Parcoursontwerpers laten eventingpaarden risico's lopen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Parcoursontwerpers laten eventingpaarden risico's lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-08 10:26

http://www.horsetalk.co.nz / Nieuwsredactie

Een britse welzijnsorganisatie voor paarden is van mening dat hun onderzoek bewijst dat parcoursontwerpers paarden onnodige risico's laten lopen door mogelijk gevaarlijke hindernissen in een parcours te zetten.

De studie werd ondermeer uitgevoerd door Dr Ellen Singer aan de Universiteit van Liverpool. Het onderzoek werd gefinancieerd door The Horse Trust. Het is voor het eerste epidemiologische onderzoek. Voorheen waren de voorgestelde adviezen tot verandering in het parcoursontwerp gebaseerd op anekdotes en beschreven informatie.

Het onderzoek laat zien dat hindernissen welke breder zijn dan 2 meter, nog het meest gevaarlijk zijn voor paarden. "Uit analyse blijkt dat dit soort hindernissen er meestal voor zorgen dat paarden over de kop slaan, en dat soort vallen zorgen dan vaak voor het meeste letsel bij paard en/of ruiter. Wanneer hindernissen minder breed worden gemaakt, zou dit al een heleboel ongelukken schelen," aldus Dr Singer. "De brede hindernissen zorgen voor meer ongelukken dan de hindernissen die vanuit een bepaalde hoek gesprongen moeten worden".

De studie wees ook uit dat paarden die meedoen aan een eventing-evenement van slechts een dag, een groter risico lopen om ten val te komen tijdens het landen na de sprong dan paarden die meedoen aan een driedaags evenement.

De snelheid waarmee ruiter en paard op een hindernis aanrijden is ook belangrijk, aangezien een val snel kan gebeuren wanneer het paard de sprong te snel nadert, of wanneer de ruiter te voorzichtig is.

"De uitdaging om een interessant cross-country parcours te ontwerpen is natuurlijk een essentieel element van de competitie, maar we moeten de ontwerpers wel aanmoedigen om deze informatie te gebruiken wanneer zij weer aan de slag gaan met nieuwe ontwerpen."

"Ieder jaar komen er wel eventingpaarden en eventingruiters om het leven door een tragisch ongeluk. Ik ben van mening dat er een hoop leed voorkomen kan worden wanneer men eens goed naar de risico's kijkt. Wanneer er ook maar 1 tragisch ongeval voorkomen kan worden, dan is het dat meer dan waard geweest."

Afgelopen jaar kwamen er meer dan een dozijn paarden om het leven tijdens cross-country wedstrijden. Het laatste ongeval was met Mary King's Call Again Cavalier afgelopen week. Dit gebeurde tijdens een indoor evenement.

Verwant artikel:

[VN] Drama voor Mary King tijdens Express Eventing in Cardiff

MJ_

Re: Parcoursontwerpers laten eventingpaarden risico's lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 10:33

Op zich goed dat er een studie is gedaan naar het verband tussen hindernistype en aantal blessures/valpartijen!
Ik hoop dat het kan bijdragen tot veiligere wedstrijden!

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 10:35

Interessant artikel, ik denk dat veel parcoursbouwers al wel bezig zijn met vergroten van de veiligheid voor paard en ruiter. Aanvullende info is natuurlijk nooit weg...

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 10:41

Goede zaak. Hopelijk kunnen ze het aantal serieuse valpartijen terugdringen...

Yolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 10:41

Wat goed!

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 10:58

..dit kan alleen maar positief zijn!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 11:04

erg goed, ben wel benieuwd naar het detailonderzoek voor wat meer info.

Paul_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 20:40

Ik ben ook benieuwd naar het eigenlijke onderzoek. En ik vraag me af waar het aan ligt dat (even in mijn woorden) in eendaagse wedstrijden meer ongelukken gebeuren dan in meerdaagse. Ik kan wel wat bedenken, maar ik ben benieuwd wat het onderzoek laat zien. Groeten Paul

amstdgaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 22:41

Top dit soort onderzoeken. Nu hopen dat de parcourbouwers er iets positiefs mee doen. Ook goed om te weten dat een combinatie bij 1 daagse evenementen meer risico's lopen dan bij meer daagse evenementen. Dus moet je er vor zorgen dat je paard in top conditie is als je gaat starten. Bij twijfel niet starten.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 22:50

Interessant. Hoop dat ze er ook iets positiefs mee gaan doen, maar dat denk ik wel? Lijkt me niet dat als je weet dat daardoor meer ongelukken gebeuren, je evengoed zulke hindernissen gaat bouwen. Zou je je dan niet heel schuldig voelen als er op die sprong een ongeluk gebeurd, en als je dan van te voren wist dat het risico op die sprong vele male groter was, als op de rest? Lachen

Hoop dat er iets positiefs mee gedaan word Haha!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 22:50

Cayenne schreef:
http://www.horsetalk.co.nz / Nieuwsredactie

De studie wees ook uit dat paarden die meedoen aan een eventing-evenement van slechts een dag, een groter risico lopen om ten val te komen tijdens het landen na de sprong dan paarden die meedoen aan een driedaags evenement.

Citaat:
The study also revealed that horses competing in one-day eventing competitions are at greater risk of falling at a drop landing compared with those competing in three-day competitions.

dit is niet goed vertaald, in het artikel op Horse and Hound staat dat paarden die meedoen aan een one-day event (zeg maar KNHS rubrieken t/m Z) een grote kans maken om te vallen bij een hindernis met een diepere landing dan de afzet (drop landing) dan paard in 3-day events (internationale wedstrijden).