Grootegast stoeit met regelgeving rond geurhinder

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Grootegast stoeit met regelgeving rond geurhinder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-08 09:13

www.dvhn.nl

Grootegast is als eerste gemeente bezig met het aanpassen van de geurverordening. Binnenkort gaat het plan de inspraak in.

De raad wil de afstandseis van 100 meter tussen emissiepunt (de plek waar de geur uit de stal komt) en een geurgevoelig object binnen de bebouwde kom verminderen tot 50 meter als het om een stal gaat die 1 januari 2007 al in gebruik was. De versoepeling geldt alleen voor melkveehouderijen met maximaal 150 stuks grootvee en 105 stuks jongvee.

Wat betreft geurgevoelige objecten buiten de bebouwde kom wordt voorgesteld een afstandeis van 25 meter te hanteren in plaats van dat er 50 meter tussen de geur en de buren moet zitten. In dit geval moet het wederom gaan om een stal die al voor 2007 in gebruik was en sindsdien niet is uitgebreid. De versoepeling geldt in dit geval voor stallen waarin melkkoeien, zoogkoeien, paarden en pony's staan.

CM_

Re: Grootegast stoeit met regelgeving rond geurhinder

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 09:14

Ze moeten wel, agrarische bedrijven (al vind ik paarden weinig agrarisch meer) schieten als paddenstoelen uit de grond..

anna_1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 09:45

Ik woon zelf in grootegast.. We hebben pony's en ook dus al controle gehad. Je lacht je slap om de vragen lijst die je na de controle nog moet invullen.
We worden behandeld als een agrarisch bedrijf maar het is puur hobby.
Dat ze het allemaal gaan bekijken vind ik prima, maar hun definitie van hobby/ bedrijfsmatig vind ik absurt..

Gabsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 10:08

Volgens mij is het opstellen van een geurverordening niet iets unieks... Grootegast is daarmee zeker niet de eerste. (maar misschien daar in de regio wel??) Het aanpassen van de vaste afstanden is wel 'bijzonderder', de meeste gemeente passen alleen de geurnormen aan (van toepassing op oa varkens-, kippen- en vleesveestallen).

cristinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 11:22

anna_1981 schreef:
Ik woon zelf in grootegast.. We hebben pony's en ook dus al controle gehad. Je lacht je slap om de vragen lijst die je na de controle nog moet invullen.
We worden behandeld als een agrarisch bedrijf maar het is puur hobby.
Dat ze het allemaal gaan bekijken vind ik prima, maar hun definitie van hobby/ bedrijfsmatig vind ik absurt..

Tegenwoordig zeggen ze :als je meer dan 6 paarden hebt, ben je bedrijfsmatig bezig ....dus moet je je aan die regels houden van o.a. mest ed. Vraag je vervolgens een "bedrijfswoning" ,stal of bestemmingswijziging aan van je "bedrijfje" ....dan ben je ineens weer particulier of hobbymatig bezig! Snap jij hem nog? Haha!

_likepink_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 11:28

Ik woon ook in de buurt 6km van grootgast af.
En wij hadden opeens een Agrasische woonoppervlak omdat onze buren meer als 60 koeien hebben Slapen En 4 paarden,en op paieren valt dat onder hobby,en nu Slapen

anna_1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 11:33

snappen doe ik onze gemeente al lang niet meer.. Ik vind dat je ook niet met 2 maten kunt meten.
De overheid het ministerie meet met andere maten dan de gemeente. Terwijl de gemeente een onderdeel is van de overheid.
Ook maakt de gemeente geen onderscheidt tussen paarden en pony's. De overheid doet dit duidelijk wel.

Ik vind het prima om me aan de regels te houden. Doen dit ook netjes. Maar dan moet men wel met dezelfde maten gaan werken.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 19:05

Gabsie schreef:
Volgens mij is het opstellen van een geurverordening niet iets unieks... Grootegast is daarmee zeker niet de eerste. (maar misschien daar in de regio wel??) Het aanpassen van de vaste afstanden is wel 'bijzonderder', de meeste gemeente passen alleen de geurnormen aan (van toepassing op oa varkens-, kippen- en vleesveestallen).

Klopt hoor, is niet nieuw, vroeger heette het gewoon stankverordening Clown ....

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 17:20

crossmonster schreef:
Ze moeten wel, agrarische bedrijven (al vind ik paarden weinig agrarisch meer) schieten als paddenstoelen uit de grond..

Bij ons verdwijnt het alleen maar Boos!

xinram

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 23:17

ik lees nergens de term VOLWAARDIG agrarisch bedrijf. Voor zover ik weet heb je oa:
- hobbymatige agrarische bedrijven,
- deeltijd agrarische bedrijven,
- volwaardige agrarische bedrijven.

_likepink_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 17:34

Ze waren laatst bij ons.
We hadden gezegt :hoevaak wast u uw toliet?Welke geuren gebruikt u?Waneer onstopt u u wc>?
Hoevaak poep je per dag?
En we waren ze meteen kwijt.
Ze zeiden ook dta we een agragische bedrijf hebben,ach rot dan op hadden wij Nagelbijten / Gniffelen

xinram

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 00:07

_likepink_ schreef:
Ze waren laatst bij ons.
We hadden gezegt :hoevaak wast u uw toliet?Welke geuren gebruikt u?Waneer onstopt u u wc>?
Hoevaak poep je per dag?
En we waren ze meteen kwijt.
Ze zeiden ook dta we een agragische bedrijf hebben,ach rot dan op hadden wij Nagelbijten / Gniffelen

stoer hoor!