Duidelijkheid over de eisen van het transport van paarden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Duidelijkheid over de eisen van het transport van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-08 18:14

www.sectorraadpaarden.nl

Er is veel onduidelijkheid bij paardenhouders wie wel en wie niet onder de EU transportverordening vallen. Intensief overleg tussen Sectorraad Paarden (SRP) en het ministerie van LNV heeft geresulteerd in de volgende interpretatie van de EU transportverordening voor de paardenhouderij. Deze interpretatie zal verder gehanteerd worden in Nederland, o.a. door de AID/VWA bij controles op transport van paarden.

Wetgeving Europa en Nederland
De EU heeft per 22 december 2008 verordening EG 1/2005 vastgesteld ten aanzien van de bescherming van dieren tijdens het transport en de daarmee samenhangende activiteiten. Het doel is ervoor te zorgen dat de dieren geen letsel oplopen of onnodig lijden, en dat tijdens het transport in de behoeften van de dieren wordt voorzien. Daarnaast is het een aanscherping van de vergunning- en controlemaatregelen betreffende het welzijn van dieren tijdens het transport en bij het dierentransport betrokken personen. Nationaal is de wettelijke basis van de EU- verordening opgenomen in de Gezondsheids- en Welzijnswet voor Dieren artikelen 59, 59 a, eerste en vijfde lid, 94 (voor de retributies) en daarmee samenhangend de Regeling Dierenvervoer 2007 van 15 december 2006.

Vragen
Aan de hand van een stroomschema en vragen op www.sectorraadpaarden.nl -> persberichten, kan de paardenhouder bepalen welke voorschriften op welk paardentransport van toepassing zijn.
Hier vindt u tevens aanvullende informatie.

josie

Re: Duidelijkheid over de eisen van het transport van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 18:46

Als je op de site linkt, onderste link nummer 9 is daar gekoppeld aan nummer 8, dus kun je niet openen en daarom niet lezen.
Schiet je dus niets mee op.

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 21:48

Nou daar ben ik klaar mee dan! In Maart moet in een Pony vanuit Noorwegen ophalen uit Nederland, kan mijn pa nog ff snel een vergunning/diploma halen voor we de pony op kunnen halen? Want dat iszoals ik het begrijp? Belachelijk, want voor 2.000 euro kan ik het dier niet laten vervoeren, dat word veelste duur!

Arizona

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 22:16

off topic...

Cayenne, gefeliciteerd met je verjaardag Go jij! Go jij! Haha!

Merel

Re: Duidelijkheid over de eisen van het transport van paarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 22:35

Ja idd gelinkt aan elkaar. Jammer!
Ben wel benieuwd hoe en wat allemaal...

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 23:25

Op zich mooi als er meer duidelijkheid komt. Ik heb een rapport geschreven over het paardentransport binnen Europa en het was een behoorlijke zoektocht voor mij om aan informatie en gegevens te komen. Laat staan om die berg verschillende gegevens netjes op een rij te krijgen.

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 07:12

op 19 januari ga ik voor mijn opleiding als vervoerder,en dan examen,en dan ben ik klaar,want ik wil zeker in orde zijn ,als ze me met paard en of koe tegen houden.
De cursus is een dag cursus en kost 50 euro.
het examen weet ik nog niet!!

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 07:36

Ik heb het gisteravond nog even doorgespit, maar het gaat dus alleen om dat je als je er geld uit het vervoeren van de dieren zelf gaat trekken dat je aan al deze eisen moet voldoen. Er staat ook duidelijk aangegeven op de site:
Citaat:
EXTRA: Als het transport wordt uitgevoerd door de paardenhouder (of personeel) zelf dan valt het niet onder de transportverordening. Wanneer dit wordt uitgevoerd door een commercieel bedrijf, valt dit uitdrukkelijk wel onder de transportverordening.

Algehele link:
http://www.sectorraadpaarden.nl/interne ... arden.aspx

Het is dus heel eer triky aangezien ze het over commercieel gebruik hebben. Dan denk je in eerste instantie als particulier dus ook dat jij onder die comerciele verbruik valt, waneer je een paard koopt. Maar niet dus. Wat ik juist raar vind, want naar mijn idee zijn het juist de particulieren die een zooitje van het vervoer maken. Maar mijn hoor je niet klagen, want ik kan gewoon mijn veulen ophalen in Maart/April *veegt zweet af* Zou ff leuk geweest zijn om voor maart nog even zo`n examen te doen, aangezien hier in Noorwegen het aanbod van dit zoort opleidingen erg schaars is.
Maargoed ik vind deze stelling wel een goede zaak voor de rest, jammer dat het allemaal net niet zo duidelijk lijkt.

Savath dat is inderdaad slim, ik had het er gisteren nog over dat wij ook maar zo`n papier op zak moeten hebben, dan heb je het maar Knipoog

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 08:02

en als je meer dan 50 km van je stalplaats rijd moet je het ook hebben!!

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 08:30

Dat maak ik er niet op uit, ze hebben het alleen over het vervoeren via transportbedrijven, maargoed ik zal er eens een E-mail aan wagen, want hier word ik niet wijs uit

Nathalie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 18:38

Mag het nu in het nederlands?! Snap er echt geen hol van :S We hebben niet allemaal het IQ van Einstein :S

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 19:36

Het is niet bepaald duidelijk nee Nagelbijten / Gniffelen

Grasshopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 23:24

Wie weet welke cursus je in Nederland kunt volgen voor het transport van paarden. Hoe heet die exact en waar wordt die gegeven?

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 15:42

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 15:56

Grasshopper schreef:
Wie weet welke cursus je in Nederland kunt volgen voor het transport van paarden. Hoe heet die exact en waar wordt die gegeven?

Ja daar ben ik ook wel benieuwd naar.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 11:23

Jammer dat het persbericht waarna verwezen wordt niet te openen is.
Heeft iemand dit toevallig al gemeld?