper VDL Emmerton op rust staan. Ik zal eens kijken of Suzanne misschien een paard aan mij wil afstaan voor de internationale rubrieken."
Het CSI Veendam biedt ook weer de nodige shows en een uitgebreid driedaags dressuurprogramma. Dat loopt dit jaar vanaf de klasse B tot en met de Prix St Georges. DE organisatie hoopt op termijn tot en met Grand Prix in het programma te kunnen opnemen. ,,Onze opzet is altijd geweest om een evenement te zijn voor álle ruiters", aldus voorzitter De Vrieze.
Een ander hoogtepunt in de GMB KNHS/KWPN-hengstencompetitie op dinsdag 30 december. Die is dit jaar voor het laatst in Zuidbroek, tot groot verdriet van veel Noordelijke fokkers.