Bokker Catalyst1 was afgelopen week op reis naar Oklahoma om daar Rieky Young rechtstreeks aan te moedigen tijdens de FEI Reining Master Finals. Speciaal voor Bokt heeft zij een verslag geschreven zodat iedereen mee kan genieten van haar belevenissen in het verre Amerika. Hieronder kun je lezen hoe zij het heeft gehad.
Een fotoreportage zal volgen wanneer Catalyst1 is bekomen van haar jetlag!
Afgelopen woensdag ( 3-12-2008) ben ik samen met mijn vriendin Anjo vertokken naar Oklahoma, om daar de futurity's te gaan bekijken.We waren er nog nooit geweest,dus ook geen idee wat we moesten verwachten.
Na een lange vlucht en een overstap in New Ark kwamen we 's avonds aan in het Biltmore Hotel, het NRHA headquarters hotel! Overal Cowboy hoeden en western, echt heel gaaf. Buiten stonden er alleen maar enorme Pick-ups, goose-necks en een hele foute gele sportauto, waar wij in mochten rondtouren..
Donderdagochtend zijn we vertokken naar de Fairgrounds. Daar natuurlijk nog meer pick-ups en echt heel veel goose-necks, sommige zelfs met een complete vrachtwagen ervoor.
De Fairgrounds zijn echt enorm.Ten eerste natuurlijk de enorme show arena,met daarbij een inrijbak, dan nog een overdekte buitenrij arena en 2 grote indoor arena's en een speciale sale barn. En heel erg veel stallen!!
Deze stallen worden compleet omgetoverd tot ware PR stands.Ze worden ingericht als complete woonkamer, met lopend buffet, schommelstoelen en video presentaties. Wat me wel ontzettend opviel is dat de mensen daar erg vriendelijk zijn; Alle grote trainers zijn bereid tot een praatje en je mag bij alle paarden kijken, ze aanraken en je krijgt veel info. Zo hebben we een tijdje met de eigenaar van de Babcock stables ( Smart Chic O'lena) gepraat, wat erg leerzaam was.
Het is erg leuk om te zien hoe de mensen daar met hun paarden omgaan en hoe ze worden getraind (los gereden). Vooral de rust en het plezierig omgaan met mederuiters vond ik erg prettig.
's morgens hebben we eerst wat rondgekeken en gekeken naar de ritten van de futurity prospects die op zaterdag geveild zouden worden. Daar zaten echt hele gave paarden bij!
's Avonds zaten we natuurlijk op het puntje van onze stoel om naar de rit van Rieky Young te kijken. We hadden oranje t-shirts laten drukken met een foto van Rieky voorop en natuurlijk de nederlandse vlag bij ons.
Overdag hadden we Dave (de man van Rieky) nog gesproken die ons vertelde dat Rieky zich niet zo lekker voelde en dus nog niet aanwezig was.
Nou, daar was 's avonds niets meer van te merken,want ze zette een hele gave proef neer!!
Gunners Pearl is dan ook een hele gave merrie, die toch nog niet zo heel veel showervaring heeft. Met haar bijna 10.000 dollar aan earnings was ze zeker niet het meest ervaren paard.
Maar de proef was super, extra knap als je als tweede aan start moet. Rieky maakte geen fouten en had hele strakke spins. Op het eind kwamen de stops en die waren echt geweldig!! De score was 216 en in mijn ogen nog aan de lage kant,maar dat vonden meer mensen.
De andere ritten waren ook super. Al deze paarden kunnen enorm stoppen en spinnen!! Er was slechts 1 ruiter die minder presteerde, maar ik vind het dan toch knap dat hij er stond. Het was een minder ervaren ruiter,maar doe het maar eens in zo'n arena.
Rieky heeft lange tijd als 2e gestaan, maar werd op het laatste moment met een half puntje verschil 4e. Maar de FEI world masters zijn onderverdeeld in "Restricted" en ""unrestricted". Als je als land nog niet in de top 3 hebt gestaan, ding je ook mee naar de "restricted" titel en daar is Rieky 2e geworden!! Al met al goed voor ruim 9000 dollar aan earnings. Gunners Pearl heeft met deze rit dus haar verdiensten bijna weten te verdubbelen en Rieky is over de magische grens van 100.000 dollar aan verdiensten gekomen!!! Hier was ze echt super blij mee.
Na afloop zijn we haar wezen feliciteren en mochten we in de show arena nog met haar op de foto in onze oranje shirts.
Vrijdags hebben we wat gewinkeld en naar de non-pro futurity finals gekeken. Daar ook hele gave ritten gezien en helaas ook wat mindere. Maar wat een paarden lopen daar zeg! De een is nog mooier dan de andere. Heel interessant vond ik om te zien welke afstammelingen het nu echt goed deden.
Zaterdag was natuurlijk de grote dag!!
's morgens zijn we eerst nog naar de veiling van de futurity prospects geweest. Een enkel paard ging voor weinig geld weg, maar met als topopbrengst van 240.000 dollar voor een boomernic 2-jarige konden we niet veel merken van de kredietcrisis in Amerika.
Er gingen heel wat paarden naar Europa, en uit betrouwbare bron kunnen we vermelden dat er binnenkort een prachtige Palomino hengst te zien is bij Rieky op stal van de hengst Shining Spark, die op dit moment heel goed presteert met heel veel nakomelingen in de futurity finals dit jaar! ( ik meen 33 %,maar weet het niet meer zeker).
's avonds waren de finals en was het flink druk. De sfeer was geweldig en we hebben een avond lang genoten van prachtige paarden en super ritten. We hebben veel vrienden in Montana gemaakt na onze laatste vakantie daar en een van hun ruiters, Jarvis Anderson reed ook mee. We zaten met een groep van 21 bij elkaar en dat maakt de sfeer extra leuk. Jarvis heeft het heel goed gedaan als jongste ruiter en eindige op een gedeelde 13e plek ( van de 30) in de open. Als Limited ruiter eindigde hij als 2e, wat het extra leuk maakte.
De rit van Tim mcQuay was absoluut de overwinning waard met zijn nakomeling van...Shining Spark!!
Daarna was er feest en hapjes en drank voor iedereen. Het is wel heel Amerikaans van opzet, met veel erkenning voor iedereen en veel show. Ik vond het heel leuk om te zien dat zo'n grote ruiter als Tim mcQuay, zo blij was met zijn overwinning en ook zo mooi over zijn paard sprak.
Al met al een super ervaring en zeker voor iedereen aan te raden.
Als je de kans hebt,ga dan zeker een keer naar de futurity's kijken!!Groetjes, Catalyst1
Verwant artikel:
[VN] Rieky Young en Gunners Pearl naar Reining Master Finals
[VN] Net geen brons voor Rieky Young tijdens Reining Finals