Hardnekkig headshaking-probleem opgelost met laser

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Hardnekkig headshaking-probleem opgelost met laser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 20:34

www.horses.nl

Onderzoekster Jeannine Berger en haar collega’s van de Universiteit van Californië losten een hardnekkig headshakingprobleem op door middel van een behandeling met een infrarood diodelaser. De patiënt was een vijftienjarige ruin die als wedstrijdpaard werd gebruikt voor de westerndiscipline pleasure driving. Dit stond in de novembereditie van The Journal of the American Veterinary Medical Association.

Berger legt uit: ,,Het hoofdschudden gebeurde alleen als het paard gereden werd of als het een hoofdstel droeg. Hij deed het niet als hij in de stal of in de paddock stond of wanneer hij aan een halster werd geleid. Het schudden werd zo ernstig dat het paard niet langer veilig gereden kon worden.”

,,Na een grondig fysiek onderzoek en een reeks van testen, werd cystic corpora nigra gevonden in beide ogen. Dat zijn massa’s verzacht irisweefsel vastgehecht aan de rand van de pupil. Dat komt vaker voor bij paarden en normaal gesproken zorgt dat niet voor visuele problemen”, aldus Berger. Bij de betreffende ruin leek de cystic corpora nigra in combinatie met zijn gruwelijke hekel aan het dragen van oogkleppen toch de meest logische verklaring van zijn headshakingprobleem.

Terwijl het paard verdoofd was behandelden de artsen het paard met de laser om de cysten te laten leeglopen en te laten stollen. Na deze behandeling werden de oogkleppen geherintroduceerd door middel van gedragstherapie. Zo kon de ruin weer terugkomen op zijn voormalige niveau. Dat doel was binnen vijf maanden na de diagnose van het probleem en de behandeling bereikt.

Anoniem

Re: Hardnekkig headshaking-probleem opgelost met laser

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 21:03

Hm. Ik weet niet zo goed wat ik hiervan moet denken.

Jammer dat het in dit stukje tekst niet zo uitgebreid staat beschreven. Ik ben er namelijk wel benieuwd naar waarom het paard wel met zijn hoofd schudde bij het dragen van een hoofdstel en niet bij een halster. Dan zou ik eerder denken aan een probleem in de mond (logischerwijs).

Toch mooi dat het met moderne technieken kan worden opgelost, maar ik ben wel benieuwd of dit op langere termijn goed zal blíjven gaan.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 21:12

Pleasure driving!? Aangespannen rijden oid!?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 21:14

Ah ik zie het, je hebt gelijk, mijn excuses Ja

Ik blijf wel bij mijn punt of het probleem nu ook daadwerkelijk op lange termijn is opgelost...

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 21:14

iriskiesten zitten voorzover ik begreep veelal aan de bovenrand langs de pupil en werken als een soort van zonnebrilletje daar. Kan me er iets bij voorstellen dat je met oogkleppen het zicht dan dusdanig vermindert dat het paard er last van heeft, maar het is me niet duidelijk waarom hij zonder oogkleppen met hoofdstel wel zou schudden (of misschien had ie altijd oogkleppen op met rijden?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 21:25

Jade schreef:
..., maar het is me niet duidelijk waarom hij zonder oogkleppen met hoofdstel wel zou schudden (of misschien had ie altijd oogkleppen op met rijden?)

Daarom vroeg ik mij dat ook al af, tot Ir111 mij wees op pleasure driving wat inderdaad aangespannen rijden is.

En ik denk dat dit stukje:

Citaat:
Het hoofdschudden gebeurde alleen als het paard gereden werd

Ook doelt op pleasure driving.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 21:31

@Plaudar: het was eigenlijk meer een vraag van mijn kant... Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 21:34

Bij deze is het inderdaad aangespannen rijden Lachen

*google is je beste vriend Knipoog*

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 23:07

De titel doet veel mooie dingen beloven, maar het is dus in dit geval alleen iets wat incidenteel voorkomt. Betekent dus niet dat zo veel paarden met headshaking syndrom geholpen kunnen worden.

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 05:46

wat ik raar vind:
Citaat:
Na deze behandeling werden de oogkleppen geherintroduceerd door middel van gedragstherapie

ik vraag me af of dit paard de stempel headshaker wel terecht gekregen heeft?
die oogkleppen waren zo'n big issue dat er dus een gedragstherapeut bij moest komen, en wie weet was het dan zonder operatie ook wel goed gekomen?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 06:47

Idd , ik noem dit geen headshaker,een echte headshaker doet het ook in de wei.

OlimpicDiaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 07:58

Nou ja, ze dachten dus duidelijk dat het een echte headshaker was;)...Even stickertje erop geplakt en daarna weer na een mooie therapie verwijderd?? Lachen
Ik vind het wel echt heel erg mooi dat ze met zo'n therapie die cysten hebben kunnen verhelpen! Superinteressant!!
Gelukkig heeft het ruintje nu weer plezier Lachen

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 09:18

ellepel schreef:
wat ik raar vind:
Citaat:
Na deze behandeling werden de oogkleppen geherintroduceerd door middel van gedragstherapie

die oogkleppen waren zo'n big issue dat er dus een gedragstherapeut bij moest komen, en wie weet was het dan zonder operatie ook wel goed gekomen?

Precies mijn gedachten. Wellicht was het met enkel gedragstherapie ook gelukt?

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 10:39

OlimpicDiaz schreef:
Nou ja, ze dachten dus duidelijk dat het een echte headshaker was;)...Even stickertje erop geplakt en daarna weer na een mooie therapie verwijderd?? Lachen
Ik vind het wel echt heel erg mooi dat ze met zo'n therapie die cysten hebben kunnen verhelpen! Superinteressant!!
Gelukkig heeft het ruintje nu weer plezier Lachen

dat is eigenlijk geen nieuwe therapie, mijn paard heeft ze ook nl, heb de veearts er wel eens over gevraagd, maar omdat het geen risicoloze behandeling is en die dingen over het algemeen niet erg storend zijn voor het paard wordt t niet zo vaak gedaan begreep ik.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 10:44

De vraag is natuurlijk 'wat is precies een headshaker'. Paarden die headshaken vertonen zulk verschillend gedrag en er liggen zoveel oorzaken aan ten grondslag.

Dit mag dan helpen voor deze headshaker, dat wil zeker niet zeggen dat dat voor alle headshakers werkt. Maar goed, dat zegt ook niemand in dit artikel. Lachen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 12:25

headshaken kan worden veroorzaakt door rijden met bit

en in dit artikel speelde de oogkleppen ook een rol

Waarom wordt een paard geopereerd aan een kwaal die een duidelijke oorzaak heeft die niet bij het paard ligt? Boos! ik kan hier zo boos om worden!

Nog even en we gaan luchtzuigende en wevende paarden die 23/7 op stal staan ook gewoon opereren ipv buiten zetten met andere paarden.

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 13:06

arabesk:
er zijn wel tig redenen waarom een paard kan headshaken.

op zich wel fijn dat dit paard geholpen is,maar persoonlijk zou ik het fijner gevonden hebben als dat hele oogklep verhaal er niet bij had gezeten en het puur om die ogen ging

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 16:31

ellepel schreef:
wat ik raar vind:
Citaat:

Dat zal zijn omdat het paard klassiek geconditioneerd is geraakt op de oogkleppen en de ervaring die hij daar mee had. De conditionering uit zich dan in headshaken.
Door gedragtherapie kun je de geconditioneerde reactie uit laten doven.

In gewone taal: dit betekent dat het paard vastgeroest zat in een automatische reactie op de oogkleppen (reactie: headshaken).
Die reactie is ontstaan door ongemak dat het paard ervoer door de oogkleppen. Als dan de oorzaak wordt weggenomen, blijft een geconditioneerd paard toch nog de reactie vertonen...uit gewoonte zeg maar.
En dat kun je dus door therapie verhelpen.