Dierenbescherming wil dierenverbod voor kwelgeesten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Dierenbescherming wil dierenverbod voor kwelgeesten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 18:38

www.telegraaf.nl

Dierenbeulen moeten een levenslang verbod op het houden van dieren opgelegd kunnen krijgen. De Dierenbescherming gaat een groot offensief beginnen om dit in ons land wettelijk mogelijk te maken.

De organisatie voelt zich hierbij gesteund door een onderzoek dat is uitgevoerd door een erkend bureau onder de Nederlandse bevolking. Hieruit blijkt dat maar liefst 90 procent van de Nederlanders vindt dat dierenbeulen wettelijk moeten worden tegengehouden als ze weer een dier willen aanschaffen.

Uit dezelfde representatieve enquête blijkt dat maar liefst 98 procent vindt dat mensen die dieren verwaarlozen of mishandelen gestraft moeten worden. Ruim 60 procent geeft aan dat de huidige straffen voor dierenmishandeling, een maximale geldboete van 18.500 euro of een gevangenisstraf van maximaal drie jaar, veel te laag is.

Directeur Frank Dales van de Dierenbescherming stelt dat hij aan de vooravond van de nieuwe wet Dieren de tijd rijp vindt om de politiek te confronteren met het slappe Nederlandse vervolgingsbeleid als het gaat om dierenmishandeling. "Als ik zie hoe vorige maand een rechter besluit om een hond terug te geven aan een drugsverslaafde die het dier stelselmatig mishandelt, dan rijzen de haren me te berge."

Strafmaat

Hij wijst op een passage uit het regeerakkoord van 2007 waarin staat dat de strafmaat zal worden verhoogd en een verbod tot het houden van dieren wordt opgelegd. Volgens de Dierenbescherming is hier echter nog helemaal geen sprake van.

"Er zijn nog veel te veel voorbeelden van dierenbeulen die er met een heel lichte straf vanaf komen. Kijk maar naar de hond Bobo die door zijn baas werd neergestoken met een mes en op zijn hoofd werd geslagen met een hamer. De man krijgt 80 uur werkstraf. En mag gewoon als hij wil weer een dier in huis halen", geeft woordvoerder Niels Dorland nog eens als voorbeeld.

Zeeuwtje68

Re: Dierenbescherming wil dierenverbod voor kwelgeesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 19:15

Juist laat die wet er maar komen. En het is toch te gek voor woorden, dat die nog dieren mogen houden!!

Liesjeloef

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 19:25

Die wet mag komen!

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 19:35

En daar komen ze nu mee, eind 2008. Kom op zeg, heeft dat nou zo lang moeten duren? In amerika is dit toch ook al lang een regel, waarom hier nu pas.

Pinkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 19:38

sorry, ik vind het zo logisch.
waarom bestaat het nog niet?
goed dat ze er iets aan willen doen, maar toch zo'n 2009 jaar te laat (okee, overdreven Tong uitsteken)

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 19:39

Hoop dat het er nu eindelijk door komt.
Mocht tijd worden.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 19:52

Ik vind dit ook een prima idee, en dan moet er ook streng op gecontroleerd worden. En dan ook iets voorwaardelijks achter de hand, bijvoorbeeld een beul kan ook iemand anders zijn dier wat aan doen, dus vind ik dat als hij zoiets doet dan nog een straf krijgt.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 19:59

Just do it, zou ik zeggen.
Dat mensen maar eens eerst nadenken voor ze wat aanschaffen,daarbij moeten de straffen hoger worden.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 20:01

Super idee, ik hoop dat het hier in belgie ook komt. Een gezin hier een paar straten verderop: ze kopen honden, eerste week worden ze gevoerd, daarna niet meer. dierenbescherming haalt ze weg, en een week daarna zijn er wéér nieuwe honden!

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 20:19

Als ik het zo lees zijn de MOGELIJKE straffen voor dierenbeulen al niet misselijk, het is alleen de praktijk waarbij dierenbeulen hetzij meteen vrijgesproken worden of ALS ze dan veroordeeld worden een paar uur taakstraf krijgen en in het gunstigste geval een kleine boete.

Begin eerst maar eens met het opleggen van de maximumstraffen, dan zijn we al een heel eind op weg.

JesjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 21:50

Hogere straffen is geweldig, maar de daders zouden ook een verplichte tijd in het asiel moeten werken en therapie!

superdymp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 08:11

Zou fijn zijn als die wet er een keer door komt , maar dan de vraag wie gaat dat controleren . Want eerlijk gezegt brengt het geen geld op en dat is jammer genoeg wel waar het om draait hier in Nederland

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 08:21

superdymp schreef:
Zou fijn zijn als die wet er een keer door komt , maar dan de vraag wie gaat dat controleren . Want eerlijk gezegt brengt het geen geld op en dat is jammer genoeg wel waar het om draait hier in Nederland

Daar was eerder een topic over, maar ik kan het nu niet vinden.
Was ook nieuws.
Ik weet niet zeker of het zo goed is als die mensen bij een dierenasiel werken.
Ik zou ze niet bij mijn dieren willen en dan ook nog bij dieren die al een bepaalde leven hebben gehad.

marielle76

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 13:00

Eindelijk een goede wet tegen diermishandeling

laat die er maar snel komen Go jij! Go jij!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 13:03

Eh, ben ik nou de enige die het er niet helemaal mee eens is? Als je nou echt niet beter wist met zo'n diertje? Als je bijvoorbeeld een tropisch beest krijgt en die verzorg je verkeerd, maar met de beste bedoelingen? Of je wordt erg ziek en kan er even niet meer voor zorgen? Of je had iemand ingesteld die voor je dier zou zorgen, maar die doet het niet goed? Mag je dan meteen nooit meer dieren houden?

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 15:16

Sheran schreef:
Eh, ben ik nou de enige die het er niet helemaal mee eens is? Als je nou echt niet beter wist met zo'n diertje? Als je bijvoorbeeld een tropisch beest krijgt en die verzorg je verkeerd, maar met de beste bedoelingen? Of je wordt erg ziek en kan er even niet meer voor zorgen? Of je had iemand ingesteld die voor je dier zou zorgen, maar die doet het niet goed? Mag je dan meteen nooit meer dieren houden?

Daar zal de rechter dan wel correct over oordelen niet?
Er is IMO een wereld van verschil tussen je tropisch beestje per ongeluk de verkeerde wormpjes geven en sigarettenpeuken dagelijks uitdoven op je hond..

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 15:21

Ik bedoelde meer dat, ook al geeft de rechter je een straf, je nog niet per se nooit meer dieren moet kunnen houden Lachen. Want ook in het huidige strafrecht kan het zo zijn dat je wel gestraft wordt, omdat je nu eenmaal bij een groep hoort bijvoorbeeld, maar dat je in mijn ogen nog niet echt een misdadiger bent. Dat zou dan een aparte uitspraak moeten zijn Lachen

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 19:49

nou laat die regeling maar komen hoor..