Dik dossier rond manege Swaab eindelijk afgesloten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Dik dossier rond manege Swaab eindelijk afgesloten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-08 09:32

www.gooieneemlander.nl

Met een uitspraak maakte de Raad van State (RvS) vorige week een eind aan jarenlang juridisch gesteggel tussen Wijdemeren en een aantal bewoners van de Middenweg in Nederhorst den Berg. Inzet was de beschuldiging van (over)last (geur, geluid), veroorzaakt door de manege van John Swaab.

Het beroep van de omwonenden werd door de rechter op alle punten ongegrond verklaard, de milieuvergunning is nu onherroepelijk. Swaab heeft de dikke mappen met correspondentie voorgoed in de kast geschoven. Hij schat dat hij inmiddels vele duizenden euro's heeft uitgegeven, onder meer ook aan een luchtsluis, waardoor geen stalgeur kan vrijkomen wanneer er een grote deur open moet voor de bevoorrading. Maar vooral betreurt hij het dat er al die jaren zoveel tijd, aandacht en energie is gaan zitten in alle procedures. ,,Er is zoveel ellende in de wereld en dan maken mensen zich hier druk om. Al vijftig jaar zijn hier activiteiten en dan komt er één familie hier naast ons wonen, uitgerekend in mijn voormalige woning, en die maakt samen met enkele anderen bezwaar.''

Alles zou niet zo verlopen zijn als de gemeente Wijdemeren met net iets meer aandacht de procedure voor de milieuvergunning had gevolgd, erkent Swaab. ,,Bijvoorbeeld door een informatiebijeenkomst te organiseren. Maar dat is wijsheid achteraf. Er waren hier nooit problemen en ze gingen ervan uit dat die zouden uitblijven.''

W. Faber, die pal naast de manege van Swaab woont, procedeerde - aanvankelijk met succes - enkele malen tegen vergunningen die de gemeente Wijdemeren aan de manege gaf. Zo zette de RvS eerder een streep door de vergunning die de gemeente wilde geven voor het uitbreiden van Swaabs paardencentrum Club Cercle Hippique. Volgens enkele buurtbewoners zouden er te veel paarden kunnen komen en was ook het aantal laad- en losbewegingen van vrachtwagens onduidelijk. Uiteindelijk nam ook Swaab maatregelen om de buren tegemoet te komen.

dipstaartje

Re: Dik dossier rond manege Swaab eindelijk afgesloten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 09:37

dat lijkt me flink balen komt er iemand je oude huis wonen en die gaat een beetje moeilijk lopen doen

je weet toch als je bij een manege gaat wonen dat daar paarden lopen en dat je die kan ruiken mijn hemel

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 09:42

Ik ken die buren niet, ik ken meneer Swaab niet, maar ik krijg nu al de kriebels als ik aan die buren denk. Wat zijn die aan het zoeken zeg! Natuurlijk heeft een verhaal 2 kanten, maar ik geloof niet dat er veel te mopperen is aan Swaab.
Aantal laad- en losbewegingen van vrachtwagens?! Zelfs op de hoogste dressuurstal blijft dat niet op en aan rijden, en dan vaak is het gewoon combi auto-trailer. Aanstellers.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 10:00

Helaas hoor je vaak van dit soort verhalen... Mensen (vaak uit de stad) gaan buitenaf wonen en denken alleen aan de lusten en niet aan de lasten Ze gaan dan vaak procederen en ook nog met succes.

Ik vind het echt walgelijk, de nieuwe bewoners hadden eerder bij de lasten stil moeten staan. Vooral omdat zij er later bij komen.

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 10:05

Mensen die daarover gaan zeuren, terwijl zij er zelf duidelijk voor kiezen om in deze woning te gaan wonen, terwijl deze manege er al stond. Zijn echt mensen dit zich vervelen en niks te doen hebben.

Je kan toch verwachten als je naast een manege gaat wonen, dat je geur of geluidsoverlast kan hebben. Maar in dit geval hebben deze bewoners daar toch zelf voor gekozen.

Ben blij voor die man dat het nu afgelopen is.

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 10:30

Dat is zo'n beetje zoals mensen die in de buurt van een luchthaven gaan wonen, en vervolgens klagen over het luchtverkeer.. zo'n dingen weet je op voorhand toch!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 10:39

Jammer dat het je in nederland zo moeilijk gemaakt kan worden.
Ik zou zeggen: manege stond er al voor die mensen er woonden, dus gezeur is bij voorbaat niet relevant.
Als er iets nieuws naast je woning komt is het anders maar in dit geval is het toch echt belachelijk dat het jaren tijd en geld moet kosten.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 10:42

In dit geval heeft de Heer Swaab gelijk gekregen. Maar er zijn andere - schrijnende gevallen - waar nieuwkomende bewoners het bedrijven zo lastig kunnen maken dat deze kunnen verhuizen of in het ergste geval op kunnen doeken.

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 10:43

pfffffffff, weer zo iets. Naast onze oude boerderij, echt op het platteland, kwamen mensen uit de stad wonen. Toen er een nieuwe hinderwetvergunning aangevraagd werd maakten deze buren bezwaar, met deels succes. Voor 8.00 u 's morgens mocht de melkmachine niet meer gestart worden ivm geluidoverlast......
een mens kan zo verdrietig worden van zulke nieuwe buren.....

Foxy1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 10:44

Sin schreef:
Dat is zo'n beetje zoals mensen die in de buurt van een luchthaven gaan wonen, en vervolgens klagen over het luchtverkeer.. zo'n dingen weet je op voorhand toch!

Of naast het TT Circuit gaan wonen en dan een anti-circuit-actiegroep oprichten omdat het circuit een paar keer per jaar herrie produceert...
Ga dan POTJANDORIE in een ander Drents dorp wonen!!!

Wordt echt moedeloos van dat soort mensen en krijg er echt plaatsvervangende schaamte van. Gelukkig voor Swaab heeft de rechter dit beslist. Gerechtigheid!

Lovepaints

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 10:51

texelse: dat meen je niet??!! Gestoord
En die koeien dan??
Erg dat er zulke mensen rondlopen!!

Goed voor Swaab dat het nu voorbij is, dat gezeur.

We hebben allemaal wel eens last van de buurt/buren maar dat hoort erbij als je buitenaf woont.

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 11:03

ja, ik meen het wel, de boer moet z'n dagschema maar gewoon om gooien. Gelukkig was er geen tijdlimiet waarop de melkmachine weer uit moet. Stel je voor dat dat om 17.00 u zou zijn, dan kun je je melkveebedrijf gewoon opdoeken.
En idd wat Sin schrijft dat hebben we hier op het eiland ook. Mensen komen uit de buurt van Rotterdam vandaan op 500 m van het vliegveld af wonen, en gaan dan actie voeren om de aktiviteiten op het vliegveld omlaag te krijgen. Grrrrrrrrrrrrr

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 11:18

texelse schreef:
ja, ik meen het wel, de boer moet z'n dagschema maar gewoon om gooien. Gelukkig was er geen tijdlimiet waarop de melkmachine weer uit moet. Stel je voor dat dat om 17.00 u zou zijn, dan kun je je melkveebedrijf gewoon opdoeken.
En idd wat Sin schrijft dat hebben we hier op het eiland ook. Mensen komen uit de buurt van Rotterdam vandaan op 500 m van het vliegveld af wonen, en gaan dan actie voeren om de aktiviteiten op het vliegveld omlaag te krijgen. Grrrrrrrrrrrrr

Maar dan wel zelf minstens 1x per jaar met het vliegtuig naar God weet waar ....

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 13:43

Als ik opeens andere buren zou krijgen die gaan klagen over vrachtverkeer, geuroverlast, e.d. en me gaan dwingen te stoppen, wil ik dat best overwegen....MITS ZIJ mijn salaris voor de rest van mijn leven gaan betalen! Een mens moet toch de kost verdienen; wat denken dergelijke idiote zeurkousen???? Laat ze zelf verhuizen, naar de sahara ofzo. (of gaan ze daar klagen over kamelengeur?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 14:13

Ik woon in een gehucht met 8 huizen midden in polderlandschap. Wat denk je, komen hier mensen uit Amsterdam wonen in het dorp, die gaan klagen over de haan van de buren Ach gut Die buren en hun voorouders + kippen wonen hier al 60 jaar gok ik als het niet langer is.
JE WILT TOCH LANDELIJK WONEN?! ROT OP TERUG NAAR DE STAD ALS JE LAST HEBT VAN EEN KRAAIENDE HAAN!

Waarbij ik moet zeggen dat ik al 2 jaar op deze plek woonde en de haan was me nog nooit opgevallen. Nadat ik gehoord had dat die buren hadden geklaagd hoorde ik hem inderdaad ook kraaien, maar dat is niet iets wat mij opvalt, wat ik bewust binnenkrijg, waar ik me druk om maak en zeker niet iets waarom ik bij de buren zou gaan klagen!

Voor meneer Faber: get a life
zoek een hobby, ga naar de kroeg, kruip eens op je vrouw of weet ik wat in plaats van je energie en frustatie op anderen te richten.

Soraya92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 14:15

Club Cercle Hippique is een van de mooiste stallen in NL . Hier is het schoon en fris en als je dan gaat zitten zeuren....poepen de vogels ook niet op je stoep ? Misschien moeten die ook maar allemaal weggeschoten worden ......:S

http://www.clubcerclehippique.nl

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 22:07

Terecht, wat een gezeur is dat geweest zeg.
Het is daar inderdaad erg mooi.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 22:26

Ik ben best benieuwd wat je nu voor stalgeld moet betalen als je daar staat met je eigen paard... echt 1 van de mooiste stallen van NL...

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 22:27

Staat op de site.

Yinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 19:48

Soraya92 schreef:
Club Cercle Hippique is een van de mooiste stallen in NL . Hier is het schoon en fris en als je dan gaat zitten zeuren....poepen de vogels ook niet op je stoep ? Misschien moeten die ook maar allemaal weggeschoten worden ......:S

http://www.clubcerclehippique.nl

Ik woon zelf ook op de middenweg en dus enkele honderden meters van de manege. ( Dacht dat het eigenlijk een pensionstal of prive stal was)
Ik snap persoonlijk de ophef niet zo, altijd als ik voorbij kom, krijg ik het gevoel dat er helemaal geen leven in het bedrijf is. De meeste huizen/bedrijven liggen aan de parkeerplaats en niet aan het bedrijf zelf. Maar sommige mensen op de middenweg hebben een handje van om tegen alles en nog wat bezwaar te hebben...

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 19:57

Ik ben ook verhuisd van de 'grote' stad naar een kleine stad. En ja mijn studentenkamer is precies aan de voorkant van het huis en ik kijk uit op de spoorweg. De trein komt hier ontzettend vaak langs, maar ik heb er totaal geen last meer van. Op den duur verdring je de geluiden die een constant ritme hebben. De vrachtauto die de nieuwe voorrraden bij de buren brengt is mijn wekker. Ik vind het reuzemakkelijk.

Ik ben blij voor meneer Swaab, maar wat een gezeik zeg

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 17:36

Moderatoropmerking:
Ik heb een aantal oneliners verwijderd. Lachen

HocusTivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 17:49

Haha! Dat fotootje op de website van de binnenbaan met dat paard en die ruiter, dat ben ik met Hocuspocus. Ik had daar toen les toen de fotograaf foto's kwam maken van de accomodatie. Maar inderdaad supermooi daar! Gelukkig voor meneer Swaab dat hij dit nu gewonnen heeft. Sommige mensen kunnen inderdaad zo vreselijk zeuren. Die hebben waarschijnlijk de hele dag niks anders te doen ofzo...